Sneeuwkettingen; Michelin EasyGrip onder nieuwe EU norm toegestaan in Oostenrijk?

Ha allen,

Ik zie gemixte berichten over het wel of niet toegestaan zijn van Michelin Easy Grip composiet sneeuwkettingen, zie hier via Bol.com voor 89 euro:
https://www.bol.com/nl/nl/p/michelin-easy-grip-evolution-2-s…

Hoewel je max 40 km/u erop mag, krijg je blijkens ANWB wel supergoede sneeuwgrip en zijn ze lichtgewicht en makkelijk erom/af te leggen. Daarnaast vind ik Michelin altijd mooi spul qua kwaliteit, dus dat neigt mij ook om ervoor te kiezen. Maar mag het ook?

Ik begrijp dat er inmiddels een EU-norm is voor sneeuwkettingen. De Oostenrijkers hebben/hadden hun eigen norm. Volgens Michelin en hun certificaat, zie link hieronder, kan het allemaal, maar via Oostenrijkse websites vind ik niks. https://fr.michelin-lifestyle.com/res/promotions/winter-solu…

Weten jullie meer?

Ander advies, ervaring ook graag welkom. :)

*bericht bewerkt door TDAS op 10 jan 2024 17:26

In Oostenrijk mogen alleen modellen worden gebruikt die voldoen aan ÖNORM V5117 / V5119 of die door de EU zijn goedgekeurd.
Er bestaan 2 soorten wegen om de te rijden met sneeuwkettingen, wanneer de weersomstandigheden hierom vragen of wanneer het bekende blauwe gebodsbord met wiel/kettingen langs de weg staat.
Wanneer dit bord er staat zijn alleen de klassieke sneeuwkettingen toegestaan en geen textiele. Ik verwacht dat de door jouw genoemde onder de textiele vallen. Dit noemen ze in Oostenrijk ook geen sneeuwketting maar ‘Anfahrhilfen’.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Volgens de bol website:

Certificering van de Michelin Sneeuwkettingen Easy Grip EVO®
De Michelin Easy Grip sneeuwkettingen hebben de Europese, uniforme EN 16662-1 norm. Deze norm is in 2020 geïntroduceerd en vervangt alle andere normen (waaronder de Oostenrijkse Ö-Norm V5117, de Franse norm B26 en de Duitse TüV-norm voor sneeuwkettingen). De Easy Grip sneeuwkettingen zijn goedgekeurd voor alle Europese gebieden waar sneeuwkettingen verplicht zijn, m.u.v. Oostenrijk.

Heb ze vorig jaar nodig gehad naar cervinia

Hebben zeer goede grip .

Volgens de bol website:

Certificering van de Michelin Sneeuwkettingen Easy Grip EVO®
De Michelin Easy Grip sneeuwkettingen hebben de Europese, uniforme EN 16662-1 norm. Deze norm is in 2020 geïntroduceerd en vervangt alle andere normen (waaronder de Oostenrijkse Ö-Norm V5117, de Franse norm B26 en de Duitse TüV-norm voor sneeuwkettingen). De Easy Grip sneeuwkettingen zijn goedgekeurd voor alle Europese gebieden waar sneeuwkettingen verplicht zijn, m.u.v. Oostenrijk.

Marcelvd1981 op 10 jan 2024 20:56

Die weten niet wat ze zeggen precies. Bol…

Bla, bla, bla.

null

Toegelaten

null

Toegelaten

evert op 10 jan 2024 21:19

Zoals ik hierboven ookal schreef, in Oostenrijk is er een uitzondering en laat het nu net zijn dat juist waar deze borden staan de sneeuwkettingen het vaakst nodig zijn.

  • Achtung: Ist die Verwendung von Schneeketten mittels blauer Gebotstafel vorgeschrieben, sind textile Anfahrhilfen keine Alternative – hier müssen klassische Ketten genutzt werden.
Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Niet doen. In losse(re) sneeuw werkt het. Maar als het vastgevroren/ijs is, dan ben je klaar hiermee.

Voor dit geld kun je ook best iets krijgen wat echt goed is.

Niet doen. In losse(re) sneeuw werkt het. Maar als het vastgevroren/ijs is, dan ben je klaar hiermee.

Voor dit geld kun je ook best iets krijgen wat echt goed is.

DSvier op 11 jan 2024 10:02

Werkt perfect ook op ijzige toestanden …

zelf getest en goedgekeurd ;-)

Los daarvan zij er in Oostenrijk uitzonderingen op de regel …

*bericht bewerkt door evert op 11 jan 2024 10:15

Werkt perfect ook op ijzige toestanden …

zelf getest en goedgekeurd ;-)

Los daarvan zij er in Oostenrijk uitzonderingen op de regel …

evert op 11 jan 2024 10:07

Dan was het geen ijs, want daar kan dit product naar fysieke aard helemaal geen grip op krijgen.

Verder heb je natuurlijk niets aan een product wat soms niet is toegestaan. Sta je alsnog onthand.

Werkt perfect ook op ijzige toestanden …

zelf getest en goedgekeurd ;-)

Los daarvan zij er in Oostenrijk uitzonderingen op de regel …

evert op 11 jan 2024 10:07

Dan was het geen ijs, want daar kan dit product naar fysieke aard helemaal geen grip op krijgen.

Verder heb je natuurlijk niets aan een product wat soms niet is toegestaan. Sta je alsnog onthand.

DSvier op 11 jan 2024 10:30

Heb ze op ijsplaat gebruikt om steil omhoog uit pakeergarage te geraken , er zitten metalen ringetjes en carbon (wat zelf harder is dan gewoon staal) in die “ketting” verwerkt ;-)

Werkt dus perfect, ook op ijs … , zelf beter als sommige gewone kettingen

Zoals gezegd : eigen ervaring , Heb jij ze dan op ijs gebruikt ?

In oostenrijk ben je er (wettelij)blijkbaar niks mee als je naar plaats moet met het blauwe bord kettingenplicht

*bericht bewerkt door evert op 11 jan 2024 10:53

Ik begrijp niet waarom ze niet zouden mogen in Oostenrijk als ze aan de (kennelijk nieuwe) EU-norm voldoen.

Dank allen, denk dat dit topic precies laat zien waarom het opende haha. Ik had ook gezien dat er metaal is verwerkt in deze sneeuwketting waardoor deze technisch als sneeuwketting kon fungeren.

Als dit niet zo is, betekent dat blijkbaar dat er 2 type sneeuwkettingen juridisch zijn toegestaan in Oostenrijk? En hoe zij een EU-norm buiten toepassing kunnen verklaren lijkt me een raadsel.

Ten slotte de praktische kant: het werkt goed lees ik hier, risico zijn boetes etc. Als ik goed omhoog kom met deze kettingen en niemand tot last ben of in gevaar ben, staat er dan daadwerkelijk een Oostenrijkse politieauto te checken om mij alsnog van de weg te halen? Kan me moeilijk voorstellen dat je op een helling met sneeuwketting een goed rijdende auto uit de trein met auto’s haalt, klinkt gevaarlijker. Maar goed, ik rijd er nooit dus wat weet ik.

Zo zie je maar, elk land heeft z’n eigen regels met daar weer uitzonderingen op.
Op hoofd-/doorgaandewegen wordt zo nu en dan wel gecontroleerd of men de kettingen heeft gemonteerd wanneer dit verplicht is. Maar of je het al kan zien dat dit geen metalen kettingen zijn wanneer je rijdt kan je je afvragen. Of misschien kunnen zij t wel horen😉
Maar als je ze al nodig hebt is t vaak op de stijlere bergweggetjes, daar staat over het algemeen vast geen politie.
Maar ik zou het risico niet nemen…

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Even snel nagekeken. Dit is zo te zien de wettelijke regeling:

4 KDV 1967 Reifen und Schneeketten (1-6) … (gaat over de banden);, (7) In den Geltungsbereich der ÖNORM V5117 September 2007 oder der ÖNORM V 5119 Mai 2008 fallende Schneeketten müssen diesen ÖNORMEN entsprechen, sofern es sich nicht um gleichwertige Produkte aus anderen EU-Mitgliedstaaten handelt. Schneeketten, die der ÖNORM V5117 September 2007 oder ÖNORM V 5119 Mai 2008 in einer früheren Fassung entsprechen, dürfen weiterhin feilgeboten werden.

De hele regeling is hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes…

Gelet op het EU-certificaat lijken ze me te voldoen aan de categorie “gelijkwaardig”.

Heb ze op ijsplaat gebruikt om steil omhoog uit pakeergarage te geraken , er zitten metalen ringetjes en carbon (wat zelf harder is dan gewoon staal) in die “ketting” verwerkt ;-)

Werkt dus perfect, ook op ijs … , zelf beter als sommige gewone kettingen

Zoals gezegd : eigen ervaring , Heb jij ze dan op ijs gebruikt ?

In oostenrijk ben je er (wettelij)blijkbaar niks mee als je naar plaats moet met het blauwe bord kettingenplicht

evert op 11 jan 2024 10:38

Nee, maar ik heb wel tests gelezen dat de prestaties op ijs ondermaats zijn.

Sowieso heb ik al ik weet niet hoe lang geen ketting nodig gehad. Ook niet afgelopen week toen de een na de ander niet meer omhoog kwam zonder.

Als iemand die Europees recht heeft gestudeerd: als het gaat om EN normen, dan kan het zijn dat sommige lidstaten die normen minimaal hanteren maar er nog een schepje bovenop doen. Dit is bijvoorbeeld het geval met veel NEN normen. Die zijn in sommige gevallen strenger dan wat de EN norm voorschrijft. De EN norm is dus een minimale eis voor lidstaten, maar Oostenrijk mag dus daar een strengere eis op leggen als zij dat veiliger achten. Ik ben niet in de Oostenrijkse wet gedoken, maar het kan dus zijn dat dit niet altijd is toegestaan

*bericht bewerkt door DaphneK op 11 jan 2024 13:29

Als iemand die Europees recht heeft gestudeerd: als het gaat om EN normen, dan kan het zijn dat sommige lidstaten die normen minimaal hanteren maar er nog een schepje bovenop doen. Dit is bijvoorbeeld het geval met veel NEN normen. Die zijn in sommige gevallen strenger dan wat de EN norm voorschrijft. De EN norm is dus een minimale eis voor lidstaten, maar Oostenrijk mag dus daar een strengere eis op leggen als zij dat veiliger achten. Ik ben niet in de Oostenrijkse wet gedoken, maar het kan dus zijn dat dit niet altijd is toegestaan

DaphneK op 11 jan 2024 13:16

Eens, maar die aanvullende eisen vind ik niet terug. Zie de wettelijke regeling die ik het plaatste.
Het zal dus gaan om de vraag: gelijkwaardig of niet.
Gezien het EU-certificaat is dat op zijn minst pleitbaar. Een bekeuring is dus m.i. kansloos.

En nog duidelijker:
In Österreich dürfen nur der ÖNORM V5117 bzw. V5119 entsprechende oder EU-genehmigte Schneeketten verwendet werden.
https://www.oeamtc.at/thema/vorschriften-strafen/schneekette…

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 jan 2024 14:49

Heb ze op ijsplaat gebruikt om steil omhoog uit pakeergarage te geraken , er zitten metalen ringetjes en carbon (wat zelf harder is dan gewoon staal) in die “ketting” verwerkt ;-)

Werkt dus perfect, ook op ijs … , zelf beter als sommige gewone kettingen

Zoals gezegd : eigen ervaring , Heb jij ze dan op ijs gebruikt ?

In oostenrijk ben je er (wettelij)blijkbaar niks mee als je naar plaats moet met het blauwe bord kettingenplicht

evert op 11 jan 2024 10:38

Nee, maar ik heb wel tests gelezen dat de prestaties op ijs ondermaats zijn.

Sowieso heb ik al ik weet niet hoe lang geen ketting nodig gehad. Ook niet afgelopen week toen de een na de ander niet meer omhoog kwam zonder.

DSvier op 11 jan 2024 13:11

Geloof me (of niet) Ik heb er met reguliere kettingen uit dezelfde garage zien (proberen) geraken die daar heel wat meer problemen mee hadden dan ik . (toen ik dat gesukkel zag, twijfelde ik om het zelf te proberen, Italiaanse toestanden)

Dat kan natuurlijk ook aan :
-Type Voertuig
-Type aandrijving
-Chauffeur

Liggen

De enige testresultaten die ik vind waaronder KNWB test zijn over de prestaties op sneeuw .
Moest je uw testcijfers nog terugvinden dan lees ik ze graag , kan ik verder kijken dan slechts mijn eigen ervaring…

Ik heb deze gekozen omdat mijn ervaring is dat je kettingen als je ze nodig hebt :

-Slechts korte afstand op het einde/begin (zoals bevroren in/uitrit)
-Kettingen omdoen duurt langer dan de resterende afstand die je ermee rijdt (opleggen is echt gemakkelijk (2min) als je het thuis al eens gedaan hebt)
-Ze 95% van de skivakanties niet nodig hebt (net zoals u)

*bericht bewerkt door evert op 11 jan 2024 15:02

Het klinkt alsof ze top werken en er een goede argumentatie is dat ze toegestaan zijn naar begrip van een Hollandse toerist. Ik heb ze gekocht, dank voor alle input!

Het klinkt alsof ze top werken en er een goede argumentatie is dat ze toegestaan zijn naar begrip van een Hollandse toerist. Ik heb ze gekocht, dank voor alle input!

TDAS op 12 jan 2024 07:37

Een beroep op dwaling aangaande de regelgeving is om te beginnen niet hard te maken (met google zie ik steevast staan dat dit product in Oostenrijk niet in alle gevallen voldoet aan de regelgeving), maar zelfs al zou het onduidelijk zijn gaat het je niet helpen.

Mocht je bij een ongeval betrokken raken kan dit zeer vervelende gevolgen hebben.

Your call, maar jouw samenvatting valt wel heel erg in de categorie ‘lezen wat je wil lezen’.

Klopt, maar zal laten weten hoe het gaat.

Op de verpakking staat trouwens expliciet een logo met een blauw sneeuwketting-logo en een oostenrijkse vlag.
Ik neem aan dat je als consument dan bij enige controle wel mag aangeven dat je verwachte dat het allemaal regelementair is.

null

Glide on!

Op de verpakking staat trouwens expliciet een logo met een blauw sneeuwketting-logo en een oostenrijkse vlag.
Ik neem aan dat je als consument dan bij enige controle wel mag aangeven dat je verwachte dat het allemaal regelementair is.

null

Vivace op 12 jan 2024 09:52

Zelfs als een ambtenaar van de bevoegde instantie zegt dat het ok is, terwijl dat niet zo is, dan is het nog niet 100% zeker dat je je daarop mag beroepen. ;)

Het is eerder dat je dan eventuele problemen af kan wenden op Michelin.

Vind het overigens wel bizar hoe onduidelijk het inmiddels is wat nu de regelgeving ter zake is. Ik zou er als ik TS was gewoon eens de ANWB over bellen. Online zie ik dat ze in 2019 nog aangeven dat het niet mag. Maar ja, het kan zomaar veranderd zijn.

Online zie ik dat ze in 2019 nog aangeven dat het niet mag. Maar ja, het kan zomaar veranderd zijn.

DSvier op 12 jan 2024 09:57

Zoals hierboven al aangegeven: het is in 2020 veranderd:

null

Toegelaten

evert op 10 jan 2024 21:19

*bericht bewerkt door paolie op 12 jan 2024 10:01

Online zie ik dat ze in 2019 nog aangeven dat het niet mag. Maar ja, het kan zomaar veranderd zijn.

DSvier op 12 jan 2024 09:57

Zoals hierboven al aangegeven: het is in 2020 veranderd:

null

Toegelaten

evert op 10 jan 2024 21:19
paolie op 12 jan 2024 10:01

Iemand anders kwam weer met dat daar een uitzondering op zou zijn.

Gelet op de zeer zware financiële gevolgen die dwaling in dezen kan hebben zou ik het zeker nog even checken bij de ANWB. Of nog beter: bij de juiste instantie in Oostenrijk, maar dat zal een stuk lastiger zijn.

Wanneer de kettingen niet onder V 5117 vallen zijn deze niet toegestaan. Zoals eerder beschreven, er is een verschil tussen sneeuwkettingen (schneeketten) en ‘anfahrhilfen’.
Op de foto hierboven zie ik namelijk ook op de verpakking V5121 geprüft staan.

  • Die Verwendung von sogenannten Anfahrhilfen als Schneekettenersatz ist nur dann zulässig, wenn diese nach der ÖNORM V 5117 geprüft und entsprechend gekennzeichnet sind!
  • In Österreich dürfen nur der ÖNORM V5117 bzw. V5119 entsprechende oder EU-genehmigte Schneeketten verwendet werden.
  • Achtung: Bei Anfahrhilfen handelt es sich dabei zumeist um einfach zu montierende Vorrichtungen, die bei einem Fahrzeug angebracht werden, wenn man schon hoffnungslos im Schnee steckt. Sie sind meist nur für kurze Fahrstrecken mit geringer Geschwindigkeit geeignet. Sind “Schneeketten vorgeschrieben” reichen diese Einrichtungen nur dann aus, wenn sie nach der ÖNORM V 5117 geprüft und entsprechend gekennzeichnet sind.
    Bron: oeamtc
Woont zo nu en dan in Kaunerberg

null

*bericht bewerkt door evert op 12 jan 2024 11:14

Plaats een reactie