5/6 skidagen Dolomiti Superski: wat te doen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

De eerste week van maart gaan we met de familie een weekje naar Oostenrijk, waar we de Zillertal Arena, Wildkogel Arena en Kitzski zullen bezoeken. Dit is natuurlijk al geen straf. Echter, door omstandigheden komt het ons ineens heel goed uit om de laatste week van februari er aan vast te plakken. Het wordt dus naar alle waarschijnlijkheid een 2-weekse skivakantie. Erg vervelend😉. Nou zag ik ook nog eens in het “vakantieschema” dat hier laatste gepost werd, dat de laatste week van februari in vrijwel geen enkel land een vakantieweek is. Tot zo ver dus geen vuiltje aan de lucht.

Desalniettemin, is er wel één groot (luxe)probleem: keuzestress. Nadat we afgelopen december vanuit Canazei voor het eerst de Dolomieten verkend hebben (was waanzinnig), was mijn plan om die laatste week van Februari wederom richting de Dolomieten te gaan. We zullen waarschijnlijk op zondag of maandag vertrekken en zelf zat ik te denken om vanuit bijv. Alta Badia in 4/5 dagen Cortina d’Ampezzo, Kronplatz en het Sella ronda gebied te bezoeken. Vervolgens zou ik dan op zaterdag Drei Zinnen willen bezoeken, om dan na het skiën om 16:00 naar de familie in Oostenrijk te rijden. Aangezien geen één land in die week vakantie heeft, hoop ik natuurlijk rust aan te treffen. En dat is nou precies waar ook mijn twijfel zit. Ik lees de laatste tijd steeds vaker dat de Dolomieten steeds drukker worden. Met name over Kronplatz en Cortina (door oude liften) lees ik dat deze gebieden als druk kunnen worden ervaren. Mijn vraag aan jullie als kenners is dan ook wat jullie ervaring is met deze gebieden. Zal het eind februari rustig zijn? En zijn bovengenoemde gebieden t.o.v. het Sella Ronda gebied überhaupt de moeite waard, of is mijn plan te veel van het goede? Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Een alternatief zou zijn om het Zillertal of het Gasteinertal te te gaan verkennen. Ook niks mis mee uiteraard, maar de Dolomieten hebben wat mij betreft de voorkeur.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wel zowiezo is het een subjectieve keuze ;-) Iedereen zal wel zijn mening geven natuurlijk (en da’s goed, daarvoor hebben we een forum).

Ik woon in het gebied (wel wat verder zuidelijk), maar heb de week voor kerst 10 dagen in Alta Badia gezeten (bij familie) en wij hebben min of meer gedaan wat jij in je hoofd hebt ;-)

Paar dagen Alta badia, dagje richting Ortisei (via Seceda), dagje sella ronda, dagje bus gepakt naar de Piculin (Kronplatz) en daar geskied, dagje Cortina via Falzarego pas (dus busje pakken in San Cassiano). 3 zinnen hebben we niet gedaan (ook al is dat een van mijn favoriete gebieden) simpel weg omdat dat niet op weg naar huis is voor ons.

Het leuke is dat elk van die gebieden een andere “feel” hebben. Natuurlijk heb je dat ook een beetje als je in de verschillende valleien van de Sella gaat skieen, maar toch blijven die min of meer 't zelfde want je kijkt naar dezelfde berg massieven.

Kronplatz: De leuke “autostrada” lange cruisers, en als je 't wat pittiger wilt de leuke dalafdalingen aan de noordkant (de rode 16 Ried, en dan de 2 zwarte).
Cortina: Blijft de koningin van de Dolomieten, Olympische spelen in 2 jaar en gewoon een geweldig gebied met vele uitzichten. Wat maakt Cortina speciaal, de verscheidenheid aan pistes. Je kan letterlijk bijna op de Tofana skieen (ra valles gebied), een van de zwaarste afdalingen in de dolomieten maken, die dan James bond gewijs door de bomen slingert tot in Cortina zelf. Je hebt de WC afdaling tussen de 2 rotsen van Pomedes (Olympia Schuss), je kan de Cortina sky pakken richting 5 torri wat weer een gebiedje op zich is en erg leuk (moet je trouwens als je terug wilt naar Badia). Is een fantastisch gebied en er zijn bijna geen oude liften (weet niet waar je dat van hebt). Je hebt de Croda Negra (da’s een oude lift), maar met die klim je recht tussen de rotsen en dat maakt deel uit van de charme.

Zal het rustig of druk zijn, na Carnaval is het laag seizoen, dus zowiezo rustiger. De Polen zijn naar huis (vakantie tem carnaval), en de meeste toeristen uit het noorden ook. Ga niet op een zondag naar Cortina, en zelfs dan valt het mee want het is zo’n uitgestrekt gebied. (was er afgelopen zondag in hoog seizoen ;-) ).

Olympia schuss van boven gezien.

null
ym

Ra valles tot het midden station (forcella rossa). Zo’n piste vind je nergens anders!

Ik in slaap op de Croda Negra lift (da’s idd een oudje, maar past in de scenery)

null

Veel plezier!

*bericht bewerkt door Asterino op 26 jan 2024 08:48

Die Louise skiet hem aardig af 👌
Let’s do it again! Yes! Haha

*bericht bewerkt door Matthieu op 26 jan 2024 11:34

Aftellen maar!

Die Louise skiet hem aardig af 👌
Let’s do it again! Yes! Haha

Matthieu op 26 jan 2024 11:32

Yup, dat doen er niet veel hoor in 1 keer zonder te stoppen, zeker niet op die leeftijd (beetje oneerbiedig!). En 't is echt wel een stuk steiler dan het er op 't filmpje uitziet.

Ik zou de Dolomieten uiteraard zeker niet overslaan! De drukte is wel lastig te voorspellen, ik was de laatste week januari/begin februari in Val Gardena en het was vooral op de Sella Ronda en op knooppunten druk, maar als je van de Sella Ronda af gaat kan het ook wel rustig zijn. Soms heb je inderdaad een oude stoeltjeslift waardoor je wel knelpunten kan krijgen, maar als je dan bovenop de Marmolada staat met mooi weer ben je dat zo weer vergeten (ze zeggen dat je 500km ver kan kijken op een goeie dag). Bij de Seceda heb je ook machtig mooie uitzichten en hele lange pistes (14km). Seiser Alm hoef je niet heen om kilometers te maken, maar is wel bijzonder mooi. Drei Zinnen ben ik alleen in de zomer geweest, maar is in de winter wel een pareltje denk ik.

Ik zou gewoon het houden bij het primaire plan.

Die Louise skiet hem aardig af 👌
Let’s do it again! Yes! Haha

Matthieu op 26 jan 2024 11:32

Yup, dat doen er niet veel hoor in 1 keer zonder te stoppen, zeker niet op die leeftijd (beetje oneerbiedig!). En 't is echt wel een stuk steiler dan het er op 't filmpje uitziet.

Asterino op 26 jan 2024 12:00

Ik ken hem 😉

Aftellen maar!

Dank voor jullie reacties. Goed om te horen dat mijn plan in ieder geval ergens op slaat.

Hoe zouden jullie de verschillende gebieden over de dagen verdelen? Op basis van wat ik hier op de website lees en rekening houdende met het aantal pistekilometers en een logische route had ik het volgende in gedachten:

Overnachten Bruneck

  • Kronplatz: eerste dag
    Accommodatie Alta Badia (3/4 nachten)
  • Sella Ronda: 2 dagen
  • Cortina d’Ampezzo: 1/2 dagen (afhankelijk van of we 5 of 6 dagen hebben)
    Overnachten Innichen
  • 3 Zinnen: laatste dag.

Normaalgesproken skiën we flink door, dus denk dat we met deze verdeling alle gebieden, op het Sella Ronda gebied na, grotendeels kunnen zien. Het Sella Ronda gebied hebben we in december gelukkig al grotendeels gehad.

Slaat dit ergens op, of sla ik de plank mis?

Zou doen zoals je zegt. Voornamelijk omdat de sella aanmerkelijk minder druk is de eerste dagen vd week (mensen hebben de neiging om op te bouwen e pas woensdag/donderdag aan de sella te beginnen).

Mooi plan.

Inderdaad een leuk streven om dit te gaan doen, maar misschien een suggestie:

De eerste dagen rondom de Sella Ronda skiën met een accommodatie in Alta Badia.
Daarna te verkassen naar Toblach en daar een accommodatie zoeken.
Van hier uit is het zo een kleine 40 minuten rijden met de auto naar Cortina.
Verder is het vanaf Toblach een 25 minuten rijden naar Percha, waar je omhoog kan naar de Kronplatz.
en naar Vierschach om de 3 Zinnen te skiën is op 10 minuten afstand met de auto. Deze twee gebieden
zijn ook bereikbaar met de trein die er gratis rijdt en bij de liften stopt waar je naar boven kan.
Mocht je dan nog een dag overhebben om te skiën, dan zou je kunnen overwegen om op de terugweg
naar Oostenrijk toe Gitschberg / Jochtal te doen. Allemaal op een pas.

Veel succes en plezier alvast.

Dank voor jullie reacties. Goed om te horen dat mijn plan in ieder geval ergens op slaat.

Hoe zouden jullie de verschillende gebieden over de dagen verdelen? Op basis van wat ik hier op de website lees en rekening houdende met het aantal pistekilometers en een logische route had ik het volgende in gedachten:

Overnachten Bruneck

  • Kronplatz: eerste dag
    Accommodatie Alta Badia (3/4 nachten)
  • Sella Ronda: 2 dagen
  • Cortina d’Ampezzo: 1/2 dagen (afhankelijk van of we 5 of 6 dagen hebben)
    Overnachten Innichen
  • 3 Zinnen: laatste dag.

Normaalgesproken skiën we flink door, dus denk dat we met deze verdeling alle gebieden, op het Sella Ronda gebied na, grotendeels kunnen zien. Het Sella Ronda gebied hebben we in december gelukkig al grotendeels gehad.

Slaat dit ergens op, of sla ik de plank mis?

joostski1996 op 27 jan 2024 11:48

Het mooiste zou zijn als je 2 dagen Cortina hebt om beide gebieden te doen.

Verder klinkt het heel erg zoals ik het zou kunnen plannen.

Inderdaad een leuk streven om dit te gaan doen, maar misschien een suggestie:

De eerste dagen rondom de Sella Ronda skiën met een accommodatie in Alta Badia.
Daarna te verkassen naar Toblach en daar een accommodatie zoeken.
Van hier uit is het zo een kleine 40 minuten rijden met de auto naar Cortina.
Verder is het vanaf Toblach een 25 minuten rijden naar Percha, waar je omhoog kan naar de Kronplatz.
en naar Vierschach om de 3 Zinnen te skiën is op 10 minuten afstand met de auto. Deze twee gebieden
zijn ook bereikbaar met de trein die er gratis rijdt en bij de liften stopt waar je naar boven kan.
Mocht je dan nog een dag overhebben om te skiën, dan zou je kunnen overwegen om op de terugweg
naar Oostenrijk toe Gitschberg / Jochtal te doen. Allemaal op een pas.

Veel succes en plezier alvast.

EBTV op 27 jan 2024 13:35

De keuze tussen Kronplatz/3 Zinnen/Cortina an Gitschberg/Jochtal zou bij mij 100 vd 100 keren uitvallen op Kronplatz/3 Zinnen/Cortina.

Of je nu in Innichen, Toblach of Niederdorf zit maakt niet zo heel veel uit. Gewoon kiezen voor het fijnste hotel/beste prijs/kwaliteit. Op zich ken ik een prima optie in Niederdorf, mocht je willen…

Plaats een reactie