Dakdragers - merk of merkloos

Na een aantal keer zonder skibox gereisd te hebben (heerlijk), gaat onze oudste onverwacht toch nog een keertje mee. Gezellig natuurlijk, maar ondertussen heb ik een andere auto en heb ik bijpassende dakdragers nodig.
Nu vind ik deze merkloos vanaf €70 tot €200, vanaf €200 vind je Thule en andere merken, en vanaf €300 het automerk. Tweedehands zijn de dragers van een merk nog altijd duurder dan merkloze nieuwe.

Maakt het nou werkelijk uit? Is er meer kans dat de hele handel van het dak valt met goedkope dragers?

Tot max. €100 wil ik ze wel aanschaffen. Het zal toch maar voor de laatste keer zijn (maar dat dachten we eerder ook, dus toch handig om in huis te hebben). Anders ga ik wel huren.

Staat er niks op MP?

Mijn ervaring met goedkope is dat ze meer fluitgeluiden maken. Je kunt daar wel iets aan doen door eventuele sleuven dicht te tapen met isolatietape.

Geen enkel automerk maakt zelf dragers. Dit zijn veelal rebranded dragers van A-merken (vaak Thule). Maar dan wel duurder.

*bericht bewerkt door havana op 14 jan 2024 10:37

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb een set Amazon basics. ± € 35. Doen het prima.

Update: kosten inmiddels het dubbele zie ik

*bericht bewerkt door yoguido op 14 jan 2024 10:49

Staat er niks op MP?

havana op 14 jan 2024 10:36

Jawel, maar eigen merk en nog altijd duurder dan merkloze nieuwe.

Ik denk niet dat de skibox van het dak zal waaien (mits goed bevestigd uiteraard), maar dat je eerder verschil gaat merken in (gemak van) installatie op de auto en windgeruis/gefluit. Ik heb een aantal jaar geleden zelf een setje via Winparts gehaald (https://www.winparts.nl/bagage-transport/dakdragers-auto-zonder-dakrail/ford/fiesta-vii-hj-hf-bouwjaar-2017-05-heden/c545-606-43368/g3-dakdragers-pacific-aluminium/p678920.html), daarvan viel de prijs mij nog mee. Tot nu toe een prima product en de skibox zit erg stevig op de auto.

Stay frosty

Ik heb nu een paar jaar de Thule Wingbar Evo. Ben er erg tevreden mee om 2 redenen:

1: makkelijke installatie van de drager zelf en van de accessoires (zoals fietsdrager)
2: door het vleugel profiel veeeeeeeeeel minder geraas van de wind

Is het noodzakelijk? Nee. Is het voor mij van toegevoegde waarde? Zeker!

Ik heb al meerdere keren tweedehands dakdragers van Thule of het automerk zelf gekocht. Je betaald dan wel iets meer, maar krijgt er wel meer kwaliteit en vooral gebruiksgemak voor.

Vorige week heb ik bij een vriend tweedehands (€80) Farad dakdragers gemonteerd op een golf 8 (dus zonder rails) en daarbij merk je wel dat spul van Thule net wat lekker aansluit en makkelijker te monteren is. Al met al zijn die Farad dragers wel gewoon prima en zullen ze er zeker niet afwaaien ofzo, maar je merkt het verschil in prijs.

Ik gebruik zelf een koffer het hele jaar door bij alle vakanties, dus gaan er zo 3-4x per jaar op en af en dan vind ik het prettig dat het fijn werkt. En bovendien kun je ze na enkele jaren ook weer prima doorverkopen als je er netjes mee om gaat.

Voor die ene week in jouw situatie: kijk wat er in de buurt op marktplaats is binnen je gestelde budget en geniet van de vakantie!

Bedankt allemaal.
Een set cheapies zijn onderweg. Ze hoeven er niet met één handomdraai op te zitten, aangezien het voor incidenteel gebruik is.

Dakdragers van het automerk zelf brengen meestal niets extra tov premium dakdragers van Thule/Atera/Hapro.
Soms vind ik deze zelfs minder gebruiksvriendelijk.
Dus tenzij je absoluut een logootje op je dakdragers wil zou ik hiervan wegblijven.

In aftermarket dakdragers zit er ook best veel kwaliteits (en prijsverschil).
b.v. aerodynamica, maximale belasting, al dan niet voorzien van gleuven voor rechtstreekse boutbevestiging = aerodynamischer en stiller, vergrendelbaar met sleutel of slechts met een inbusbouten, …

Over het algemeen kan je met merken als Thule/Atera/Hapro niet veel mis doen, maar ook daar moet je naar de specifieke modellen kijken.
Als het voor een universele dakdrager gaat (voor autos met een open of gesloten rail zoal veel breaks of SUV’s), kan je ook zonder problemen wat meer uitgeven, de kans dat je deze kan blijven gebruiken bij een volgende auto is groot (en anders heb je ook meer kans om deze verder te verkopen via marktplaats/2dehands).

Glide on!

Welke zijn het uiteindelijik geworden @Jay?

Ik heb drie jaar geleden toch wat meer geinvesteerd, heb ook naar de cheapies gekeken maar ben uiteindelijik op de Thule Wingbars terecht gekomen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

(dubbel)

*bericht bewerkt door Jay op 16 jan 2024 15:31

Het zijn G3 Clop infinity dakdragers geworden (€72 + verzenden) @LoveToSki
Wat is wel aardig vond is dat de buis in- en uitschuifbaar is. Daarmee zitten de dragers volledig tussen de dakrails en steken dus niet uit. De kunststof mantel om de buis moet je afknippen, dus gebruik je ze ooit voor een bredere auto dan mis je een stukje mantel.

*bericht bewerkt door Jay op 16 jan 2024 15:31

Plaats een reactie