Rode pistes Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wintersport Arena

Zaterdag een dagje naar winterberg, één ding is een zekerheid: het zal er niet rustig zijn!

Afgelopen vakantie in Frankrijk heb ik uitsluitend blauw geskied, met 1 klein stukje rood, die we met de skileraar gedaan hebben. Was laatste stuk rood van een dalafdaling, dus was eigenlijk heel makkelijk.

Mijn instelling is eigenlijk: eerst alle blauwe met gemak skiën, dan pas over op rood!

Nu weet ik dat Rood in Frankrijk redelijk vaak vrij hard is en heb ik begrepen dat rood in Winterberg, nog wel eens in Frankrijk door zou gaan voor een blauwe.

Hebben jullie tips welke rode pistes in Winterberg een beetje te doen zijn voor een beginnend skiër? Op dit moment kom ik redelijk parallel de piste af, dus het pizzapunt stadium ben ik redelijk voorbij. Op de stijlere pistes is het begin van de bocht nog pizza, maar einde bocht parallel.

Normaal gesproken zou ik me nog lang niet op rood wagen, maar omdat ik gehoord heb dat Rood in Winterberg niet extreem rood is en ik véél drukte verwacht op voornamelijk de blauwe pistes, wil ik kijken of er rode pistes zijn waar ik naar kan “uitwijken” in de hoop daar iets minder drukte te treffen.

Ik zal beginnen op blauw en als het goed voelt wil ik dan misschien wat rood meepakken.

Gewoon bovenaan de piste kijken of t je te doen lijkt en de hele drukke en de hele rustige vermijden.

Kleine Büre en de Kappe zijn wat steiler, de rest is denk ik goed te doen voor je.

Met de rode pistes van Winterberg ga je geen al te grote problemen krijgen. Zeker niet aan het begin van de dag als ze er nog mooi bij liggen. Het rode deel van Büre Herloh en de pistes bij de Quickjet zijn dan heerlijk en prima om mee te starten. Idem Poppenberg. Sürenberg kan ijzig zijn. De rode pistes zijn ook wel druk en juiste deze worden dan snel slechter met hopen sneeuw. Dus mee beginnen zou ik zeggen en juist de blauwe rondom de Bremberg voor later op de dag bewaren.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Eens met hierboven. Na 10.00/11:00 uur is alles afgeschraapt en vol bulten en begint het echte geklungel, beter voor die tijd genieten van de rode pistes bij Quickjet, Nordhang en Surenberg en daarna een tandje rustiger gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Beginnen met rood zie ik echt niet zitten. Sowieso moet ik de 1e 2-3 pistes er altijd weer even inkomen. En ik zit met een pijnlijke kuit (iets tussen spierpijn en zweepslag in, van fysio mag ik gewoon gaan skiën) dus ik ga eerst Beginnen op de kleine blauwe afdalingen.

De bus komt als het goed is om 09:15 aan. Dan omkleden, skipas kopen (moet aan de kassa ivm kortingspas) dus ik hoop om 10:00 de 1e afdaling te maken. (Heb eigen schoenen en ski’s dus hoef niet in de rij bij de verhuur gelukkig)

*bericht bewerkt door mvdende op 18 jan 2024 15:01

waar start je? welke parkeerplaats?

En misschien tot zaterdag, er zijn veel forummers daar zaterdag :)

*bericht bewerkt door SuzannaE op 18 jan 2024 15:05

waar start je? welke parkeerplaats?

En misschien tot zaterdag, er zijn veel forummers daar zaterdag :)

SuzannaE op 18 jan 2024 15:04

Present ;-)

*bericht bewerkt door paolie op 18 jan 2024 15:09

Als je bij lift 1 aankomt kan je daar naar beneden naar lift 3.
Afdaling bij lift 5 aan de linkerkant is erg fijn om te oefenen vind ik.
Je kan dan 5 weer omhoog, 10A naar beneden en 10 omhoog en 10 of 11 naar beneden.
25 (sneeuwwitje) zou ik overslaan tenzij je naar de kappe wil. Het is een hele vlakke piste maar stuk net over de brug is stijl en een slagveld als het druk is.

waar start je? welke parkeerplaats?

En misschien tot zaterdag, er zijn veel forummers daar zaterdag :)

SuzannaE op 18 jan 2024 15:04

Nabij piste 1 wordt aangegeven.

Misschien tot zaterdag!

@mvdende: chapeau ook voor je zelfreflectie wat betreft je kunnen. Eerst blauw goed willen doen en dan pas rood.
Daar kunnen velen (zeker in Winterberg) nog wat van leren!
Veel plezier, gaat vast erg tof worden!

M.i. blauw en rood in frankrijk is wel ff wat anders dan blauw en rood in winterberg.

Maar wel verstandig voornemen

*bericht bewerkt door SuzannaE op 18 jan 2024 15:55

Je hebt echt een enorme sprong gemaakt in Frankrijk, complimenten en leuk om te lezen!!

Qua rood - ik zou op de Kappe lekker bij blauw blijven en hooguit de 7 en 22 vermijden maar verder denk ik dat het goedkomt!

En idd, de Sneeuwwitje na de brug staat vol met stuntelaars die naar beneden moeten voor de lift maar allemaal stagneren op de enorme bulten die daar ontstaan.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Zoals je zelf eigenlijk ook al schrijft, zijn de rode pistes in Winterberg eerder ‘donkerblauw’ omdat ze qua hellingshoek meevallen en het zijn ook altijd maar korte stukjes. Het blijft koud en dat is goed voor de sneeuw, maar onderschat niet wat drukte doet met de sneeuw… Met prut en bobbels en voortdurend mensen waar je voor uit moet wijken, kan elke piste een uitdaging zijn. Tip: zorg dat je er als eerste bent! En hopelijk heb je je skipas in NL al geregeld en opgeladen.

Beginnen met de rechter kant van Poppenberg en Quick Jet (van bovenaf gezien). Die zijn ‘s morgens op zijn best. Hopelijk is de bus wat eerder, want in Winterberg moet je de meters tussen 9 uur en half 11 maken, daarna is het druk.

Je kan ook via https://openskimap.org de pistes van Winterberg eens vergelijken met de pistes waar je in Frankrijk over bent gegaan.

SPOILER : Ik denk dat de rode pistes van Winterberg minder heftig zijn als de blauwe pistes in Frankrijk

Paul

Geen ervaring met skiën in Winterberg, wel met downhillen als de sneeuw weer weg is. Wat in het bikepark daar rood is, is blauw in Frankrijk (en ik ken Franse blauwe trails die in Winterberg als zwart geclassificeerd zouden worden). Zal met de pistes niet heel anders zijn gok ik, maar waarom kijk je het niet gewoon aan?

Plaats een reactie