Wie bel je bij een ongeluk

Hallo,

Zojuist een groepje kinderen gezien die achter de leraar aangingen. Ergens achteraan in de slinger viel een jongen van een jaar of 14. De skileraar was al uit zicht. Er stonden nog wat jongens uit de groep bij, waarvan er 1 omhoog rende naar het restaurant om een andere skileraar te roepen. Het was geen grote spoed maar hij kon ook zeker niet meer opstaan. Ik ben naar de skileraar beneden geskied en die liet zich aan een busje omhoog brengen.

Nu vroeg ik me af, wie bel je in zo’n situatie als er geen grote spoed is maar wel duidelijk hulp nodig? Nu was de leraar dichtbij maar dit kan bij iedereen gebeurem natuurlijk. Ik ski al vele jaren maar heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat ik bijv. Geen nummer heb van het skigebied. Zover ik nu zie staat er ook geen alarmnummer op de skipas of pistekaar.

Als je een pistekaart of de app van het betreffende gebied hebt, dan heb je de benodigde nummers toch bij de hand?

Als je ziet welke skischool het is, kan je natuurlijk de skischool bellen (na het nummer gegoogled te hebben).
Daarnaast staat er op de pistekaarten ook altijd alarmnummers en anders kan je altijd nog het algemene Europese hulpnumer 112 bellen als je nergens een nummer kan vinden.
Uit praktijk weet ik ook dat de kinderen altijd een kaartje meehebben met gegevens van de skileraar en/of skischool.

Carnas on Tour

Vaak staat er een nummer op de zwart/rood/blauwe pistebordjes langs de piste. Maar dit is idd niet in elk gebied. Ook staat er meestal een nummer op de grotere ‘pisteborden’ die in een gebied staat.
Voor Tirol is er ook een app, SOS EU Alp. Vanuit deze app kan je bellen met de nooddiensten, app geeft tevens jouw gps lokatie aan.
Sinds kort werkt deze ook in Bayern.

*bericht bewerkt door kesman op 10 jan 2024 13:39

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Zelfde als in een topic een paar dagen terug, noteer gewoon op de eerste dag even het lokale alarmnummer in je telefoon (staat oa op iedere pistekaart). Gebruik hier 1 vast contact voor dat je kent en pas het even aan bij een andere bestemming in een volgende vakantie. Anders 112.

Edwin van Riel

Plaats een reactie