Materiaal en merk tips zelf waxen

Ik wil zelf gaan waxen. En t.z.t. ook slijpen. Tenminste ik ben me aan het oriënteren of ik dat de moeite waard vind. Het proces ziet er niet al te ingewikkeld uit en als handige technische jongen denk ik dat ik dit best voor elkaar kan krijgen na wat proberen en YouTube tutorials kijken. Ik ga sowieso eerst even oefenen op een oud setje snowblades voordat ik mijn board en skis van vriendin ga doen.

Wat voor set en wat voor wax materiaal zouden jullie aanraden. Holmenkol, Vola, dakine, oneballjay. Ik kom nog wel wat merken tegen en vraag me af wat anderen voor ervaringen hebben. Gebruiken jullie ook nog wel eens van die snelle koude wax die je er op kan doen of zou je dat sowieso niet aanraden? Over het algemeen red ik het wel iets langer dan een halve week tot een week na een waxbeurt afhankelijk van de condities merk ik op dag 5, 6 weleens dat het echt klaar is zegmaar.

En ik lees ook nogal wat mensen die ook weleens waxen gedurende een week skiën of boarden. Waar doen jullie dat dan? Gewoon voor de deur van je appartement ofzo? Lijkt me toch niet wenselijk dat je dat in je hotelkamer staat te doen? Of vragen jullie altijd of dat ergens gedaan mag worden?

Alle tips zijn welkom.

*bericht bewerkt door Martin9 op 07 jan 2024 09:50

🏂

Ik heb voor waxen altijd een grondzeil mee.

Zelf heb ik vrijwel alles van Vola. Maar er zijn zoveel merken die prima zijn. Niet blind staren op het merk. Als je een betere prijs kan krijgen bij een ander merk: doen.

Ik heb spul van Vola, Holmenkol, XCMan, Toko.
Als ik wax tussendoor dan alleen een liquide wax, dat is opbrengen, inkurken en uitborstelen. Dat kan makkelijk binnen zonder te knoeien. Soms heb je mooie accommodaties met een knutselhok in de kelder.

Holmenkol, Vola, Toko e.d. zijn allemaal prima merken. Zelf heb ik Holmenkol producten. Het waxen ter plaatse doe ik buiten, ondergrond even afdekken als dat op een balkon is en standaard een vuilniszakje aan de tail geplakt om gelijk waxresten op te vangen.

Qua wax gebruik ik de gele en rode Holmenkol wax. Geel voor hotscrape en rood als reguliere wax.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Tip voor een startset, 75 euro bij de Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/voorbereidingsset-voor-waxen/_/R-…

null

Zelf slijpen & waxen loont zeker! De initiële investering kost natuurlijk wel wat maar dat haal je er met gemak uit als je meerdere ski’s per seizoen slijpt en waxt. Begin met de basics zoals een waxijzer, slijper, borstel, klemmen, e.d. Er worden op verschillende plekken in Nederland slijp/wax regelmatig clinics gegeven, dat is wel een aanrader om een keer te doen. Bij Snowworld doen ze dat in het seizoen een aantal keer bijvoorbeeld. Begin met de basics aan materiaal en vanuit daar kun je uitbreiden.
Zelf heb ik in de loop der jaren langzaam aan het gereedschap uitgebreid en inmiddels een mix aan merken in huis, waaronder het volgende. Om mee te starten zou ik hier mee beginnen:
klemmenset van Vola
Holmenkol waxijzer
wax van Holmenkol
Toko edge tuner
borstels van Swix
schraper
diamandvijl & oxid stone
plastic tafellaken van de Action werkt ook prima ipv grondzeil ;)

Voor latere investeringen:
Swix sidewall planer
Holmenkol base edge file guide
waxfleece

Op locatie werk ik meestel in het skihok of buiten de ski’s bij en je kunt het sowieso altijd even vragen. Meestal is dat even de kanten bijwerken als de pistes heel hard zijn, heel af en toe wax ik tussendoor als ik merk dat het glijvermogen minder is maar dat ligt dan aan de sneeuwcondities. En aangezien ik tegenwoordig switch tussen 2 paar ski’s hoef ik tussendoor niet meer op locatie te waxen…

Ik heb van alles wat. Ben zelf wat meer geneigd iets hardere wax (voor kou) te gebruiken (behalve als het echt slushy condities zijn) omdat dat meestal net wat langer blijft zitten. Voor indoor gebruik ik die sowieso, omdat het daar echt hard slijt. Maar als je ergens een goede deal krijgt voor universele wax, lekker doen.
Halverwege de week waxen, doe ik alleen als de wax er erg hard af gaat. Heb ook meerdere boards mee, dus in de praktijk doe ik het bijna nooit.
Zit meestal in een appartement, dan meestal op het balkon of als er ruimte is in een kelder dan daar. Ruimen het wel altijd netjes op en leg er inderdaad wat onder.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 07 jan 2024 12:19

We hebben vola en toko. Als het kan, pak dan een dikker ijzer, dit waxt zo veel fijner dan een dun ijzer. Het kost meer maar is het als je het mij vraagt zeker waard!

Laatste wintersport hebben we de spullen meegenomen en het in het appartement zelf gedaan (er was geen balkon of geschikt skihok). Hebben er wel voor gekozen om niet te schrapen om niet te veel zooi te hebben. De overtollige wax is er dan met enkele afdalingen wel af. Neem idd een oud tafelzeil oid mee als onderlaag.

Maar liefst schraap ik wel als het even kan.

Koude wax hebben we gebruikt maar doen dat nu eigenlijk niet meer. Het is echt om te ‘overbruggen’ en zou je dagelijks moeten doen. Liever breng ik ze dan weg of pak ik het ijzer.

Je haalt zelf waxen er zo uit, helemaal als je meerdere skies/boards uit, dat is een simpele rekensom! Het is ook relatief gemakkelijk en snel te doen, zeker als je er handig in wordt.

Thanks voor alle reacties! Ik heb al een aardig beeld van wat ik ga aanschaffen geloof ik.

De aanschaf kosten wegen wat mij betreft niet op tegen de kosten bij een shop. Afgelopen december bracht ik 1 snowboard (ongeveer 10 dagen gebruikt sinds aanschaf) en 1 paar skis en moest ik bij €80 afrekenen. En dat zette mij toch wel aan het denken omdat ik in februari weer ga en de komende maand nog wel een aantal keer in SnowWorld te vinden ben. Voorheen rekende ze daar rond €20-€25 voor een klein waxbeurtje en dat zit nu dus tegen de 40 aan omdat ze ineens allemaal paketten hebben verzonnen. Klinkt leuk maar ik vond het een beetje te gortig eerlijk gezegd. Ondanks dat mijn board heerlijk gleed de hele week.

Zo’n clinic volgen bij SnowWorld had ik al op de planning staan. 5 februari komen ze in Spaarnwoude zag ik dus daar ga ik eens even kijken.

🏂

40 euro? Dat is dan niet alleen waxen maar een (kleine) beurt. Dan slijpen ze, evt tunen, etc.

En dat hoeft zeker niet na elke skiweek.

Alleen waxen is meestal vanaf 10 euro

Wij doen zo’n beurt ong 1x per jaar, soms 2 (we gaan wekelijks naar snowworld) en waxen / kanten zelf tussendoor.

40 euro? Dat is dan niet alleen waxen maar een (kleine) beurt. Dan slijpen ze, evt tunen, etc.

En dat hoeft zeker niet na elke skiweek.

Alleen waxen is meestal vanaf 10 euro

Wij doen zo’n beurt ong 1x per jaar, soms 2 (we gaan wekelijks naar snowworld) en waxen / kanten zelf tussendoor.

LoveToBoard op 07 jan 2024 15:30

Ja ze hadden daar eerst gewoon alleen waxen en kleine service en grote service. Die service was rond de 20 voor klein, waxen en evt slijpen indien nodig en rond de 35-40 voor groot als er ook belag reparatie nodig was en je een compleet pakket wilde. Maar ze besteden dat uit en die hebben nu ineens 4 verschillende pakketten en verschillende manieren van belagstructuur , infrarood waxen en weet ik wat allemaal. Kortom, ze hadden die kleine service van €20 voor een snowboard en €17,50 voor skis niet meer en dat scheelde dus nogal flink geld. Het begint nu bij klein voor €25 ski en €35 snowboard en dan in stappen van €10 naar een grote super beurt van €45 /€55 en alleen los waxen is geen optie meer. Maar omdat ik daar 2 weken voor de kerstvakantie stond had ik niet veel tijd om verder te zoeken en heb ik het maar gedaan.

Al met al genoeg reden om eens verder te kijken leek mij. Dus af en toe zelf waxen en kanten bijwerken en 1 x per jaar wegbrengen leek mij een prima idee.

🏂

Koop gewoon zo’n starter setje en begin dan na wat ervaring wat uit te breiden (hoeken in meerdere graden, of een universeel hoek, paar extra diamand vijlen, etc). Alle bovengenoemde merken zijn goed! Ik gebruik ook veel van Vola, maar ook andere merken.

In ons gezin hebben we 9 paar ski’s (met 3 personen, waaronder een kleintje), als ik die zelfs tegen democratische prijzen hier in Italie telkens moet binnendoen voor een wax beurt ben ik op een seizoen honderden euro’s kwijt. Plus dan heb ik 't nog niet over 't gemak van niet telkens dingen te moeten wegbrengen en terug halen!

Ik ben begonnen met zo’n koffertje van Vola met alle benodigdheden om te waxen erin. Ik werd alleen niet blij van de plexiglas schaper en heb een schraapstaal gekocht.

Inmiddels ook wat vijlen en diamant vijlen gekocht. Kanten doen is net wat secuurder werk zeker als je ook de base angle wil doen.
https://www.auvieuxcampeur.fr/?sfterm=vola Hier kun je vrijwel alles vinden.

Bedankt voor alle info. Ik heb een setje besteld. Mochten er vragen zijn over de uitvoering en ik kan geen antwoorden vinden meld ik me weer✌🏼

Ik ben mijn zolder aan het verbouwen en heb nog hout staan dus ik ben ook meteen aan het knutselen gegaan en heb een beginnetje gemaakt voor een werkbankje die op de workmate vastgezet kan worden. De opstaande zijkanten waar de skis of board op moeten liggen ga ik nog bekleden met iets van anti slip of een oude binnenband ofzo. Mocht ik de smaak te pakken hebben ga ik misschien nog van die klemmen aanschaffen maar voorlopig moet dit ook wel lukken denk ik.

null
null

*bericht bewerkt door Martin9 op 08 jan 2024 17:20

🏂

Leuk onderwerp dit!
Ikzelf overweeg om een (online) cursus te volgen via Waxguru… heeft iemand hier ervaring mee…

ik doe even mee hierin.
Het vervelendste aan het zelf doen vind ik het schrapen. Op een gegeven moment gaat het niet meer soepel en moet je aardig wat kracht zetten om overtollig wax eraf te halen doordat er op de schraper wax blijft zitten . Zou het ook met iets scherpers kunnen dan de plastic schraper. Bijv een plamuurmesje of ijskrabber voor je vooruit? of gaat dat krassen geven in je board?

Ik doe het ook met een plexiglas schraper, maar ‘slijp’ deze wel regelmatig tussendoor. Anders merk je al snel dat het niet meer lekker gaat. Als hij weer geslepen is merk je dat hij beter schraapt en kost het minder kracht. Ik slijp door een vijl in mijn workmate te klemmen en de schraper daar overheen te halen. Eenvoudig en het werkt

Ik gebruik Vola. Andere merken zijn ook goed. Wekelijks kantslijpen op 89 graden en daarna een waxbeurt, zodat mijn ski goed blijft snijden.
Ik gebruik altijd warme wax. Die liquide wax werkt niet naar behoren, na een uurtje skiën is dat meestal al helemaal weg.
https://www.instagram.com/p/C1Xd_1eIZJV/?igsh=MXExeGh5ZmJnc2…

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 10 jan 2024 07:01

One ski, more fun.

Ik gebruik Vola. Andere merken zijn ook goed. Wekelijks kantslijpen op 89 graden en daarna een waxbeurt, zodat mijn ski goed blijft snijden.
Ik gebruik altijd warme wax. Die liquide wax werkt niet naar behoren, na een uurtje skiën is dat meestal al helemaal weg.
https://www.instagram.com/p/C1Xd_1eIZJV/?igsh=MXExeGh5ZmJnc2…

sl3chtv4lk_ op 10 jan 2024 06:37

Welke liquid gebruik jij? Wij die van Vola en die is echt prima. Gaat gerust 2 dagen mee zonder dat het minder gaat glijden.

Edwin van Riel

ik doe even mee hierin.
Het vervelendste aan het zelf doen vind ik het schrapen. Op een gegeven moment gaat het niet meer soepel en moet je aardig wat kracht zetten om overtollig wax eraf te halen doordat er op de schraper wax blijft zitten . Zou het ook met iets scherpers kunnen dan de plastic schraper. Bijv een plamuurmesje of ijskrabber voor je vooruit? of gaat dat krassen geven in je board?

StevieB op 09 jan 2024 08:30

Trukje van de foor. Koop een keukenrol. Na het instrijken van de was (het belag en de was is dus nog warm) pak je zo’n absorberend papiertje of 2. Leg het op de ski en daarop het strijkijzer en ga er traag een keer over. Het papier absorbeert een groot deel van de overtollige was. Na afkoelen moet je daarna nog maar een beetje schrapen en kan je bijna gelijk beginnen met afborstelen.

Er is professioneel materiaal van swix/vola/etc dat hetzelfde doet (was absorberen) maar keukenrol werkt even goed.

Ja daar heb je de fleeces voor toch? Gebruiken wij niet overigens, wij laten een waxlaag afkoelen - dan het ijzer er weer overheen zodat er meer intrekt (als dat nog kan) en daarna nog schrapen. Wij doen dit ook met een plexiglas schraper, hebben er een slijpertje bij om hem scherp te houden. Waxen vind ik zo heerlijik zen om te doen, lekker smelten en smeren. Muziekje aan en gaan haha. Ik merk wel een duidelijk verschil tussen ons Vola ijzer (met draaischijf, dunnere schoen met stippenpatroon) en ons nieuwe Toko ijzer (digitaal instelbaar, dikkere schoen met strepenpatroon) die laatste waxt echt veel fijner.

Kanten vind ik zelf nog lastig - man heeft wel een cursus gevolgd maar ik merk toch wel verschil tussen zelf doen en laten doen. Ik heb 1 paar ski’s in Frankrijk ook gewoon weggebracht voor 25 euro bij de buren. Maar wat ik hierboven ook las - als ik dat met alles moet doen hier in huis kost het me elke keer een kapitaal (liggen hier alleen al 8 paar actief gebruikte ski’s en 3 actief gebruikte snowboards).

Ik lees ook veel over kurken, maar daar heb ik eigenlijk nooit wat over gehoord / geleerd?

*bericht bewerkt door LoveToSki op 10 jan 2024 10:50

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ben begonnen met zo’n koffertje van Vola met alle benodigdheden om te waxen erin. Ik werd alleen niet blij van de plexiglas schaper en heb een schraapstaal gekocht.

Inmiddels ook wat vijlen en diamant vijlen gekocht. Kanten doen is net wat secuurder werk zeker als je ook de base angle wil doen.
https://www.auvieuxcampeur.fr/?sfterm=vola Hier kun je vrijwel alles vinden.

SPAM op 07 jan 2024 16:22

Bedoel je zo’n stalen schraper? Is dat niet alleen voor het repareren van je belag? Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je dat niet voor schrapen moet gebruiken, anders krijg je beschadigingen.

Zelf een plexiglas schraper idd, en als je meerdere skis/boards in een keer doet krijg je daar een echt een pijnlijk handje van inderdaad. Je moet hem echt regelmatig slijpen want anders is het hard werken…

Daar heb je slijpers voor als deze: https://www.glisshop.nl/schraper/vola/affuteur-racle-basic67…
Ik vind ze flink aan de prijs maar ik zou ook niet zonder kunnen

Je kan ook een vijl op je werkbank klemmen maar de slijper zal comfortabeler werken
gewoon voor elke schraapbeurt even snel 10 keer er doorheen halen en hoppa

Begin december heb ik bij Jumbo Wintersports in Amsterdam (op geattendeerd trouwens door wintersport.nl volgens mij) een bijzonder leerzame clinic waxen en slijpen gevolgd. De clinic werd gegeven door Martijn van Eijk van snow-made.nl. Ik bleek tot mijn verbazing de enige deelnemer te zijn en heb het mede daarom bijzonder gewaardeerd dat Martijn ruim 2 uur de tijd voor mij nam om me echt tot in detail van alles uit te leggen en waarbij ik ook alles zelf ter hand kon nemen en uitproberen. Dan krijg je er ook echt meer gevoel bij. Hij geeft deze clinics vaker en zit in de regio Breda. Kan hem echt aanbevelen.

Ik heb toevallig net vanavond mijn set weggedaan, ik was er wel klaar mee. Zelf waxen is niet moeilijk, maar slijpen wel. Paar keer gehad dat ik toch een braam had en die kreeg ik niet weg en ik de ski’s alsnog moest laten slijpen. Dat vond ik zonde van mijn tijd.

De afgelopen twee seizoenen (ik ski zo’n 35 à 40 dagen per winter) heb ik de ski’s telkens één keer weggebracht voor een kleine beurt. Dat kostte 35 euro per keer. Vorige week nog even gevraagd of het nodig was om ze te laten waxen/slijpen. Was nog niet nodig zeiden ze, dus lekker door geskied.

Als je handig bent en het leuk vind om er 's avonds een flinke tijd mee bezig te zijn, dan is het leuk om zelf te waxen en slijpen. Maar let tijdens de clinics vooral goed op hoe je moet slijpen.

Peter Pos

Ik gebruik Vola. Andere merken zijn ook goed. Wekelijks kantslijpen op 89 graden en daarna een waxbeurt, zodat mijn ski goed blijft snijden.
Ik gebruik altijd warme wax. Die liquide wax werkt niet naar behoren, na een uurtje skiën is dat meestal al helemaal weg.
https://www.instagram.com/p/C1Xd_1eIZJV/?igsh=MXExeGh5ZmJnc2…

sl3chtv4lk_ op 10 jan 2024 06:37

Welke liquid gebruik jij? Wij die van Vola en die is echt prima. Gaat gerust 2 dagen mee zonder dat het minder gaat glijden.

evr66 op 10 jan 2024 07:21

Geen. Heb verschillende merken gebruikt , maar de kwaliteit vind ik bij alles ondermaats. Los van de povere kwaliteit bevatten deze liquide wax soorten veel schadelijke stoffen (i.t.t. de vaste wax die warm aangebracht wordt). En die schadelijke stoffen komen dan uiteindelijk in de bodem terecht.

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 10 jan 2024 22:56

One ski, more fun.

Nog adviezen voor de omgevings temperatuur wanneer je gaat waxen? Ik wilde het gewoon in de schuur doen maar als het koud is koelt de wax sneller af als je klaar bent. Heeft de snelheid van het afkoelingsproces nog invloed op de wax denken jullie? Ik was niet van plan met -15 (als we dat ooit nog meemaken hier…) buiten te gaan staan waxen hoor maar vroeg me dit nog wel af… Ik las een keer ergens iets over kamertemperatuur maar kan dat eigenlijk niet meer vinden nu. Bij leveranciers van wax staat ook niet echt een advies volgens mij.

🏂

“bevatten deze liquide wax soorten veel schadelijke stoffen (i.t.t. de vaste wax die warm aangebracht wordt).”

Euh wat dan precies, bron van deze info?

Edwin van Riel

Nog adviezen voor de omgevings temperatuur wanneer je gaat waxen? Ik wilde het gewoon in de schuur doen maar als het koud is koelt de wax sneller af als je klaar bent. Heeft de snelheid van het afkoelingsproces nog invloed op de wax denken jullie? Ik was niet van plan met -15 (als we dat ooit nog meemaken hier…) buiten te gaan staan waxen hoor maar vroeg me dit nog wel af… Ik las een keer ergens iets over kamertemperatuur maar kan dat eigenlijk niet meer vinden nu. Bij leveranciers van wax staat ook niet echt een advies volgens mij.

Martin9 op 11 jan 2024 07:45

Goh niet overanalyseren. Ik wax in mijn schuur dus daar is t relatief koud. Yup de wax koelt sneller af, 15 min ipv 40-45 min. Gaat er een tikkeltjre minder wax in je belag trekken…sure! Maar we zijn geen wedstrijdskiers… (eigenlijk top wedstrijd skiers hun skis worden op de piste na wat runs in training zelfs opnieuw gewaxt 🤟😁 dus das soms bij- temperaturen).

Maakt niet uit joh! Wat praktisch is is ook belangrijk, mijn skis staan in de schuur, lekker makkelijk en minder huishoudelijke discussie dan wanneer ik de 8x skis in de huiskamer zou onderhouden!

null

Wij waxen in de tuin tenzij het regent, dan binnen maar dan schrapen we niet (dat doen we buiten) ivm de vloer (ondanks grondzeil)

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Nog adviezen voor de omgevings temperatuur wanneer je gaat waxen? Ik wilde het gewoon in de schuur doen maar als het koud is koelt de wax sneller af als je klaar bent. Heeft de snelheid van het afkoelingsproces nog invloed op de wax denken jullie? Ik was niet van plan met -15 (als we dat ooit nog meemaken hier…) buiten te gaan staan waxen hoor maar vroeg me dit nog wel af… Ik las een keer ergens iets over kamertemperatuur maar kan dat eigenlijk niet meer vinden nu. Bij leveranciers van wax staat ook niet echt een advies volgens mij.

Martin9 op 11 jan 2024 07:45

Goh niet overanalyseren. Ik wax in mijn schuur dus daar is t relatief koud. Yup de wax koelt sneller af, 15 min ipv 40-45 min. Gaat er een tikkeltjre minder wax in je belag trekken…sure! Maar we zijn geen wedstrijdskiers… (eigenlijk top wedstrijd skiers hun skis worden op de piste na wat runs in training zelfs opnieuw gewaxt 🤟😁 dus das soms bij- temperaturen).

Maakt niet uit joh! Wat praktisch is is ook belangrijk, mijn skis staan in de schuur, lekker makkelijk en minder huishoudelijke discussie dan wanneer ik de 8x skis in de huiskamer zou onderhouden!

null

Asterino op 11 jan 2024 08:10

Tsja, over analyseren is wel een beetje mijn ding. Ik doe dingen graag zo goed mogelijk. En ik wil uiteindelijk wel profijt hebben van mijn werk. Maar duidelijk antwoord! Thanks. Gaat helemaal goedkomen zo!

🏂

Bedoel je zo’n stalen schraper? Is dat niet alleen voor het repareren van je belag? Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je dat niet voor schrapen moet gebruiken, anders krijg je beschadigingen.

Zelf een plexiglas schraper idd, en als je meerdere skis/boards in een keer doet krijg je daar een echt een pijnlijk handje van inderdaad. Je moet hem echt regelmatig slijpen want anders is het hard werken…

Daar heb je slijpers voor als deze: https://www.glisshop.nl/schraper/vola/affuteur-racle-basic67…
Ik vind ze flink aan de prijs maar ik zou ook niet zonder kunnen

Je kan ook een vijl op je werkbank klemmen maar de slijper zal comfortabeler werken
gewoon voor elke schraapbeurt even snel 10 keer er doorheen halen en hoppa

LoveToBoard op 10 jan 2024 11:43

##durftevragen
kun je hiervoor ook een basic messenslijper gebruiken of is deze tool echt van belang voor plastic slijpers?

*bericht bewerkt door StevieB op 11 jan 2024 08:53

Plaats een reactie