Skipas prijzen gebieden 23/24

Hi wintersporters,

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn m.b.t. de skipas prijzen van 23/24 en dan met name de enorme verschillen tussen gebieden die er voorheen niet waren. Ik ga de komende 2 weken skiën in een 6-8 tal verschillende gebieden (over verschillende skipas verbonden, dus geen aaneengesloten pas mogelijk) en heb het volgende gemerkt:

  • de ski amadé gebieden hebben hun prijzen fors verhoogt (tussen de 68 en 73,50 per dag nu voor bv Schladming of Hochkönig) waarbij verschil tussen hoog en laagseizoen haast weg lijkt in prijs.
  • pas vanaf een 4-daags ticket heb je een beetje voordeel in mijn bekeken opties (lungau, ski amadé, en karinthié topski), daaronder kun je net zo goed dagpassen of dagdeel passen doen.
  • de kleinere gebieden binnen het skipas verbond leken voorheen voor dagpassen hun eigen lage prijzen nog aan te houden om geen dagjesmensen af te schrikken. Ik zie nu dat bijvoorbeeld Radstadt voor de dagpassen de ski amadé prijs aanhoudt (68 euro voor een dag?) wat me echt bespottelijk lijkt voor een klein gebiedje als radstadt, die verliezen toch al hun klandizie dan?
  • sommige grotere bekendere gebieden lijken nu ineens extreem voordelig zoals Obertauern, voorheen een duurder gebied juist. Nu is die 59 euro voor een dagpas en 41 euro voor een 3-uren kaart wat veel goedkoper is dan andere gelijksoortige (en zelfs minder sneeuwzekere) gebieden.

Zijn jullie bovenstaande ook tegengekomen? En nemen families die bijvoorbeeld in een klein gebiedje skiën zoals Radstadt deze hogere prijzen zomaar voor lief of wijken jullie dan uit naar grotere gebieden waar je dan in ieder geval meer ski km’s krijgt voor dezelfde prijs.

Begin Januari in Kitzbühel:

Dagpas 60 Euro
2 dagen 135 Euro 🤪🤪🤪

Ik ben daar soms ook mee aan het puzzelen, maar ik zie gelukkig nog wel goedkopere dagpassen voor kleinere gebieden. Radstadt lijkt de uitzondering te zijn.

Ik wil volgend jaar wellicht 2 weken, maar wil dan misschien ook een dagje langlaufen of toerskien, maar ik zie ook steeds minder 10 uit 14 (bijv) passen.

Maar, moet jij zelf eigenlijk niets eens 14 dagen naar val d’aosta? 1 pas, veel opties.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Afgelopen week naar Lermoos geweest: skipas voor 3 dagen kost € 175,50. Daarvoor kun je wel in de hele Zugspitz Arena terecht (Zugspitze, Ehrwald, Lermoos, Berwang, Biberwier etc) en heb je er ook de skibus bij.
Overigens kost een retourtje naar de Zugspitze los ruim € 60. Dus je skipas heb je er voor die dag al meteen uit, ook al ga je alleen maar even voor het uitzicht naar boven aan het einde van de middag.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Begin Januari in Kitzbühel:

Dagpas 60 Euro
2 dagen 135 Euro 🤪🤪🤪

Des op 25 jan 2024 08:05

Haha 😂 Dit zie je wel eens bij gebieden waar een los gebied goedkoper is dan het verbond waar ze in vallen (2-daagse pas is dan hele verbond) maar zou ik niet verwachten van Kitzbühel, of was de dagpas dan niet de Kitzski maar enkel deelgebied Kitzbühel? Wat heb je gedaan, 2x losse dagpas?

Omdat ik zelf ook nog een 2-tal dagen tussendoor moet werken loont het voor mij niet om een aangesloten pas te nemen maar een voordeel was toch pas te behalen vanaf 5 á 6 aaneengesloten dagen. Denk ook dat de skigebieden er vooral van uitgaan dat de wintersporter lui is en liever gewoon een aaneengesloten pas neemt ook al levert het nauwelijks prijsvoordeel op. Bij wat dagen tussendoor een halve dag, een werkdag tussendoor en/of een keer vanwege wind afsluitingen in het gebied dan heb je al geen voordeel meer.

Valt me wel op dat die 73,50 van alle ski amadé gebieden wel fors aan de prijs is, jammer dat je daar geen losse prijs van een gebied kan doen want ik heb niets aan een kaart van een heel verbond (met hogere prijs) als ik maar een dagje ga.

*bericht bewerkt door Amelm op 25 jan 2024 10:36

Ik ben daar soms ook mee aan het puzzelen, maar ik zie gelukkig nog wel goedkopere dagpassen voor kleinere gebieden. Radstadt lijkt de uitzondering te zijn.

Ik wil volgend jaar wellicht 2 weken, maar wil dan misschien ook een dagje langlaufen of toerskien, maar ik zie ook steeds minder 10 uit 14 (bijv) passen.

Maar, moet jij zelf eigenlijk niets eens 14 dagen naar val d’aosta? 1 pas, veel opties.

Roy83 op 25 jan 2024 09:54

Ik geloof zeker dat het mooi is daar maar we gaan liever naar Duitstalige gebieden en dus eigenlijk enkel naar Oostenrijk en de Dolomieten, waar we overigens zat keuze hebben:).

Daarnaast zijn we in de voorbereiding om te emigreren naar Oostenrijk dus willen graag wat nieuwe gebieden in Lungau en Karinthië in de winter (en zomer) bekijken om te beoordelen of dat onze bestemming wordt.

*bericht bewerkt door Amelm op 25 jan 2024 10:42

De hoge dagpasprijzen in kleinere gebieden zijn juist bedoeld om dagjesmensen af te schrikken @amelm .

I can stick uphill ice, on my saucer...

De hoge dagpasprijzen in kleinere gebieden zijn juist bedoeld om dagjesmensen af te schrikken @amelm .

Shane op 25 jan 2024 10:40

@Shane Als in die willen ze liever niet omdat dat zorgt voor extra drukte/ minder tevreden toeristen? Dan zouden ze toch juist de laagseizoen prijs omlaag gooien zou je zeggen want nu zie ik bij veel gebieden nauwelijks nog verschil tussen laag en hoogseizoen prijzen, of enkel laagseizoen voor kerst/ na maart en geen januari meer.

Overigens is er in die kleine gebiedjes buiten kerst en februari om haast niemand te vinden, dan zouden wat dagjesmensen wel welkom zijn zou je denken.

L3V is een magnifiek skigebied (1x geweest, dit seizoen 2e keer) maar de skipasprijs… €375 voor zes dagen als volwassene.
Wel wat prijzen eraf voor families of vanaf 3 personen

Het is o zo hard genieten.

@shane ik ben ook wel benieuwd naar die achterliggende theorie? Juist ook omdat je dus grote verschillen ziet (waar Altenmarkt dus echt opvalt).
@amelm ah check. Die plannen kende ik eigenlijk ook wel!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat is me afgelopen kerst verteld in Lofer @Amelm . Ze willen daar inderdaad het aantal dagjesmensen op mooie dagen beperken, omdat het te druk wordt voor de toeristen, het imago van het gebied etc. Natuurlijk speelt dat meer tijdens kerst en krokus (daarom hebben ze top-seizoen prijzen ingevoerd voor deze weken), dan in januari. Maar ook op mooie weekenddagen in januari kan het soms drukker worden dan gewenst en echt rustige dagen zijn er gewoon steeds minder. Bovendien trek je dagjesmensen over het algemeen toch niet als het geen mooi weer is. Ook niet met een lagere dagprijs…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Solden met Krokus: 6dagen: 404 (not found) euro

Afgelopen week naar Lermoos geweest: skipas voor 3 dagen kost € 175,50. Daarvoor kun je wel in de hele Zugspitz Arena terecht (Zugspitze, Ehrwald, Lermoos, Berwang, Biberwier etc) en heb je er ook de skibus bij.
Overigens kost een retourtje naar de Zugspitze los ruim € 60. Dus je skipas heb je er voor die dag al meteen uit, ook al ga je alleen maar even voor het uitzicht naar boven aan het einde van de middag.

Snowy1970 op 25 jan 2024 10:09

Valt nog mee dan, Zillertal superski is €211 voor 3 dagen. Ik dacht even dat ik een extra dag had geboekt. Daarvoor kan ik een week skiën in mijn daarop volgende bestemming, Les Karellis.

@Hendrik5
Eigenlijk valt dat toch mee 375 euro voor 600 km piste, 0.5 euro per kilometer

L3V is een magnifiek skigebied (1x geweest, dit seizoen 2e keer) maar de skipasprijs… €375 voor zes dagen als volwassene.
Wel wat prijzen eraf voor families of vanaf 3 personen

Hendrik5 op 25 jan 2024 10:51

Wij waren de week voor kerst in 3V met een groep van 7 en wss korting van de acco, 317.50 kwijt voor 6 dagen. Wat ik echt een koopje vindt. Als je ziet hoeveel personeel er rondloopt/skiet, nog nooit zoveel pisteurs gezien.

*bericht bewerkt door Alex82 op 25 jan 2024 19:00

€65 pd voor een skipas lijkt het nieuwe normaal te zijn.

@Hendrik5
Eigenlijk valt dat toch mee 375 euro voor 600 km piste, 0.5 euro per kilometer

Pieter230976 op 25 jan 2024 17:32

En als je dus 375km in die zes dagen skiet, dus 62,5km per dag, kost het je € 1 per km. Zelfs mijn auto is nog goedkoper 😜. Maar ik klaag niet want de pas van les3vallees is alleszins zijn geld waard.

20dg ski6-pas €845,- oftewel € 42,25 p.d.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik vond de prijzen van Ski Amade vrij hoog en je kunt geen pas alleen voor Bad Hofgastein kopen.
Vooruit boeken scheelde wel €100 in totaal voor een gezin

Ik boek altijd vooruit. 6 dagen pas Silvretta Montafon 306 euro voor de kerst. Ski Amade 325 voor de week met carnaval. Totale gezin met carnaval is net geen duizend euro voor een gezin met 2 kinderen.

Plaats een reactie