Waarom is het altijd zo warm binnen in Oostenrijk

Een serieuze vraag. Waarom lijkt het binnen in Oostenrijkse restaurants, hotels, appartementen altijd zo verschrikkelijk warm? 22 graden lijkt het minimum. De hoge energieprijzen lijken niks veranderd te hebben.

Alhoewel ik een koukleum ben, vind ik het hoogst oncomfortabel.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ze stoken daar niet op gas of electrisch, en ook de prijzen zijn daar een stuk minder hoog dan bij ons.
Ieder huis heeft allesbrander, hout is er ja in overvloed.
Maar zulke vraag zou je bij je verhuurder neer moeten leggen niet hier.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....
e stoken daar niet op gas of electrisch, en ook de prijzen zijn daar een stuk minder hoog dan bij ons. Ieder huis heeft allesbrander, hout is er ja in overvloed. § Snowball op 19 jan 2024 06:47

Niet helemaal waar, zeker in de dorpen en steden wordt er links en rechts wel (eventueel via een warmtenet) fossiel of elektrisch gestookt. Daarbij fluctueert de prijs van Oostenrijks stookhout mee met de andere energieprijzen.

Ik denk dat ze vooral warm stoken om een gastvrije uitstraling te hebben.

Waarom is het in Nederland altijd zo koud binnen?

Zeer dikke muren houden eenmaal de warmte lang vast.

e stoken daar niet op gas of electrisch, en ook de prijzen zijn daar een stuk minder hoog dan bij ons. Ieder huis heeft allesbrander, hout is er ja in overvloed. § Snowball op 19 jan 2024 06:47

Niet helemaal waar, zeker in de dorpen en steden wordt er links en rechts wel (eventueel via een warmtenet) fossiel of elektrisch gestookt. Daarbij fluctueert de prijs van Oostenrijks stookhout mee met de andere energieprijzen.

Ik denk dat ze vooral warm stoken om een gastvrije uitstraling te hebben.

Bacchus op 19 jan 2024 07:26

Klopt ik had me beter moeten uitdrukken.
Ook snachts nemen de hybride systemen het vaak nog over.
Daarbij moet al die nattigheid wat de gasten binnen brengen ook weer goed opdrogen. 😊

*bericht bewerkt door Snowball op 19 jan 2024 07:41

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Was hier in Zuid-Tirol ook altijd het geval, nu toch minder hoor. Ze stoken veel minder maar koud is het nergens. Gelukkig maar.
Vaak kan je de temperatuur op je kamer ook nog zelf regelen.

Waarom is het in Nederland altijd zo koud binnen?

Tiny-M op 19 jan 2024 07:31

Dat vraag ik me ook af.

Bla, bla, bla.

Waarom is het in Nederland altijd zo koud binnen?

Tiny-M op 19 jan 2024 07:31

Dit is de juiste vraag. ;)

Ik kan me niet herinneren dat ik tijdens de wintervakantie’s in Oostenrijk (te) hete radiatoren heb meegemaakt. Als het binnen 21-23 graden is, ze zijn nog steeds lauw of zelfs koud.
Dat kan alleen betekenen dat de isolatie van de gebouwen in orde is en dat weinig warmteverlies ontstaat.

Voor NL geldt andersom.

Nou ik had precies dezelfde vraag willen stellen wbt Frankrijk of Zwitserland. Bij binnenkomst in ons appartement was het wederom zo verschrikkelijk heet. Meteen alles dichtgedraaid, ramen open.

Wij hadden de rest van de vakantie de radiatoren alleen even open gedraaid om handschoenen en kleding te drogen na de natte sneeuw, in de slaapkamers alles verder uit.

Ik ben er dus net zo verbaasd over, zeker gezien de energie en klimaatvraagstukken die we tegenwoordig hebben.

En ik was benieuwd wie dan wel zoveel warmte lekker vindt… Ik ben een echte koukleum en heb het snel koud, maar hoe hoog ze het opstoken in de Alpen verbaast mij telkens weer…

Daarbij moet al die nattigheid wat de gasten binnen brengen ook weer goed opdrogen. 😊

Snowball op 19 jan 2024 07:40

Dat is ook wel een sterk punt, denk ik, ja.

Nou ik had precies dezelfde vraag willen stellen wbt Frankrijk of Zwitserland. Bij binnenkomst in ons appartement was het wederom zo verschrikkelijk heet. Meteen alles dichtgedraaid, ramen open.

Claire op 19 jan 2024 09:28

Dat illustreert mooi dat ik regelmatig van gastgevers hoor dat Nederlanders de verwarming altijd uitzetten in hun appartement, waar ik me overigens ook schuldig aan maak. :D

Het heeft naast de genoemde punten ook te maken met vochtbeheersing in het gebouw om zaken als condensatie tegen te gaan. Sowieso is een lage luchtvochtigheid beter voor het behoud van het gebouw.

Overigens voelt droge lucht warmer aan dan lucht met een hogere luchtvochtigheid.

*bericht bewerkt door Shane op 19 jan 2024 10:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja onbegrijpelijk hoe bizar warm het overal altijd is.

Het eerste wat we doen in alle radiatoren zoeken en dichtdraaien. Ramen open om de hitte te verdrijven.

Het is waarschijnlijk een misplaatste manier van gastvrijheid ofzo.

Maar ook in Nederlandse hotels is het vaak bizar warm in de gangen en kamers. Of in de trein. Waarom moet het in de winter 21 graden zijn in de trein?? Iedereen in de trein is gekleed op het weer van buiten en dan is het in de trein zo warm en bij ieder station vliegt alle warmte de trein uit, zo richting de ijskappen…

Hier vallen miljoenen euro’s en kilo’s CO2 te besparen

Typisch, die nachten minder goed slapen omdat het zo warm is, ramen open, etc! Maar wat in 't begin naast warmte ook meespeelt is hoogteverschil. Ook al is het maar 1000m hoger (of meer), toch moet je lichaam zich daar aan aanpassen en duurt het een paar dagen voor dat het geval is, en slaap je dus (naast de warmte) iets minder goed.

Ik lees hier wat reacties dat het ze het zo heet stoken tegen het vocht. De luchtvochtigheid is in de alpen vaak al extreem laag, het zo heet stoken maakt het alleen nog maar erger. Heb het meegemaakt dat de luchtvochtigheid in het appartement <25% lag. Dit is gewoon oncomfortabel droog. Daarvoor hoeven ze het dus zeerzeker niet te doen. Het is wel cultuur afhankelijk. Neem bijvoorbeeld Roemenie, daar is het heel normaal om, ook in de winter, het binnen tot een graad of 27 te verwarmen. Als je daar vanaf kinds af aan mee bent opgegroeid weet je niet beter en heb je er ook geen last van.

Born to Ride

wat mij het meest verbaast is dat de kamermeisjes altijd de balkondeur op de ventilatiestand zetten, de kachel ernaast staat wel op vol gas te loeien heel apart.

ik draag dus een pet

Bedwantsen, waar komen jullie toch vandaan?
Door de terrasdeur die op een kier blijft staan.
Houden jullie dan van lekker droog?
Ja dus stook de kachel maar flink hoog.
Waarom vinden jullie dat zo fijn?
Omdat wij graag met heel velen zijn.

Vind het in Frankrijk inderdaad vaak ook erg warm bij binnenkomen van (huur) appartementen of chalets. Ramen toch even open ter verluchting.
Wat betreft drogen in hutten op & naast piste kan ik zeker begrijpen.

Het is o zo hard genieten.

Hadden wij laatst ook bij aankomst in Oostenrijk.
Heel het reisgezelschap heeft eerst de kachels in de kamer en badkamer uitgedaan en vervolgens gingen de ramen open. Niemand heeft de kachel de rest van de week aangehad.

Kwam je op de gang of in de eetzaal dan was het meteen snikheet. Kachels daar gingen niet lager of uit, dus gevolg was dat iedereen daar ook weer de ramen open deed🤣

Thank God summer is over!

Ik vind het net heel fijn, hadden we dat hier ook maar.

Ik vind het net heel fijn, hadden we dat hier ook maar.

gh3500 op 19 jan 2024 17:35

Serieus? Ik vind het echt hoogst oncomfortabel om in je toch al zeer warme skikleding in een ruimte te moeten verblijven waar het zo warm is.

Voorbeeld: in skikleding ontbijten is voor mij gewoon onmogelijk. Ik moet dus in normale kleding (met t shirt) ontbijten en daarna pas verkleden.

De volgende horde is nog veel erger, namelijk de skiraum. Een ruimte waar het volgens voorzichtige schattingen 42 graden boven nul is. Het liefst zou ik hier naakt heengaan, en dan mijn skischoenen aantrekken ware het niet dat dit a) niet praktisch is b) niet gewenst is.

Samenvattend. Ik snap er ondanks de vele pogingen in dit topic nog altijd bar weinig van…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Warmte in huis is daar heel normaal dat zijn ze zo gewend net als het zoute eten.
Maar dat ze geen gas en elektra gebruiken dat klopt niet, Ze stoken hier op olie/gas maar tegenwoordig worden er Pellematics geplaatst en wordt er op die manier hout gestookt in de vorm van pellets. In Dienten hebben ze zelf stadsverwarming waar bijna het hele dorp op aangesloten is.

Dienten Die Alte schule

Ik loop ook nooit in m’n volledige ski kledij binnen. Doe m’n thermo onderlaag aan een ski kleding pas op het moment dat ik de deur uit ga. Zit toch ook helemaal niet lekker binnen om daarin rond te lopen?

Ik vind het net heel fijn, hadden we dat hier ook maar.

gh3500 op 19 jan 2024 17:35

Serieus? Ik vind het echt hoogst oncomfortabel om in je toch al zeer warme skikleding in een ruimte te moeten verblijven waar het zo warm is.

Voorbeeld: in skikleding ontbijten is voor mij gewoon onmogelijk. Ik moet dus in normale kleding (met t shirt) ontbijten en daarna pas verkleden.

De volgende horde is nog veel erger, namelijk de skiraum. Een ruimte waar het volgens voorzichtige schattingen 42 graden boven nul is. Het liefst zou ik hier naakt heengaan, en dan mijn skischoenen aantrekken ware het niet dat dit a) niet praktisch is b) niet gewenst is.

Samenvattend. Ik snap er ondanks de vele pogingen in dit topic nog altijd bar weinig van…

havana op 19 jan 2024 23:22

Laatst in Davos bijna gestikt in het skiraum - leek wel een sauna. Maar thuis vind ik het in de woonkamer en badkamer ook wel lekker op 23 graden.

Ja sorry ik zal er goed tegen kunnen zeker. Maar ik snap dat iemand anders iets anders vindt. Op hotel ga ik trouwens nooit in skikledij ontbijten, wij durven echt wel 's morgens in joggingbroek gaan en voor de rest alle onderlagen al aanhebben. Dat omkleden is zo gebeurd dan.

Mijn hemel mensen… Wintersporten is een kakkers aangelegenheid. Zorg in vredesnaam dat je gewoon een beetje fatsoenlijk gekleed aan het ontbijt verschijnt en 's-avonds bij het diner gewoon in een dun overhemdje in plaats van een of andere dikke trui, die op het gekke kersttruien feest ook niet zou misstaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie