Achterkant ski laat los

Goedemiddag mede wintersporters,

Mijn naam is Frank Cameron en ik ben net terug uit Serfaus. Bij terugkomst merk ik dat de achterkant van mijn ski aan het loslaten is. Dit is me tijdens de vakantie niet opgevallen.
Het gaat om Salomon Enduro XT ski’s. Het belag en de staalkanten zijn verder helemaal in orde.
Mijn lokale skishop is helaas vandaag gesloten en ik was even nieuwsgierig of er hier iemand weet of dit einde verhaal is, of dat het nog prima te repareren is. Zie foto’s voor verduidelijking.

Groeten Frank Cameron

null

null

*bericht bewerkt door Frank-Cameron op 15 jan 2024 15:38

Heb ooit eens een kinderski met een dergelijk defect met 2 componenten epoxy gefixed. Losse stukken wegvijlen, heel goed laten drogen(!!!), epoxy aanbrengen en met houtjes en lijmklemmen de boel aan elkaar klemmen totdat de epoxy uitgehard is (bakpapier ertussen om te voorkomen dat de epoxy ook aan de houtjes kleeft). Overtollig epoxy wegschuren. Aanbrengen-drogen-schuren eventueel in meerdere fases doen. Mijn dochter heeft er daarna nog zeker een jaar op kunnen skiën. Ik denk niet dat de ski op dat moment nog 100% de kwaliteit had van voor het defect, maar op dat moment was dat niet zo’n issue.

*bericht bewerkt door BergFan op 15 jan 2024 16:09

Epoxy erin idd en weer zo goed als nieuw.

vooral heel goed drogen, epoxy er ion, lijmklemmen er op, kan het met wat geluk nog een tijdje mee. probeer de achterkant een beetje te ontzien (niet mee op straat stampen om de sneeuw er af te kloppen en zo), kun je er best nog ff lol van hebben.

Edwin van Riel

Dank voor de tips! Ik ga eens aan de slag met 2 componenten epoxylijm en wat lijmklemmen. Dan zou mijn maart tripje (la Plagne) in ieder geval nog wel met deze ski’s moeten kunnen.

Pak voor zoiets even niet het spul van de bouwmarkt maar een langzaam drogende variant. is gewoon sterker. Voor verschillende soorten en goed advies: mr boat epoxy: https://www.mrboat.nl/contact/

Edwin van Riel

tip van Rogier die ik ook gebruik: https://www.toolstation.nl/araldite-standard/p10694?searchst…

Araldite epoxy lijm gebruiken (werkt in breed temperatuur gebied, sluit en vult goed en plakt alles en is betere lijm dan de bouwmarkt lijmen), schoonmaken, epoxy lijm er tussen, vast zetten met lijmklemmen, dag laten rusten, lijm resten verwijderen met een mes en weer gaan met die banaan:). ps Frank, er zit aardig wat roest aan je staalkant, die moet je ook even verwijderen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 jan 2024 17:20

Gebruik naast de lijmklemmen wellicht ook wat extra stukken hout zodat je een groter gebied kan afklemmen.

tip van Rogier die ik ook gebruik: https://www.toolstation.nl/araldite-standard/p10694?searchst…

Araldite epoxy lijm gebruiken (werkt in breed temperatuur gebied, sluit en vult goed en plakt alles en is betere lijm dan de bouwmarkt lijmen), schoonmaken, epoxy lijm er tussen, vast zetten met lijmklemmen, dag laten rusten, lijm resten verwijderen met een mes en weer gaan met die banaan:). ps Frank, er zit aardig wat roest aan je staalkant, die moet je ook even verwijderen…

Gerjon op 15 jan 2024 17:12

Dank! die Roest is gelukkig alleen de achterzijde. Maar ik ga het zeker weghalen.

Ik zou hier persoonlijk geen moeite meer insteken, een ski van >10 jaar oud die dusdanig begint te delamineren zou ik niet meer vertrouwen. Ook meteen een goed excuus om jezelf te trakteren op een nieuw paar ski’s 😁

Ik zou hier persoonlijk geen moeite meer insteken, een ski van >10 jaar oud die dusdanig begint te delamineren zou ik niet meer vertrouwen. Ook meteen een goed excuus om jezelf te trakteren op een nieuw paar ski’s 😁

Piet_Hein op 15 jan 2024 20:52

10 jaar oud is in mijn geval gemiddeld 10 maal 4/5 dagen skiën… Zou ie toch tegen moeten kunnen lijkt me.

Ik zou hier persoonlijk geen moeite meer insteken, een ski van >10 jaar oud die dusdanig begint te delamineren zou ik niet meer vertrouwen. Ook meteen een goed excuus om jezelf te trakteren op een nieuw paar ski’s 😁

Piet_Hein op 15 jan 2024 20:52

10 jaar oud is in mijn geval gemiddeld 10 maal 4/5 dagen skiën… Zou ie toch tegen moeten kunnen lijkt me.

Frank-Cameron op 16 jan 2024 13:21

Da’s een goeie vraag. Je hebt zowiezo de factor ski dagen (met al zijn variabelen zoals hoe je skiet, je gewicht, hoeveel keer je stenen tegenkomt, hoe vaak ze machinaal geslepen zijn, etc, etc, etc), maar natuurlijk ook de factor ouderdom (met al zijn variabelen zoals hoe je de ski’s tijdens de zomer bewaart, bouw kwaliteit, etc, etc).

Ik weet niet hoe ver dat ouderdom speelt in dit verhaal en of iemand die 50 dagen in een jaar skiet zijn ski’s in betere staat zijn dan iemand die die 50 dagen over 10 jaar heeft geskied. Iemand die in de business heeft gewerkt misschien? Rogier?

Ik hou er van om af en toe iets nieuws te kopen (met korting hier of daar) dus als mijn ski’s er zo uitzagen na 10 j gebruik, zou ik mijzelf een nieuw setje gunnen. Als mijn ski’s nog maar 3 jaar oud zouden zijn zou ik epoxy proberen.

Ik vraag me af of dat uit zichzelf losgekomen is of ten gevolgen van een impact en of er dan inwendig niet meer fout zit. Voor de zekerheid in een skiwinkel naar laten kijken kan nooit kwaad.

Dit is geen defect maar een feature: een spoiler en dat zorgt voor extra downforce, meer grip op de staalkanten.

Zo als eerder gezegd, epoxy lijmen met beleid. Maar ook voorzichtig zijn met plaatsen van de ski’s in een gondel, ook tijdens het lopen niet als ondersteuning gebruiken. Altijd tillen die ski’s.

Ijskoud de beste.

Fyi. Ik heb exact dezelfde ski gehad en had exact hetzelfde issue.
Ik heb ze ca 4 jaar geleden weggegooid. Had misschien ook met epoxy aan de slag moeten gaan…

Plaats een reactie