Skien op een rollend tapijt: zinvol?

Gisteren samen met de missus voor het eerst op een tapijt geskied. Dat viel niet mee! Nu beschouw ik onszelf als behoorlijk ervaren skiërs: Volgens een lijstje dat ik ergens op deze website kon vinden ergens tussen categorie 7 en 8 (geen moeite met zwarte pistes, moguls gaan ook prima, maar off piste zeker nog genoeg te leren, de reden ook dat we het tapijt opgingen). Alleen waanden we ons gisteren weer gewoon beginners. Ouderwets in de pizzapunt beginnen om aan het tapijt te wennen (auw aan mijn knietjes!), en aan het einde van de 3x10 minuutjes les (veuls te kort naar mijn smaak), lukte het dan om van links naar rechts over de baan te “skiën”, op iets dat van de verte een beetje weg had van parallel skiën. Wij hadden echter vooral het gevoel dat we bezig waren met overeind blijven op dat tapijt, en niet zozeer met skiën. Wat zijn jullie ervaringen? Ga je van tapijtskiën daadwerkelijk beter skiën in de sneeuw? Of zijn het eigenlijk gewoon twee verschillen disciplines?

Ik heb er zeel veel profijt van. Ik ben 7 jaar geleden overgestapt van snowboarden naar skiën. Toen lescursussen op de rolband gestart en sindsdien elk jaar voor het seizoen lessen genomen. Juist om de techniek bij te schaven. Houding, scheendruk, kanteling, stokkentechniek. Helpt mij echt om beter te worden met skiën en merk elk jaar dat de techniek mij verder helpt op de piste. En het is voor mij ook soort van voorpret en voorbereiding om skifit aan het seizoen te beginnen.

Op de lopende band is enorm goed voor je techniek; maar het is wel even wennnen. Geef het 2a3 lessen de kans.

Haha ja de eerste les is echt wennen.
De baan waar ik vorig jaar gelest had had een speciale eregallerij voor mensen die in de eerste les al parallel konden skieen. Daar stonden er niet veel op kan ik je zeggen.
Ja het is intensief maar wel goed voor je techniek. .

Zeer zinvol vond ik, hoewel ik ook echt moest wennen heeft het me wel weer een stuk vooruit geholpen. Ik zou doorzetten en uiteindelijk geniet je er echt van en heb je er ook profijt van in de sneeuw.

Het is idd even wennen en zeker totaal anders. Het is eenvoudige om van de baan de sneeuw in te gaan dan andersom. En 3x10 min lijkt misschien niets, totdat je de smaak te pakken, alles in de juiste houding en 10 minuten lang van links naar rechts vliegt en bochtjes maken. Dan is even een korte pauze best even fijn t.
Maar ik heb juist op een roller mijn techniek enorm verbeterd en blijft zo nu en dan lessen nemen. Er is bij mij dan ook zeker nog ruimte voor verbetering.
Voor de wintersport van december 6 lessen gevolgd en nu de komende 3 wk weer 5 voor de volgende skitrip. Ik kan t een ieder, waar nog ruimte is om te verbeteren qua houding, techniek aanbevelen.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik heb alleen maar les gehad op de lopende band. Ieder jaar doen we weer even een paar lessen voor we weggaan.

Het is ook zo leuk om te zien als er mensen voor het eerst komen en je hoort ze dan zeggen dat ze gevorderd of vergevorderd zijn. Dan is zo’n eerste les op de band best we confronterend. Iedereen moet terug naar af omdat de techniek toch niet zo goed was als ze dachten.

Je zal zien dat je volgende lessen heel wat beter gaan.

De rollerband laat zien dat mensen die denken dat ze goed kunnen skiën, eigenlijk niet goed kunnen skiën. Barst in jouw ego, maar als je doorzet heb je er veel profijt van

Compleet normaal dat je even helemaal terug bij af bent of de rolband. Heeft nagenoeg iedereen. Het lijkt misschien niet zinvol, maar wacht maar totdat je na een aantal rolband sessies weer de sneeuw op gaat. Wij lessen regelmatig op de band en sindsdien is het skiën in de sneeuw met sprongen vooruit gegaan. Op de band moet je technisch veel beter skien dan in de sneeuw voor hetzelfde resultaat. Voor de meeste mensen geldt: Als je eenmaal op de rolband je normale sneeuwniveau kan halen, dan ben je daarna in de sneeuw veel beter dan je daarvoor was.

Grote verschil tussen sneeuw en borstelbaan ( zowel rolbaan als buiten) is dat suboptimale techniek op tapijt niet op kracht te corrigeren is wat de meeste mensen in de sneeuw toch doen.
Waarbij rolbaan wel het grote verschil met op een berg heeft dat haaks op de helling skiën op de rolbaan betekent dat je naar boven afgevoerd wordt, waar je in de berg gewoon ruime bochten die zelfs iets terug de berg op draaien kunt maken zonder dat dat betekent dat je een slechte techniek zou hebben. Verschil is er dus wel degelijk, maar blijft dat je prima je techniek kan/moet verbeteren op de borstelbaan.

Dat komt wel een beetje bekend voor moet ik zeggen…
Wat ik me dan wel afvraag is of goeie skitechniek op de sneeuw overeenkomt met goeie skitechniek op het tapijt.
Ik had toch vooral het gevoel een trucje te leren, terwijl ik gehoopt had gericht aan mijn off-piste techniek te kunnen werken (kanten niet teveel inzetten, ski’s dicht naast elkaar, gewicht in de bochten meer over beide ski’s verdelen zijn mijn aandachtspunten weet ik).

Maar, volgende week gaan we weer, wie weet gaat het dan beter…!

*bericht bewerkt door BergFan op 11 jan 2024 11:28

Dat komt wel een beetje bekend voor moet ik zeggen…
Wat ik me dan wel afvraag is of goeie skitechniek op de sneeuw overeenkomt met goeie skitechniek op het tapijt.
Ik had toch vooral het gevoel een trucje te leren, terwijl ik gehoopt had gericht aan mijn off-piste techniek te kunnen werken (kanten niet teveel inzetten, ski’s dicht naast elkaar, gewicht in de bochten meer over beide ski’s verdelen zijn mijn aandachtspunten weet ik).

Maar, volgende week gaan we weer, wie weet gaat het dan beter…!

BergFan op 11 jan 2024 11:28

Alleen met een goede techniek red je het op de rollerbaan. Iedere vorm van matige of slechte techniek word keihard afgestraft.

Born to Ride

Bij off-piste (tiefschnee) komt ook het element van hoog laag bewegen op het juiste moment en gevoel voor een basis creëren om vandaar hoog te komen om van richting te veranderen. Dat leer je niet op een tapijt of een geprepareerde piste. Verder als je in terrein skiet ontkom je niet aan onbalans, het gaat er dan ook om hoe dit zo snel en goed mogelijk terug te krijgen.
Voor algemene techniek, centrale houding zal het wel werken en is zeker wennen.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 11 jan 2024 12:04

Je leest zowel commentaren van mensen die het goed doen op een rollerbaan en last hebben in de sneeuw, als van mensen die goed skieën in de sneeuw maar last hebben op de rollerbaan.
Dan lijkt het me dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn en dat je de techniek van het ene niet gewoon kan gebruiken voor het andere.

Je leest zowel commentaren van mensen die het goed doen op een rollerbaan en last hebben in de sneeuw, als van mensen die goed skieën in de sneeuw maar last hebben op de rollerbaan.
Dan lijkt het me dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn en dat je de techniek van het ene niet gewoon kan gebruiken voor het andere.

Errant op 11 jan 2024 11:57

Helemaal eens. En natuurlijk helpt de een om de ander beter te kunnen.

Skeeleren en schaatsen zijn ook verwant en als je met het een traint wordt het ander ook beter; maar uiteindelijkzijn het nog steeds 2 verschillende dingen.

*bericht bewerkt door Kdtl op 11 jan 2024 12:14

Totales Vollidiot

Ik sta in de winter elke week op de rollerbaan. In t begin echt heel lastig en ik heb soms nog steeds het gevoel dat het “anders” voelt dan in de sneeuw (ook omdat je niet echt naar beneden skiet zoals op de berg) en logisch natuurlijk! Maar mijn techniek is wel echt enorm vooruitgegaan. Je hebt direct kans op correcties van de leraar en je ziet jezelf in de spiegel en fouten worden gelijk afgestraft (in de sneeuw kom je sneller weg met een foutje). Ik zou het idd een paar lessen de kans geven haha

Maar als je het alleen maar doet voor off piste dan lijkt me het beter om ook echt off piste lessen te nemen. Dus op een berg in onbegaand terrein met een gids en iemand met ervaring met off piste skiën. Want dat is wel echt een ander soort manier van skiën vind ik en dat leer je het beste in dat terrein.

*bericht bewerkt door DaphneK op 11 jan 2024 12:13

Bij off-piste (tiefschnee) komt ook het element van hoog laag bewegen op het juiste moment en gevoel voor een basis creëren om vandaar hoog te komen om van richting te veranderen. Dat leer je niet op een tapijt of een geprepareerde piste. Verder als je in terrein skiet ontkom je niet aan onbalans, het gaat er dan ook om hoe dit zo snel en goed mogelijk terug te krijgen.
Voor algemene techniek, centrale houding zal het wel werken en is zeker wennen.

Sjaak27 op 11 jan 2024 11:48

Dat onregelmatigheden, bouncen, “drijfgevoel”, etc niet op het tapijt te oefenen zijn begrijp ik. Wat een beetje tegenviel is dat ik daarom dacht dat het tapijt een stuk makkelijker zou zijn dan de (poeder)sneeuw. Wat dan voor mij persoonlijk wél weer gunstig is, is dat ik niet kan compenseren met kracht. Ik weet van mezelf dat ik dat in de sneeuw wel doe (ik zou mijn skistijl als “grof” omschrijven, maar wel gecontroleerd).
Waar ik wel compleet van in de war was (en wat mij zeker in het begin belemmerde om op gevoel te skiën doordat ik veel te veel aan het nadenken was), was dat je door de band omhoog afgevoerd wordt zodra je de ski’s op het belag zet en omlaag richt (ipv dat je omlaag gaat, zoals op de sneeuw zou gebeuren). Eén van de redenen ook dat ik me af ging vragen of tapijtskiën niet vooral een trucje is, ipv een goede voorbereiding op echt skiën.

O dat is dan wel weer opvallend want als ik vorig jaar op de band mn ski’s naast elkaar naar beneden liet glijden dan was ik wel sneller dan dat de band omhoog ging.
Als je pizzapuntje maakt ga je idd omhoog.

Ik neem sinds 2 jaar 8 lessen op de rollerbaan ivm knieblessure. En ja, je moet echt weer even op nul starten qua techniek, maar je krijgt wel snel de slag te pakken als je al wat jaartjes ervaring hebt. Ervaring is idd dat je niet een beetje kan compenseren of rommelen, maar echt op techniek moet skiën. Het heeft mij geholpen om op de piste meer ontspannen en zeker te zijn. Off piste lijkt mij iets dat je ook off piste moet leren. De rollerbaan is dan vooral om je basistechniek echt goed te krijgen en daarna zou ik zeggen, neem les op de berg voor het specifieke off piste werk. Ben het niet eens met mensen die zeggen dat op de piste of op de rollerbaan 2 verschillende dingen zijn. Goede techniek leren op de baan helpt je echt op de piste.

De rollerband is fantastisch voor het leren, verbeteren of bijhouden van de techniek.
Alle foutjes worden afgestraft en smokkelen en corrigeren op de band is geen optie. Goed leren skiën is meters maken, techniek erin slijpen en daar helpt de rollerband bij. Meer dan groepslessen in Snowworld of in de bergen. Omdat je 8min door skiet met een priveleraar en een spiegel voor je neus hebt. Techniek is hetzelfde alleen de ondergrond is anders.

Ik ben zelf gestopt met de rollerband omdat ik op dat moment niveau 25 klaar was en me ook meer op gs turns en off piste wilde richten.

Off piste techniek leer je niet op de band maar in de bergen met een goede leraar of gids.
Het is een andere techniek dan piste skiën en je staat ook smaller dan op de band.

Is de rollerband de heilige graal? Nee dat denk ik niet. Ik denk vooral de combinatie van band, snowworld en de bergen je beter maken.

Als ik een bepaalde fase van de bocht zou willen verbeteren, zou ik direct weer op de band gaan trainen.

De rolbaan is een goede manier om te ontdekken of je echt een goede skiër bent. Meestal valt het tegen, maar ik heb ook mensen gezien die echt goed kunnen skiën die feilloos na 1 wenrondje op rolbaan kunnen skiën.

Op een normale (onderhouden) baan zal je altijd naar beneden skiën als je recht in de vallijn staat, hoe hard of zacht de baan ook draait (of stilstaat). If not, zie puntje 1 en ga werken aan je basishouding :). Bij een heel vlakke, of heel langzaam draaiende baan kan je ff een ‘hopje’ nodig hebben, maar verder zou je altijd moeten glijden.

Ik denk dat de meeste mensen die dit echt al 2 verschillende dingen zien of ervaren eigenlijk in de sneeuw een truukje doen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

(Uiteraard) nemen we de komende vakantie weer een gids in de arm. Vorig jaar extreem veel van geleerd, niet alleen wat betreft techniek, maar ook over het inschatten van lawines, hellingshoeken, sneeuwsoorten, piepergebruik, etc. Maar suggereren jullie nu dat voor het afleren van mijn hardnekkige on-piste gewoontes die me off-piste benadelen (hard kanten induwen om te carven, bredere stand, bijna al het gewicht op de dalski) het roltapijt niet geschikt is?

(Uiteraard) nemen we de komende vakantie weer een gids in de arm. Vorig jaar extreem veel van geleerd, niet alleen wat betreft techniek, maar ook over het inschatten van lawines, hellingshoeken, sneeuwsoorten, piepergebruik, etc. Maar suggereren jullie nu dat voor het afleren van mijn hardnekkige on-piste gewoontes die me off-piste benadelen (hard kanten induwen om te carven, bredere stand, bijna al het gewicht op de dalski) het roltapijt niet geschikt is?

BergFan op 11 jan 2024 13:16

De band zal ervoor zorgen dat je algemene on piste ski techniek beter wordt en daar zal je off piste zeker profijt van hebben. Je zegt het zelf al, je skiet grof, op kracht, breed staand en al het gewicht op de dalski. Dus in mijn optiek is er nog wel wat te verbeteren.

Bredere stand is op de piste niet per se een technische fout lijkt me. Ik zie hierboven ook geschreven staan dat je juist op een tapijt niet al te smal moet staan (was ook het advies van de instructeur, en mijn eigen ervaring: als ik eigenwijs toch smal ging staan werd balans wel erg tricky). Gewicht op dalski is er bij mij als kind (long-time-ago) min of meer ingeramd en ik moet er echt bewust op letten dit niet te doen. Vandaar mijn “zorgen” of ik juist deze aspecten wel ga verbeteren op het tapijt. Kanten inzetten om bochten te snijden is ook niet iets dat gaat werken in de poeder, terwijl ik on-piste eigenlijk alleen nog maar zo ski. Mijn vrouw, die als kind veel meer les heeft gehad dan ik (in pre carve-ski tijdperk), skied veel klassieker dan ik (gegleden bochten), en heeft daar naast de piste veel meer voordeel van.

Dat er nog “wel wat” te verbeteren is, daar ben ik van overtuigd. Reden voor ons om off-piste te willen is dat we na jaren skiën niet zoveel uitdaging meer vonden in het on-piste skiën (en de kinderen, die veel meer talent lijken te hebben dan in ieder geval ik, al helemaal niet). Het perfectioneren van piste-techniek is niet iets waar ik heel erg enthousiast van wordt, maar nieuwe dingen willen leren is wel een grote motivator (naast het feit dat we alle vier grote buitensportliefhebbers zijn)

Ik snap je verhaal en nieuwe dingen leren is ook leuker, dan dingen af te leren en de basis goed te hebben. Duurt ook langer en kan soms niet leuk zijn. Daar kan de band je erg goed mee helpen.

In mijn optiek zal je eerst de basis goed moeten hebben om
daarna nieuwe dingen te leren.

Als de basis niet helemaal goed is, zal je bij off piste daar last van blijven houden. En dat geef je zelf al aan, anders was je ook niet op de band gaan staan.

Dat je moeite hebt gehad met je eerste les is logisch. Dat is een ego dingetje en ff doorbijten. Daar ga je later de vruchten van plukken en wordt je een betere en completere skiër van. Stapje terug om daarna meerdere stappen naar voren te doen.

Je kan toch ook beiden doen. In de lage landen op de band en Snowworld en in de bergen off piste lessen volgen.

(…)
Je kan toch ook beiden doen. In de lage landen op de band en Snowworld en in de bergen off piste lessen volgen.

Jamie010 op 11 jan 2024 14:35

Dat is ook precies de bedoeling. Wij gaan echt niet zonder de gids (ver) buiten de piste, en de gids die wij hebben geeft ook heel veel instructie en zelfs oefeningen. Overigens hebben we net een weekje Trysil achter de rug, en daar merkte ik al heel erg het effect van de (off-piste) lessen van vorig jaar, zowel op als naast de pistes. Hopelijk gaat het tapijt als “multiplier” werken voor de komende trip naar Nendaz.

De rolband dwingt je min of meer om zuiver vanuit je voeten te skiën. Een bocht (waar dan ook) hoort ontspannen vanuit de voeten en enkels te beginnen, op de sneeuwpiste kun je op tal van manieren een bocht forceren, maar op de rolbaan wordt dat flink sneller afgestraft. Voor het offpiste skiën of andere lastige omstandigheden is de juiste manier van initiatie (onder andere uiteraard) erg belangrijk, want diepere sneeuw of crud geeft net als de rolbaan een stuk minder medewerking bij het betere gooi- en smijtwerk. Ik denk dus dat de rolbaan een uitstekend middel is om aan je (offpiste-)skills te werken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De rollerband laat zien dat mensen die denken dat ze goed kunnen skiën, eigenlijk niet goed kunnen skiën. Barst in jouw ego, maar als je doorzet heb je er veel profijt van

Jamie010 op 11 jan 2024 11:13

Dit dus 😆👍 Zie ook wat hierboven wordt gezegd door Shane. Je wordt echt een betere skier. Dan worden die 3x10 minuten toch nog een workout 💪

Even doorzetten.

*bericht bewerkt door Sven7 op 11 jan 2024 16:43

Skien op een rollenbaan heeft zeker effect op de skitechniek. Zoals al diverse malendoor anderen gezegd is vaak de sneeuwtechniek niet zoals die behoort te zijn… zelf ski ik al meer dan 30 jaar (echt waar) op de rollenbaan en voor die tijd op de (buiten) borstelbaan. Naast een betere pistetechniek train je ook exact de juiste spieren. Als jouw techniek echt zo goed is, ski je de volgende les WEL parallel op de baan…
Zelf ben ik ooit 48 jaar geleden begonnen met ouderwetse ski’s en leren(!) schoenen. Ski’s tegen elkaar, ene knie in de andere knieholte etc. Op de baan is dat ivm carve ski’s er uitgeramd (maar ik kan het nog steeds)
Ik zou er niet mee stoppen als ik jou was, maar ik zie niet hoe je de off piste techniek daar zou leren. Je staat juist op een (kunst) piste.
Enne… los van alles; het is ook gewoon leuk om je favoriete sport dicht bij huis te kunnen bedrijven.

Je leest zowel commentaren van mensen die het goed doen op een rollerbaan en last hebben in de sneeuw, als van mensen die goed skieën in de sneeuw maar last hebben op de rollerbaan.
Dan lijkt het me dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn en dat je de techniek van het ene niet gewoon kan gebruiken voor het andere.

Errant op 11 jan 2024 11:57

Jarenlang op een rollerband getraind, voor conditie en omdat het leuk was. Het grote verschil met buiten is het gemis van de centrifugaalkracht. De techniek die je aanleert op een rollerband ( van links naar rechts, de balans haal je uit je houding er is niets om ‘tegenaan te leunen’) moet je vertalen naar de situatie
van boven naar beneden, dat is een ander spelletje qua krachteninwerking en timing.
Je krijgt zeker gevoel van de ski op een rollerband maar voor mij zijn het 2 verschillende disciplines

Skien op een rollenbaan heeft zeker effect op de skitechniek. Zoals al diverse malendoor anderen gezegd is vaak de sneeuwtechniek niet zoals die behoort te zijn… zelf ski ik al meer dan 30 jaar (echt waar) op de rollenbaan en voor die tijd op de (buiten) borstelbaan. Naast een betere pistetechniek train je ook exact de juiste spieren. Als jouw techniek echt zo goed is, ski je de volgende les WEL parallel op de baan…
Zelf ben ik ooit 48 jaar geleden begonnen met ouderwetse ski’s en leren(!) schoenen. Ski’s tegen elkaar, ene knie in de andere knieholte etc. Op de baan is dat ivm carve ski’s er uitgeramd (maar ik kan het nog steeds)
Ik zou er niet mee stoppen als ik jou was, maar ik zie niet hoe je de off piste techniek daar zou leren. Je staat juist op een (kunst) piste.
Enne… los van alles; het is ook gewoon leuk om je favoriete sport dicht bij huis te kunnen bedrijven.

Djiebie op 11 jan 2024 17:10

Vorig jaar heb ik juist heel veel off-piste vaardigheden kunnen leren op de piste. Niet het “drijven” in de poeder uiteraard, maar wel gewichtsverdeling, glijdende bochten, pivot turns, etc. Allemaal dingen die op een standaard rode piste prima uit te voeren zijn en toe te passen zijn in het terrein (met meer of minder succes in mijn geval ;-) )
Ik ben zeker niet van mening dat mijn techniek “echt zo goed is” (ik neem niet voor niets extra les), maar het stoorde me wel dat het tapijt me ten eerste totaal geen skigevoel gaf en dat ik ten tweede dingen die ik op een piste met drie vingers in mijn neus doe niet of nauwelijks op het tapijt uit kon voeren zonder het risico te lopen onderuit te gaan. Daardoor het gevoel dat ik bezig was een trucje te leren ipv skiën te leren. Ik ga er zeker niet mee stoppen. Ten eerste ben ik te koppig om na 1x de handdoek in de ring te gooien en ten tweede staan er nog een paar lessen geboekt… :-)

Of ik er echt wat aan ga hebben weet ik medio februari, met hopelijk weer een paar mooie backcountry ervaringen rijker. Ik zal het hier zeker terug koppelen!

Plaats een reactie