Waar een dag skiën na een week Val Gardena? (op weg naar huis)

Hallo allemaal!

Wij ( @LoveToBoard ik en onze dochter) gaan in de voorjaarsvakantie naar Val Gardena van zaterdag tot zaterdag. Nu hebben wij het geluk dat onze dochter op maandag studiedag heeft dus willen wij de zondag nog een dag de pistes op. Nu wil ik dat het liefst ‘onderweg’ naar Nederland.

We hebben zondag tm zaterdag een 7 dagen dolomiti superski pas. Op zaterdag willen we dan nog skien in Val Gardena of Alpe Siusi of de Ronda nog een keertje even afhankelijk van waar we de pistes het leukst vinden.

We zouden dan zaterdag na het skiën rustig richting een hotel kunnen rijden voor de zondag zodat we daar ook ten volste kunnen genieten. Dan gaan we rond 16:00 weer terug naar Nederland met een overnachting ergens langs de weg zodat we maandag in de loop van de dag thuis zijn.

Nu ben ik op zoek naar tips!
Gaan we onze Superskipas verlengen - pakken we dan een dagje Drei Zinnen of Kronplatz? Of gaan we nog een dag in Oostenrijk skieen? Ik heb een vriendin bij de Steinplatte die ik graag zou willen zien - maar hoe handig is dat?

Welk skigebied is leuk voor een dag en ligt een beetje op de route vanaf de Dolomieten terug naar NL?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Even buiten specifieke informatie kun je natuurlijk de route naar NL in google maps zetten en dan in Italië en Oostenrijk even inzoomen en dan zie je vanzelf interessante skigebieden oppoppen (liften en pistes).

##usernamechecksout

Ik zou zeker Kronplatz doen. 3 Zinnen is niet handig gelegen als je van daaraf nog naar Nederland moet rijden. Dan ben je aan het einde van de dag zo een uur bezig om naar de snelweg te komen.

Nog dichterbij is Gitschberg-Jochtal. Ook de moeite waard voor een dag. Die keuze is het meest praktisch. Om te skiën vind ik zelf Kronplatz het leukst, ook al omdat daar gewoon een paar hele leuke zwarte pistes zijn. En bovenop de berg kun je heel goed eten bij Corones. Niet geheel onbelangrijk.

Even buiten specifieke informatie kun je natuurlijk de route naar NL in google maps zetten en dan in Italië en Oostenrijk even inzoomen en dan zie je vanzelf interessante skigebieden oppoppen (liften en pistes).

Geraertshoven op 16 jan 2024 11:50

Heb ik gisterenavond inderdaad gedaan, maar ik vind het zelf altijd wel erg leuk om ook ervaringen te horen, die leg ik dan weer langs het lijstje. :) - door wat rond te gaan in de buurt van de route hadden we Kronplatz gevonden, maar ook Stubai evt.
@Domie elke dag benutten om te skieen haha. LoveTo!
@DSVier fijn om te horen dat Kronplatz zo leuk is (lijkt het ons ook) ik acht dat een grote kanshebber ook ivm de ligging. En dan savonds de Fernpaß door en slapen ergens bij Ulm of Stuttgart.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kronplatz is absoluut de moeite waard.

Voor zo’n dagje zou ik zelf ook Rosskopf en Bergeralm overwegen, waarbij Bergeralm wel de wat interessantere van de twee lijkt. Van die gebieden waar je heel vaak voorbij rijdt, maar niet snel skiet.

Verder kan ik Schlick 2000 aanbevelen, mooi afwisselend gebied voor een dag.

Gang is alles

@DSVier fijn om te horen dat Kronplatz zo leuk is (lijkt het ons ook) ik acht dat een grote kanshebber ook ivm de ligging. En dan savonds de Fernpaß door en slapen ergens bij Ulm of Stuttgart.

LoveToSki op 16 jan 2024 11:58

Ik zou omgeving Stuttgart doen. Meer (goede) opties.

Eventueel (als het iets voor je is) overnachten nabij Metzingen en dan de maandagochtend nog even daar rondstruinen in de Outlet.

Tsja, het ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal voor over hebt (qua rijden);
Maar zowel 3 Zinnen als de Steinplatte lijken me echt totaal uit de richting…
Naast Gitschberg-Jochtal is de Plose zeker een goed alternatief, en echt leuk skigebied.
Vanuit daar ben je ook weer sneller op de autobaan naar meer alternatieven voor zondag.
En voor zondag, zou ik het laten afhangen van een aantal zaken;

  • Weer, als het prachtig aan de zuidkant is, dan blijf je daar beter, dan bij een Noordelijke storing met slecht(er) weer in de Noordalpen te gaan skiën.
  • Hoe ver richting NL wil je nu echt, want wil je zaterdag na je skidag uren in de auto gaan zitten?
  • Overweeg niet te kiezen voor de typische skigebieden die voor veel mensen snel bereikbaar zijn, de dagjes-gebieden.

*bericht bewerkt door Derhansel op 16 jan 2024 12:14

Nauders?

Als ik mij niet vergis zitten @LoveToSki en @LoveToBoard in de hoek La Villa/Corvara. Van daaruit is het op de dag van vertrek handig om te stoppen bij Picolein en van daaruit Kronplatz te doen. Vanaf daar rij je in ongeveer 30 min. naar de snelweg, wat vanaf Plose 25 minuten duurt om op hetzelfde punt te komen. Gitschberg is wel dichterbij (ong. 15 min).

(ik heb het allemaal in het verleden zelf getest ;))

*bericht bewerkt door DSvier op 16 jan 2024 12:50

Kronplatz kom je nog wel een keer, als je 3 zinnen en Cortina doet. Gitschberg en Plose zouden daarom mijn voorkeur hebben. Gitschberg kom je denk ik bijna lang vanuit Badia?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nauders?

Dinictus op 16 jan 2024 12:48

Da’s nog wel een forse rit en ook niet echt een weg die gegarandeerd doorrijdt, door al die dorpen. Wel out-of-the box optie :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nauders?

Dinictus op 16 jan 2024 12:48

Da’s nog wel een forse rit en ook niet echt een weg die gegarandeerd doorrijdt, door al die dorpen. Wel out-of-the box optie :).

Roy83 op 16 jan 2024 13:53

Bij nader inzien is het wel erg out of the box ;)

Op de route terug kan Fulpmes (Schlick2000) of Berwang (Zugspitze Arena) leuk zijn voor een dagje skien. Ervan uitgaande dat jullie terugrijden over de Brenner en Fernpas.

Op de route terug kan Fulpmes (Schlick2000) of Berwang (Zugspitze Arena) leuk zijn voor een dagje skien. Ervan uitgaande dat jullie terugrijden over de Brenner en Fernpas.

ArthurB op 16 jan 2024 14:30

Dan moet je in de ochtend eerst een paar uur rijden. Ofwel heel vroeg op. Ofwel je begint pas laat. Echt ideaal lijkt mij dat niet.

Nog afgezien van dat beide gebieden mij vooral leuk lijken voor beginners…

Op de route terug kan Fulpmes (Schlick2000) of Berwang (Zugspitze Arena) leuk zijn voor een dagje skien. Ervan uitgaande dat jullie terugrijden over de Brenner en Fernpas.

ArthurB op 16 jan 2024 14:30

Dan moet je in de ochtend eerst een paar uur rijden. Ofwel heel vroeg op. Ofwel je begint pas laat. Echt ideaal lijkt mij dat niet.

Nog afgezien van dat beide gebieden mij vooral leuk lijken voor beginners…

DSvier op 16 jan 2024 14:33

In de vraag staat tips voor een skigebied in Oostenrijk onderweg van de Dolomieten naar NL voor een dagje skien op de zondag. Deze gebieden voldoen daar volgens mij prima aan.

In de vraag staat tips voor een skigebied in Oostenrijk onderweg van de Dolomieten naar NL voor een dagje skien op de zondag. Deze gebieden voldoen daar volgens mij prima aan.

ArthurB op 16 jan 2024 14:39

Nou, Oostenrijk wordt genoemd als optie, maar wel met de vraag daarbij of het wel handig is.

Het was verder niet bedoeld als een correctie, maar als een aanvullende overweging. :)

Idealiter is het een gebied waar we op zaterdag na het skieen heen kunnen rijden en dan voor 1 dag een hotel kunnen pakken. Liefst in de buurt van de liften of niet al te ver rijden.

Ik bekijk alle suggesties straks nog even uitgebreid! Maar tot nu toe lonkt Kronplatz wel het meeste.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

In de vraag staat tips voor een skigebied in Oostenrijk onderweg van de Dolomieten naar NL voor een dagje skien op de zondag. Deze gebieden voldoen daar volgens mij prima aan.

ArthurB op 16 jan 2024 14:39

Nou, Oostenrijk wordt genoemd als optie, maar wel met de vraag daarbij of het wel handig is.

Het was verder niet bedoeld als een correctie, maar als een aanvullende overweging. :)

DSvier op 16 jan 2024 15:00

Wordt ook niet ontvangen als correctie.
Het vertrek zal zijn op de zaterdagmiddag. Dan lijkt het mij ideaal om al een stukje (2 a 3 uur) richting NL te rijden door Oostenrijk en daar te overnachten in een leuk dorp/ hotel met een gebied waar je je prima een dag kunt vermaken maar waar je niet de hoofdprijs betaald omdat het bijvoorbeeld heel groot is. Je hebt de tijd niet om dat helemaal te benutten. De rit op de zondag hoeft dan ook wat minder lang te zijn omdat je al een stukje richting NL bent gereden.

Vanuit Italië is het best een behoorlijke rit om na het skiën naar NL door te rijden, en aangezien je ook Oostenrijk als optie geeft, is Lermoos misschien een tip. Geen groot skigebied maar wél leuke pistes voor een dag. Het is heel dicht bij Berwang/Bichlbach, het ligt maar zo’n 5 minuten van de Fernpass. Dan kun je zaterdag na het skiën in Italië naar Oostenrijk rijden en in (de buurt van) Lermoos overnachten, en zondag skiën in Lermoos. Dan zit je al heel dicht bij de Duitse grens. Dus dan kun je zondag langer doorskien /later vertrekken naar NL, dan wanneer je nog helemaal vanuit Italië moet komen. De overnachting in Duitsland heb je dan misschien niet meer nodig.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 16 jan 2024 15:15

Ow wacht: zaterdag gewoon tot 16:00 skiën, dan rijden (hoe lang max) en ergens slapen en dan zondag hele dag skieën en dan einde dag door rijden naar huis? Dus liefst alvast een stukje op weg naar huis ook al?

Dan kan Gitschberg nog steeds heel goed (is heerlijk rustig op zondag, in tegenstelling tot Kronplatz), maar dan zijn een aantal gebieden in Oostenrijk ook niet zo gek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja ik denk max 2,5 a 3 uur rijden - zonder eten erbij dan. Dat doen we onderweg nog wel ergens.

Enige eis is eigenlijik dat het ergens richting NL is (of met een klein ommetje zoals via Kronplatz) en aanwezigheid van een beschikbaar hotel met goede inchecktijden.

En dan even afhankelijk van wat we doen of we vooraf boeken of als we in Val Gardena zitten.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Gitschberg, Plose, Bergeralm, Schlick2000, Sterzing-Rosskopf. Om er een paar te noemen.

Mr. Slow

Laat effe weten waar jullie uiteindelijk terechtkomen en hoe het was. Gitschberg en Plose heb ik nooit geskied dus wel benieuwd.

@LoveToSki en @LoveToBoard we lijken dezelfde plannen te hebben :-).
Wij zitten deze week in Ortisei en gaan op de zaterdag van vertrek naar Muhlbach /Gitschberg Jochtal. Voordeel daarvan is dat dit nog binnen de Dolomiti Superski pas valt en een dag verlengen is goedkoper dan een eendaagse pas kopen in een ander skigebied. Dit is 45 km/ 45 min rijden.

Drie alternatieven die ik overwogen heb zijn:
St Anton am Arlberg / Ski Arlberg: Hierna hoef je niet meer over de file gevoelige Fernpas en ben je al iets verder richting huis. 200 km/ 2.5 uur rijden.
Ellmau / Wilder Kaiser Brixental. Ook dan vermijd je de Fernpas en ben je al ca 190 km richting huis, maar ik verwacht file bij de grensovergang Kufstein waardoor optie drie mogelijk gunstiger is:
Kaltenbach /Zillertal arena 160 km/ 2:15 uur

Ik ben benieuwd welke jullie kiezen!

Andere suggestie;

Naar en van Italie ben ik meerdere keren via Garmisch - Scharnitzpass gereden;
Echt een meer dan prima alternatief voor de Fernpass, vooral met slecht weer!
Via deze route is Seefeld ook een prima optie voor zondag, of ook Garmisch!

Succes met de keuze, maar zoals eerder betoogd, laat het vooral van het weer afhangen.

Alle genoemde gebieden in Italië gaan perfect zijn. Steinach al brenner blijkt ook een toppertje te zijn.

@LoveToSki en @LoveToBoard we lijken dezelfde plannen te hebben :-).
Wij zitten deze week in Ortisei en gaan op de zaterdag van vertrek naar Muhlbach /Gitschberg Jochtal. Voordeel daarvan is dat dit nog binnen de Dolomiti Superski pas valt en een dag verlengen is goedkoper dan een eendaagse pas kopen in een ander skigebied. Dit is 45 km/ 45 min rijden.

Drie alternatieven die ik overwogen heb zijn:
St Anton am Arlberg / Ski Arlberg: Hierna hoef je niet meer over de file gevoelige Fernpas en ben je al iets verder richting huis. 200 km/ 2.5 uur rijden.
Ellmau / Wilder Kaiser Brixental. Ook dan vermijd je de Fernpas en ben je al ca 190 km richting huis, maar ik verwacht file bij de grensovergang Kufstein waardoor optie drie mogelijk gunstiger is:
Kaltenbach /Zillertal arena 160 km/ 2:15 uur

Ik ben benieuwd welke jullie kiezen!

boarder op 16 jan 2024 16:11

De door jou genoemde Oostenrijkse gebieden lijken me geen gebieden voor één dag…

Mr. Slow

Persoonlijk zou ik denk ik zaterdag na het skiën richting Fernpas rijden en een hotelletje zoeken in de buurt van bijvoorbeeld Lermoos of Berwang voor twee nachten. Zondag hele dag skiën en maandag op het gemak in een keer naar huis rijden.

Gitschberg, Plose, Bergeralm, Schlick2000, Sterzing-Rosskopf. Om er een paar te noemen.

Quick op 16 jan 2024 15:24

Goede suggesties!
Ik zou nog willen aanvullen met twee onbekendere parels in de goede richting: Ratschings en Ladurns.

De DS-skipas verlengen zal prijstechnisch weinig verschillen met een dagpas in een klein skigebied in Italië of Oostenrijk. De zevende dag is merkelijk goedkoper (ruim 20 euro), maar de achtste dag weer niet.

Bedankt voor alle suggesties en tips! We hebben sowieso voor de komende jaren nu een hoop inspiratie… :)

De keuze is uiteindelijk gevallen op Kronplatz! Daar gaan we dan de zondag lekker aan de slag en daarna rustig aan naar huis, overnachting bij Stuttgart geboekt.

Nu nog een overnachting vinden bij Kronplatz, tips zijn welkom!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie