Toch maar nieuwe ski"s?

Ik ben dus van plan van een nieuw paar ski’s te kopen… Even kort meegeven wat de “randvoorwaarden” zijn: ik ben 1,90m en weeg zo ergens tussen de 88 en de 90kg. Ik ben 47j, in het algemeen sportief en skiën doe ik al een kleine 25 jaar. Skiën = op de piste, mijn enige “off-piste” ervaring is na een grote dump op de piste in de diepsneeuw en ik ben ook niet van plan van echt off piste te gaan. Ik ga doorgaans een 2-tal weken per seizoen skiën (1x Kerst/nieuw en 1x maart) waardoor er doorgaans wel wat variatie op de omstandigheden zit.

Na enkele jaren op huurski’s rond te jakkeren heb ik zo’n 15 jaar terug een eerste paar ski’s gekocht (vraag mij niet meer naar merk/model/lengte) en een 10-tal jaar terug mijn huidige. Salomon Enduro LX 800 Powerline in lengte 175 (125-80-108), een all-mountain ski aangekocht zonder enig “marktonderzoek” vooraf.

Nu ben ik na wat inlezen hier op het forum bij de Dynastar Speed 563 (L 178) uitgekomen die via Glisshop 360 euro gaat, maar daar zie ik ook de Speed 4X4 563 (L 179) staan die 350 euro gaat (dit is niet de TI-versie!). De eerste staat er als pisteski, de 2de als lichte all-mountain ski. Beide zijn modeljaar 2023.

Is er iemand die überhaupt al met één of beide geskied heeft en wat ervaringen kan delen? Ik zou eerder geneigd zijn om voor de 4x4 te gaan omdat die iets langer is of blijf ik toch beter bij de “gewone” 563 aangezien ik toch enkel op de piste ga skiën?

Alvast bedankt voor jullie insteek!!

*bericht bewerkt door frederik_15 op 19 jan 2024 20:54

Ik heb elders al geschreven dat ik zeer tevreden ben over mijn nieuwe Dynastar speed 563. Ik ski ook voornamelijk op de piste en daarom vind ik 73mm onder de voet een prima breedte. De 4x4 is 82mm onder de voet en dat vind ik voor mij te breed. Ik ben 174 en ik ben voor 170cm lengte gegaan. Of 178cm lang genoeg is voor iemand van 1.90m kan ik niet beoordelen. Maar de meeste allround piste ski’s zijn niet veel langer volgens mij. € 360 is trouwens opmerkelijk goedkoop voor deze ski’s.

@Classic, jouw review was ik al tegengekomen maar ik hoop(te) op meer ervaringen van forumgebruikers en mogelijks ook eentje die de 4x4 geskied heeft.

Bij twijfel en de mogelijkheid is er: nieuwe ski’s

Die ene centimeter lengteverschil gaat het hem niet maken,
Die 9mm onder de voet daarentegen…

Let's Ride

Die ene centimeter lengteverschil gaat het hem niet maken,
Die 9mm onder de voet daarentegen…

Schussboelie op 20 jan 2024 23:53

Dat is finaal ook de afweging geworden en het is de Speed 563 geworden en niet de 4X4. Volgende week worden ze geleverd en een paar weekjes later ingeskied 😁

Plaats een reactie