Helm met MIPS pasvorm

Dag allemaal

Ik heb na vele jaren de beslissing gemaakt mijn helm te vervangen. De oude helm dateert van 2008-2009 en heeft al wat impact gehad, maar telkens vond ik het nog doenbaar, maar ben ik gelukkig ook niet vaak (ernstig) gevallen om het te testen. Anyway, tijd voor een nieuwe helm met aparte goggle, die ik al heb.

Ik heb de Smith Level en Smith Liberty thuis laten leveren, De Liberty had ik in een winkel gepast en die zat eigenlijk vrij goed, maar niet in de kleur die ik wou beschikbaar, vandaar online. Liberty bleek dan online de dames variant van de Level, dus ook de Level even laten komen.

Nu merk ik dat ze prima zitten zonder goggle, erg fijn zelfs, ook qua pasvorm en afstelbaar met BOA systeem. Maar zodra de goggle erop gaat vind ik dat deze te ver naar beneden zit op de neus, dan moet ik de helm wat naar boven/achteren kantelen om die op mijn vertrouwde positie te krijgen.
Maar dan draait de hele helm dus en krijg ik het BOA/afstel systeem in mijn nek dat begint te duwen, wat ik niet fijn vind.

Heeft nog iemand deze ervaring? Met welk merk/model hebben jullie dit verholpen?
Ik heb ook de POC Obex daarnet gepast, dat gaat al net iets beter maar toch nog hetzelfde gevoel van kantelen waardoor de druk op de bril en nek groter wordt.
Mijn oude helm had geen verstelbaarheid, noch voor de maat/pasvorm, noch voor de ventilatie.

Het is o zo hard genieten.

Ik heb precies het zelfde probleem gehad met de POC, 3 modellen geprobeerd maar allen bij mij met skibril op niet prettig, ik heb 2 modellen Oakley en een Salomon skibril dus genoeg geprobeerd.
Ik heb nu de HEAD REV CM 23 sinds een jaar en die bevalt mij zeer goed, goede ventilatie, pasvorm en lekker zittend met de brillen op.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 12 jan 2024 09:47

Is de bril niet te groot dan?

@Tiny-M goede opmerking natuurlijk. De bril heeft jaren netjes gediend zonder problemen op mijn vorige helm, die was meer de “snowboard” / legerhelm pasvorm. Misschien wel wat groot maar het budget was niet gepland om alles opnieuw te gaan vervangen…

Iig net even geprobeerd met de (heren) Smith Level en (dames) skibril die idd wat kleiner is. Dat voelt minder drukkend maar het probleem blijft toch ietwat bestaan.

Het is o zo hard genieten.

Gewoon met goggle even naar een winkel om verschillende merken/types te passen.

Edwin van Riel

Ik heb hetzelfde probleem doordat ik een klein koppie heb :) dat is dus zoeken naar de juiste helm/bril combi maar tegen mij zeiden ze in de winkel dat dan meestal de bril te groot is…
Ik heb een atomic helm en daar passen nu de meeste brillen wel op…dan nog heb ik een “kleine” bril nodig.
De “fancy grote beeldschermen” gaan gewoon niet passen bij een klein koppie…

Gewoon met goggle even naar een winkel om verschillende merken/types te passen.

evr66 op 12 jan 2024 10:06

Heb ik hier in BE zeker gedaan. Drie winkels, maar ofwel overal alles in M (55-59) uitverkocht ofwel zat de pasvorm niet lekker.
De Smith helmen kwam er het beste uit maar dan thuis viel dat weer tegen…

Het is o zo hard genieten.

Bij mij zijn brillen dus ook heel snel te groot. De Anon ms4 bril zit dan weer nog wat beter dan de vorige wm1. Heb de combinatie met een anon helm en dat past prima. Maar het blijft een kwestie van passen.

Aanvulling hierop: ik zie dat de Smith de boa knop echt onder de helm heeft, waar die bij mijn Anon in de helm is geïntegreerd. Daardoor heb ik er ook geen last van dat het in m’n nek drukt.

Het zal hopen zijn om nog een ander merk tegen te komen dat mij goed past.
Maar niet alle zaken hebben bv. Oakley of Anon, en enkel Smith/Giro/oid.

Anders in het skigebied zelf proberen in de lokale Intersport/Sport2000/Skiset maar ik betwijfel of daar keuze is.

Het is o zo hard genieten.

Blue tomato heeft beide merken, hebben 5 winkels in Nederland. MK ski heeft ook Anon dat ik weet.

Ervaring: altijd je bril meenemen bij het zoeken naar een nieuwe helm.
Het komt best precies. Of beiden in een keer vervangen zodat het goed op elkaar afgestemd is.

It is an amazing world

Zorg dat je helm goed zit, en zoek er dan een passende bril bij. Niet de helm gaan kantelen/schuiven om je bril er in te passen. Wat je beschrijft, duidt op een te grote/hoge bril. Ik heb de Obex, en een Oakley Line Miner (maat XM, beschikbaar in verschillende maten).

Ik had ook helm waarbij de bril mijn neus wat dicht drukte.
Heb de Salomon Driver Prime gekocht. Nieuw type vizierhelm. Head heeft ze ook evenals Alpina en inmiddels wel meer merken denk ik.
De bril sluit perfect aan en drukt nergens meer te veel.

null

Aftellen maar!

Ja deze ervaring had ik ook met mijn oude Smith helm 2008 en nog oudere 2006 Oakley bril. Beide afzonderlijk gekocht en niet goed genoeg gepast. Later een Sinner bril erbij gehaald en die zat al iets beter. Maar nog steeds zat dat oude verstelsysteem(zat nog geen Boa op) in mijn nek als ik de helm terug duwde.

Je zal goed moeten passen of een nieuwe helm en bril aanschaffen. Alleen weet ik niet hoe oud je bril is en of dat het waard is voor je?

Ik heb net een Atomic revent helm gekocht met een fotochromatische atomic revent Bril erbij. Uit dezelfde merklijn dus en dat is perfect op elkaar afgestemd. Maar ook Sinner en smith brillen zaten lekker met passen.

Ik weet niet hoe oud je bril is natuurlijk maar anders kan je altijd overwegen beide nieuw aan te schaffen. Mij was het de bijna €400 wel waard moet ik zeggen. Die optie die @Matthieu hierboven geeft is ook een mooie. Deze heb ik ook op gehad en vind het een mooi systeem alleen heb toch voorkeur voor een losse goggle.

Over de winkels in wintersportgebieden is het nogal wisselend vind ik en vooral sterk afhankelijk van hoe groot en populaio een dorp of gebied is. Soms heb je meerdere grote shops met veel assortiment en soms heb je wat beperkter assortiment. Als je echt iets nodig hebt zou ik het er niet op wagen of goed via internet zoeken en kijken of je het lokale assortiment kan ontdekken. Als je daar bent en je vind niet wat je zoekt zit je weer een week te etteren met niet lekker passend materiaal.

*bericht bewerkt door Martin9 op 12 jan 2024 14:27

🏂

@Hendrik5 Wat is het merk van de skibril?
Anon heeft wel van die legerhelm-achtige skihelmen, bijvoorbeeld de Highwire. Die hebben op het oog meer ruimte, zal vanavond eens mijn POC met mijn Anon vergelijken.
Anon:

null

Smith:
null

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 12 jan 2024 16:04

Mijn skibril is al enkele jaren oud maar nog in prima staat. Van Salomon, maar geen idee welk model. Zeker niet het allerbeste maar een betere middenmoot qua prijs toen.

Hopelijk vind ik een winkel waar ik de goed zittende Smith Level kan passen met andere brillen dan… Dan daar weer twijfel over… 😂

Het is o zo hard genieten.

Mijn skibril is al enkele jaren oud maar nog in prima staat. Van Salomon, maar geen idee welk model. Zeker niet het allerbeste maar een betere middenmoot qua prijs toen.

Hopelijk vind ik een winkel waar ik de goed zittende Smith Level kan passen met andere brillen dan… Dan daar weer twijfel over… 😂

Hendrik5 op 13 jan 2024 08:45

Mijn dochter heeft begin dec veel verschillsmith maten en modellen gepast in Barendrecht bij outdoorxl. Was (in ieder geval toen) erg veel op voorraad.

Edwin van Riel

Afgelopen weekend de Smith Level helm gepast met een Julbo Shadow bril (Reactiv S 0-4 lens, na alle vele positieve commentaar hier op het forum), en dat leek prima te gaan.
Echter niet meer beschikbaar in de winkel dus online besteld, ik hoop dat de bril thuis even vlot past dan in de winkel!

Iig gemerkt dat veel modellen gewoonweg te groot zijn voor mijn gezicht, en is sterk afhankelijk van het neus gedeelte van het montuur. Soms kan de vorm van de neus ervoor zorgen dat die veel hoger/lager op de neus zit dan bij andere modellen, en in de meeste gevallen is de bril ook gewoonweg daarom te groot (combinatie pasvorm vd. neus & vizier).

Het is o zo hard genieten.

Ik heb - tot gek worden van mijn vrouw aan toe :D - 2 seizoenen in praktisch elke wintersportzaak waar we kwamen naar een nieuwe helm gezocht en uiteindelijk 100% tevreden met https://www.bolle.com/nl/snow/snow-helmets/snow-helmets/atmo…

Ik kwam van een Salomon Brigade Audio L en heb van de Bollé een M.

*bericht bewerkt door rcpk op 15 jan 2024 11:01

Ik heb - tot gek worden van mijn vrouw aan toe :D - 2 seizoenen in praktisch elke wintersportzaak waar we kwamen naar een nieuwe helm gezocht en uiteindelijk 100% tevreden met https://www.bolle.com/nl/snow/snow-helmets/snow-helmets/atmo…

rcpk op 15 jan 2024 11:00

Weegt 757 g 😳😳. Zit daar beton in? De mijne weegt 400nogwat gram.

(Sommige) Giro helmen zijn verticaal verstelbaar. Dit houdt in dat je de positie van de Boa kan aanpassen, net om te voorkomen dat deze in je nek drukt. Zit oa op de Giro Neo MIPS en Avera MIPS

Als Smith je past, acht ik de kans klein dat Giro je past. Ronde vs. ovale vorm.

Plaats een reactie