sneeuwval komende nacht/ochtend België > Dijon

Beste forummers,
Morgenochtend om ca. 04.00 uur willen we vertrekken naar Bourg-saint-Maurice.
Dat zou normaal gesproken in ca. 13 uur te rijden moeten zijn, echter, de weersverwachting is niet best: sneeuwval, temp. onder nul.
Als het vannacht blijft sneeuwen, terwijl het verkeer toch na ca. 19.00 uur sterk zal afnemen, dan lijkt het me lastig om zo’n route (Brussel > Luxemburg) enigszins sneeuwvrij te houden. Het gestrooide zout zal het blijven liggen van de sneeuw op een gegeven moment toch niet meer kunnen tegenhouden.
Overigens wordt ook richting Metz nog sneeuw afgegeven, maar dan is het al daglicht en dat rijdt wat makkelijker.
De vraag: wie van jullie weet of de snelwegen in België (route Antwerpen-Namen-Luxemburg) in de nachtelijke uren sneeuwvrij gehouden worden?

normaal gezien proberen ze op de E411 de rechter rijstrook sneeuwvrij te houden…
Wel misschien rekening mee houden dat op die paar steilere hellingen de vrachtwagens heel traag naar omhoog zullen raken als er toch wat sneeuw ligt.

Kijk hier even. http://trafiroutes.wallonie.be/trafiroutes/cameras/…

Denk dat het in in de provincie Luxemburg (zuiden) vooral regende, maar het kan wel erg glad zijn. De sneeuw zal je vooral zien vanaf Brussel tot in de provincie Namen ongeveer, dus op de eerste helft van de E411.
Wees in elk geval voorzichtig en neem je tijd. Op sneeuw ruimen zou ik niet te veel rekenen. Ik heb enkele jaren 2x per week dat traject langs de E411 gedaan en wel sneeuw gezien, maar nooit een sneeuwruimer. In de Ardennen rijden ze vaak met sneeuwbanden in de winter.

Het ijzelt momenteel ook in Luxemburg. Ik zou serieus overwegen de reis iig een paar uur uit te stellen. Mocht je toch kunnen vertrekken dan zou ik ook lvast twee annuleerbare, zelf check-in hotels in bijvoorbeeld Nancy en Lyon boeken, zodat je een vangnet hebt mocht het enorm tegen zitten

Ik zou de route Brussel-Mons-Cambrai-Reims-Dijon overwegen. Die route is wel iets langer maar minder heuvelachtig dan de routes door de Ardennen en daarmee veel minder gevoelig voor bijvoorbeeld vaststaande vrachtwagens.

deze misschien checken voor vertrek : https://www.rtbf.be/article/neige-en-belgique-quel-impact-su…
Moeilijke keuze : als je vroeg vertrekt is het het koudst, vertrek je laten zit je in de drukte.

Ik zou de route Brussel-Mons-Cambrai-Reims-Dijon overwegen. Die route is wel iets langer maar minder heuvelachtig dan de routes door de Ardennen en daarmee veel minder gevoelig voor bijvoorbeeld vaststaande vrachtwagens.

paolie op 17 jan 2024 19:04

Of over Lille zelf … geen sneeuw te bekennen op e17

Wanneer je op Google Maps kijkt, kan je die hele strook met sneeuw en ijzel goed zien. Eenmaal je daar door bent, zit je safe. Maar er wordt nog neerslag verwacht tot de ochtend.

null

Dank voor jullie reacties!
Mogelijk gaat de sneeuwval nog wat ‘verpieteren’ als ik de allerlaatste verwachtingen bekijk.
Ik zal om 03.30 uur nog even kijken.

Dank voor jullie reacties!
Mogelijk gaat de sneeuwval nog wat ‘verpieteren’ als ik de allerlaatste verwachtingen bekijk.
Ik zal om 03.30 uur nog even kijken.

Sjoerd.Huisman op 17 jan 2024 20:50

Benieuwd wat het geworden is , en hoe het verloopt/gelopen is ?

Ik denk dat het verkeer zelf wel meeviel …

Plaats een reactie