Aankoop nieuwe ski’s Head Supershape

Beste allen,

Na 40 jaar op huurski’s te hebben geskied ben ik van plan om eigen ski’s te kopen. Ik ben 46 jaar, 1,80 meter lang, en weeg 85 kilo. Ik kom alle pistes af en mijn techniek is gevorderd, maar ik vind het ook heerlijk om met het gezin wat rustiger en luier te skiën. Ik ski alleen op de piste en meestal in de schoolvakanties, dus redelijk druk en in de loop van de middag worden de pistes vaak slechter. Twee weken geleden heb ik Head Supershape e-Magnum ski’s gehuurd en die bevielen erg goed (alleen met 163 cm wel iets te kort).

Ik denk er nu aan om de Head Supershape e-Magnum te kopen in 170 cm en dan met de nieuwe Protector PR 13 bindingen. Of is de iets bredere Head Supershape e-Rally in 170 cm een betere keuze als de piste condities wat minder zijn? In de skitest kwam de e-Rally naar voren als een van de beste allmountain piste ski’s. En zouden de duurdere Protector PR 13 bindingen het extra geld waard zijn ten opzichte van de standaard PRD 12 bindingen?

*bericht bewerkt door AJski op 10 jan 2024 14:13

Zelf heb ik de Head supershape I-speed 170cm met PRD 12 binding (uit mijn hoofd). Deze heb ik nu reeds 4 jaar en nog zeker geen spijt gehad. Je kunt op hoog tempo skiën, maar ook mooi carven. Ik ben 1.86 en 84kg, dus redelijk vergelijkbaar met jou (qua postuur iig;))
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde kan zijn van een duurdere binding, maar er is vast iemand die je daar goed antwoord op kan geven.

A Little party never killed nobody

De Protector bindingen kunnen 7mm zijwaarts bewegen en zouden veiliger zijn.

Tsja, volgens mij over de effecten qua blessures nog niet veel bekend, maar voor die paar tientjes, jouw leeftijd en het aantal jaren dat je er weer plezier van kunt hebben, zou ik het niet laten.

Edwin van Riel

Op hogere leeftijd zou ik zeker voor de protector bindingen gaan. Zorgt bij vallen voor een kleinere kans op o.a. knieblessures.

''Powder to the people''

Goed om te horen dat jullie de Protector bindingen een goede keuze vinden, dat ga ik zeker doen. Dan nog de ski’s zelf. Ik ben van plan om de e-Magnum te kopen. Of vindt iemand de e-Rally een betere keuze?

Zelf heb ik de Super Shape I-Titan van 2019 van 170cm (82 kg, 182 cm) deze bevallen heel goed. Helaas merkte ik afgelopen kerst dat ze een beetje begonnen te klapperen.
https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-head-supers…

Ben benieuwd naar de E-Magnum en de E-Rally als mogelijke opvolger. Zelf nog geen spijt gehad van de Super Shape ski.

Met skiën kom je echt tot rust.

De e-rally is een betere keuze dan de magnum als je wat gemak zoekt in mindere onstandigheden. Maar als je de magnum hebt geskied en je vond die fijn, waarom dan niet gewoon die kopen.

Mijn man en ik skiën allebei al jaren op de Rally tot volle tevredenheid. Dit jaar heb ik een paar nieuwe gekocht van het vorige seizoen online in Duitsland. Dat scheelt een paar honderd euro. We hebben gekozen voor de nieuwe protector bindingen. Daarnaast hebben we dit jaar ook allebei een Magnum gekocht voor de afwisseling. Wij gaan samen enkele keren per jaar op wintersport. Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de Rally gaan. Deze is het meest all round. Goed om te carven, rutschen, korte en langere bochten, maar ook bij hopen, verse sneeuw en slush. De Magnums willen meer op de kant gestuurd worden vind ik. Wij kwamen in december een man tegen op de piste, een local, die enthousiast tegen ons zei dat wij de eersten waren die hij tegenkwam met ook een Rally. We kregen in de lift een leuk gesprek over alle voordelen van de Rally. Grappig om te horen dat hij dezelfde ervaring had als ons.

Nog een aanvulling. Van de andere bindingen met je niet echt iets, maar wij zijn gelukkig ook nog niet zodanig gevallen dat de binding is los gegaan. Wij hebben er puur uit veiligheidsoverwegingen voor gekozen, zo van baat het niet dan schaadt het niet. Mijn man heeft de Rally in 170 en hij is 176 lang.

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf twijfelen tussen de e-Magnum en de e-Rally, en denk dat beiden prima keuze zijn. Ik wil de nieuwe ski’s voor de voorjaarsvakantie kopen dus ik heb nog even om na te denken.

Ik ski de Magnum. Lekkere ski voor de meer klassieke skiër met goede techniek. Is geen carve beest. Heb ook over de Rally getwijfeld maar ik blijf voornamelijk op de piste en niet erbuiten. Ski vooral met het gezin samen. Doseren van snelheid gaat prima en ook op snelheid mooi stabiel. Voor de enkele keer buiten de piste heb ik meer dan genoeg lol… Beiden zijn mooie fijne latten.

De Rally skiet een fractie minder dwingend op de kant en komt heel iets beter de zachte sneeuw door. Net iets meer allround dan de Magnum. Allemaal heel marginaal en aan smaak onderhevig. Zelf vind ik de Speed weer iets fijner, maar had ik blind moeten kiezen was het de Rally geworden.

Bedankt allemaal. Het wordt de e-Magnum. Met slechtere piste condities heb ik weinig moeite en goede prestaties op goede en ijzige pistes zijn voor mij het belangrijkste.

Nog een aanvullende vraag. Ik wil een diamantvijl en kantenhoek tool kopen om t.z.t. oneffenheden in de hoek bij te werken en te polijsten. Welke hoek moet ik voor de kantenhoek tool hebben? Op internet lees ik:

Base edge angle: 1°
Side edge angle: 88°

Dus een hoek van 88 graden of wordt dat effectief 89 graden?

88 graden. Aan de base hoef je niet te komen.

Ik heb vorige week sinds woensdag voor de eerste keer de E-Rally in gebruik mogen nemen in Valmorel en we hebben verschillende situaties meegemaakt behalve slush.

null

Ijzige regen bij aankomst in het dal, sneeuw op de berg en dus harde ijzige pisten onderaan.
Daarna 3 dagen lage bewolking met pakken sneeuw dus zalige pisten (als ze zichtbaar waren :-D) maar met veel buckels in de namiddag.
En de laatse 2 dagen droog met al wat mindere bewolking maar koude temperaturen en zalige pistes.

In al deze condities ben ik vol lof over deze skis en zijn exact wat ik ervan verwachte.
Een echte allrounder dus en veelzijdig op alle pistes en (de totnogtoe tegengekomen) condities.
Mijn vorige ski, de Atomic redster edge GS, dewelke 72 onder de voet is en een grotere radius heeft, was een superlat maar dan vooral met ijzig pistes…

Vandaar deze E-rally met 78 onder de voet en dat verschil voel je toch wel.
Over de PR13 GW bindingen kan ik echter niets vertellen (heb de PRD 12)

De ski’s, stokken en ski bag zijn binnen, vandaag opgehaald bij Snow-How in Duitsland.
https://ibb.co/VxZD4yT https://ibb.co/Cm4dmS5

*bericht bewerkt door AJski op 13 jan 2024 15:29

Plaats een reactie