Serre Chevalier in de carnavalsweek met een blessure.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Serre Chevalier, al jaren op de wishlist on eens te bezoeken maar nu het er eindelijk van gaat komen heeft mijn vrouw een lelijke blessure. Het is nog maar de vraag of skiën gaat lukken…
Onze accommodatie zit in Villeneuve vlakbij de TC Aravet.
Qua skiën is het plan om in het ergste geval een aantal halve dagtochten alleen te maken en dan daarna andere dingen samen te gaan doen.
Mocht het skiën zo maar net gaan dan worden het tochten met veel tussenstops voor de inwendige mens ;)
En als het boven verwachting gaat dan cruisen we gewoon lekker het gebied door!

Eigenlijk zijn alle tips welkom voor een leuke week maar in dit geval ook met name tips met betrekking tot wat er buiten het skiën nog te beleven is. Bij voorbaat dank!

Dat is jammer want het is best een pittig gebied met afwisselende pistes (geen lange rechte banen) wat het technischer en uitdagender maakt. Rood is regelmatig diep rood in Serre Che, soms zwart vergeleken met andere gebieden. De echte kuitenbijters zijn de vele dalafdalingen.
Bovenin vind je wat meer makkelijke pistes, vooral tussen Chantemerle en Villeneuve en dan zit met je TC Aravat goed voor die sector. Ook boven Monetier liggen een aantal leuke blauwe cruisers. Je komt het gebied wel rond met blauw/groen denk ik, met uitzondering van Monetier > Villeneuve via de rode Cucumelle, maar die is ook niet diep rood te noemen.
Je kan ook met de Galaxy skipas een dag naar Montgenevre waar heel wat vriendelijke pistes te vinden zijn. De belangrijkste attractie buiten het skiën zijn wellicht de thermen in Monetier.

De oude binnenstad van Briançon is erg de moeite waard. En als je de kans krijgt is een ijshockeywedstrijd van de Diables Rouges in Briançon heel spectaculair!

Fijn om te horen dat we op een goede plek zitten. Als ik de kaart bekijk ziet het er inderdaad wel naar uit dat we overal kunnen komen met wat eenvoudiger pistes. Dat de cucumelle goed te doen is is ook fijn in deze situatie. Wanneer het niet meer gaat lijkt het erop dat we vanuit het dal altijd weer in ons dorp kunnen komen, tenminste als de navettes regelmatig rijden. Daar ga ik me dit weekend even in verdiepen, zou mooi zijn als we 's avonds voor het diner terug uit Briançon kunnen komen ;)

De thermen en ijshockey zijn leuke tips! Zie dat er de 13e een thuiswedstrijd is, bedankt!

Montgenevre had ik ook al op de radar :) Weet alleen nog niet goed welk skipas ik moet kopen. Waarschijnlijk een paar dagen van te voren nog even naar een indoorbaan. Zou zonde zijn om een weekpas te kopen en er na een uur achter te komen dat het toch niet gaat.

Weet iemand of er in de buurt van de tc Aravet ook nog iets van après ski te beleven is of moeten we dan ergens anders zijn?

Fijn om te horen dat we op een goede plek zitten. Als ik de kaart bekijk ziet het er inderdaad wel naar uit dat we overal kunnen komen met wat eenvoudiger pistes. Dat de cucumelle goed te doen is is ook fijn in deze situatie. Wanneer het niet meer gaat lijkt het erop dat we vanuit het dal altijd weer in ons dorp kunnen komen, tenminste als de navettes regelmatig rijden. Daar ga ik me dit weekend even in verdiepen, zou mooi zijn als we 's avonds voor het diner terug uit Briançon kunnen komen ;)

De thermen en ijshockey zijn leuke tips! Zie dat er de 13e een thuiswedstrijd is, bedankt!

Montgenevre had ik ook al op de radar :) Weet alleen nog niet goed welk skipas ik moet kopen. Waarschijnlijk een paar dagen van te voren nog even naar een indoorbaan. Zou zonde zijn om een weekpas te kopen en er na een uur achter te komen dat het toch niet gaat.

Weet iemand of er in de buurt van de tc Aravet ook nog iets van après ski te beleven is of moeten we dan ergens anders zijn?

pod.events op 26 jan 2024 15:09

Met de weekpas van Serre Chevalier mag je gratis een dagje bij Montgenevre skien!

Je treft het! Beneden aan de Aravet zit een leuke apresskitent met vaak livemuziek. (zowat de enige in het gebied). De skibussen rijden wat ik mij herinner tot ongeveer 18u volgens heel regelmatig schema.

Kan iemand wat leuke restaurants aan de piste aanbevelen?

De oude binnenstad van Briançon is erg de moeite waard. En als je de kans krijgt is een ijshockeywedstrijd van de Diables Rouges in Briançon heel spectaculair!

paolie op 25 jan 2024 18:50

Ijshockeywedstrijd +1!!

Hier in huis roepen we nog regelmatig alle leuzen die voorbij kwamen door de supporters. We hebben genoten en het heeft diepe indruk gemaakt!
Tickets kun je kopen in de fanshop, een paar straten verder dan het stadion. Naast het stadion zit ook een prima zwembad.

Kan iemand wat leuke restaurants aan de piste aanbevelen?

MarcoB73 op 04 feb 2024 14:15

Dit was veruit onze favoriet: La Cabane https://maps.app.goo.gl/VwcJ2pmBqHB6Czjj9

Je kunt ook lekker naar Monetier les Bain gaan en daar naar de natuurlijke baden gaan. Is best goed te doen.
Vind het zelf een heerlijk gebied met vele mogelijkheden. Wij gingen vaak in Villeneuve naar boven. Als je daar boven bent zijn er links een paar heerlijke cruise pistes. Paar jaar geleden had ik heel veel last van m’n rug toen ik naar wintersport vertrok maar zodra ik de ski’s onder had en inde lift zat was alles oké. In de avonden nog wel last maar door de actie en de doorbloeding ging het elke dag beter. Geen centje pijn gehad met skiën dus ga er vanuit dat het mee gaat vallen.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Twee kleinere tenten die wat verscholen liggen, La Briance en de Juana, zijn echt aan te raden. Echt slechte hutten ben ik er nog niet tegengekomen. Le French is de beste tent voor een hamburger.

Heb wel eens iets van sledehondentochten gezien in de Vallee de la Nevache. Kan het even niet terugvinden.

Kan iemand wat leuke restaurants aan de piste aanbevelen?

MarcoB73 op 04 feb 2024 14:15

Peyra Juana! https://maps.app.goo.gl/WGM7TGQ6gMyUj5dB7?g_st=ic

Op de een of andere manier de meldingen gemist maar er zijn nog leuke tips bijgekomen, bedankt! Alle restaurant tips zijn opgeslagen ;)

Heb wel eens iets van sledehondentochten gezien in de Vallee de la Nevache. Kan het even niet terugvinden.

Pino op 04 feb 2024 16:56

Chiens De Traineaux Jordi lijkt dat te zijn :)

Qua route lijkt met de huidige weersverwachting de frejustunnel de beste/enigste optie lijkt me?

*bericht bewerkt door pod.events op 07 feb 2024 20:51

Denk ook dat de Frejustunnel de veiligste optie is. Ben al vaker bij sneeuw over de Lautaret gereden, maar voor een eerste keer lijkt me dat geen aanrader.

.

*bericht bewerkt door Hupla op 07 feb 2024 23:10

De frejustunnel was zeker de beste optie, zou ik zo weer doen met sneeuw op een drukke wisseldag!

Dag 1 was top! De blauwe en groene pistes tussen de col de prorel en Villeneuve tussen de bomen bevielen goed: wat is het heerlijk om weer in de zuidalpen te zijn! Wat extra stops waaronder een burger bij le french en Cabane a sucre heeft een lekkere hete appelkaneeldrank. Dit ging ver boven verwachting!

Dag 2 liep wat anders, bij de tweede afdaling ging het al niet meer. Precies op een punt waar we konden kiezen tussen ijzige rode piste of de Vallons verder omhoog. Op karakter toch nog bij Peyra Juana uitgekomen. Heerlijk gegeten en mijn vrouw heeft het er zelfs 2,5 uur volgehouden zodat ik wat extra runs kon pakken. De pic d’eyret biedt een prachtig uitzicht! Al met al toch een mooie vakantiedag :)

Nu staan we voor een dillema… Krachten sparen en het morgen weer in Montgenevre proberen of toch nog naar les diables rouges. Vanaf woensdag komen er vrienden bij en dan blijven we ivm hun skipas waarschijnlijk in Serre Chevalier.

*bericht bewerkt door pod.events op 12 feb 2024 17:38

Condities zien er voor de komende 2 dagen wel beter uit dan het einde van de week, maar rust is even belangrijk. Gewoon doen waar je zin in hebt.

Allereerst bedankt voor alle tips! We hadden nooit verwacht dat skiën beter zou gaan dan lopen en dus veel meer geskied dan verwacht :) De verse sneeuw en het goede weer deden natuurlijk ook een aardige duit in het zakje van deze heerlijke vakantie!

Het hele gebied is goed te doorkruisen met blauwe en groene pistes en de rode cucumelle is inderdaad niet moeilijk. De rode echallion zou ik eerder als zwart bestempelen maar dit lag wellicht ook aan piste conditie :p Qua preparatie heb ik het idee dat we beter meegemaakt hebben en après ski lijkt er op dit moment nagenoeg niet te zijn in Villeneuve. La grotte lijkt dicht te zijn? Chazelay was elke keer erg rustig dat wij er waren. Qua levendigheid vonden wij Chantemerle iets gezelliger, daar zijn we dan regelmatig beland.
Deze vakantie heerlijk gegeten bij Bianca, Peyre Jauna en Le 1420. Al met al was het een top week!

Dat de skipas toegang geeft tot verschillende skigebieden vind ik ook een grote plus. Montgenevre/Via Latea smaakte naar meer: wie weet belanden we daar de volgende keer ;)

Plaats een reactie