Ski vakantie met jonge kinderen

Hey,

Mijn dochters zijn 6 en 4 jaar oud en hebben beide les gevolgd bij esf. De oudste kon al skieen de jongste nog niet.
Wij zijn net terug van onze ski vakantie naar Val Cenis. Het is het eerste jaar dat we met onze 2 kinderen zijn gegaan. Nu ik ga al jaren op ski vakantie vroeger met vrienden dagen en nachten in de apré ski in val thorens etc… maar ik ben nog nooit zo vermoeid thuis gekomen als deze vakantie met mijn kinderen.

Het is echt werken als ouder. 7u opstaan zorgen dat iedereen gegeten heeft al de skikleren aan doen. Ski botten aan doen. Spoeien naar de ski lessen want je moet er om 9u klaar staan dan. Kan je even gaan skiën om 10:30 was de jongste haar skiles gedaan moesten we haar ophalen en naar de opvang van esf doen konden we terug skiën tot 12:00. Dan was de skiles van de oudste dochter gedaan. Haar ophalen dan de jongste ophalen op de opvang. Naar het appartement ski botten enz moesten uit want dat mocht niet in de residentie. Na het eten terug heel dat gedoe met die skibotten aandoen. De oudste konden we dan wat groene pistes mee doen. De jongste hadden we de eerste dagen het gedacht dat we na de middag op een makkelijke piste wat met haar konden oefenen maar dit liep gewoon uit op een ware hell. Ze wou niet luisteren en altijd haar eige ding doen handschoenen moesten altijd uit, liet zich vallen en rechtstaan kon ze niet meer. Blablabla heel veel ge krijs en weinig oefenen. Na wat overleg met men vrouw toch besloten onze jongste dochter in de opvang na de middag te steken en dan met onze oudste verder te skiën. We voelde ons hier eerst heel schuldig bij maar elke keer als we ze gingen ophalen op de opvang kwam ze buiten met een glimlach en een berg verhalen wat ze allemaal gedaan hadden.

Maar ho wat was ik dat gesleur met al die ski’s en botten en al dat gespoei voor overal optijd te zijn zo beu op vrijdag echt waar. Ik vroeg mij echt af wat we ons zelf hadden aan gedaan. Ik heb zondag terug thuis bijna heel de dag geslapen.

Volgend jaar wil ik het toch allemaal anders doen want dit is voor mij geen vakantie. Nu vroeg ik mij af hoe het bij andere ouders allemaal loopt zeker met jonge kinderen die les volgen. Ik ga er ook wel van uit naar mate ze ouder worden en zelfstandiger dat het voor ons ook terug rustiger wordt.

Groeten
Tim

En dan vergeet je nog hoeveel duurder en drukker het was dan in de overige weken, buiten de vakanties…Maar je krijgt er zoveel voor terug 😉

Wat volgens mij vaak voorkomt is dat er meerdere gezinnen samen gaan, dan kan je het vrij skiën en de skischool logistiek een beetje verdelen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Deels herkenbaar, maar met name in Oostenrijk. In de jongere jaren begonnen de kinderen om 09.30 met les en waren dan om 15.00 uur klaar. We kozen ervoor om ze te laten lunchen met de skileraar. Dat gaf ons veel meer rust. Toen ze een jaar of 8 waren wilden ze niet meer in zo’n vreetschuur mee eten. Toen kozen we er soms voor het middagdienst van de les te laten en ze met ons te laten skiën. Nu zijn ze 11 en 9 en skiën ze met goede techniek en gemak een zwarte piste af. Dit jaar nog 2 dagen op les en verder met ons skiën.

Als je in de toekomst nog jaarlijks met gezin wil skiën moet je hier even doorheen bijten. Maar het is het uiteindelijk meer dan waard, want het is zo ontzettend leuk om met de kids te skiën als ze het eenmaal goed kunnen.

Wij doen ze ‘s middags op les, dat scheelt al een hoop gehaast ‘s ochtends. Dan willen we nog steeds wel op tijd op de piste staan maar precies 9.00 hoeft niet dus de dag begint niet met meteen op de klok kijken.
Wij bakken ‘s ochtends afbakbroodjes en nemen die mee, met een flesje drinken en een paar repen en wat te snoepen. Eten doen we bij mooi weer naast de piste en met minder weer in een gondel of ergens anders binnen. De ellende van tussendoor naar het appartement, alles uit en weer aan begin ik niet aan.
De vierjarige skiet hier dan afwisselend stukjes zelf en als z’n benen moe worden tussen mijn ski’s. Moet je wel handig genoeg voor zijn natuurlijk en het vergt wel wat van je eigen bovenbenen… Op deze manier vindt hij het prachtig en skiet hij de hele ochtend (Franse) blauwe afdalingen mee. De oudste 2 skiën de hele dag, pakken het liefst de allerlaatste lift.
Overigens duren de lessen voor al onze kinderen 2,5 uur dus dan kunnen we zelf even onze gang gaan (met soms even lekker koffiepauze met zn 2en ;)

Ik denk dat het elk jaar makkelijker wordt. Ze kunnen steeds meer zelf (qua schoenen aandoen etc ).

Hier gingen ze vanaf 4 jaar (de oudste) en 3 jaar (de jongste) het hele seizoen in nl op de borstelbaan op les, zo kunnen ze al veel beter skiën als je daar bent. Onze meiden gaan alsnog ter plaatse op les (nu zijn ze 7 en 9) maar dat is omdat ze dat zelf graag willen, zou niet meer echt nodig zijn.

Als ze even geen zin hebben in skiën s middags is dat ook oké (komt gemiddeld 1x per vakantie voor ofzo) t is voor de kinderen ook intensief. Dan s middags lekker sleen, in de sneeuw spelen of gewoon even middagje binnen.

Onze kinderen waren net voor corona 5 en 7, weekendje Winterberg waarin ik zelf niet heb geskied was ongeveer wat jij beschrijft. Vond ik niet erg, ik had zelf geen verwachtingen van skiën dat weekend. 's morgens les (en wij koffieleuten met vrienden) en 's middags sleeën en sneeuwballen gooien.
Toen zijn we mede door corona twee jaar niet gegaan. Ik zag dat gedoe met QR codes en mondkapjes met kids niet zitten.
Vorig jaar pas voor het eerst echt een week met de kinderen (inmiddels 7 en 9 geworden). Toen ze op les gedaan in Nederland op de borstelbaan een cursus. Eerste wat ze daar leerden was: zelf hun spullen sjouwen en aandoen (mama dacht: YESSS!), met de sleeplift omhoog etc. Eenmaal in Winterberg (weekend) konden ze met ons mee en eenmaal in Oostenrijk in de voorjaarsvakantie konden ze meteen in het gevorderden-groepje en hielden ze het goed vol om van 9 tot 15 te skiën. Daarna lekker in het zwembad. Uit zelfprotectie wel skies in depot bovenop de berg.

Mijn advies: het wordt beter maar zolang ze zo heel klein zijn moet je ofwel niet teveel verwachtingen hebben of ze inderdaad naar een opvang brengen. Dan hebben ze meer lol. Echt een hele dag skiën is voor die hele kleintjes nog veel te vermoeiend. Zowel fysiek als qua concentratie.
En wat je niet wil is dat ze er een hekel aan krijgen.

Haha, herkenbaar. Die eerste jaren zag ik ook deels als investeren. Inmiddels skiën ze volwaardig mee (soms ook beter dan wij) en is het juist superwaardevol om als gezin mooie nieuwe ski-ervaringen op te doen (zie mijn profielplaatje bijv. :-) ).
We hebben ook een paar keer opa en oma meegenomen, zodat wij er ook eens een keertje met zijn 2-en op uit konden zonder ons te hoeven haasten om op tijd terug te zijn. Ik heb in die periode ook veel dagen of dagdelen alleen geskied, terwijl de eega de kinderen op tijd ophaalde. Ik vond het, itt de missus, ook wel weer wat hebben om alleen op pad te zijn.

Afgelopen jaren in Oostenrijk geweest in hotels met kinderopvang. Toen de kinderen nog te jong waren om te skien naar de opvang tot 14 uur en daarna samen met ons of buitenspelen in de sneeuw of lekker het zwembad in. Nu de kinderen oud genoeg zijn hele dagen op les inclusief lunch. Afgelopen jaar zelfs in een kinderhotel met eigen skischool. Het gehaast qua ontbijt en aankeden blijft, maar nadat de kids om 9.15 waren afgeleverd bij de skileraar, hadden we zelf vrij tot 15 uur. Het kost wel een hoop meer dan een appartement, maar ze maken vriendjes in het hotel, en wij hebben ook vakantie.

Vanwege een blessure van een van onze kinderen kunnen we dit jaar helaas niet in de voorjaarsvakantie. We gaan het FamFun concept van Sunweb ervaren in mei. Terug naar het appartement voor de lunch zou ik met kinderen idd niet zo snel doen. Dan eerder kiezen voor lunchen op de piste en dan 's avonds een broodje of iets eenvoudigs klaarmaken.

*bericht bewerkt door Suuski op 22 jan 2024 12:01

Mss gewoon even geduld hebben. Het lijkt wel of kinderen steeds jonger de sneeuw in moeten/willen. Die van ons is indertijd “pas” met 6 jaar begonnen, ben je wellicht heel veel ergernissen voor. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar het mag toch wel gewoon voor iedereen vakantie zijn.

Edwin van Riel

Lol staat voorop natuurlijk! Van die huilende kinderen bij de ski-les, daar wordt niemand vrolijk van… Die van ons wilde het liefst met net 3 al op les, maar heeft nog een jaartje geduld moeten beoefenen. Maar ondanks dat onze kinderen altijd met plezier op les gingen, vond ik het toch wel een gedoe om ze steeds op tijd af te leveren, op te halen, in de schoenen te hijsen, etc. Niet dat het daardoor geen vakantie was, maar toch…
Wat wel hielp is dat we in de beginjaren altijd een keer of vier 2 uurtjes snowworld deden van te voren, zodat ze vast een beetje konden wennen aan sneeuw en glijden en daarmee het klasje dat meer stil staat dan skied konden vermijden.

Het scheelt al heel veel als lestijden van alle kinderen gelijk zijn, en als de skiles en opvang op dezelfde plek zijn. Onze jongste is met 4 jaar begonnen , maar lestijden en ook het verzamelpunt van de lessen waren hetzelfde als van de oudste.
Als je appartenemt niet ski-in ski-out is, scheelt het ook om een skilocker /depot te gebruiken bovenaan de lift waar ook het verzamelpunt van de skischool is. Dat scheelt een boel gesleep met skischoenen en ski’s.

*bericht bewerkt door Suuski op 22 jan 2024 12:51

Lol staat voorop natuurlijk! Van die huilende kinderen bij de ski-les, daar wordt niemand vrolijk van… Die van ons wilde het liefst met net 3 al op les, maar heeft nog een jaartje geduld moeten beoefenen. Maar ondanks dat onze kinderen altijd met plezier op les gingen, vond ik het toch wel een gedoe om ze steeds op tijd af te leveren, op te halen, in de schoenen te hijsen, etc. Niet dat het daardoor geen vakantie was, maar toch…
Wat wel hielp is dat we in de beginjaren altijd een keer of vier 2 uurtjes snowworld deden van te voren, zodat ze vast een beetje konden wennen aan sneeuw en glijden en daarmee het klasje dat meer stil staat dan skied konden vermijden.

BergFan op 22 jan 2024 12:38

Aan de andere kant… die van ons stond de eerste dag tranen met tuiten te huilen en de laatste dag was ie niet meer weg te slaan, zelfs weken later heeft ie het er nog over dat hij de skischool mist 😂 het verschilt gewoon erg per kind. Maar bij ons heeft het juist wel geholpen om hem vanaf 3 jaar mee te nemen, skiën is nu iets dat er bij hoort net zoals thuis naar school gaan.

Herkenbaar!
Wij hebben de voorbije jaren wat verschillende formules uitgeprobeerd, misschien kan je er wat inspiratie uithalen:

  • 2013: all-in vakantie met Intersoc (kids van 1 en 3): alles is geregeld, ganse dag opvang voor de kids (of les, vanaf 3 jaar), hotel op de piste dus weinig tijdverlies maar helaas is dit tijdens de schoolvakanties super duur. Hierna zijn we enkele jaren niet gaan skiën - we hebben gewacht tot de jongste 4 was en op les kon.
  • 2018: Neuastenberg: kids 4, 6 en 8. Appartement naast de piste, kids alle 3 naar de les (hectische ochtend, maar wel 3 uur les). Wij gingen in de vm rustig skiën (gebied is super klein), kids ophalen, lunch in appartement, de jongste ging toen in bed om 2 uurtjes te slapen en intussen ging 1 van ons met de andere 2 nog wat skiën. Tegen 15u nog uurtje samen skiën. Best fijne formule, ook al hebben we zelf niet zo veel km afgelegd en alle pistes 100x opnieuw gedaan. Focus lag op het samen buiten zijn met het gezin.
  • 2019: Lofer, kids 5, 7, 9. Hectisch, want met auto naar de liften, botten aandoen in de drukte, aanschuiven bij de lift omhoog, hopen om op tijd te zijn bij de les. 10u kids afzetten, 12u afhalen behalve de jongste die ganse dag les had, dan poging om ergens in de drukke hutten plekje te vinden voor de lunch… Ganse dag les van de jongste was dus geen succes, die ganse dag was te vermoeiend, hij viel in de gondel naar beneden in slaap en was na 3 dagen ziek.
  • 2019 (Kerst): Passo del Tonale, met Skifriends, kids 5, 8 en 10. Hotel formule, 5 minuutjes wandelen van de piste. Les van 9 tot 12, dan om 12u lunch in het hotel, nadien nog rustig beetje tv kijken om de kids te laten rusten, tegen 14 à 15u terug op de piste voor de laatste uurtjes van de dag. Eigenlijk perfect, weinig verplaatsing, geen drukke hutten en de lange middagpauze was een goede zaak! 1 kind was gratis, andere 2 aan halve prijs dus deze vakantie was aan een mooie prijs.
  • 2021: terug Tonale met Skifriends, kids 7, 9, 11, maar met korte lunchpauze omdat ze minder behoefte hadden aan rust. Perfecte formule (en betaalbaar dankzij de kinderkortingen en maar 5 dagen ski)
  • 2022: geen georganiseede reis meer, wegens veel te duur (niet meer zoveel kinderkorting) + appartement gehuurd in St. Sorlin (Les Sybelles) - kids waren toen 8, 10, 12. Helaas was de les van 11 tot 13u, wat super onpraktisch was. Dus skiën in de vm, lunch in het appartement, en korte nm op de piste. De sneeuwkwaliteit was vreselijk slecht, maar daarbuiten was ook dit een fijne formule.

Dus wat bij ons hielp waren de langere lunchpauzes in appartement of hotel, en een korte afstand naar de pistes. Lunchen in een hut zorgt voor veel drukte en gedoe, dat vinden de kids (en wij) niet fijn. Dan nog liever een picknick als het weer het toelaat.
Het blijft wel nog even een gesleep, pas vanaf een jaar of 6 dragen ze zelf hun ski’s en zelfstandig botten aandoen duurt nog langer.
Niet alle kids skiën vanaf 4 jaar al een hele dag, die pizzapunt is super vermoeiend voor hun beentjes en na een halve dag les was de onze al helemaal uitgeteld. Dus stel je verwachtingen bij, wat spelen in de sneeuw in de nm, of eens gaan zwemmen is ook leuk en hoort bij een vakantie. Hetzelfde met slecht weer, dan spelen we spelletjes ofzo. Wat bij mij hielp, was accepteren dat het niet meer enkel om het skiën en de km draait, maar ook om dit als gezin samen te doen. Intussen zijn de onze oud genoeg om een ganse dag op pad te gaan en is het gesleep een pak minder. Maar de eerste jaren hebben wij ook veel zweet (letterlijk!) tijdens het slepen met materiaal, botjes aandoen etc.

Hi Tim, je lijkt wel een oud wijf man als ik dit lees. Mijn kids (tweeling) vanaf 3,5 jaren op les gehad, 's morgens weggebracht, tussen de middag met ze eten, weer wegbrengen en na de les ophalen en nog even met ze skiën. Vele jaren in geïnvesteerd en nu kunnen we al geruime tijd met het gezin op pad. Dus als jij al moe wordt van een weekje met je kids skiën…vroeger kon je wel doorzakken etc etc??? Het is even investeren en dan komt het allemaal goed.

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 jan 2024 13:15

Hi Tim, je lijkt wel een oud wijf man als ik dit lees. Mijn kids (tweeling) vanaf 3,5 jaren op les gehad, 's morgens weggebracht, tussen de middag met ze eten, weer wegbrengen en na de les ophalen en nog even met ze skiën. Vele jaren in geïnvesteerd en nu kunnen we al geruime tijd met het gezin op pad. Dus als jij al moe wordt van een weekje met je kids skiën…vroeger kon je wel doorzakken etc etc??? Het is even investeren en dan komt het allemaal goed.

Gerjon op 22 jan 2024 13:13

Hahaha ja zo voelde ik mij werkelijk op vrijdag. We zijn 2 jaar geleden met de oudste naar livigno geweest met snowtravel zij was toen 3,5. Kreeg heel de dag les en opvang zij zat van 9u tot 16u op de piste was er niet af te slaan hong aan de broek van de monitors “gaan we nog naar boven please please” zij had energie voor duizend. Nu hebben we een jaartje overgeslagen omdat we dit jaar de jongste ook graag mee wouden nemen. En nu was het dan zover maar wegens financiële redene hebben we gewoon een app geboekt en ski lessen via esf. Nu omdat het toen 2 jaar geleden zo mee viel en onze oudste liv zoveel plezier er in had dachten we dat het bij de jongste ook wel ging zijn want we hadden thuis duizend keer de filmpjes van Liv moeten laten zien hoe zij van de berg ging en we hebben haar 5 keer les laten volgen kn snowworld antwerpen. En dan kwamen we daar in val cenis aan en de mensen van esf wouden voor de jongste niet echt mee gaan in het verhaal dat zij het eigenlijk al best goed kon. Dus moest ze gewoon mee doen in fe piou piou club wat ze enorm saai vond en het kind was zo gefrustreerd dat ze niet van de berg mocht glijden. Bij de start van de lessen donderdag kwamen de leraren van esf van haar groep naar ons om te zegge dat zo toch verschoten waren van haar niveau en dat ze haar toch andere oefeningen gaan geven dan de andere van haar groep. Uit eindelijk heeft ze zo de medaille van wolf gekregen van de piou piou club en zou ze ook al mag het pas vanaf 5 volgend jaar al mee mogen met de ourson.

Herkenbaar 🤣 alleen dan niet met 2 maar met 6 kinderen.
De oudste is nu 20 en de jongste 7, dus we hebben t overleefd.
Qua tips: zo dicht mogelijk bij de lift, zo weinig mogelijk gesleep met skies.
Zo weinig mogelijk dingen verwachten en inderdaad is kinderopvang heel prettig.

Succes volgend jaar. 😉

Ik gok dat “botten” schoenen zijn en dat “spoeien”, haasten betekent.
Zonder gekheid, ik zeg geniet ervan en probeer je niet blind te staren op hoe het was of. Het is een investering maar beter nog: GENIET van hoe het nu is. Dan maar wat minder skiën. Je kinderen zijn het aan het leren, pak daar zoveel mogelijk van mee. Deze periode komt maar 1 keer in je leven voor.

Ik gok dat “botten” schoenen zijn en dat “spoeien”, haasten betekent.

Dinictus op 22 jan 2024 14:54

Botten zijn laarzen, uiteraard afgeleid van het Franse “bottes”. Maar ja, dat zal een Vlaming nooit toegeven. Net zozeer dat “camion” echt geen Frans woord is.

Doorbijten en zien als een investering. Ook elk jaar is weer wat makkelijker, ze worden zo snel sterk en zelfstandig! Daarnaast een beetje het goede voorbeeld geven en af en toe wat streng zijn. Botjes (skilaarzen) lukt nog niet helemaal zelf, maar jas, handschoenen, rugbeschermer, helm aandoen, etc moet ie zelf doen. Ook zijn ski’s dragen (tenzij we op 300m van de lift geparkeerd zijn natuurlijk), wilt ie dat niet, tja dan gaan we terug naar huis en is het een dagje niet skieen, want dan is hij niet gemotiveerd genoeg ;-)

Wij hebben nogal snel beslist dat de kleine terrorist mee moet werken, of dat in de tuin is, of meehelpen met hout kappen, of koken, of wandelen in de bergen of skieen of rugby. Natuurlijk hangen daar heel regelmatig en veel kleine beloningen aan vast (stukje chocolade hier, snoepje daar, etc). Wij zijn natuurlijk dagjes toeristen (locals), maar de locale berg (10min) heeft geen sneeuw dus zitten we op een uur tot anderhalf uur vd piste. Dat wilt zeggen 's morgens om 6u opstaan en om 7u vertrekken, en 's avonds pas rond 6 tot 7 u thuis (want terug altijd file). Lange dagen voor zo’n kleine, en hij kan 's middags niet even gaan rusten.

Dat klinkt allemaal heel stoer, maar regelmatig komt (of kwam) er wel stress bij kijken, of tranen (ook bij de ouders), of of of… dat hoort er allemaal bij. Ook hebben we er maar eentje, en 2 of meer is exponentieel, dat weet ik. De terrorist heeft dit jaar al 15 dagen geskied (soms een uurtje soms een hele dag, soms een “kut” dag, met veel vallen en opstaan en dan weer een stralende dag waar alles goed gaat)… Hoort er allemaal bij.

PS: Laatste boomer rant! (ben geen boomer maar soit)… waar ik helemaal de griezels van krijg is koppeltjes waar de jongen/man de ski’s en stokken van zijn gade draagt, en zij dat normaal vindt! Man man man.

Volgens mij is dat ook een van de eerste dingen die ik ze bij Piou en Ourson in Val Cenis heb zien doen: zelf de skitjes dragen, want grote kids dragen zelf hun spulletjes. Ik ben dan ook altijd heel stellig naar onze dochter: je kan prima zelf je spullen dragen anders ski je maar niet.

Verder scheelt het ons echt heel veel om gewoon op de piste te lunchen, in Val Cenis heb je voor een paar euro crepes en tosti’s. Dikke prima en scheelt een hoop energie.

Verder savonds de kleren voor de volgende dag klaar leggen, kids van 4 en 6 kunnen zichzelf doorgaands prima aankleden, hier hoeven ze anders niet op school te verschijnen bijv. Scheelt ook weer gedoe. Skischoenen even helpen indien nodig, maar dat is bij ons (dochter is 8) 2 min werk.

De stress maar ook de tijden die jij omschrijft herken ik echt totaal niet… welke locatie van ESF zat je? Want in Lanslevillard is het van 09:15 tot 11:45 - dus tussen die tijden zijn wij ook lekker actief en kan je echt een goed stuk skieen al.

En ook bij de ESF kan je complete dagen boeken - zonder zelf ophalen en brengen tussendoor. Alles hoger dan de 4 medailles van Piou Piou is sowieso pas vanaf 5 jaar - dat ze echt buiten kinderland en evt de oefenpiste gaan.

Optie bij piou;

null

En wat betreft veel krijs en weinig oefenen - voor een kind van 4 is een hele dag skieen / in de middag moeten oefenen echt wel zwaar. Als papa en mama fanatiek willen skieen: opsplitsen en afwisselen. Dan gaat de een lekker spelen / sleeen en de ander skieen. En de dag erna omgekeerd. Een kind hoort niet ‘de dupe’ te zijn van overfanatieke gefrustreerde ouders. WIj hebben ook altijd gezegd: als kind het niet leuk vind dan doen we wat anders. Wij hebben in VC ook niet elke dag de hele dag meters gemaakt, ook lekker andere dingen gedaan. Moet wel leuk en stressvrij blijven.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 22 jan 2024 16:24

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Volgens mij is dat ook een van de eerste dingen die ik ze bij Piou en Ourson in Val Cenis heb zien doen: zelf de skitjes dragen, want grote kids dragen zelf hun spulletjes. Ik ben dan ook altijd heel stellig naar onze dochter: je kan prima zelf je spullen dragen anders ski je maar niet.

Verder scheelt het ons echt heel veel om gewoon op de piste te lunchen, in Val Cenis heb je voor een paar euro crepes en tosti’s. Dikke prima en scheelt een hoop energie.

Verder savonds de kleren voor de volgende dag klaar leggen, kids van 4 en 6 kunnen zichzelf doorgaands prima aankleden, hier hoeven ze anders niet op school te verschijnen bijv. Scheelt ook weer gedoe. Skischoenen even helpen indien nodig, maar dat is bij ons (dochter is 8) 2 min werk.

De stress maar ook de tijden die jij omschrijft herken ik echt totaal niet… welke locatie van ESF zat je? Want in Lanslevillard is het van 09:15 tot 11:45 - dus tussen die tijden zijn wij ook lekker actief en kan je echt een goed stuk skieen al.

En ook bij de ESF kan je complete dagen boeken - zonder zelf ophalen en brengen tussendoor. Alles hoger dan de 4 medailles van Piou Piou is sowieso pas vanaf 5 jaar - dat ze echt buiten kinderland en evt de oefenpiste gaan.

Optie bij piou;

null

En wat betreft veel krijs en weinig oefenen - voor een kind van 4 is een hele dag skieen / in de middag moeten oefenen echt wel zwaar. Als papa en mama fanatiek willen skieen: opsplitsen en afwisselen. Dan gaat de een lekker spelen / sleeen en de ander skieen. En de dag erna omgekeerd. Een kind hoort niet ‘de dupe’ te zijn van overfanatieke gefrustreerde ouders. WIj hebben ook altijd gezegd: als kind het niet leuk vind dan doen we wat anders. Wij hebben in VC ook niet elke dag de hele dag meters gemaakt, ook lekker andere dingen gedaan. Moet wel leuk en stressvrij blijven.

LoveToSki op 22 jan 2024 16:14

Onze oudste had inderdaad les van 9:15-11:45 en de jongste had les van 9:00u-10:30 bij esf val cenis le haut. Dan van 10:30 moest ze naar de kinder opvang tot 12:00 dus eer je eigelijk goed en wel boven was op de piste kon je maken dat je terug beneden in het dorp stond. Al goed is val cenis niet al te groot maar we hebbe ons toch in de eerste dagen ons wat verkeken op de pistes en de liften en 20min later beneden gestaan.

Zo grappig om te lezen, zeker als je zelf oudere tieners hebt. Been there doen that en je moet maar denken "maar je krijgt er zoveel voor terug he " 😂😂
Veel succes en uiteindelijk komt het allemaal goed, wij hebben gewacht tot ze wat ouder waren.

Wij lieten de kinderen les volgen bij ESI in Val Cenis (Lanslevillard) omdat de lessen daar pas om 10u begonnen en de ochtend dus rustiger verliep. Lessen duren ook 2u30, voor elke leeftijd.

Beste tip die ik kan geven is om de kinderen thuis in een skiclub in te schrijven. Ze zijn het dan zo goed gewoon dat het verlof enkel nog genieten is.

Je moet maar denken dat (op vlak van skiën toch) het moeilijkste altijd gepasseerd is. Het zal de volgende keer alleen maar beter zijn. Succes!

*bericht bewerkt door Seb op 22 jan 2024 22:13

Onze dochter is bijna 4 en we willen een weekendje naar Winterberg om te proberen. Ik kijk er enorm naar uit, mijn eega iets minder. Die ziet vooral beren op de weg zoals TS heeft omschreven.
Mijn ervaring is (bij uitjes naar pretpark/zwembad etc) hoe rustiger je zelf bent en overkomt op de kleine hoe rustiger deze zelf is. Maar goed, ik weet niet of snowboards al in een dergelijke kleine maat beschikbaar zijn anders wordt het idd skiën.

Wij lieten de kinderen les volgen bij ESI in Val Cenis (Lanslevillard) omdat de lessen daar pas om 10u begonnen en de ochtend dus rustiger verliep. Lessen duren ook 2u30, voor elke leeftijd.

Beste tip die ik kan geven is om de kinderen thuis in een skiclub in te schrijven. Ze zijn het dan zo goed gewoon dat het verlof enkel nog genieten is.

Je moet maar denken dat (op vlak van skiën toch) het moeilijkste altijd gepasseerd is. Het zal de volgende keer alleen maar beter zijn. Succes!

Seb op 22 jan 2024 22:13

Bij ons waren de lessen maar van 9:00-10:30 bij esf val cenis le haut. En ook omdat het buiten de schoolvakantie was was het daar niet druk. We hadden ze ingeschreven voor het niveau blanchot in de piou piou club maar omdat zij de enigste was voor blanchot moest ze gewoon mee doen met het laagste niveau

*bericht bewerkt door Tim-roelants op 23 jan 2024 11:13

Wij lieten de kinderen les volgen bij ESI in Val Cenis (Lanslevillard) omdat de lessen daar pas om 10u begonnen en de ochtend dus rustiger verliep. Lessen duren ook 2u30, voor elke leeftijd.

Beste tip die ik kan geven is om de kinderen thuis in een skiclub in te schrijven. Ze zijn het dan zo goed gewoon dat het verlof enkel nog genieten is.

Je moet maar denken dat (op vlak van skiën toch) het moeilijkste altijd gepasseerd is. Het zal de volgende keer alleen maar beter zijn. Succes!

Seb op 22 jan 2024 22:13

Bij ons waren de lessen maar van 9:00-10:30 bij esf val cenis le haut. En ook omdat het buiten de schoolvakantie was was het daar niet druk. We hadden ze ingeschreven voor het niveau blanchot in de piou piou club maar omdat zij de enigste was voor blanchot moest ze gewoon mee doen met het laagste niveau

Tim-roelants op 23 jan 2024 11:11

Ja, was dus bij ESI, 1 lettertje anders, geven les in blauwe pakken. Zij hebben geen kinderland en nemen de kinderen direct mee met de cabine van Val Cenis Le Haut. Nemen met de kleinste dan steeds de Terres grasses-piste. Alle lessen zijn daar van 10u tot 12u30. Misschien een idee voor volgend jaar?
https://www.esi-valcenis.com/

*bericht bewerkt door Seb op 23 jan 2024 12:47

Stel je met jonge kinderen in op een halve dag, max, skiën per dag voor jezelf. De rest is winst. Zoek een klein gebied waar je vlakbij het kinderland paar leuke pistes hebt voor jezelf. En houd het voor iedereen leuk, ga 's middags lekker sleeën etc.

Ik ga zelf 2 keer op wintersport. 1 keer met vrienden en 1 keer met het gezin. Bij de gezinsvakantie stel ik mij dienstbaar op en wil vooral dat de kids het leuk hebben en het skiën leren. De kids hebben wel op hetzelfde tijdstip les van 10:00 tot 14:30 inclusief lunch. Ik sta vaak te kijken en bij de lunch sluiten we altijd aan. Kleine pakjes Haribo doen wonderen bij kinderen. Herken het gedoe omtrent de spullen. We zorgen dat de kinderen eerst klaar zijn en vervolgens maken we onszelf gereed. Vroeg opstaan en hou het relaxed en leuk voor iedereen. We hebben een klein gebied en dat maakt het zeer overzichtelijk. Veel succes de volgende keer. Probeer ervan te genieten en houd het leuk.

Als de kinderen skiles leuk vinden, zou ik eerder kiezen voor Oostenrijk of Italië voor de wintersport. Op de Kronplatz ging het groepje beginner- kleuters al op dag 4 de blauwe piste op.
Bij olang groot skidepot onderaan de gondel, dus minimaal sjouwen. En skiles van 10 tot 15 uur of van 10:30 tot 15:30 afhankelijk van welke skischool.

Wij hebben ook altijd volledige dagen gedaan incl luch. We hebben wel eens minder dagen genomen dan vooraf gepland. Het inpakken en naar de lift gaan enzo is altijd wel een gedoe met kleintjes, dat gaat vanzelf over…

Nu komen we op de leeftijd dat ze eerder stoppen met lessen, we overleggen en ze willen nu va zondag tm woendag. De ski-wedstrijd vinde ze niks en dan gaan ze liever met ons mee.

Overigens is bij ons; les is de hele dag les, niet smiddags stoppen en de lunch doen we er vaak bij. We hebben in oostenrijk lessen gehad van 10-12 en dan van 13-15h weer. Maar in het zuiden van oostenrijk ook wel va 10-13h e daarna klaar. Bij die laatste gingen we wel samen lunchen en daarna nog ff skien voor de liefhebbers. Met als stelregel; kom je met je klasje een bepaalde piste af, dan met ons ook. Zo niet, dan ga je nog niet…

De jaren vliegen voorbij en binnen de kortste keren vraag je je af TOT wanneer het handig is om ze te laten lessen en hoe lang want je kan niet wachten tot ze mee gaan met ouders/opa/oma…

Sochtends op tijd beginnen, 07h de wekker is niet abnormaal… geslaap met spullen hoort er een beetje bij al zijn de lockers tegenwoordig wel een uitkomst hoor! dat hadden we een paar jaar geleden niet.

*bericht bewerkt door Nemrah op 23 jan 2024 14:43

Hoe ziet je inbreng in het gezinsleven buiten de wintersport om er eigenlijk uit?

Ik lees niets wat niet op een gewone doordeweekse (of weekend) dag met kinderen ook plaatsvindt.

Totales Vollidiot

Plaats een reactie