Skien op een rollend tapijt: zinvol?

Je leest zowel commentaren van mensen die het goed doen op een rollerbaan en last hebben in de sneeuw, als van mensen die goed skieën in de sneeuw maar last hebben op de rollerbaan.
Dan lijkt het me dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn en dat je de techniek van het ene niet gewoon kan gebruiken voor het andere.

Errant op 11 jan 2024 11:57

Het is eerder zo dat mensen (vooral Nederlanders en ander vakantievolk) denken dat ze heel goed kunnen skiën. Op de rollerbaan komen zij zichzelf dan tegen en blijkt dat je daar niet een bocht kunt maken zonder bij te zetten.

Je leest zowel commentaren van mensen die het goed doen op een rollerbaan en last hebben in de sneeuw, als van mensen die goed skieën in de sneeuw maar last hebben op de rollerbaan.
Dan lijkt het me dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn en dat je de techniek van het ene niet gewoon kan gebruiken voor het andere.

Errant op 11 jan 2024 11:57

Jarenlang op een rollerband getraind, voor conditie en omdat het leuk was. Het grote verschil met buiten is het gemis van de centrifugaalkracht. De techniek die je aanleert op een rollerband ( van links naar rechts, de balans haal je uit je houding er is niets om ‘tegenaan te leunen’) moet je vertalen naar de situatie
van boven naar beneden, dat is een ander spelletje qua krachteninwerking en timing.
Je krijgt zeker gevoel van de ski op een rollerband maar voor mij zijn het 2 verschillende disciplines

cawiski op 11 jan 2024 17:13

Helemaal eens. Ook mijn ervaring. Ik heb zelf ongeveer 20 lessen op de rollerband gehad. Mijn techniek is misschien wel wat beter geworden, maar ik vond het erg priegelig en weinig met wintersport te maken hebben. Verder loop je er flink op leeg. Voor de helft ski je buiten “echt” op een borstelbaan.

Interessant, die afwijkende meningen. Voorlopig geef ik het tapijt het voordeel van de twijfel, maar twijfel is er wel…

Wij zijn met onze kinderen eerst gestart op de rollenbaan ,zodat ze gelijk met ons in de bergen mee konden skieen en wij als zij niet meer op les hoefden.

Zeker doen. Eerste keren denk je echt een beginneling te zijn, maar je hebt echt profijt in de sneeuw. Na 20 jaar ga ik nog steeds elk jaar. Je leert hier echt de juiste techniek. Goed om ter voorbereiding voor de wintersport.

Of het zinvol is om op een rollerbaan les te nemen heeft denk ik meer te maken wat je uiteindelijk voor een niveau wilt behalen. Als je voldoening hebt aan de basistechnieken dan zou ik zeggen dat les in sneeuw goed is. Wil verder je niveau uitbreiden geef ik de rollerbaan toch de voorkeur. De meeste skileraren die ik ken houden hun niveau en conditie op peil op rollerbanen(ook in alpenlanden). Nadeel vond ik wel dat je altijd een perfecte piste hebt en geen gevoel van diepte, maar zo leer je de techniek wel weer in de ideale omstandigheden, zodat je niet de sneeuw(bult,poeder,pap), ijsplaat, berg de schuld kunt geven.
En als je de techniek op een rollerbaan beheerst is het in de sneeuw veel vergevingsgezinder, zodat je het makkelijker en vertrouwelijke afgaat.

De kwaliteit van iedere les, in dit geval ski les hangt voor 90% af van de kennis en kunde van de docent. Rollerbaan lessen zijn echt een meerwaarde maar als een halftamme daar les denkt te kunnen geven is het zonde geld.
Dit verhaal is het zelfde voor de skibanen met of zonder sneeuw en ook voor les op locaties, zoek iemand met bezieling voor het vak ski leraar.

*bericht bewerkt door sge op 13 jan 2024 16:16

Interessant topic. Ik als beginner heb vorig jaar eerst lessen genomen op de rollerband en daar de basis techniek geleerd, maar op sneeuw was het echt wel anders. Neem bijv de noodstop. Dat kun je simpelweg niet op een rollerband oefenen. Dus in de sneeuw heb ik 6 ochtenden les gehad en zelf gevraagd om de noodstop te oefenen. Heel fijn.
Echter heb ik in de sneeuw enorm moeten wennen aan de verschillende sneeuwcondities, de oneffenheden van een helling, bochten in pistes. Dat is allemaal niet na te bootsen op een rollerband.
Het roetsen en nog meer de kanten van de skies gebruiken wil ik komende skivakantie aan gaan werken. Beter parallel skiën.

De diverse condities zijn inderdaad niet na te bootsen. Les is zeker ook nodig in echte sneeuw.

Maar een noodstop is zeker wel te oefenen op een rollerband:

10 minuten achter elkaar skiën is best veel hoor. Time maar eens een gemiddelde afdaling zonder te stoppen in de Alpen, zul je vaak (oké, afhankelijk van je snelheid) op minder minuten uitkomen.

Over het nut ervan: ik heb zelf 2,5 jaar les gegeven op een tapijt en kreeg vaak goede feedback terug van de klanten. Ik snap dat je enigszins ontmoedigd wordt doordat je de eerste les weer in de pizzapunt skiet. Voor veel mensen is dit toch wel een redelijke klap in het ski ego.

Als je echter daadwerkelijk een goede techniek en leraar hebt, zul je snel grote stappen kunnen zetten en wordt het vanzelf leuk. Daarnaast is het sowieso een goede manier om je spieren voor te bereiden.

Tot slot: de realiteit van een druk skigebied zal een tapijt (inderdaad) nooit kunnen nabootsen. Maar het biedt wel een mooie manier om je basistechniek en uithoudingsvermogen te trainen

*bericht bewerkt door Jesper op 15 jan 2024 11:16

Gang is alles

Tien minuten achter elkaar over een vlakke ondergrond glijden zou ik niet direct classificeren als “veel”, maar wie weet ben ik wat fitter dan het “gemiddelde vakantievolk” (dixit VBas).

Een non-stop top-to-bottom, 1600 hm, run vanaf Mont-Fort via de Gentianes skiroute, omschreven als de “longest mogul run in Europe” tot aan Siviez duurt ongeveer 10 minuten gok ik en dan staan mijn beentjes redelijk in de fik inderdaad, maar dat is toch wel wat anders lijkt me. Ik vind het maar kort, en verwacht niet dat me dit wat gaat opbrengen qua uithoudingsvermogen, hopelijk wel qua techniek dus. Over 2 dagen les 2… :-)

Eens met jesper, ik heb nu eerste keer 3 lessen op de baan gehad, na al 20 weken ofzo in sneeuw, met ook regelmatig les. De eerste lessen zijn inderdaad een enorme deuk in het ego;-) en het is zeer intensief, flinke spierpijn dag erna!
Maar nu einde les 3 voelde ik wat vertrouwder en daardoor wat ik ook in de sneeuw niet goed (genoeg) doe.
Dus het is wel echt behulpzaam. Zeker niet voor alles, en carven of hobbelige pistes nabootsen zit er uiteraard niet in. Maar voor een deel van je basistechniek, houding, controle houden heeft het nut. En dan weer aanvullen met les in de sneeuw. (Maar allemachtig, wat blijft het toch elke keer weer een investering, die hobby;-)

@BergFan Nu noem je wel het meest extreme voorbeeld dat je had kunnen noemen 😁

Goed, vergelijk t met een 10 minuut lang durende afdaling vroeg in de ochtend. Bijvoorbeeld de dalafdaling in Ischgl s ochtends vroeg vanaf de Pardatschgrat.

Ik vermoed dat je iig wel wat fitter bent dan de gemiddelde rollerbaan bezoeker dan ja, voor de meesten was 10 min meer dan genoeg

Gang is alles

Tien minuten achter elkaar over een vlakke ondergrond glijden zou ik niet direct classificeren als “veel”, maar wie weet ben ik wat fitter dan het “gemiddelde vakantievolk” (dixit VBas).

Een non-stop top-to-bottom, 1600 hm, run vanaf Mont-Fort via de Gentianes skiroute, omschreven als de “longest mogul run in Europe” tot aan Siviez duurt ongeveer 10 minuten gok ik en dan staan mijn beentjes redelijk in de fik inderdaad, maar dat is toch wel wat anders lijkt me. Ik vind het maar kort, en verwacht niet dat me dit wat gaat opbrengen qua uithoudingsvermogen, hopelijk wel qua techniek dus. Over 2 dagen les 2… :-)

BergFan op 15 jan 2024 12:34

Ik zou zeggen, zodra je lekker parallel op de baan skiet, ga eens doorsturen na de bocht en zo ver mogelijk kanten (heel actief dus). Baan op z’n snelst en steilst… En dat 10 minuten non-stop… Ik gok dat zelf jij dan wel degelijk wat gaat voelen ;)

Ik vind de baan geweldig. Train er al jaren het hele seizoen (sept-apr) en heeft voor mij de lol in de sneeuw alleen maar doen toenemen. En ik kan wekelijks bezig zijn samen met andere skifanaten met mijn allergrootste hobby (verslaving), dat is toch helemaal top!

idd, als de baan op zijn snelst en steilst (18graden) staat en skiet zoals @jeroenS zegt, dan ben jij een behoorlijke mannetje/vrouwtje en krijg je een goede workout. Echter, bij beginners op de mat/baan wordt de baan niet meteen erg snel of steil gezet, dat duurt even…

Tien minuten achter elkaar over een vlakke ondergrond glijden zou ik niet direct classificeren als “veel”, maar wie weet ben ik wat fitter dan het “gemiddelde vakantievolk” (dixit VBas).

Een non-stop top-to-bottom, 1600 hm, run vanaf Mont-Fort via de Gentianes skiroute, omschreven als de “longest mogul run in Europe” tot aan Siviez duurt ongeveer 10 minuten gok ik en dan staan mijn beentjes redelijk in de fik inderdaad, maar dat is toch wel wat anders lijkt me. Ik vind het maar kort, en verwacht niet dat me dit wat gaat opbrengen qua uithoudingsvermogen, hopelijk wel qua techniek dus. Over 2 dagen les 2… :-)

BergFan op 15 jan 2024 12:34

da’s ook wel een afdaling waar je vrij intensief bezig kunt zijn zeg maar hahaha

Edwin van Riel

In de Alpen ski je zelden 10 minuten achter elkaar. Beetje skiër skiet denk ik gemiddeld makkelijk 42 km/u oftwel 7 kilometer in 10 minuten. Of 36 km/u, dan 6 kilometer. Ik ken niet veel afdalingen van die lengte én de meeste mensen stoppen tussendoor nog wel een keer.

Ergo: voor het gros is 10 minuten op de rolbaan toch echt langer dan dat ze achter elkaar skiën in de sneeuw :).

Ben benieuwd hoe de volgende lessen gaan, op zich is 1 lesje even wennen aan de baan niet per se gek, maar als de basis goed is (en dat moet ergens wel als je zwarte buckelpistes skiet) zou t snel veel beter moeten worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In jouw berekening ga je ervan uit dat de skier recht naar beneden skiet zonder bochten. Ik schat dat een skier ongeveer het dubbele van de theoretische afstand aflegt door de bochten. Anders zouden er toch wel heel veel moeten voorbijflitsen :-/

In jouw berekening ga je ervan uit dat de skier recht naar beneden skiet zonder bochten. Ik schat dat een skier ongeveer het dubbele van de theoretische afstand aflegt door de bochten. Anders zouden er toch wel heel veel moeten voorbijflitsen :-/

Errant op 15 jan 2024 13:55

Niet per se hoor. Maar de langste afdalingen zijn vaak blauw, dan maak je minder en grotere bochten over t algemeen. Maar doe maar door de helft: hoeveel rode of zwarte pisten ken je waar je 3,5 km op skiet zonder te stoppen? Zelfs in 't blauw zijn die er niet zoveel (en die zijn dan vaak weer zo vlak dat je weinig bochten maakt)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tien minuten achter elkaar over een vlakke ondergrond glijden zou ik niet direct classificeren als “veel”, maar wie weet ben ik wat fitter dan het “gemiddelde vakantievolk” (dixit VBas).

Een non-stop top-to-bottom, 1600 hm, run vanaf Mont-Fort via de Gentianes skiroute, omschreven als de “longest mogul run in Europe” tot aan Siviez duurt ongeveer 10 minuten gok ik en dan staan mijn beentjes redelijk in de fik inderdaad, maar dat is toch wel wat anders lijkt me. Ik vind het maar kort, en verwacht niet dat me dit wat gaat opbrengen qua uithoudingsvermogen, hopelijk wel qua techniek dus. Over 2 dagen les 2… :-)

BergFan op 15 jan 2024 12:34

Ik zou zeggen, zodra je lekker parallel op de baan skiet, ga eens doorsturen na de bocht en zo ver mogelijk kanten (heel actief dus). Baan op z’n snelst en steilst… En dat 10 minuten non-stop… Ik gok dat zelf jij dan wel degelijk wat gaat voelen ;)

Ik vind de baan geweldig. Train er al jaren het hele seizoen (sept-apr) en heeft voor mij de lol in de sneeuw alleen maar doen toenemen. En ik kan wekelijks bezig zijn samen met andere skifanaten met mijn allergrootste hobby (verslaving), dat is toch helemaal top!

JeroenS op 15 jan 2024 12:50

Ik wil je best geloven, maar vraag me ook wel een beetje af of ik snel handig genoeg op dat tapijt ga zijn om dit mee te maken. Het is me ook niet om de work-out te doen, maar om de techniek, en dan het liefst vooral off piste techniek (bochten meer glijden ipv snijden, gewicht meer gelijk verdelen, smal staan is wat ik wil oefenen).
Het Mont-Fort-Gentianes voorbeeld is vrij extreem inderdaad en vooral om aan te geven dat de ene 10 minuten de andere niet zijn. Over het algemeen kom ik dergelijke afdalingen prima af (vind ik zelluf), al moet ik zeggen dat ik ze de laatste jaren meer op comfort dan op snelheid ski. Irritant genoeg kan ik mijn kids van 10 en 14 niet meer bijhouden op zulke stukken :-)

Ik heb veel rolband les gehad. T is perfect om op kleine dingen te kunnen finetunen. En daar heb je gewoon in alle disciplines profijt van.

Ook ik dacht dat ik wel kon skiën. T koste 3 lessen om te wennen. Back to basic. En dan uitbouwen.
Inmiddels paar jaar later. Ik ben wel aardig goed op de rolband geworden. En toch is er nog steeds ruimte om te leren.
Op de piste ben ik er echt veel beter door geworden.

De rolband straft veel af. Dus als t niet lukt, accepteer dat je niet zo goed bent als je dacht.
2 keuzes:
Blue pill: Ben je daar mentaal niet aan toe, dan lekker niet doen. Je gaat je kinderen dan overigens nooit meer bijhouden.
Red pill: yay! Veel plezier. De progressie lijkt langzaam op de band. Maar eenmaal in de sneeuw blijk je veel geleerd te hebben en op een gegeven moment ga je the Matrix vanzelf zien

Dat ik mijn kinderen niet meer bij ga houden heb ik al geaccepteerd (het afgelopen jaar met downhill mountainbiken dat acceptatieproces al moeten ondergaan, en het jaar daarvoor met hardlopen, het wordt steeds makkelijker moet ik zeggen ;-) ).

Het woordje “ego” komt nogal vaak terug in de reacties. Eerlijk gezegd was ik juist nogal verbaasd dat er blijkbaar “bragging rights” te ontlenen zijn aan goed op een tapijt kunnen skiën. Eerlijk gezegd boeit me dat vrij weinig, zolang er maar voldoende transfer is van het geleerde naar de echte sneeuw. Ik hoef ook geen technisch perfecte skiër te worden. Mijn skilset is momenteel goed genoeg om comfortabel van om het even welke geprepareerde piste af te komen, onder de meeste omstandigheden, dus wat dat betreft weinig incentive om tapijtles te gaan nemen. Alleen merkte ik vorig jaar tijdens onze eerste echte off-piste avonturen dat mijn skilset daar nog te wensen overlaat. Ik ben een buitensporter en zal alleen al om die reden skiën op een tapijt nooit echt leuk gaan vinden. Ik zie het puur als investering. Uiteraard zal ik hier delen of die investering gerendeerd heeft :-)

*bericht bewerkt door BergFan op 15 jan 2024 15:58

Op de band 10 minuten vind ik wel intensiever dan in de sneeuw en de rollerband is minder vergevingsgezind. Hoe vaak ik daar onderuit ben gegaan in het begin is best behoorlijk. In de sneeuw ben ik minder vaak gevallen tijdens mijn eerste week skiën in de sneeuw.

Leraren in de sneeuw doen vaker net een iets andere oefening die op sneeuw wel werkt maar technisch eigenlijk niet goed is. Dat vertelde mijn leraar op de rollerband. Hij zei letterlijk: “Hoe vaak ik mensen hier krijg die eerst in de sneeuw een verkeerde techniek aangeleerd krijgen en hier op de baan de juiste techniek”.

hahaha mooie “wij van wc-eend”

Edwin van Riel

Op de band 10 minuten vind ik wel intensiever dan in de sneeuw en de rollerband is minder vergevingsgezind. Hoe vaak ik daar onderuit ben gegaan in het begin is best behoorlijk. In de sneeuw ben ik minder vaak gevallen tijdens mijn eerste week skiën in de sneeuw.

Leraren in de sneeuw doen vaker net een iets andere oefening die op sneeuw wel werkt maar technisch eigenlijk niet goed is. Dat vertelde mijn leraar op de rollerband. Hij zei letterlijk: “Hoe vaak ik mensen hier krijg die eerst in de sneeuw een verkeerde techniek aangeleerd krijgen en hier op de baan de juiste techniek”.

LongTreeCity_ op 15 jan 2024 16:14

Ik vind dat een weinig overtuigend argument. Als iets in de sneeuw goed werkt, hoe kan dat dan technisch niet goed zijn? Juist omdat tapijtskiën natuurkundig op een wezenlijk aspect afwijkt van echt skiën (je hebt op een tapijt nauwelijks kinetische energie). Van tapijtskiën heb ik weinig kaas gegeten (blijkt maar weer), maar van biomechanica pretendeer ik wel iets te weten :-)

*bericht bewerkt door BergFan op 15 jan 2024 16:30

Wat een onzin @LongTreeCity_ van die rollerband leraar van jou.
Dat veel mensen “In de sneeuw verkeerde techniek aangeleerd krijgen”
Laat die in z’n in eigen sprookjes geloven van Carpet Land. @IkBakErNiksVan heeft jaren geleden een uitvoerige analyse gemaakt van de heupstand op de rollerband etc.
Kan het helaas niet meer vinden.
Heb ook niets meer van hem gehoord op het Forum.
Is misschien niet meer actief.
Zou jammer zijn.

Hij skiet nog hoor, ook bezig met nieuwe dingen. Nog regelmatig contact mee. Of mss leest-ie hier wel mee onder een andere naam hahahaha

Edwin van Riel

Tja zo heeft ieder zijn eigen ervaring op het tapijt. Ik heb leren skiën op het tapijt en nooit les in de sneeuw gehad. Dus de eerste keer in de sneeuw was na 8 lessen op het tapijt. Ik vond skiën in de sneeuw velen malen " makkelijker" . Nu heb ik 50 lessen indoor gehad en 8 weken in de sneeuw geweest, voor mij de ideale combinatie geweest om zo te starten. Noodstop ook geleerd indoor en zelfs ook van schansjes af! Dit jaar weer 4 lessen geboekt om weer
bij te schaven.

Veel mensen hebben gewoon een matige techniek. In de sneeuw kom je overal beneden, maar op de band val je door de mand. Dat heeft niet zozeer met verkeerd aangeleerd te maken, dat is idd wel erg ‘wij van wc eend’.

Het is al eerder gezegd: ski je technisch goed in de sneeuw, dan kan je dat ook op rolbaan. Lukt dat niet, dan heb je toch technische minpuntjes. Of dat erg is? Lijkt me niet. En voor specifieke usescases is de baan minder geschikt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

tsja, herhaling van dezelfde argumenten. Als je zo zelfverzekerd bent heb je niet zo’,n behoefte anderen keer op keer te overtuigen denk ik dan. Ski je technisch goed op de band dan kunt je dat ook in de sneeuw, lukt dat niet dan heb je toch technische minpuntjes… komop, nog een rondje! :-)

Plaats een reactie