Benelux shops: waar echt onderhoud/echte bootfitting/controle DIN-waardes?

Naar aanleiding van een aantal recente topics wou ik toch graag eens een verzameltopic maken met een oplijsting van jullie ervaring van wat een bepaalde shop eigenlijk kan.

Zo zijn er tal van shops die zelf standaard onderhoud doen (of de skis doorsturen naar een centrale onderhoudsplaats), maar die niet aan grotere reparaties willen beginnen (belag uitponsen/stuk vervangen).
Ook willen sommige shops enkel op 88° of 89° slijpen.

Hetzelfde voor bootfitting: schoenadvies doen ze wel allemaal (met meer of minder kunde), opwarmen doen de meeste, maar uitduwen/frezen is niet zo gebruikelijk.
Ook ben ik zelf nog geen shop tegengekomen waar ze de DIN-waarde van een binding kunnen controleren (zoals hier op het forum vaak wordt aangeraden).

Dus: graag jullie feedback over specifieke shops en wat ze allemaal kunnen.

Glide on!

MK in Bilthoven kan het (die hebben mijn DIN waarde dit jaar gecontroleerd). Wim Jacquet/Daka in Amersfoort natuurlijk ook.

*bericht bewerkt door DSvier op 22 jan 2024 08:51

Snowlimits in Groningen kan qua onderhoud echt alles wat je maar wilt, tot handmatig slijpen en race tuning aan toe. Ook kunnen ze hier de DIN waarde van de binding controleren. Dit doen ze ook echt zelf, materiaal wordt dus niet ergens anders heen gebracht. Met bootfitting heb ik hier geen ervaring.

Skishop Nieuwegein doet ook voor zover ik weet alles.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ski Heemskerk: DIN waardes, Kant hoeken en bootfitting uitduwen & frezen

Ik weet niet of het is wat je bedoelt met “DIN-waarde controleren” maar een uitwerptest kan toch elke shop? Als ondernemer kun je de aansprakelijkheid toch niet dragen van “blind” een binding instellen?

Overigens worden in sommige gevallen wax- en slijp-diensten (en mogelijk nog andere) uitgevoerd dan andere organisaties dan de verkooppunten.

Maar je kan altijd een voorzetje geven in een Google spreadsheet. Mogelijk dat andere forummers dan kunnen aanvullen.

Goede ervaringen bij MK. Nog wel een leuk adresje in Aosta als daar iemand belang bij heeft. TOP bootfitting voor leuke tarieven ;)

Edwin van Riel

In Oostenrijk is het blijkbaar niet vanzelfsprekend dat elke shop een uitwerptest kan doen. Afgelopen jaar in de grote skishop in Scheffau onderaan de gondel gevraagd om een uitwerptest, en ipv een geijkte machine deed een medewerker dit op gevoel, er werd alleen gecheckt of hij de schoen uit de binding kon trekken. Oftewel totaal zinloos en was ook stomverbaasd over deze werkwijze, zeker voor een grote moderne winkel/verhuur.

Laat de uitwerptest altijd bij MK Skiservice doen.

Slijpen op anders dan standaard (88-1° dus 89°) is nog maar de vraag. Beetje vaag verhaal maar wilde mn ski’s op een enigzins sportieve hoek geslepen (houden) nadat ze vanuit de fabriek op 87,6° waren meegegeven. Kon op zich wel maar dan moest de machine iets aangepast worden en het was niet zeker of dat ging gebeuren.

Ga morgen horen of t gelukt is

Bootfitting doen ze ook in alle soorten en maten al waren voor mij het verwarmen vd binnenschoen en een custom zooltje voldoende

*bericht bewerkt door Jesper op 22 jan 2024 15:31

Gang is alles

@JESPER Maar wat heb je dan afgesproken qua slijphoek? Daar laatst wat setjes op 88/1 laten doen (gewoon algemene pistelatten) en ze gaven aan desgewenst iedere hoek te willen slijpen voor mijn andere ski’s. Nu begrijp ik van jou dat je dan maar moet afwachten wat er gaat gebeuren? Dan gingen ze bij mij gewoon weer mee naar huis hahaha.

*bericht bewerkt door evr66 op 22 jan 2024 15:37

Edwin van Riel

Ik weet niet of het is wat je bedoelt met “DIN-waarde controleren” maar een uitwerptest kan toch elke shop? Als ondernemer kun je de aansprakelijkheid toch niet dragen van “blind” een binding instellen?

Bacchus op 22 jan 2024 15:04

Nou, dat zou ik niet zomaar voetstoots aannemen.

Let's Ride

Vorig jaar mn toen nieuwe ski’s af laten stellen en laten controleren bij Bolster in Neede.
Uitdraai met de waardes mee voor verzekering.

Dit jaar niet opnieuw laten testen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 22 jan 2024 16:11

@evr66 ja stom van mij; vervolgens vroeg de keerl of ze moesten bellen als het niet lukte en toen zei ik in een opwelling “doe ze dan maar “gewoon” slijpen”.
Met het idee dat ze dan iig weer scherp zijn en ik de volgende keer zelf een nieuwe hoek erin slijp.

Maar beetje zonde van de staalkant natuurlijk…

Gang is alles

Ik heb bij Duijvestein (iig bij de grote 2) nog nooit een uitwerptest gezien. Wel eens nieuwe ski’s (zelf gewaxt en geslepen) laten afstellen daar omdat ik ze wilde gebruiken. Maar echt een uitwerptest zoals in Nieuwegein deden ze niet.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@evr66 ja stom van mij; vervolgens vroeg de keerl of ze moesten bellen als het niet lukte en toen zei ik in een opwelling “doe ze dan maar “gewoon” slijpen”.
Met het idee dat ze dan iig weer scherp zijn en ik de volgende keer zelf een nieuwe hoek erin slijp.

Maar beetje zonde van de staalkant natuurlijk…

Jesper op 22 jan 2024 16:33

@jesdper al doende leert men, als men niet kan of wil wat jij wilt zonder goed argument, inpakken en wegwezen. Laat ff weten wat het geworden is. Vraag me trouwens af wat ze gaan doen met tienden van graden. Als ze gewoon keuze geven in hele graden voor de zijkant zou het voor mij prima zijn. 87 voor sportievere, 88 voor normale of poederski’s. Onderkant 0.5 resp 1.

Edwin van Riel

Colada in Weert en Olympia in Veldhoven. Beide Sport 2000 winkels en allebei goed onderhoud aan ski’s met onder bepaalde hoek slijpen en waxen plus DIN afstelling op geijkte apparatuur met uitdraai.

Even mijn ervaring ook hier op zetten.
Bij Duijvestijn word het onderhoud door Dr wax verzorgd. En hebben ze geen afstelmachine die de Nm meet voor het uitwerpen van de skischoen.
Aanpassen van binnen en buitenschaal word gedaan door middel van warmte. Geen freeswerk.
Bij JumboSports staat wel een afstelmachine, word het onderhoud door Kienhuis gedaan. En wordt ook de binnenschoen en buitenschaal door middel van warmte aangepast. Geen freeswerk.

@evr66 ja stom van mij; vervolgens vroeg de keerl of ze moesten bellen als het niet lukte en toen zei ik in een opwelling “doe ze dan maar “gewoon” slijpen”.
Met het idee dat ze dan iig weer scherp zijn en ik de volgende keer zelf een nieuwe hoek erin slijp.

Maar beetje zonde van de staalkant natuurlijk…

Jesper op 22 jan 2024 16:33

@Jesper 😂🤣
En dan net doen of het altijd aan het gezelschap ligt waar jij mee op stap bent… Nu ik dit lees snap ik dat je toch echt zelf de ellende aantrekt!😜

Tip van de dag: ga niet in het hoofdseizoen voor dit langs maar in het voor- of naseizoen, dan hebben ze zeker minder druk op de machines staan en doen ze alle wensen voor je vervullen😉

LA NORMA😍☃️

@jesper let maar niet op @piefke, we hebben hem in een dag verziekt, sorry daarvoor 😂😂😂

Edwin van Riel

Kustomaid in Berlicum. Sowieso bootfitting, maar ook onderhoud. Met laatste zelf geen ervaring overigens, want doe onderhoud zelf.

Nog even over die uitwerptest en het verhaal dat dit voor de verzekering moet zoals mensen soms schrijven: Heb er na een recente vraag hier op het forum nog eens naar gekeken. Heel mijn polis uitgeplozen en reacties van anderen gevraagd. Nergens bij de verzekeraar iets over te vinden en ook niemand kunnen vinden die hier daadwerkelijk naar gevraagd is na een ongeval. Tel daarbij op dat het aantal zaken dat daadwerkelijk een uitwerptest doet relatief klein is (zeker over de grens). Het lijkt vooralsnog behoorlijk onzin dat dit nodig is voor de verzekering. Voor je eigen gemoedsrust is een ander verhaal uiteraard.

*bericht bewerkt door Seb135 op 22 jan 2024 18:56

Inderdaad, broodje aap of larie en apekool. Take your pick.
Als je iets langer dan drie seconden nadenkt weet je dat ook.
Elke verhuurder en verkoper zou dan bij ieder paar ski’s dat de winkel uitgaat, nieuw of gebruikt, gehuurd of gekocht, een dergelijk attest moeten afleveren. Of op zijn minst een disclaimer betreffende de noodzakelijkheid ervan.
In mijn 45 jaar nogal intensief op de ski’s had ik er tot vandaag nog nooit van gehoord, laat staan er één gezien.

Ik heb er voor de volledigheid ook even mijn drie verschillende polissen (sneeuwsportfederatie, bergsportfederatie, reisverzekering) bijgenomen en in geen enkele daarvan wordt er met een woord over gerept.

Let's Ride

Bij nieuwe ski’s of ski’s van maximaal 3 a 4 jaar oud zou ik zelf ook geen uitwerptest laten doen, tenzij ze volledig afgeleefd zijn (bijv. ex verhuur). Echter bij mijn eigen ski’s die onderhand 7 jaar oud zijn vind ik het toch wel belangrijk om iig om de 2 jaar de bindingen te laten checken. Materiaal verouderd nou eenmaal en het is naar mijn idee toch een stukje veiligheid om zeker bij wat oudere ski’s dit af en toe te laten controleren. Maar van enig verloop in de bindingen is nog geen sprake, ingesteld op DIN 7 is gemeten ook echt 7.0 bij beide ski’s.

*bericht bewerkt door Piet_Hein op 22 jan 2024 20:35

Bij aanschaf ja. Veroudering gaat geleidelijk en ski zal alleen maar eerder los gaan. Skis blijven hier niet jeer Dan 3-4 jasr in gebruik in de praktijk. Dat geloof ik wel. Zo ju en dan ff check met de hand volstaat wat mij betreft

Edwin van Riel

Zo’n uitwerp test zouden ze toch allemaal moeten kunnen? De lokale skishop hier die in de zomer grasmaaiers verkoopt en in de winter ski’s kan dat zelfs.

Hoeken slijpen …mja. Ik heb vorig jaar een paar ski’s teruggekregen van de ‘betere’ wintersport zaak in BE die in 88 ipv 87 was gezet en dan nog oppervlakkig waardoor de 88 hoek er maar half in zat. De andere ski’s, in 88, waren wel in orde. Ik had zelfs op alle ski’s een sticker geplakt met de gewenste de edge en base hoek voor het groot onderhoud einde seizoen. Komt in orde! We kennen ons vak. 🤨
Hoedje af voor de man van Bründl op de gletsjer in Kaprun die gelijk zag wat het probleem was (stift test) en er dan opnieuw de 87 heeft in gezet met de machine, en nog wel gratis ook.

Ik ben zo’n beetje klaar met de lokale wintersport shops en vermeende bootfitters in België, maar met wat ik hier vaak lees, zijn er in Nederland wel goede zaken die hun vak kennen. Voor groot onderhoud, denk ik dat je door de band genomen beter af bent in Oostenrijk. Over Frankrijk heb ik zo m’n twijfels, maar misschien onterecht.

*bericht bewerkt door Hupla op 22 jan 2024 23:19

In Frankrijk moet je best even te rade gaan bij ESF of de locale ski-club over waar zij hun skis laten onderhouden.
90% van de shops is namelijk uit op niet al te kritische toeristen = alleen maar bandwerk, maar er zijn normalerwijze wel steeds enkele echte skitechniekers in een skigebied te vinden. Soms moet je er wel voor naar een ander dorp binnen het gebied.

Glide on!

Eens vwb lokale skishops in het buitenland, zoek ze of via bekende in “het wereldje” daar of via skiclub. Kom je waarschijnlijk wel ergens anders terecht dan in de tourist-trap naast de lift 😉

Edwin van Riel

Kwaliteit en massa is (vaak) lastig.

Kwaliteit en massa is (vaak) lastig.

Sjaak27 op 23 jan 2024 08:14

Best lullig, aangezien beroerd geslepen skis bv gewoon voor iedereen shit zijn, alleen heeft de gemiddelde vakantieskier wellicht niet eens in de gaten wat het probleem is.

Edwin van Riel

Wat vivace zegt (en dit geldt voor alle landen) zoek uit waar de locale ski clubs hun ski’s laten onderhouden en voor boot fitting gaan. Zit je bijna altijd goed!

Vraagje over die uitwerp test! Als de DIN waarde niet meer klopt dan is dat altijd naar beneden niet? De veer wordt minder sterk, dus stel je zet een DIN van 8,5 zou met een zwakkere veer de echte waarde 7 kunnen zijn. Helpt het dan om na seizoen de DIN waarde terug te schroeven (en zo de veer te ontlasten), of is het effect verwaarloosbaar? Daarnaast kan ik met bovenstaand scenario wel leven, liever iets te snel uit dan te laat. Ik ski geen couloirs waar het uitvallen van een ski levensgevaarlijk is, wel regelmatig op hogere snelheid, maar tenzij dat de ski’s een grote schok krijgen (zoals in downhill jump), is DIN dan ook minder van belang (ie de meesten zouden beter wat lager in DIN skieen dan ze zetten).

Ik mis waarschijnlijk iets, vandaar dat ik het vraag. De meeste van mijn ski’s hebben wel een binding van DIN 14 tot 18 (max waarde) omdat dat de binding is die bij de ski kwam maar ik stel ze zelfs met mijn gewicht (110k) nooit hoger dan max 9. In de ski shop waar ik ga voor alle dingen die ik niet zelf doe (en die gespecialiseerd zijn in ski clubs en races) hadden ze mijn ski’s automatisch op 12 DIN gezet, waarna ik uitlegde dat ik niet zo’n goede skier ben ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 23 jan 2024 08:50

@asterino zo lang he de veer niet echt strak aangedraaid laat staan zal het verloop wel meevallen.

Aangezien sommigen van mening zijn dat een uitwerptest vanuit een verzekering verplicht is, zou verstellen iedere keer ook wat bewerkelijk worden 😉. Als t echt wat toevoegt zou er wel een advies bij de bindingen meekomen denk ik?

Bovendien: stel dat na bv 5 seizoenen de veren 1 volle punt af zouden wijken, geen probleem toch eigenlijk, zet je ze wat strakker . Die schaal is sws alleen indicatief wat mij betreft

Situaties waar ik gem liever strakker heb: div offpiste waar je hem gewoon niet kwijt wilt inderdaad maar ook bv buckels en slalom heb ik hem graag een puntje strakker. Voor gewoon vloeiend piste gebruik mag het allemaal wel wat minder,

Edwin van Riel

Plaats een reactie