Welke ski's voor goede kantengrip op ijzige pistes?

Ik heb zowel de Amphibio 14 als de Wingman 78. Ga voor het eerst niet op wintersport dit seizoen. Naweeën van gebroken/nieuwe heup en leeftijd. Miin zoon gebruikt de 14 al enkele jaren tot volle tevredenheid. Ik weet bijna zeker dat mijn “Elan” vriend DrPhil de 16 als uitdaging verkeerd om heeft gebruikt. Ik wil me niet meer in de discussie mengen, daar zijn genoeg zinnige dingen over gezegd. Ik heb mijn heup 2 jaar terug gebroken in de altijd lastige combinatie “tapie roulant”/ grote ijsplek aan het eind/Wingman. En daar is geen enkele ski gecombineerd met osteoporose tegen bestand. Ik denk dat goed geprepareerde ski’s in combinatie met techniek de enige goede optie is.

Hen48

Voor ijzige pistes heb ik het liefst de Fis SL’s. Die zijn ook gemaakt voor die omstandigheden (ze injecteren water bij races om de pistes knalhard te krijgen tijdens de race).

Voor ijzige pistes heb ik het liefst de Fis SL’s. Die zijn ook gemaakt voor die omstandigheden (ze injecteren water bij races om de pistes knalhard te krijgen tijdens de race).

DSvier op 25 jan 2024 10:03

OT: Ja, dat heb ik gezien op de tv bij de Nightrace in Schladming gisteravond. O_O Dikke slush door temperaturen ruim boven nul.

Met alle respect maar ik lees hier heel veel onzin! Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is niets mis met je huidige ELAN-ski’s, integendeel! Verhalen over de techniek, bla, bla, bla enzovoort… gelijk vergeten want ik geloof niet dat het bij jou daar aan ligt! Jou skis zijn zeer waarschijnlijk te standaard (zwak) geslepen. Normaal is een slijpmachine 89º tot max. 88º afgesteld, plus nog dat het resultaat, naar mijn mening vaak twijfelachtig is, inconsistentie, ingraven, inbranden… Dus, beste remedie voor je bestaande of nieuwe ski’s is om ze een tandje meer te slijpen. Een goede slalom ski die moet veel grip bieden op de harde ondergronden waar ze agressieve bochten moeten weerstaan, is vaak geslepen op 87º. Er spelen nog andere factoren bij; jouw lengte, gewicht, manier van skien… Ik ben 197cm, 115kg en ik ski behoorlijk agressief, dus mijn tuning setting is 86º aan ene kant en 87º aan andere kant.Zo kan ik de ski’s omwisselen en aanpassen aan de zachte en harde ondergronden. Let op, des te scherper ski-kanten zijn, des te minder vergevingsgezind ze zijn!!

null

*bericht bewerkt door Lange op 25 jan 2024 13:46

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

OT: Ja, dat heb ik gezien op de tv bij de Nightrace in Schladming gisteravond. O_O Dikke slush door temperaturen ruim boven nul.

Bacchus op 25 jan 2024 12:58

Wat raar dat ze het injecteren van water achterwege laten als het niet vriest…

en misschien moet je het allemaal nog simpeler benaderen…

Een klein tandje terug schroeven als de pistes ijzig zijn en op die manier wat meer zelfvertrouwen krijgen.

Ik durf hem wel aan. Een ervaren persoon als jij zal na enkele dagen harde pistes een stuk vlotter gaan dan op dag 1.

Materiaal in orde is trouwens wel prettig. Dus bij harde pistes desnoods een extra beurtje.

Het [i] hoeft [/i] allemaal niet wereldklasse niveau te zijn zoals soms in reacties gepretendeerd wordt. Het is verdorie een vakantie. Geen topsport.

Totales Vollidiot

Ik blijf erbij dat materiaal kan helpen in deze situatie. Die Elans zijn gewoon helemaal niet torsiestijf. Als ik 30 verschillende ski’s expres ski met slechte techniek op een ijzige helling dan is er overduidelijk verschil dat de een veel meer vertrouwen geeft dan de ander. Het is niet dé oplossing, je techniek is uiteindelijk bepalend. Een goede tuning in nodig. Maar waarom niet gewoon eens een stijver paar proberen, ik denk dat t absoluut gaat helpen.

Heb die Elan’s eens vergeleken met een paar consumer sl latjes, gewoon niks bijzonders een Rossi St Ti en Volkl Racetiger SL. Echt geen heftige latten (bv een FIS SL kon ik zo snel even niet vinden op soothski). Dan komen de Elan’s er qua torsiestijfheid toch wel bekaaid af Zie vooral het laatste grafiekje rechtsponder). En dit zijn geen verhalen of impressies van fans of haters maar gewoon objectief gemeten waardes ;)

null
Bron: soothski.com

*bericht bewerkt door evr66 op 25 jan 2024 15:34

Edwin van Riel

OT: Ja, dat heb ik gezien op de tv bij de Nightrace in Schladming gisteravond. O_O Dikke slush door temperaturen ruim boven nul.

Bacchus op 25 jan 2024 12:58

Wat raar dat ze het injecteren van water achterwege laten als het niet vriest…

DSvier op 25 jan 2024 13:50

Dat doen ze als het niet vriest waarschijnlijk met anti-vries, what’s in a name ;)

Edwin van Riel

Heb die Elan’s eens vergeleken met een paar consumer sl latjes, gewoon niks bijzonders een Rossi St Ti en Volkl Racetiger SL. Echt geen heftige latten (bv een FIS SL kon ik zo snel even niet vinden op soothski). Dan komen de Elan’s er qua torsiestijfheid toch wel bekaaid af Zie vooral het laatste grafiekje rechtsponder). En dit zijn geen verhalen of impressies van fans of haters maar gewoon objectief gemeten waardes ;)

null
Bron: soothski.com

evr66 op 25 jan 2024 15:31

Mooi grafiekje, precies wat ik bedoelde. Materiaal maakt gewoon uit. Maarja als mareriaalfreak weet ik dat al langer ;)

En er is een reden dat ski’s niet standaard op 85 of 86 graden worden geslepen. Over onzin gesproken.

@toetersenbellen Sowieso wel een mooie site om dat soort dingen te checken en een beetje het meningen van feiten te scheiden www.soothski.com

Edwin van Riel

@toetersenbellen Sowieso wel een mooie site om dat soort dingen te checken en een beetje het meningen van feiten te scheiden www.soothski.com

evr66 op 25 jan 2024 16:14

Edwin sorry, maar je vergelijk appels en peren. ELAN Amphibio is een All-mountain ski en Rossi Hero en Racetiger zijn rasechte racecarvers. Als je een vergelijkbare ELAN Ace SLX pakt dan krijg je een totaal ander beeld!!

null

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Maar TS heeft geen Elan Ace SLX…
En het ging nu juist om de vraag hoe torsiestijf de Amphibio 14 is…

En er is een reden dat ski’s niet standaard op 85 of 86 graden worden geslepen. Over onzin gesproken.

DrPhil op 25 jan 2024 16:13

Mee eens, maar er zijn zeker meerdere redenen waarom lang niet iedereen een standaard skier is.

*bericht bewerkt door Lange op 25 jan 2024 18:11

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Sorry lange ik geef aan wat het verschil is in torsiestijfheid met skis die wel een normale grip op ijs hebben. Dat een allmountain hier niet ideaal is, spreekt voor zich. Als je comfortabel op echt ijzige pistes wikt skien zijn allmountains (uitzonderingen daargelaten) niet ideaal. Jij kunt alles willen afwentelen op het niet juist geslepen zijn, daar geloof ik niet in. Dit is gewoon een ski die
Maar weinig grip gaat hebben als het er om gaat.

En die rossi is geen racecarver hoor, gewoon een instap korte bochten ski, mak als een lammetje, heb 2 paar gehad, van alles mee gedaan tot buckelcursussen aan toe

En zie de vraag van ts, welke skis wel, niet welke skis ook nuet 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 25 jan 2024 18:33

Edwin van Riel

Vandaag van die heerlijke kaalgesleten kunstsneeuwpistes gehad. In de ochtend op mijn slalomlatten, heerlijk bochtjes rijgen. Maar ook die raak je wel eens kwijt bij een overgang van zachtere sneeuw naar kale kunstsneeuwplak. Dat vang je dan op met techniek. Je voelt dat de ondergrond verandert (nog beter als je het al ziet aankomen, maar met zon/schaduw lukt dat niet altijd) en past je aan.
In de middag dacht ik dat de pistes zachter zouden worden en pakte ik mijn freestyle latten. En die zijn bot gezegd bot. En sommige pistes werden wel zachte buckels (+1 voor de freestyle lat) maar veel pistes bleven ook knalhard (-10 voor de freestyle lat). Ik moest meteen aan dit topic denken 😁
Dan heb je qua materiaal totaal geen grip, maar ook daar kun je technisch wel mee spelen zodat je iedere helling afkomt en de ski’s daar heen gaan waar je ze hebben wil.

Het klopt dat materiaal voor een deel helpt, maar het is uiteindelijk de techniek die je beneden brengt.

Techniek en vertrouwen om precies te zijn. Heb lawine 2 in knetterhard kaal steil terrein gedaan op latten die daar ook verre van ideaal waren. Soms moet je het er maar mee doen. En das inderdaad hoe dan ook dat knopje zien om te zetten 😂

Edwin van Riel

En die rossi is geen racecarver hoor, gewoon een instap korte bochten ski, mak als een lammetje, heb 2 paar gehad, van alles mee gedaan tot buckelcursussen aan toe

evr66 op 25 jan 2024 18:12

Ik zou niet meer weten wat dan bij Rossi’s in die categorie valt!? Hero Elite is eerste trede onder hun FIS range. Ik heb sowieso weinig respect voor rockers en deze is een tip-rocker, als ik me niet vergis. Laatste goede high-end ski van Rossi was Radical-serie.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Vandaag van die heerlijke kaalgesleten kunstsneeuwpistes gehad. In de ochtend op mijn slalomlatten, heerlijk bochtjes rijgen. Maar ook die raak je wel eens kwijt bij een overgang van zachtere sneeuw naar kale kunstsneeuwplak. Dat vang je dan op met techniek. Je voelt dat de ondergrond verandert (nog beter als je het al ziet aankomen, maar met zon/schaduw lukt dat niet altijd) en past je aan.
In de middag dacht ik dat de pistes zachter zouden worden en pakte ik mijn freestyle latten. En die zijn bot gezegd bot. En sommige pistes werden wel zachte buckels (+1 voor de freestyle lat) maar veel pistes bleven ook knalhard (-10 voor de freestyle lat). Ik moest meteen aan dit topic denken 😁
Dan heb je qua materiaal totaal geen grip, maar ook daar kun je technisch wel mee spelen zodat je iedere helling afkomt en de ski’s daar heen gaan waar je ze hebben wil.

Het klopt dat materiaal voor een deel helpt, maar het is uiteindelijk de techniek die je beneden brengt.

Hessel op 25 jan 2024 18:31

Hier hetzelfde. De hele dag door harde pistes gehad.

Zouden dan de Salomon S Max 10 een goed alternatief zijn voor mijn huidige Elan Amphibio 14 ski’s?

Ik zou niet meer weten wat dan bij Rossi’s in die categorie valt!? Hero Elite is eerste trede onder hun FIS range. Ik heb sowieso weinig respect voor rockers en deze is een tip-rocker, als ik me niet vergis. Laatste goede high-end ski van Rossi was Radical-serie.

Lange op 25 jan 2024 18:35

In de WC hebben ze (op de SL na) gewoon een tip rocker. Dus ik snap niet helemaal waarom dat niet high end kan zijn.

Klopt, high end skis bakken ze niet veel van momenteel

null

Edwin van Riel

Zouden dan de Salomon S Max 10 een goed alternatief zijn voor mijn huidige Elan Amphibio 14 ski’s?

Skiensinds1983 op 25 jan 2024 18:57

Zeker het testen waard, een pak (torsie)stijver dan de elans, maar je zou echt eens moeten testen of dit ook op andere vlakken is wat je wilt. Alleen grip op ijs is niet bepalend natuurlijk

null

Edwin van Riel

Hoe zet je bochten in? Vanuit je heupen, knieeen of enkels?

SuzannaE op 24 jan 2024 14:30

De vraag stellen zegt eigenlijk al genoeg. Ik zie veel reacties waarin men zegt al heel lang te skiën, dus goed te kunnen skiën. Maar al lang skiën zegt niets over de juiste techniek. Boek eens een aantal lessen op een rollerbaan, dan zal je zien dat er altijd verbetering in je techniek te behalen is. En om op je vraag terug te komen. Alle drie spelen in een bepaalde mate een rol . Maar er spelen nog veel meer factoren een rol. Juiste moment bocht beginnen, Op het juiste moment druk zetten, kanten wissel, inside leg, bocht afmaken enz. Ski’s zijn veranderd, zo ook de techniek voor de huidige ski. Jaren geleden iets geleerd hebben, wil daarom niet zeggen dat je het nu goed doet. Veel plezier en succes gewenst.

Twee dagen geleden en vandaag heb ik veel dezelfde pistes onder vergelijkbare omstandigheden geskied met twee dagen terug een reguliere GS ski, met standaard tuning (88 graden bij 0,8) en vandaag met de GS Master (stijver) met wat agressievere tuning (87 bij 0,7).

Daarmee moest ik toch even terugdenken aan de discussie hier.

Op basis van mijn ervaring van vandaag en twee dagen geleden kan ik definitief zeggen dat het materiaal op ijzige pistes echt (ook) belangrijk is.

Natuurlijk kom ik met beiden prima de berg af bij ijzige omstandigheden, maar de grip met de GS Master is gewoon veel groter.

Ik vergelijk het met rijden met semi-slicks in de regen. Daarmee kan ik echt wel uit de voeten en zal ik nog steeds sneller over het circuit gaan dan de gemiddelde automobilist (ik heb jarenlang veel geraced). Echter, met meer profiel heb ik duidelijk meer tractie en zal ik sneller zijn.

Omgekeerd: de gewone automobilist krijgt bepaald geen vertrouwen van het rijden met semi slicks in de regen. Om niet te zeggen dat velen het echt in hun broek zullen doen.

Dus onder de streep is techniek natuurlijk om te beginnen belangrijk om bij ijzige pistes je ski’s te laten pakken, maar met de juiste ski’s kun je dat veel beter doen.

Zoals bij veel dingen, techniek is 1 materiaal is 2.
Zonder 1 heb je niets aan 2.
Maar met 1 en zonder 2 haal je nooit topresultaten.

Iemand ervaringen met de Deacon 72 op ijzige pistes? (Niet de master, maar ook daar benieuwd naar)

Iemand ervaringen met de Deacon 72 op ijzige pistes? (Niet de master, maar ook daar benieuwd naar)

DaphneK op 06 feb 2024 23:00

Zou dik in orde moeten zijn volgend Gijs. Uit zijn review op gigiski.com: “ this ski performs equally well on icy, wind-bashed steep slopes (the grip is tenacious and immediate, despite the rocker) as it does in 20 cm of powder on top of your groomer. In bumps – hard or soft – it is brilliant and fun, helping you instead of kicking your backside.“

Master moet hierin nog beter zijn gezien de opbouw. Wellicht kan @asterino hier al iets over zeggen. Reviews op skitalk zijn in dit opzicht zeer positief.

Edwin van Riel

Met alle respect maar ik lees hier heel veel onzin!

Dus, beste remedie voor je bestaande of nieuwe ski’s is om ze een tandje meer te slijpen.

Let op, des te scherper ski-kanten zijn, des te minder vergevingsgezind ze zijn!!

Lange op 25 jan 2024 06:44

Naar mijn bescheiden mening draag jij toch ook een beetje bij tot het onzin-gehalte van dit draadje 😛.

Er is scherp (lees: een kant zonder bramen) en scherp (lees: een hoek kleiner dan 90 graden), en die twee dingen worden maar al te vaak met elkaar verward. Het is niet omdat je een hoek van 86° in je kanten hebt geslepen, dat die kant noodzakelijk scherper staat dan een ski met een hoek van 88°: het “scherptegevoel” van een ski verdwijnt eens er een braam op de kant gevormd wordt.

Daarbovenop is de hoek aan de zijkant maar het halve verhaal: ook de hangende hoek (aan de belagkant) speelt een rol. Enerzijds gaat die mee bepalen wat de effectieve hoek is (bv: zijhoek van 86° met hangende hoek van 1.5° geeft een effectieve kantenhoek van 87.5°), anderzijds heeft die een grote invloed op hoe “happig” de ski is.

In praktijk geldt dat hoe kleiner (“scherper”) de effectieve hoek is, hoe sneller er een braam ontstaat (omdat er eenvoudigweg minder materiaal is om de krachten die erop inspelen te verwerken), en hoe sneller je die moet bijwerken om de scherpte terug te krijgen. Het is niet voor niets dat slalomskiërs hun voor de wedstrijd geprepareerde latten op hun schouder mee naar boven nemen, of tijdens de opwarming van een training hun latten “verkeerd om” aandoen, zodat ze de kant die normaal aan de binnenkant van de ski’s zit dan wat kunnen sparen en slijtage aan beide kanten op hetzelfde niveau houden.

Tenzij je zelf bijna dagelijks religieus je kanten bijhoudt, heeft het weinig zin om een effectieve kantenhoek te hebben van minder dan 88°. Voor ski’s waarvan ik weet dat ze een hele week geen vijl gaan zien, gaat een effectieve hoek van 89° gewoon langer zijn scherpte bewaren en fijner blijven skiën.

Er zijn volgens mij tegenwoordig veel consumentenski’s die af fabriek een zijhoek van 87° combineren met een hangende hoek van 1°-1.5°, wat voor een effectieve hoek van 88°-88.5° zorgt.

De vergevingsgezindheid van een ski hangt voor het overgrote deel af van de hangende hoek: hoe kleiner die is, hoe sneller ze zullen happen en hoe preciezer je moet zijn bij in- en uitsturen. Slalomlatten krijgen doorgaans een hangende hoek rond de 0.5° (maar je hebt evengoed puristen die de onderkant gewoon vlak zetten). Naarmate de ski vriendelijker moet zijn wordt de hangende hoek groter gemaakt (al dan niet in combinatie met de doodzonde van het afbotten van tip/tail), wat ervoor zorgt dat je meer input moet geven voor de kant grijpt en de ski minder zoekerig wordt. De combinatie van een grote hoek aan de zijkant + grote hangende hoek zorgt er doorgaans voor dat een kant sneller “op” is bij herhaald onderhoud.

Wat moet je dan doen om met vertrouwen over ijzige pistes te knallen (in volgorde van belangrijkheid)?

  1. Investeer in je techniek: dat helpt altijd.
  2. Begin de vakantie met goed onderhouden materiaal, met een tuning die overeen komt met je (werkelijke) niveau. Voor veel mensen is dat gewoon wat je af fabriek krijgt.
  3. Koop een tool zoals een Edge Trick, waarmee je vrij makkelijk (en zonder al te veel risico) tijdens de week de braam op je rand wat kan bijwerken. Je hebt daarvoor verder geen speciaal materiaal voor nodig, en hoeft niet meer dan een minuutje of twee in beslag te nemen.
  4. Als je toch die kanten scherper wil (laten) zetten, ga er dan van uit dat je dit minstens enkele keren in de week moet bijwerken met wat beter materiaal om het voordeel van die kleinere hoek te bewaren. Voor hoeken van 85° en 86° moet je gewoon dagelijks aan de slag.

Plaats een reactie