Koude voeten na 5 jaar

Hi all,

Ik heb al 5 jaar naar volle tevredenheid mijn atomic hawx magna 100 schoenen. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van koude voeten. Tijdens mijn laatste skivakantie vorig jaar merkte ik dat ik iets wat koude voeten had, maar niet hinderlijk. Het was ook niet heel koud.

Afgelopen week was ik in Noorwegen aan het skien met een temperatuur van -12. De gevoelstemperatuur zal wel wat lager gelegen hebben. Na 2 uur voelde ik mijn linker voet niet meer en ben ik maar gestopt. In het verleden heb ik op dezelfde schoenen ook wel vergelijkbare termperaturen gehad zonder problemen.

Naar mijn weten doe ik mijn schoenen niet te strak (wel goed vast). Ik heb de schoenen gekocht bij Duijvestein en heb destijds de tijd genomen voor het passen en kopen. Ik heb er een zooltje van Sidas (orange) in leggen op advies van de verkoper destijds.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Kan het zijn dat je voeten na verloop van tijd veranderen? of dat het Sidas zooltje aan vervanging toe is?

Thanks voor de input

zou voor verwarmde skisokken gaan

Als je ouder wordt wordt je wat kouwelijker……
Misschien speelt dat mee?

Totales Vollidiot

Scoor een paar verwarmde sokken idd. Prima oplossing en werkt gewoon top.

Edwin van Riel

Zet je je schoenen misschien strakker dan voorheen, of is jouw houding wat veranderd (beetje meer achterover gaan staan) waardoor je het e.a afkneld?

*bericht bewerkt door sge op 07 jan 2024 08:52

Is het niet toevallig zo dat het ook flink waaide? Ik heb nl ook altijd koude voeten als het koud is en koude wind maar blijft waaien.

Gevoel komt vanzelf terug en eigenlijk is het een soort van pijnstilling. ;)

Zet je je schoenen misschien strakker dan voorheen, of is jouw houding wat veranderd (beetje meer achterover gaan staan) waardoor je het e.a afkneld?

sge op 07 jan 2024 08:52

Ik denk niet dat mijn houding echt veranderd is. Vanwaar dat je zegt dat ik ze juist strakker moet doen? ik dacht altijd dat je dan de boel nog meer afknelt wat de doorbloeding niet bevorderd.

Scoor een paar verwarmde sokken idd. Prima oplossing en werkt gewoon top.

evr66 op 07 jan 2024 06:53

Thanks! Daar had ik nog niet aan gedacht :) Heb je suggesties voor een merk/model?

Zet je je schoenen misschien strakker dan voorheen, of is jouw houding wat veranderd (beetje meer achterover gaan staan) waardoor je het e.a afkneld?

sge op 07 jan 2024 08:52

. Vanwaar dat je zegt dat ik ze juist strakker moet doen?

Moofie op 07 jan 2024 10:36

Dat zeg ik niet, ik vraag of je dat misschien doet.

Zet je je schoenen misschien strakker dan voorheen, of is jouw houding wat veranderd (beetje meer achterover gaan staan) waardoor je het e.a afkneld?

sge op 07 jan 2024 08:52

. Vanwaar dat je zegt dat ik ze juist strakker moet doen?

Moofie op 07 jan 2024 10:36

Dat zeg ik niet, ik vraag of je dat misschien doet.

sge op 07 jan 2024 10:40

Ah, ik las het verkeerd, sorry. Ik heb ze altijd op dezelfde stand staan.

Scoor een paar verwarmde sokken idd. Prima oplossing en werkt gewoon top.

evr66 op 07 jan 2024 06:53
hanks! Daar had ik nog niet aan gedacht :) Heb je suggesties voor een merk/ § Moofie op 07 jan 2024 10:38

Prima ervaringen hier met therm-ic

Edwin van Riel

Ik heb ze van Heat Performance met afstandsbediening

Ik heb verwarmbare sokken van Therm-IC prima warm. Ik vind alleen de sok iets minder fijn maar dat is keuzes maken, wel warm.

Ook heb ik een soort neopreen overschoenen die over de neus en de wreef gaan. Helpt ook echt. Zeker met veel wind (extra afkoeling) en skiën in losse sneeuw.

Ik heb ook wel geëxperimenteerd met vershoudfolie om het voorste deel van de binnenschoen. Helpt ook!

Je merkt ik heb daar ook al lang last van:-(

*bericht bewerkt door SPAM op 07 jan 2024 17:44

O waar heb je die overschoenen van?
Dat klinkt wel ineteressant

Ter check: het is exact hetzelfde als jaren geleden hoe je ze dichtdoet (zelfde tandje)?
Schuim kan door de jaren heen wat minder strak gaan zitten en dan moeten je Schnallen verder dicht om ze even strak te krijgen maar kun je wel net andere drukpunten hebben.
Ook kan het zijn dat je voeten wat doorzakken in de loop der jaren. Bijvoorbeeld vrouwen na zwangerschappen kunnen bredere voeten krijgen waardoor je contact met de schoen subtiel verandert maar dat kan grote gevolgen hebben. Als verwarmde elementen niet helpen toch terug naar goede winkel: die kunnen vaak nog wel wat aanpassen of even met je meedenken.

Haal je binnenschoen er eens uit en voel of ie vochtig/klam is, voel ook even aan de binnenkant van je buitenschoen of er condens op zit.
Vaak is dit bij mij het geval als ik koude voeten krijg.
Zelfs na een nacht op een schoenendroger kan het zijn dat het vocht tussen je binnen- en buitenschoen niet weg kan en ervoor zorgt dat de isolatie een stuk minder wordt.
Als je zorgt dat alles kurkdroog is zal je zien dat je ook warmere voeten hebt.

*bericht bewerkt door dubbleD op 07 jan 2024 21:24

Ik lees dat je andere zooltjes heb, ik heb andere klachten gehad (geen koude voeten) maar enorme zere voeten. Ik heb zooltjes echt naar vorm van mij voet laten maken (op soort vacuüm apparaat) hier wordt in de zool de hele vorm van je voet gemaakt. Echt 100% pasvorm, dit kan ook wel eens het probleem zijn. Deze zooltjes zou ik echt iedereen aanraden met voetproblemen. Hierdoor blijft je voet staan zoals hij ‘hoort’, en wordt en niets afgekneld waardoor je of pijn, koude voeten oid krijgt.

Ter check: het is exact hetzelfde als jaren geleden hoe je ze dichtdoet (zelfde tandje)?
Schuim kan door de jaren heen wat minder strak gaan zitten en dan moeten je Schnallen verder dicht om ze even strak te krijgen maar kun je wel net andere drukpunten hebben.
Ook kan het zijn dat je voeten wat doorzakken in de loop der jaren. Bijvoorbeeld vrouwen na zwangerschappen kunnen bredere voeten krijgen waardoor je contact met de schoen subtiel verandert maar dat kan grote gevolgen hebben. Als verwarmde elementen niet helpen toch terug naar goede winkel: die kunnen vaak nog wel wat aanpassen of even met je meedenken.

MiDo op 07 jan 2024 20:11

Of het exact hetzelfde is weet ik niet. Ik doe ze dicht op dezelfde manier. Ik baseer dat meer op basis van hoeveel moeite/kracht het kost om zo’n schoen dicht te maken ipv de stand. Vandaar dat ik ook in mijn vraagstelling erbij had gezet dat ik mijn huidige schoenen 5 jaar heb. Wellicht gaf dat een indicatie van wijzigingen in model/vorm etc.

Thanks voor de overige reacties trouwens. Ik denk dat ik een verwarmde sok/zooltje ga proberen en vanzelf wel merk hoe dat gaat.

Haal je binnenschoen er eens uit en voel of ie vochtig/klam is, voel ook even aan de binnenkant van je buitenschoen of er condens op zit.
Vaak is dit bij mij het geval als ik koude voeten krijg.
Zelfs na een nacht op een schoenendroger kan het zijn dat het vocht tussen je binnen- en buitenschoen niet weg kan en ervoor zorgt dat de isolatie een stuk minder wordt.
Als je zorgt dat alles kurkdroog is zal je zien dat je ook warmere voeten hebt.

dubbleD op 07 jan 2024 21:22

Over 2 weken sta ik weer op de piste en ga ik dit proberen! :)

Ook wij zaten vorige week in Noorwegen (Trysil), min 30 op zijn koudst. Mijn vrouw had al verwarmde skisokken mee (Bertschat), en mijn dochter had halverwege de week zulke koude voeten dat we voor veel te veel geld ter plekke nog een setje hebben gekocht (nu van Lenz). Het is dat ze mijn maat niet meer hadden, anders had ik ook in de buidel getast voor een eigen set (mijn zoon daarentegen had zelfs bij min 30 nog zweetvoeten…).

Droge schoenen zijn wel een must. Wij nemen gewoon een schoendroger mee, daar gaan de schoenen na een dag skiën direct op. (Sommige huisjes hebben zo’n ding zelfs staan, deze toevallig niet)

Plaats een reactie