Dag alternatief skigebied in de buurt St. Johann in Tirol

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Johann in Tirol

Hallo,

week 4 verblijf ik in St. Johann in Tirol.
Ik ben de enige skier in het gezelschap die graag wat km’s vreet.

Aangezien het skigebied van St. Johann natuurlijk niet al te uitgebreid is wil ik graag voor een dag naar een gebied in de buurt voor wat KM’s. Na wat rond kijken kwam ik op Skiwelt, SHLF of Kitzbuhel?

Ik heb een auto tot mijn beschikking maar evt bus/trein is ook geen probleem.

Wat raden jullie aan?

bedankt.

Als je een goede skiër bent kunt je zowel Skiwelt en Kitzbuhel in 1 dag doen:
KitzSkiWeltTour: https://kitzskiwelttour.skiwelt.at/en/

Lofer, Buchsteinerwand, Steinplatte zitten in dezelfde pas volgens mij en zouden mijn keus zijn (voor mij als liefhebber van kleinere en wat rustigere gebieden).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dan wordt je er wel druk mee :-)

Ik zou bij Mittersil via de panaromabahn het gebied van Kitzski induiken. Eventueel met de 3S nog even richting kirchberg, daar wat lekkere afdalingen pakken (Pengelstein, Brunn, Fleck…) en dan via de 3S weer terug naar Mittersil. Eventueel (als je genoeg tijd hebt) nog even de dalafdaling Jochberg meepakken. Die is ook leuk.

Is dichterbij dan Skiwelt. Ik vind het ook net iets mooier.

SHFL kan ook prima, Via Fieberbrunn het gebied in een mooie ronde maken.
Alleen even in de gaten of het hard waait. Dan gaat de verbinding tussen Fieberbrunn en de rest van het gebied vrij snel dicht.
Is ook een mooi gebied hoor.

Totales Vollidiot

Lofer, Buchsteinerwand, Steinplatte zitten in dezelfde pas volgens mij en zouden mijn keus zijn (voor mij als liefhebber van kleinere en wat rustigere gebieden).

Roy83 op 04 jan 2024 16:40

Precies dit! Steinplatte bijvoorbeeld is echt een heel leuk skigebied voor een volle dag skiën en zit gewoon in je skipas inbegrepen!

Dan wordt je er wel druk mee :-)

Ik zou bij Mittersil via de panaromabahn het gebied van Kitzski induiken. Eventueel met de 3S nog even richting kirchberg, daar wat lekkere afdalingen pakken (Pengelstein, Brunn, Fleck…) en dan via de 3S weer terug naar Mittersil. Eventueel (als je genoeg tijd hebt) nog even de dalafdaling Jochberg meepakken. Die is ook leuk.

Is dichterbij dan Skiwelt. Ik vind het ook net iets mooier.

SHFL kan ook prima, Via Fieberbrunn het gebied in een mooie ronde maken.
Alleen even in de gaten of het hard waait. Dan gaat de verbinding tussen Fieberbrunn en de rest van het gebied vrij snel dicht.
Is ook een mooi gebied hoor.

Kdtl op 04 jan 2024 16:41

Bedankt voor je reactie. Als ik Mittersil intyp op maps is dat al een uur rijden? of zit ik helemaal verkeerd?

Dan wordt je er wel druk mee :-)

Ik zou bij Mittersil via de panaromabahn het gebied van Kitzski induiken. Eventueel met de 3S nog even richting kirchberg, daar wat lekkere afdalingen pakken (Pengelstein, Brunn, Fleck…) en dan via de 3S weer terug naar Mittersil. Eventueel (als je genoeg tijd hebt) nog even de dalafdaling Jochberg meepakken. Die is ook leuk.

Is dichterbij dan Skiwelt. Ik vind het ook net iets mooier.

SHFL kan ook prima, Via Fieberbrunn het gebied in een mooie ronde maken.
Alleen even in de gaten of het hard waait. Dan gaat de verbinding tussen Fieberbrunn en de rest van het gebied vrij snel dicht.
Is ook een mooi gebied hoor.

Kdtl op 04 jan 2024 16:41

Bedankt voor je reactie. Als ik Mittersil intyp op maps is dat al een uur rijden? of zit ik helemaal verkeerd?

HesselH op 04 jan 2024 16:55

Mittersill is inderdaad vrij ver vanaf St. Johann. Als je in het gebied van Kitzbühel wil gaan skiën kun je het beste starten bij de Fleckalmbahn, daar is een groot parkeerterrein. 20 minuten rijden vanaf St. Johann.

*bericht bewerkt door paolie op 04 jan 2024 17:02

Klopt! Ik maakte een topgrafisch foutje! Stom van me. Ik haalde even Neukirchen en st Johan door elkaar (dont ask why? beide gezeten en in mijn hofod verwisseld :-))

Inderdaad lekker de Fleckalmbahn pakken.

Totales Vollidiot

fieberbrunn, wel veel duurder qua skipas en eten, drukker maar goeie lift verbindingen naar kilometers. sankt johann is ook erg leuk en korte lift rijen. veel leuke tentjes aan de piste. en de 3lander freizeit arena kaart is daar de beste optie

Voor Kitzski kan je ook naar Jochberg of Pass Thurn rijden. Beide liggen voorbij Kitzbühl op de weg naar Mittersill maar je hoeft de pas niet af naar Mittersill/Hollersbach. Daar start je aanzienlijk rustiger (zeker bij Pass Thurn) dan in Kirchber of Kitzbuhl.

Wat nog een mogelijke optie is om 07:25 (ja, dat is voor de vroege vogel) de bus richting Wörgl te pakken, vanaf ST Johann bahnhof. In Ellmau bij de halte dorf/ bauhof uit te stappen (07:52) en dan of 15 minuten te wachten bij dezelfde halte op skibus B of enkele meters te voet richting de halte birkenweg en dan skibus A pakken. Vanaf ellmau kun je dan naar Brixen skiën, oversteken naar de andere kant, via westendorf bij de kiwest naar beneden. Vanaf daar rijdt dan iedere 6-8 een shuttle naar de pengelstein waarmee je in het gebied van kitzbuhel bent aangekomen, vanaf hier kan je dan nog in de richting van hahnenkamm skiën (Waartussen zeker heerlijke pistes liggen zoals hier boven al eerder genoemd.) Aan het eind van de dag afdalen naar Kitz en dan de trein die naast de hahnenkamm stopt weer terug naar ST Johann. (De trein is sowieso gratis op dat stuk, skibus ellmau ook, bus van ST Johann richting Ellmau ligt aan de skipas. Om op een dag deze ronde te kunnen maken heb je wel sowieso een salzburg super ski card nodig, die overigens ook geldig is in ST Johann en boven genoemde gebieden als SHLF, Steinplatte, buchsteinwand en ga zo maar door. Oneindig veel skigebieden kun je met die pas bezoeken, daar zou je weken mee bezig zijn. Kost op een week gezien over het algemeen tussen de 60 en 80 euro extra maar dat heb ik er als kilometervreter in verschillende gebieden altijd 100% voor over.

Zelf verblijf ik toevallig dezelfde week in Brixen en heb ik niet de beschikking tot een auto. Door wat te kijken in de reisplan app van de VVT (Verkehrsverbund Tirol) genaamd smartride en het opzoeken van wat lokale skibusdienstregelingen ben ik zo al op wat plannen gekomen om gemakkelijk naar verschillende omliggende gondels te komen 's morgens, zonder heel ver te hoeven lopen.

@HesselH: Vanaf station Sankt Johann in Tirol ben je met trein S8 in 8 minuten bij station Kitzbuhel-Hahnenkamm, vanaf daar is het met de (ski)bus een paar minuutjes naar dalstation Hornbahn één station verder (11 min vanaf St. Johann) is station, waar de Hahenenkammbahn letterlijk om de hoek ligt, deze brengt je naar de top van de beroemde wereldbekerafdaling , vanaf daar kun je de rest van het skigebied Kitzbuhel-Kirchberg in of de Streif(Familienabfahrt) terug nemen.
Dezelfde richting, maar 10 minuutjes verder, is het naar station Brixen, waar je ook niet al te ver van de twee liften richting Hochbrixen en Westendorf bent.
Met dezelfde trein, maar dan de andere richting uit, is het vanaf station Sankt Johann in Tirol 7 minuten tot station Fieberbrunn, vanwaar je de (ski)bus naar de Bergbahnen Fieberbrunn kunt nemen.
In ski/snowboard uitrusting is de trein overigens gratis. En vanaf Sankt Johann dus een snelle verbinding naar andere, grote/aansprekende, skigebieden.

Maurits033: Bus en trein zijn zowieso gratis met een geldige gastenkaart tussen Worgl en Hochfilzen! Heb je geen skipas of uitrusting voor nodig. Let op, enkel de IC treinen niet. Voor bussen zijn er ook een paar uitzonderingen, maar de meeste zijn inbegrepen.
Meer info: https://www.kitzbueheler-alpen.com/nl/kam/gastenkaart.html…

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 jan 2024 13:24

Plaats een reactie