tips goed bereikbare skigebieden met trein

Heeft er misschien iemand tips voor goed bereikbare skigebieden met de trein voor een shortski begin maart?Liefst in Oostenrijk aangezien er vlak bij of vlak over de Duitse grens vertrokken kan worden (Venlo of Duisburg)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 11 jan 2024 13:46

Dit gezien? Beetje verstopt, maar goed startpunt
https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-trein-op-wi…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

St Anton: trein stopt midden in het dorp.

Het hele Zillertal, heel goed bereikbaar met de trein. Heb er vorig jaar een shortski gedaan met de trein en dit is zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb wel overdag gereisd met de ice trein en geen nachttrein.

Schruns (Silvretta Montafon). Wij gaan hier ook in maart naartoe. Als je via ns boekt dan boeken tot Bludenz. Tot Schruns (1 halte verder) is het 4 a 5 keer zo duur op een een of andere manier.

Deze week geen 🤣

De gebieden in het Zillertal idd: vanaf Jenbach pak je dan de Zillertalbahn die via oa Fügen, Zell am Ziller en Hippach/Schwendau naar Mayrhofen rijdt.
Richting Kitzbühel liggen ook een aantal plaatsen met een station, oa Westendorf, St Johann, Hopfgarten en Kitzbühel zelf. Daar kom je met een overstap in Kufstein of Wörgl.
En een aantal (kleinere) gebieden rond Innsbruck zijn ook goed bereikbaar. Vanaf Innsbruck Hbf rijden er elk half uur bussen richting Stubaital (Fulpmes, Neustift, Stubaier Gletscher). In Axamer Lizum kun je ook met de bus komen, maar die rijdt niet zo vaak en een transfer vanaf het station is een paar tientjes.

Op dit kaartje zie je alle öbb-stations in Oostenrijk: https://infrastruktur.oebb.at/de/geschaeftspartner/schienenn…

Ik ben vorig jaar naar Hopfgarten (Skiwelt Wilderkaiser) geweest met de trein en was onder de indruk hoe aangenaam reizen dit was.
Ben uit Bremen (dit is mijn woonplaats) in 8,5u ,met 1 overstap in München, naar Hopfgarten gereisd.
Terugreis was iets langer want was met extra overstap.
Hopfgarten, Westendorf,… langs dit tracé zijn allemaal stations pal in het dorp, met de trein neem je ook minder bagage mee en was het dus perfect te doen om 10-15min te lopen met deze bagage.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 jan 2024 10:29

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Leogang en Fieberbrunn lijken me ook goed bereikbare stations, enige reden waarom ik hier op Wintersport.nl nog nooit over treinreizen daarheen gelezen heb? Schladming heeft ook een station waar IC’s en EC’s stoppen maar de overstap is wel erg lang en daarmee de reis ook.

Wil je de bulk van de reis met Nightjet of met ICE maken? Ik denk dat je in de meeste gevallen toch moet op- of overstappen op Köln.

Leogang en Fieberbrunn lijken me ook goed bereikbare stations, enige reden waarom ik hier op Wintersport.nl nog nooit over treinreizen daarheen gelezen heb? Schladming heeft ook een station waar IC’s en EC’s stoppen maar de overstap is wel erg lang en daarmee de reis ook.

Wil je de bulk van de reis met Nightjet of met ICE maken? Ik denk dat je in de meeste gevallen toch moet op- of overstappen op Köln.

Bacchus op 11 jan 2024 21:09

Met de Nightjet kun je zonder overstappen naar Kufstein, Wörgl, Jenbach en Innsbruck.

Bad Gastein ook goed aan te rijden met de trein

Bad Gastein ook goed aan te rijden met de trein

Kevinski op 11 jan 2024 21:38

Welke trein neem je dan? Reis je via Wörgl of via Salzburg? Ik kwam op de planner niet verder dan Bisschofshofen.

Verschillende keren ben ik met de trein naar Oberstdorf (Duitsland) gereisd en met de aansluitende bus naar het Kleinwalsertal (Oostenrijk). Met de ice vanuit Utrecht naar Keulen en daarna zonder verdere overstap met de ic naar Oberstdorf. Ik zag alleen dat de laatste verbinding waarschijnlijk opgedoekt is om plaats te maken voor het uitdijende ice-netwerk. Dat betekent zeker een overstap meer en geen Rijndal meer op de route. Nog steeds goed te doen, maar toch minder makkelijk.

De trein rijdt door het hele Inn dal. Van daaruit kun je naar talloze skigebieden met een (korte) bustransfer.
Bijvoorbeeld vanuit Landeck naar Ischgl, See, Kappl etc, Serfaus/Fiss/Ladis
Of vanuit Ötztal bahnhof naar Sölden, Hochoetz, Obergurgl, Hochgurgl.

Bad Gastein ook goed aan te rijden met de trein

Kevinski op 11 jan 2024 21:38

Welke trein neem je dan? Reis je via Wörgl of via Salzburg? Ik kwam op de planner niet verder dan Bisschofshofen.

swillem op 11 jan 2024 21:45

Vanuit Bisschofshofen gaat een Oostenrijkse trein naar Schladming. Je kan ook uitstappen in Radstadt of Altenmarkt om te gaan skiën in Snowspace Salzburg. Vanuit deze stations gaan gratis bussen naar de verschillende skigebieden. Op NS international of bij de DB kan je een ticket voor de hele reis boeken.

Bad Gastein ook goed aan te rijden met de trein

Kevinski op 11 jan 2024 21:38

Welke trein neem je dan? Reis je via Wörgl of via Salzburg? Ik kwam op de planner niet verder dan Bisschofshofen.

swillem op 11 jan 2024 21:45

Bad Gastein is bv Nightjet tot aan Rosenheim en dan de Railjet (RJ111) richting Klagenfurt.

De sites van DB en ÖBB zijn overigens een stuk beter dan die van NS Internationaal, de prijzen schijnen ook weleens beter te zijn.

Wij zijn rond oud en nieuw met de Nightjet (heel betaalbaar) naar Auffach (Ski Juwel) geweest. Vertrek was om 19.30 en trein kwam de ochtend erop om 8.30 aan. Na ontbijtje in trein uitgestapt en vanaf Worgl was het nog 15 a 20 minuten met een taxibusje. Bagage in hotel gedropt en om 10.00 stonden we op de skies. Terugweg vertrok de trein om 21.00 dus hadden we op die dag ook nog een volle skidag. Ideaal allemaal en voor herhaling vatbaar.

Lermoos, Ehrwald. 8 a 9 uurtjes met de trein vanaf Venlo. Trein stopt in deze dorpen. In Lermoos kun je lopend naar de piste, in Ehrwald neem je de skibus. De dorpen zijn ook onderling verbonden met de skibus dus je kunt per dag kiezen waar je heengaat. Extra pluspunt: met de top snow card kun je in ook de Zugspitze gletsjer op als de sneeuwcondities in de lager gelegen gebieden te wensen overlaten.

*bericht bewerkt door IreneIrene op 12 jan 2024 14:14

Bad Gastein ook goed aan te rijden met de trein

Kevinski op 11 jan 2024 21:38

Welke trein neem je dan? Reis je via Wörgl of via Salzburg? Ik kwam op de planner niet verder dan Bisschofshofen.

swillem op 11 jan 2024 21:45

Bad Gastein is bv Nightjet tot aan Rosenheim en dan de Railjet (RJ111) richting Klagenfurt.

De sites van DB en ÖBB zijn overigens een stuk beter dan die van NS Internationaal, de prijzen schijnen ook weleens beter te zijn.

Bacchus op 12 jan 2024 07:35

Enig nadeel van boeken bij DB vind ik de klantenservice, mocht je ze nodig hebben. Die is een stuk slechter bereikbaar dan NS en weinigen spreken Engels (geen probleem als je goed Duits spreekt uiteraard)

Wij zijn rond oud en nieuw met de Nightjet (heel betaalbaar) naar Auffach (Ski Juwel) geweest. Vertrek was om 19.30 en trein kwam de ochtend erop om 8.30 aan. Na ontbijtje in trein uitgestapt en vanaf Worgl was het nog 15 a 20 minuten met een taxibusje. Bagage in hotel gedropt en om 10.00 stonden we op de skies. Terugweg vertrok de trein om 21.00 dus hadden we op die dag ook nog een volle skidag. Ideaal allemaal en voor herhaling vatbaar.

ArthurB op 12 jan 2024 09:15

Het andere dal van Ski Juwell is vanaf Brixlegg (paar stops met lokale trein na Wörgl) te doen. Skibus brengt je zo naar Reith, Alpbach en Inneralpbach. Ook willen hotels je nog wel eens op komen halen in Wörgl tegen wellicht een kleine vergoeding.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 12 jan 2024 14:25

Leogang en Fieberbrunn lijken me ook goed bereikbare stations, enige reden waarom ik hier op Wintersport.nl nog nooit over treinreizen daarheen gelezen heb? Schladming heeft ook een station waar IC’s en EC’s stoppen maar de overstap is wel erg lang en daarmee de reis ook.

Wil je de bulk van de reis met Nightjet of met ICE maken? Ik denk dat je in de meeste gevallen toch moet op- of overstappen op Köln.

Bacchus op 11 jan 2024 21:09

mijn zoon en zijn vriendin hebben op dit moment de route Venlo-Duisburg-Munchen-Wörgl in gedachten,ze gaan overdag reizen maar ze hebben nog niks geboekt dus alles ligt nog open.

Plaats een reactie