Welke ski's voor goede kantengrip op ijzige pistes?

Heeft iemand tips welke ski’s de beste kantengrip hebben op ijzige pistes?

Ben een gevorderde skiër, een dame van 1,85 M, ben zeker niet de lichtste en ski alleen op de pistes, nooit off-piste. Hou van lange bochten en om af en toe snelheid te maken.

Ik ski nu al 7 jaar met Elan 14 ti amphibio, 173 cm (collectie 2015-2016), maar merk dat ik onvoldoende grip op ijzige pistes heb, waardoor ik onzeker word.

Ben nu naar het kijken naar:

  • Elan Wingman 78 TI Power Shift (2023/24) - 176 cm
  • Elan Wildcat 82 CX + ELW 11 23/24 - 170 cm (wellicht te kort?)

Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips wat goede ski’s zouden kunnen zijn? Ben geen typische dame voor damesski’s, ben daarvoor te lang en te zwaar. Zal dus eerder een heren of unisex ski moeten zijn.

Alvast dank voor de reacties!

Ik denk dat je meer hebt aan goed geslepen ski’s en een techniek les dan aan andere ski’s.

Mijn ski’s zijn voor iedere wintersport goed geslepen en gewaxt. Techniek is ook prima, ski al sinds ik 4 jaar ben.

Toch heeft @suzannae wel een pint. Het zal (bij scherpe ski’s) voor een groot deel in techniek of onzekerheid zitten (door meer naar de berg te hangen, minder druk op dalski enzovoorts). Ik zou eigenlijk niet naar bredere ski’s gaan kijken dan je nu hebt, eerder iets smaller en evt een maatje langer.

Kortweg: smalle (torsie)stijve ski’s geven de meeste grip op ijs. Lange ski’s wat meer dan korte. Voor lange bochten op wat hogere snelheid zou je bv kunnen kijken naar een Rossignol LT Ti. Zal op dat vlak net wat meer bieden dan de Elan’s denk ik.

Edwin van Riel

Volgens mij zijn beide ski’s die je voorstelt breder dan je huidige ski, daar waar ik het eerder smaller zou zoeken (minder moment op je kanten).
Een kortere ski zal ook meer druk per cm ontwikkelen dan een langere.
Je zou dus eventueel naar een SL van 1m65 kunnen gaan maar dat is dan weer wat contradictorisch aan je verlangen naar lange bochten.
Een (korte) GS ski dan eventueel?

Dat gezegd zijnde, een Amphibio 14 is geen prutsski.
Er kan wel wat spanning uit zijn maar om nu te zeggen dat een andere ski plots veel meer kantengrip op ijs gaat geven?
Nee, dan moet ik toch SuzannaE bijtreden en je aanraden om het eerder in de kanten tuning of techniek zoeken.

Het is niet omdat al lang skiet dat de techniek goed is, zeker op ijs niet.
Het is ook niet omdat je de ski’s in de lokale winkel laat slijpen dat de kanten goed staan, al zeker niet na een paar dagen op hardere ondergrond.

Let's Ride

Hoe zet je bochten in? Vanuit je heupen, knieeen of enkels?

Ik denk enkels en heupen

Dank voor de tips, ik ga eens verder kijken! En wellicht toch weer eens een les overwegen :-)

Op het gevaar af dat ik @hulst een hartverzakking bezorg: Ik vind het ondingen, die Elans. Ik heb een keer de 16 geskied. Ik brak er mijn nek op. Nul grip.
Qua grip zou je kunnen kijken naar de Salomon S/max 10, 12 of de Blast (maken ze die nog?). Allround ski’s met (vind ik) heel veel grip.

Mss moet je eens een indoor rolbaan les overwegen. Daar wordt elk technisch foutje afgestraft. Ik heb toevallig ook die Amphibio 14 maar als ik dan ineens op een ijsplaat terecht komt, sta ik ook ineens net iets anders (lees: verkeerd) op die ski’s. Dan gaat het ineens niet meer zo vloeiend en vloeit de zelfverzekerdheid weg, zal ik maar zeggen 😎

En idd hebben brede(re) ski’s iha minder grip. Omdat je voet verder van de kant afstaat én omdat ze meestal een grotere rocker hebben.

Op het gevaar af dat ik @hulst een hartverzakking bezorg: Ik vind het ondingen, die Elans. Ik heb een keer de 16 geskied. Ik brak er mijn nek op. Nul grip.
Qua grip zou je kunnen kijken naar de Salomon S/max 10, 12 of de Blast (maken ze die nog?). Allround ski’s met (vind ik) heel veel grip.

DrPhil op 24 jan 2024 14:48

Ik vind Elan nu ook niet de fijnste ski’s maar schoonzoon wil niks anders en zo heeft ieder wel zijn voorkeuren.
Die smax-en vind ik wel fijn speelgoed.

Bla, bla, bla.

Ik heb deze ski’s ook gehad tot enkele jaren terug en ben overgestapt wegens hetzelfde gevoel van te weinig grip hebben. De techniek zal sowieso nog beter kunnen, maar ik ben overgestapt naar de Head iRace en hiermee verdween dat gevoel en had ik altijd genoeg grip.

Het is wel direct een heel stapje omhoog qua ski’s dus daar moet je wel voor openstaan (als je ook in de consumenten ‘race’-categorie gaat kijken): minder vergevingsgezind, minder makkelijk te skiën bij bultige pistes,… maar veel meer grip, meer snelheid, en in mijn geval meer plezier.

Dank! Heb jij toevallig ook nog de ROSSIGNOL Experience 80 Ca + Xpress 11 ski’s unisex overwogen?

Dank! Heb jij toevallig ook nog de ROSSIGNOL Experience 80 Ca + Xpress 11 ski’s unisex overwogen?

Skiensinds1983 op 24 jan 2024 15:39

Je moet wel lezen hè, anders wordt het lastig 😜

En idd hebben brede(re) ski’s iha minder grip. Omdat je voet verder van de kant afstaat én omdat ze meestal een grotere rocker hebben.

DrPhil op 24 jan 2024 14:52

Ja ik zie het inderdaad, dank! Salomon S Max 10 lijkt wel geschikt!

Je hebt een smallere ski nodig met meer torsiestijfheid als je meer grip op ijs wil. Het is echt niet alleen techniek, het juiste materiaal helpt zeker mee. Rossignol LT mooie ski maar kijk ook eens naar de K2 Disruption MTI. Kneiter torsiestijf en super veel grip. Niet te lang nemen. 170 is zat.

Dag @Toetersenbellen, dank voor de tip! Ga ik zeker bekijken!

@Toetersenbellen, waarom adviseer je max 170 cm te nemen en niet bijv 175 cm? Ik ben 185 cm lang. Een langere ski geeft toch ook meer stabiliteit en grip?

@Toetersenbellen, waarom adviseer je max 170 cm te nemen en niet bijv 175 cm? Ik ben 185 cm lang. Een langere ski geeft toch ook meer stabiliteit en grip?

Skiensinds1983 op 24 jan 2024 17:26

Die beide ski’s hebben een hele lange effectieve lengte, vooral de K2…hij voelt lang aan. Als je overstapt van je Elans naar deze heb je én een veel stijvere ski, én een langere radius, als je dan ook nog een lange neemt dan is het wellicht een beetje teveel van het goed. Maar het klopt, langere ski geeft meer stabiliteit maar je verliest wendbaarheid. Maar als je het aandurft kan 175 natuurlijk prima.

Materiaal is natuurlijk ook belangrijk, maar de techniek is wel de basis. Ze heeft die ski’s al 7 jaar. Gaven die ski’s vanaf day 1 haar de onzekerheid op ijzige pistes!? Of is dit iets van de laatste tijd? Ze zegt dat ze die ski’s goed onderhoudt, dus daar kan het niet in zitten. Ik heb die Amphibio’s ook, die zijn 73 mm onder de binding, toch niet echt een brede ski en met de torsiestijfheid is ook niets mis. Dat zou eigenlijk betekenen dat je alleen met een superstijve slalom ski van een ijzige piste afkomt!?

Op ijs is techniek 70%, tuning 25% en materiaal 5%.

Als de kanten goed scherp zijn, dan maakt het materiaal niet heel veel uit. Smaller is makkelijker, maar ook met 100mm+ onder de voet kun je grip gebben op ijs.
Tuning is dus belangrijk. En dat is niet je latten wegbrengen naar de shop en verwachten dat je dan een hele week ijzige pistes kunt skiën. Je moet het tijdens de week ook bijhouden. Op ijs botten je kanten snel af.
Maar zonder goede techniek kun je tunen en stijvere latten kopen wat je wil, de grip wordt er niet beter van. Misschien dat het in je hoofd helpt en dat het daardoor meer vertrouwen geeft, maar als je kanten scherp zijn staat of valt grip met je techniek. Welke lat je ook hebt.

@Terdi, de Elan Amphibio 14 waren eerst echt top! Lange tijd heel fijn mee geskied. Heb het idee dat de stijfheid achteruit gaat. IJs is nooit mijn favoriete ondergrond geweest, dus kan idd zijn dat ik op ijs een verkeerde techniek hanteer doordat ik angstig word.

Zit er een borstelbaan in de buurt? Daar goed op leren skiën en ijs is nooit meer een probleem 👍

Borstelbaan is mooi idd. Epique deed t ook wel in de zomer in Zoetermeer wanneer de sneeuw er af geschraapt was, moet je wel een beetje geluk hebben, was echt 100% ijs, nooit meer moeite mee gehad 😉

Edwin van Riel

Ik heb in de kerstvakantie ook ervaren dat goed geslepen ski’s een flink verschil maken op harde / ijzige pistes. De eerste dagen hadden wij in Oetz goede sneeuw en toen bevielen de gehuurde Volkl Racetiger SL ski’s prima, maar midden in de week gingen we een dag naar Kuhtai en ‘s ochtends vroeg op harde / ijzige pistes had ik weinig grip omdat de ski’s blijkbaar niet scherp waren. Bij de verhuur heb ik de ski’s gewisseld voor goed geslepen Head Supershape E-Magnum ski’s en die deden het prima op de harde / ijzige piste’s. Ik heb inmiddels nieuwe Head Supershape E-Magnum ski’s gekocht en voor de voorjaarsvakantie komt er ook een diamant vijl en kantenhoek om de kanten scherp te houden.

*bericht bewerkt door AJski op 24 jan 2024 18:55

zelf heb ik de amphibio 16ti van 2017-2018
geven naar mijn mening meet dan grip voldoende. naar mijn mening. demping daarintegen …

stomme vraag maar je had de skis toch niet omgewisseld links/rechts?

nee niet omgewisseld :-) :-)

Bij blauw ijs helpt niets…daar moet je gewoon over roetschen en de bocht er achter pakken (is meestal toch maar een kleiner stuk, nog nooit gezien dat een hele piste over 100m afdaling blauw ijs is). Bij ijzige sneeuw, dus typisch de “boiler plate” zoals ze in de US zeggen, die je krijgt wanneer het geprepte laagje in de namiddag is afgeschraapt en je alleen de super harde laag eronder nog hebt, helpen scherpe kanten wel. Het is ook gewoon psychologisch. Stel je start de eerste 2 bochten en je merkt echt dat je ski niet “pakt” , verlies je vertrouwen en wordt je angstig. Als je angstig bent, verstijf je en gaat je techniek achteruit = slechter skieen en heb je een vicieuze cirkel. Met goed geslepen kanten pakt die ski misschien wel en heb je meer vertrouwen en betere techniek, EN EN verhaal ;-)

Ik kom niet graag in het ski gebied San Martino ( https://www.dolomitisuperski.com/it/Scopri/Zone-sciistiche/S… ). Schitterend gebiedje qua uitzicht, maar de pistes, oh man!! Is het iets lokaals? Is het de pisteurs? Meteologisch? Ik weet het niet maar ze zijn over het algemeen een stuk ijziger dan alle omliggende gebieden (zelfs als er pas verse sneeuw is gevallen).

Nu heeft mijn zoon ski club zaterdag namiddag, normaal op de lokale berg (10 minuutjes rijden), maar er ligt niet genoeg sneeuw, dus naar San Martino (45min). Wilt zeggen dat ik noodgedwongen elke zaterdag namiddag daar vertoef en tijdens zijn lessen wat rond ski. Alles is relatief ijzig, maar er zijn 2 rode pistes die echt “boiler plate” zijn (pistes 16 en 17). De 16 begint op punta Ces en skiet naar de aankomst van de kabelbaan op Malga Ces (blauwe piste). Je ziet als je uit de kabelbaan stapt en je ski’s aanklikt 2 muurtjes (de rest vd piste stelt niet veel voor). Hoeveel skiers je daar onderuit ziet gaan en dan een meter of 50 verder glijden. Ongelooflijk en meestal is het wat ik hierboven beschrijf. “Eerste bocht… oooh oooow, naar achter/richting berg hangen, 2de bocht, OOOOOH… en daar gaan ze”.

*bericht bewerkt door Asterino op 25 jan 2024 09:51

Bij blauw ijs helpt niets…daar moet je gewoon over roetschen en de bocht er achter pakken (is meestal toch maar een kleiner stuk, nog nooit gezien dat een hele piste over 100m afdaling blauw ijs is). Bij ijzige sneeuw, dus typisch de “boiler plate” zoals ze in de US zeggen, die je krijgt wanneer het geprepte laagje in de namiddag is afgeschraapt en je alleen de super harde laag eronder nog hebt, helpen scherpe kanten wel. Het is ook gewoon psychologisch. Stel je start de eerste 2 bochten en je merkt echt dat je ski niet “pakt” , verlies je vertrouwen en wordt je angstig. Als je angstig bent, verstijf je en gaat je techniek achteruit = slechter skieen en heb je een vicieuze cirkel. Met goed geslepen kanten pakt die ski misschien wel en heb je meer vertrouwen en betere techniek, EN EN verhaal ;-)

Ik kom niet graag in het ski gebied San Martino ( https://www.dolomitisuperski.com/it/Scopri/Zone-sciistiche/S… ). Schitterend gebiedje qua uitzicht, maar de pistes, oh man!! Is het iets lokaals? Is het de pisteurs? Meteologisch? Ik weet het niet maar ze zijn over het algemeen een stuk ijziger dan alle omliggende gebieden (zelfs als er pas verse sneeuw is gevallen).

Nu heeft mijn zoon ski club zaterdag namiddag, normaal op de lokale berg (10 minuutjes rijden), maar er ligt niet genoeg sneeuw, dus naar San Martino (45min). Wilt zeggen dat ik noodgedwongen elke zaterdag namiddag daar vertoef en tijdens zijn lessen wat rond ski. Alles is relatief ijzig, maar er zijn 2 rode pistes die echt “boiler plate” zijn (pistes 16 en 17). De 16 begint op punta Ces en skiet naar de aankomst van de kabelbaan op Malga Ces (blauwe piste). Je ziet als je uit de kabelbaan stapt en je ski’s aanklikt 2 muurtjes (de rest vd piste stelt niet veel voor). Hoeveel skiers je daar onderuit ziet gaan en dan een meter of 50 verder glijden. Ongelooflijk en meestal is het wat ik hierboven beschrijf. “Eerste bocht… oooh oooow, naar achter/richting berg hangen, 2de bocht, OOOOOH… en daar gaan ze”.

Asterino op 25 jan 2024 09:49

Waarschijnlijk omdat ik zelf van betonharde pistes hou, maar ik herken het niet. Ik heb het op het program staan voor de komende weken, toch eens opletten…

(Mij valt vooral op dat er veel oude meuk aan liften is)

Piste 19 vond ik echt de moeite waard, verder kon het gebied me ook niet echt bekoren. En eens, wat ijs genoemd wordt is zelden ijs. Echt ijs moet je niet doen en wachten tot je weer sneeuw hebt. Betonharde op meer opgevroren pistes zijn precies wat @hessel zegt. Ik ken alleen de Amphibio’s 16 volgens mij en het is niet mijn ski, maar veel grip hebben ze wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie