Welke Freeride rugzak voor een (bijna) 11-jarige?

Hi all,

Nieuw* op dit forum en gelijk een vraag: In het voorjaar gaan we als gezin voor de tweede keer met een gids op pad in Les Quatres Vallees, Zwitserland. Om te leren poederskiën en om mooie afdalingen te maken buiten de pistes. Na vorig jaar alles geleend te hebben zijn we steeds meer eigen spullen aan het verzamelen. Het zoeken van een goede rugzak voor onze kleinste (dan net 11, 1m45 klein) is echter nog wel een uitdaging. Ik zoek iets waar een schep en probe in past (uiteraard) en waar de skies diagonaal op de rug gedragen kunnen worden. Rest van de spullen zullen paps en mams zoveel mogelijk op de rug meenemen. Onze zoon is voor zijn leeftijd bijzonder fit en schrikt er niet voor terug om langere stukken te boot-packen om bij een mooie afdaling te komen (voor de kenners, vorig jaar onder andere Rock-Garden geskied na een stevige klim in 4-vallees, zie onder, en dat smaakte absoluut naar meer).
Dakine maakt een “youth” versie van hun Heli serie weet ik inmiddels, maar lijkt in Nederland lastig te krijgen. Er moeten toch wel meerdere alternatieven zijn?
Suggesties zeer welkom dus!

*ik kon op het forum nergens een stel-je-voor sectie vinden. Als ik die over het hoofd gezien heb, let me know, dan doe ik dat alsnog. Wel zo netjes ;-)!

null

*bericht bewerkt door BergFan op 10 jan 2024 13:18

Gaaf dat je gaat doen! Ik heb zelf geen kinderen en kan je met een kinderrugzak niet helpen, maar stel je vraag eens op de zuster site: https://wepowder.com/nl/forum
Daar hebben meer mensen ervaring met kinderen en Off piste skiën.
@Rogier kan misschien tips geven?

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 10 jan 2024 13:20

Nog een aardige: wij zijn indertijd (dochter was nog erg jong) overgestapt op de ABS p.ride airbags (helaas iets zwaarder dan wat we daarvoor hadden, maar dat merk ben ik echt ff kwijt). Geeft de mogelijkheid om vanaf jouw rugzak, de airbag van zoonlief te triggeren. Qua schep even nadenken of dit zinvol is, relatief veel gewicht enneh, wel eens geprobeerd iemand uit te graven qua fysieke inspanning? Hebben hem (op advies gids) de eerste jaren vaak weggelaten. Ook een aanrader: jaarlijkse pieperoefening in Wijk aan Zee.

Enneh, rock garden is een leuke inderdaad voor de kleine wel ff doorstappen omhoog ;)

Edwin van Riel

Dank voor de suggesties tot nu toe. Was eigenlijk niet van plan om meteen al voor een AVAbag te gaan. Inderdaad vanwege het gewicht, maar ook omdat we ons de eerste jaren waarschijnlijk toch niet in zeer lawinegevaarlijk terrein gaan begeven. En als dat wel zo is, dan wordt het huren voor een keertje vrees ik.
Onze gids geeft juist aan dat ten minste een schep wel handig is.
Pieperoefening in Wijk aan Zee klinkt niet gek, zal eens kijken of ik kan vinden wanneer dat is. @QmaartenQ: ik zal ook eens kijken bij wepowder, maar hopelijk komen er via dit forum ook nog wat goede tips binnen. Mogelijk ook rugzakken voor dames-met-korte-ruggetjes. Zolang ze niet rose en met bloemetjes zijn vindt meneer dat vast geen probleem ;-).

*bericht bewerkt door BergFan op 10 jan 2024 15:21

Hier de ‘youth’ versie van Dakine via ekosport en ook te retourneren, dat kost volgensmij wel paar euro verzendkosten. https://www.ekosport.nl/dakine-youth-heli-pro-18l-p-9-119479…

Bij deze van quiksilver lijkt het alsof die skis diagonaal kan dragen, echter zie ik het er niet duidelijk bij staan. Ook de grootte is niet helemaal duidelijk, maar misschien interessant om te testen. https://www.zalando.nl/quiksilver-oxydized-16l-kleiner-eqybp…

Deze ook nog tegen gekomen, de kleinste normale heli pack van Dakine. Wellicht een beetje op de groei :) https://www.duijvestein-winterstore.nl/dakine-heli-pack-12l/…

In deze allemaal lijkt in ieder geval en schep en probe te passen. Leuk om dit met uw zoon te doen!

Ik gebruik al jaren de nirvana van mammut (toen nog de nirvana pro). In vele maten te krijgen en werkt prettig met een apart vak voor je schep en sonde. Goed slijtvast ook.

Meerdere opties om je ski’s mee te nemen zowel in een a-frama als diagonaal.

Ik denk dat je zoon deze rugzak ook zou kunnen hebben. Hij lijkt me al wat groter als ik de foto zo zie!

Het enige nadeel is de prijs, I know. Maar daar krijg je wat moois voor terug.

I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

Mammut ding ziet er fraai uit, maar ik kan deze slechts in één maat vinden. Kwam ook nog een rugzakje van black diamond tegen (dawn patrol, 15L), die is er in maat s/m, maar weer nergens te vinden bij welke lichaamslengte dat past…

We zijn gister rugzakken wezen passen bij de zwerfkei in woerden, maar alle kleine maatjes volwassen rugzakken zijn echt te groot. Helaas ging kinder freeride rugzakken daar (is denk ik ook wel een beetje erg niche, zeker in NL). Uiteindelijk via ekosport de jeugdversie van Dakine besteld. In de aanbieding, net als scheppen en sondes, dus de inhoud hebben we er maar meteen bijbesteld :-)

*bericht bewerkt door BergFan op 14 jan 2024 22:01

Update: rugzakje is binnen (snel!). Rugpand is nog steeds aan de lange kant, maar kan net. En kleiner zal er niet te vinden zijn denk ik. Verder mooie tas. Schep en sonde passen net. Helaas alleen geen opbergvakjes voor schepsteel en sonde.

Plaats een reactie