Sneeuwzeker en kindvriendelijk skigebied december

Goedenavond,

De timing is wellicht wat vroeg, maar na een geslaagde eerste kennismaking met een week wintersport in Lermoos afgelopen december met 2 kinderen van 5 en 7, willen we dit keer tijdig boeken om in december eind dit jaar een ander gebied aan te doen.
De oudste pakte aan het eind van de week rode piste met zijn klasje, de jongste blauw.

Lermoos is ons goed bevallen qua overzichtelijkheid, klein skigebied en leuk dorp, goed aan te rijden.
Het nadeel was dat de sneeuwcondities in het dal (op 1000m) niet al te best waren en de zon vanaf 14.30u weg was door de bergen.

Daarom gaan we volgend jaar met kerst of oud en nieuw liever naar een klein (deel)gebied op grotere hoogte met sneeuwzekerheid en het liefst behoorlijk wat blauwe en rode pistes in een sfeervol dorpje aan de piste.

Ik heb veel research gedaan en kwam uit op de volgende gebieden:

Nauders - veel voordelen, nadeel lijkt me wel de lange reis er heen als het tegen valt
Berwang - bekend gebied in de Zugspitzarena maar twijfel wel over de geringe hoogte qua afdalingen
Gargellen - Hoog gelegen, twijfel over skischool of we hier zeker weten Nederlandse leraar vinden voor jongste.
Pitztal - Goede hoogte, veel blauwe en rode pistes

Tips en ervaringen op basis van bovenstaande opsomming?
Bij voorbaat dank.

*bericht bewerkt door JK87 op 21 jan 2024 21:28

Moet het per se de kerstvakantie zijn? Of is de voorjaarsvakantie ook een optie?

Berwang ligt overigens best een stukje hoger dan Lermoos, of bedoel je het verschil tussen dorp en top? Is wel een hele logische optie zo’n 2e vakantie. Gargellen is dat ook, maar inderdaad wellicht minder kans op Nl les. De algemene tendens hier is dat het voor kinderen vaak niet zo veel uitmaakt.

Zijn 2 andere gebieden, die vaak terugkomen in dit soort rijtjes, namelijk Lofer en Steinplatte, geen optie?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Laat ik beginnen met te zeggen dat de kerstvakantie meestal wat kouder is; de zon staat laag en heeft weinig kracht. Ook op hoogte zit je dan in de schaduw. Dat neem je voor lief, anders moet je in de voorjaarsvakantie gaan. Hoe hoger je het zoekt, hoe kouder het kan zijn. Zeker als er wat wind opsteekt.
Nauders voldoet aan je wensen en zal de rit zeker waard zijn hoor! Anders kun je nog denken aan Hochzeiger of Schlick2000. Berwang is qua pistes prima hoor. Aan de andere kant van Tirol kun je nog eens St. Johann overwegen.

Ik vraag daar ook naar: als ik aan de vakanties gebonden zou zijn en 1x zou gaan, dan zou de voorjaarsvakantie mijn voorkeur hebben door de langere dagen en de spanning qua regen die de eerste kerstweek traditiegetrouw met zich meebrengt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Silvretta montafon

Kappl en See. Kappl is wat leuker dorp, pakt vroeg in het seizoen al veel zon, dalafdaling bijna altijd al open met kerst. See ligt op noordwesthelling en daardoor heel sneeuwzeker, kan het wel fris(ser) zijn en minder zonnig gebied. Ik heb lichte voorkeur voor Kappl, ook wat betere berghutten. Sinds dit jaar delen ze hun skipas en is 10-15 minuten rijden/bussen, dus das extra makkelijk.

*bericht bewerkt door 77steve op 21 jan 2024 21:46

Waarom perse Nederlandse skileraren? Vaak zijn dit precies degene die je de techniek het minst goed kunnen aanleren. Wat betreft pitzal valt het ook mee hoe lang de afdalingen zijn. Je gaat vooral hoog, denk met jonge kinderen dat het daar zeer kill en grauw is rond december.

*bericht bewerkt door koenlam1 op 21 jan 2024 23:22

Hoe Hoger Hoe Beter

Helaas zitten we qua werk aan de kerstvakantie vast, daar doen we niets aan. Berwang blijft inderdaad een optie, ging met name om de kortere afdalingen qua hoogteveeschil. Wat betreft nederlandse ski-leraren: dit is eigenlijk alleen voor onze jongste een pré.
Het is dus een beetje schipperen qua voor- en nadelen maar sneeuwzekerheid staat toch wel hoog op het lijstje.

In de Gargellen is de kans klein dat je een NLse skilerares/leraar krijgt. Ik kom daar altijd in december, maar gargellen is er wel eentje waar het licht uitgaat achter de Madrisa om 13/14 uur in de middag. Het gebied is wel super leuk met kinderen. De pistes zijn goed voor beginners.

Pitztal kan het heel koud zijn en wat mij nog bij staat op de gletsjer zelf toch alleen maar rood en lang. Rifflsee past wat dat betreft iets beter of beter nog Hochzeiger.

De andere gebieden ken ik niet zo, maar ik denk dat alle 4 kunnen. Laten we voorop stellen elk gebied heeft voor en nadelen. Perfect is wat je er zelf van maakt.

elemaal eens met § koenlam1, op zo'n leeftijd gaat het echt alleen maar om na te doen wat de leraar doet en maakt het naar mijn mening weinig uit welke taal de leraar spreekt. Daarnaast zijn de Nederlandse skileraren ook diezelfde die met touringcars elk jaar tijdens hun tussenjaar naar alle Nederlandse gebieden in Oostenrijk komen met niet noodzakelijkerwijs de beste technische kwaliteiten.

*bericht bewerkt door Pieteranker op 22 jan 2024 00:22

Voor zon moet je met de kerst op het zuiden zitten. Kappl is denk ik goed. Verder in Zwitserland wellicht Hasliberg of Aletscharena. In Vorarlberg Damuls of Diedamskopf.

Ik zou zeker voor Nauders kiezen. Perfect voor met kinderen te doen. De laatste 3 jaar tussen Kerst en nieuwjaar daar geweest en altijd voldoende sneeuw en koud genoeg zodat het niet regent. Het ligt niet op de eerste rij bij sneeuwval en voldoende hoogte waardoor de kans op regen ook veel kleiner is als het wat zachter weer is en de sneeuw die valt blijft liggen en van goede kwaliteit is. Voldoende blauwe pistes voor beginners, dalafdaling die te doen is voor mensen met beperkte ervaring en er zijn behoorlijk veel Nederlandstalige skileraren. Voor de afwisseling kan je er ook nog rodelen op de lange rodelbaan of eens naar schoneben gaan. S’avonds na het skiën kan je gaan sleeën, schaatsen of curling gaan spelen in winterwonderwelt in het centrum. De drukte valt goed mee met Kerst. Ik heb het als gevorderde nu wel gezien en ben aan iets anders toe maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om iets gelijkaardig te vinden. Het is wat verder maar wat mij betreft goed aan te rijden.

Berwang is, ondanks de afdalingen met wat minder hoogteverschil, wel leuk. Het dorp is waarschijnlijk wel wit in die periode, net als Gargellen. Gargellen ligt denk ik op t noorden, dus niet super zonnig in die periode.

Hochzeiger ken ik niet, maar heeft een vergelijkbare hoogte, wat fijn is. Echt hoog zou ik voorzichtig mee zijn, daar is het zich met bewolking snel echt slecht. Dat zou mijn twijfel bij Nauders zijn, maar met mooi weer is dat de beste keus waarschijnlijk.

Vwb les; die Nederlandse Anwarter geven prima les aan jonge kinderen over t algemeen. Dat ze zelf geen topniveau hoeven te hebben maakt echt niet uit voor die doelgroep. Veel belangrijker is dat ze voor lol zorgen, want daarmee komt skiën vanzelf (ook gewoon in de basis op niveau). Zou me niet teveel laten afleidingen door de opmerkingen over Anwarter, dat doet er in deze situatie niet echt toe…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Goedemiddag,

Bedankt voor de tips! Die Nederlandse skileraar (en Nederlandse kinderen) kan er inderdaad voor zorgen dat de kinderen zich meer op hun gemak voelen en het ook leuker vinden heel de dag op pad te gaan, afgelopen december waren ze alletwee helemaal weg van de skiklas (gelukkig). Het wordt inderdaad uitkijken naar een zuid/westelijke piste dan, qua sneeuwzekerheid neig ik dan toch naar Nauders, Berwang of Hochzeiger. Nog even wachten tot de reserveringen open gaan en een mooi appartement in het dorp boeken!

Berwang is, ondanks de afdalingen met wat minder hoogteverschil, wel leuk. Het dorp is waarschijnlijk wel wit in die periode, net als Gargellen. Gargellen ligt denk ik op t noorden, dus niet super zonnig in die periode.

Hochzeiger ken ik niet, maar heeft een vergelijkbare hoogte, wat fijn is. Echt hoog zou ik voorzichtig mee zijn, daar is het zich met bewolking snel echt slecht. Dat zou mijn twijfel bij Nauders zijn, maar met mooi weer is dat de beste keus waarschijnlijk.

Vwb les; die Nederlandse Anwarter geven prima les aan jonge kinderen over t algemeen. Dat ze zelf geen topniveau hoeven te hebben maakt echt niet uit voor die doelgroep. Veel belangrijker is dat ze voor lol zorgen, want daarmee komt skiën vanzelf (ook gewoon in de basis op niveau). Zou me niet teveel laten afleidingen door de opmerkingen over Anwarter, dat doet er in deze situatie niet echt toe…

Roy83 op 22 jan 2024 09:42

Naja, je betaalt geld zat voor skiles. En Nederlandse skileraren kunnen over het algemeen er geen ene donder van. Het behalen van je änwarter stelt niks voor dus ik vind het altijd vreemd als je perse les moet hebben van een Nederlander. Ik heb altijd les gehad van een local en daar beleef je evenveel lol bij en pak je de techniek veel sneller op. Taalbarrière heb je al kleintje helemaal geen last van….

Hoe Hoger Hoe Beter

Tuurlijk is het afhankelijk van wat een skileraar doet, maar onze voorkeur gaat/ging ook uit naar een NL-leraar. Dat communiceert toch makkelijker richting het kind (genoeg foute voorbeelden gehad). Wij zijn drie jaar naar Zell am Ziller geweest met (kleine) kinderen. Ideaal. Fijn skigebied, een paar goede restaurants op de berg en nog een rodelbaantje en een grote speeltuin naast de apres ski bar beneden. Kids in de speeltuin en papa en mama aan de borrel. Wagrain is ons vorig jaar ook goed bevallen. Het niveauverschil is daar alleen iets minder. Goed voor de kinderen, maar wat minder voor de gevorderde skier.

Na langere tijd toch nog een bericht. We waren er eigenlijk over uit dat het Nauders zou worden ipv Berwang maar ik lees nu ook verhalen van extreem lange wachttijden(tot 40min) bij de lift als de skilessen beginnen, precies onze tijd omdat onze kinderen ook starten dan.
Is in dat opzicht wellicht Berwang wel een betere keuze of om het even? In Lermoos hebben we afgelopen kerstvakantie maximaal 3min in de rij gestaan namelijk en dat beviel prima ;-)

*bericht bewerkt door JK87 op 09 feb 2024 08:19

Om 9u aan de lift heb ik nooit langer dan 15min. moeten wachten tussen Kerst en Nieuwjaar aan de dallift in Nauders. De lessen beginnen om 10u. Ik kon elke dag nog een paar afdalingen boven het bergstation van de dalift doen met mijn zoontje voor dat de lessen begonnen. Vorig seizoen was het ietwat drukker, waarschijnlijk omdat de sneeuwsituatie in de lagere gebieden dan slechter was dan dit seizoen. Eens boven verspreid het zich zeer goed en heb ik geen wachttijden boven de 5 min. gehad gedurende de dag.

inderdaad soms komen er dan dagjesmensen naar Nauders omdat de omstandigheden daar beter zijn. Gewoon zorgen dat je voor 9.15u de gondel neemt en dan is er niks aan de hand. Ik vond het niveau van de Nederlandse skileraren daar wel degelijk. Ze kwamen van een school in Den Haag en bleven er verschillende weken waarin ze zelf ook opleidingen kregen. Veel Nederlanders daar in de klasjes.

We zijn overtuigd, zeker nu we deze weken zien wat er kan gebeuren qua sneeuw in de lager gelegen gebieden en bovenstaande argumenten is de keus gevallen op Nauders. Een leuk appartement gevonden, we kijken nu uit naar de kerst :-)
Bedankt allemaal!

Moet het Oostenrijk zijn?

Voor nu nog wel, de jongste is 5 en dan gaat de voorkeur nog uit voor nederlandse skileraar/lerares ivm verstaanbaar maken als ze gehele dag op pad zijn. Voor de oudste niet, die kan nu al heel aardig uit de voeten met engels.

Plaats een reactie