Waxen en slijpen

Wie heeft er tips voor het zelf slijpen en waxen van ski’s?
Waar kan ik het beste een setje kopen?

Groet,

Leo

Youtube stroomt over van de instructievideos, ook in het kanaal van Wintersporters.

Spulletjes haal je bij bijna elke wintersportzaak, inclusief Decathlon en vele online-shops.

Google op een starter set van bv Toko, Holmenkool of Vola dan heb je alles bij elkaar voor weinig.
Wax ijzer, vijlen, houders, wax enz.
Koop ev een vaste hoek om te slijpen, bv 88 graden, als je de hoek van je ski weet.

Check vooral de complete kits van bv Vola. Komt in een net koffertje en bevat alles om te waxen. Slijpen is een beetje een ander verhaal. Dan zoek je het beste uit welke hoek je wil, koopt een paar vaste metalen hoeken, vijlen (van grof naar uiteindelijk diamant), een klem om de vijl op de hoek te zetten en niet te vergeten het afbot blokje om de eerste 10 a 15 cm van de kant af te botten. Voor slijpen is een setje skiklemmen handig voor waxen voldoet een workmate ook wel.

MBT wax, er is goedkope en heeeeeeel erg dure wax. Weet dat de skishop op de hoek de goedkope gebruikt en jij waarschijnlijk het verschil niet gaat merken. Ik kocht bij mijn vola kit een extra 500 grams generieke wax blok en dat voldoet helemaal prima. Qua prijs is 10 a 15 euro goedkoop voor wax en je kunt er ook van boven de 100 krijgen. De eerste vaak in een groot blok de laatste wordt verpakt als kaviaar:-)

Succes

Waxen is oefening zeker als het aankomt op hoe heet het strijkijzer moet zijn en hoe moet ik het goed laten vloeien. Slijpen is meer precisiewerk

Voorbeeld: https://www.auvieuxcampeur.fr/kit-entretien-fartage-eco-ski-…

*bericht bewerkt door SPAM op 26 jan 2024 17:50

Ik zou dit ook graag (leren) doen. Alleen ben ik niet de meest handige. Ik dacht een clinic te volgen maar vind niet gemakkelijk een plaats waar ze dit aanbieden.

Is het ook doenbaar als je gewoon instructievideo’s bekijkt (vooral het waxen zou ik aanvankelijk willen kunnen) of kan je veel ‘verkeerd’ doen?

Ik zou dit ook graag (leren) doen. Alleen ben ik niet de meest handige. Ik dacht een clinic te volgen maar vind niet gemakkelijk een plaats waar ze dit aanbieden.

Is het ook doenbaar als je gewoon instructievideo’s bekijkt (vooral het waxen zou ik aanvankelijk willen kunnen) of kan je veel ‘verkeerd’ doen?

Jurgen_t op 26 jan 2024 18:28

Ik heb laatst een setje van xc man aangeschaft en heb het eens geprobeerd. Eerst op een oude snowblade en daarna op mijn snowboard en de skis van mijn vriendin. In SnowWorld gleed mijn board als een malle moet ik zeggen… Filmpjes kijken is een prima manier maar ik ga toch naar onderstaande clinic bij SnowWorld. Ik wil het graag goed uitvoeren vandaar.

Ik weet niet waar je woont natuurlijk maar SnowWorld Amsterdam heeft 5 februari de laatste clinic van het seizoen. Die was al uitverkocht maar er komt volgens SnowWorld een extra medewerker van Holmenkol mee en daardoor hebben ze nu extra plaatsen. In het nieuwe seizoen hebben ze weer meerdere avonden bij meerdere vestigingen.

https://www.duijvestein-winterstore.nl/holmenkol-clinic/…

🏂

Bij waxen kun je weinig verkeerd doen, als je gaat slijpen moet je echt weten wat je aan het doen bent.
Maar het is ook geen hogere wiskunde hoor. Veel verschillende filmpjes kijken en je eigen verstand gebruiken.

Fun Lovin' Skier

Ik wax m’n ski’s zelf en ik merkte het verschil heel duidelijk tijdens m’n laatste skiweek in januari: ik had de laatste dag een paar Rossi Forza 60’s gehuurd, die kwamen recht uit de doos en de shop had ze (uiteraard) niet geprepareerd. Snap wel dat ze daar voor 1 testdag het nut niet van inzien.

Wel, tov mijn Blizzards gleden die voor geen meter. En ik gebruik goedkope rode Vola wax die ik in een “family pack” bij Decathlon gekocht heb. Zo goed merk je dus dat verschil.

Ik heb het mezelf aangeleerd via YouTube filmpjes. Belangrijk is dat je voldoende opzoeking doet en zelf een soort synthese maakt. Intussen weet ik hoe het moet en niet moet, een clinic hoef ik hiervoor niet meer te volgen.

Ook het slijpen doe ik zelf. Eveneens via YT geleerd, je hebt daar een paar erg goede instructievideo’s op. Kost best wat geld om al het materiaal te verzamelen maar dan heb je ook je eigen atelier.

https://www.wintersport.nl/nieuws/29/01/2024/onderzoek-verho…

En… Als je dan toch zelf gaat waxen… zoek naar wax die minder milieu belastend is…

Bij waxen kun je weinig verkeerd doen, als je gaat slijpen moet je echt weten wat je aan het doen bent.
Maar het is ook geen hogere wiskunde hoor. Veel verschillende filmpjes kijken en je eigen verstand gebruiken.

FLS70 op 26 jan 2024 18:39

Dat is mijn tactiek ja, heb een wax setje gekocht.
Daarmee kan ik alles mooi in de wax zetten na de wintersport zodat alles goed opgeslagen staat en niet uitdroogt.

Daarna dan voordat we gaan in December even een standaard beurtje bij een shop in de buurt.

Dank allen voor jullie reactie.
Ik kan hier wel wat mee.
Veel glijplezier allemaal

Begin met een basisset zoals vele anderen hier aanbevelen en schrijf je in voor een slijp&wax clinic. Gedurende de winter worden er diverse gegeven (op verschillende plaatsen in NL). Naast de video’s online is een live clinic volgen erg zinvol. Ik heb destijds veel aan gehad. O.a. via SnowWorld Zoetermeer die iemand van Holmenkol hadden geregeld destijds.

Ik wil mijn nieuwe ski’s ook zelf waxen en bijslijpen en heb een setje van Vola gekocht met een waxijzer, universele wax, schraper, kantenhoek 88 graden en 3 diamant vijlen 200, 400 en 600. Met welke diamant vijl kan ik mijn nieuwe ski’s (al 1 dag getest in Winterberg) het beste scherp houden tijdens de komende voorjaarsvakantie? Nu eerst diamant vijl 400 en daarna 600 en in de vakantie dagelijks diamant vijl 600? Waxen ga ik alleen doen voor en na de vakantie.

Als er geen bramen opzitten, kun je de kanten bijhouden met diamantvijlen. De volgorde is van grof naar fijn.
Welke je dagelijks gebruikt, hangt van de staat van je kanten af. Gebruik niet grover dan nodig.

Zelf vind ik dagelijks slijpen overdreven, maar zoveel mensen, zoveel wensen.

Fun Lovin' Skier

Dagelijks bijslijpen is misschien wat overdreven, maar ik heb de afgelopen kerstvakantie op ijzige pistes gemerkt dat scherpe ski’s veel verschil maken en wil ze daarom goed scherp houden door regelmatig bij te slijpen met een diamant vijl. Ik snap dat je van grof naar fijn moet gaan maar welke korrel precies nodig is weet ik niet precies. Volgens mij is 200 vrij grof en lijkt mij 400 of 600 voor nieuwe ski’s ok maar ik hoor graag jullie tips.

Mocht je eerst willen testen… heb een hele bult oude ski’s staan.
Zijn zonder bindingen, dus om je leercurve te ontwikkelen prima.
Kan als set of per stuk tegen een kleine vergoeding worden overgenomen.
Div merken en afmetingen. Stuur ze niet op alleen ophalen.
Zal even kijken of ik nog een foto ergens heb.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Nee, bedankt 😀. Ik ben alleen op zoek naar tips met welke korrel diamant vijl ik mijn nieuwe ski’s het beste kan bijslijpen om ze scherp te houden.

Maakt niet echt uit. Weet je welke hoek ze af fabriek hadden? Met diamant slijp je er zo weinig af dat je je om de slijtage van je ski’s absoluut geen zorgen hoeft te maken.

Ik heb set voor zelf slijpen en waxen zeer voordelig samengesteld via riski sport ( duitsland) en amazon. Riski spullen kom je ook op andere sites tegen maar rechtstreeks is voordeliger. Diamantvijltjes en skihouders dan weer via Amazon. Riski verkoopt slijpertjes die beide kanten van je staal kunnen slijpen waarbij je de hoek op de slijper kunt instellen.

Heeft iemand nog zicht op een komende clinic , het liefste in Noord Holland?

2 maart is er een clinic bij Skicentrum Heemskerk: https://www.skicentrumheemskerk.nl/nl/onderhoud/slijp-waxcli…

Ik heb dit jaar een SWIX 88 graden vaste hoek, Wax fleeces, veilklem en wat veilen besteld bij Snowinn voor 70 euro.
Eerder al Vola skiklemmen, wax staaf en wax set van de Decathlon voor een euro of 150.
Wat Holmenkol wax en een sidewall planer hier van het forum voor 35 euro.
En mijn eerste Aliexpress slijpsetje van 25 euro waar ik 6x mee geslepen heb, maar die “diamant” veilen waren gek genoeg niet heel duurzaam.

Uiteindelijk toch meer dan 250 euro uitgegeven, en dan moet je alsnog eens in de zoveel tijd hangend laten slijpen en structuur in je belag laten zetten. Met 1 paar ski’s en 2 skitrips per jaar gaat het wel even duren voor dat materiaal “terug verdiend” is, maar het is wel leuk om het zelf te kunnen, ik hoef mijn spullen niet weg te brengen, en heb wat kunnen testen wat ik fijn vind qua hoek en afbotten.

Ik ben ook aan t twijfelen om onderhoud zelf te gaan doen.
Iemand ervaringen met dit setje: https://www.amazon.nl/XCMAN-ski-snowboard-strijkijzer-zijbas… ?

Geloof dat die vrij compleet is, lees wel dat de “diamantvijlen” niet van al te beste kwaliteit is.

Ik vind het ook leuk om te doen, dat was voor mij de belangrijkste drijfveer om te beginnen.
Maar met een fanatiek gezin (4 paar ski’s en 2 snowboards) is het ook financieel aantrekkelijk geworden.

Mijn advies zou zijn: Begin met een goedkope starterset. Blijf je het leuk vinden, dan kan je in de tijd langzaam investeren in betere spullen (als dat nodig is, onbekend merk is zeker niet altijd slechte kwaliteit). Bijvoorbeeld einde seizoen of in de zomer kan merkspul ineens veel goedkoper zijn. Bekende webshops een beetje in de gaten houden.

Fun Lovin' Skier

Uiteindelijk toch meer dan 250 euro uitgegeven, en dan moet je alsnog eens in de zoveel tijd hangend laten slijpen en structuur in je belag laten zetten.

Thehenk op 07 feb 2024 13:57

Nou ja “moeten”, je kunt hangend slijpen ook wel zelf doen. Weer een tooltje erbij 😄
Structuur in belag zal misschien iets doen, maar volgens mij wordt dit nogal overschat. Op de klok zie je misschien kleine verschillen, maar niemand kan met skien (blind) het verschil voelen.

Ik ben ook aan t twijfelen om onderhoud zelf te gaan doen.
Iemand ervaringen met dit setje: https://www.amazon.nl/XCMAN-ski-snowboard-strijkijzer-zijbas… ?

Geloof dat die vrij compleet is, lees wel dat de “diamantvijlen” niet van al te beste kwaliteit is.

Ivan97 op 07 feb 2024 14:15

Geen ervaring mee, maar ik zou er zeker een “sidewall planer” bij kopen. Eigenlijk liever wat vaste hoeken i.p.v. zo’n instelbare hoek. Alles instelbaar geeft na verloop van tijd speling.

Nou ja “moeten”, je kunt hangend slijpen ook wel zelf doen. Weer een tooltje erbij 😄
Structuur in belag zal misschien iets doen, maar volgens mij wordt dit nogal overschat. Op de klok zie je misschien kleine verschillen, maar niemand kan met skien (blind) het verschil voelen.

Martin7182 op 07 feb 2024 14:41

Ja precies en dat tooltje was ook vrij duur, tenminste de variant die ik kon vinden. Zag wel een simpelere vaste hoek voor hangend slijpen van Holmenkol die ik misschien nog een keer aan schaf als ik een keer iets nodig heb van een webshop die hem heeft.

Mijn Aliexpress vijlhouder heeft er ook een stand voor, maar die vertrouw ik niet echt.

En qua structuur, mijn plan is om dat na elke 6x slijpen te laten doen, wat voor mij neer komt op 1x per 2 a 3 jaar. Vorige ski’s heb ik verkocht na 3 jaar dus niet nodig gehad.

*bericht bewerkt door Thehenk op 07 feb 2024 15:42

Ik snap dat je van grof naar fijn moet gaan maar welke korrel precies nodig is weet ik niet precies. Volgens mij is 200 vrij grof en lijkt mij 400 of 600 voor nieuwe ski’s ok maar ik hoor graag jullie tips.

AJski op 06 feb 2024 15:59

Na ijzervijl de 200 diamantvijl gebruiken, dan 400 en dan 600. Voor de gewone sterveling is 200 meer dan voldoende om ze goed scherp te krijgen. De rest is voor racers, supermannen en supervrouwen. In dat geval heb je ook alleen maar de 200 nodig om ze dagelijks bij te houden.

Ik heb deze tijdje terug aangeschaft als Base Edge file guide: https://www.outdoorxl.nl/holmenkol-base-edge-file-guide.html… en werkt echt heel fijn.
Van Swix heb ik de sidewall planer / cutter.

Via Knives & Tools recent een diamantvijl / keramische slijpsteen gescoord, scheelt ook behoorlijk in de kosten tov van bijv de gangbare skimerken. Als je met een vaste hoek (via Ali kun je die ook een stuk goedkoper krijgen) werkt en klem dan past ie (is iets dikker dus in een standaard kantenslijper past ie niet). https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-skerper-pocket-stone-di…

Met alleen de 200 weet je ook zeker dat je nooit een superman/vrouw wordt😂 Hobby’s kosten geld, maar de aanschaf van goede onderhoudsspullen valt compleet in het niet bij de rest. Persoonlijk koop ik liever kwaliteitsspul zodat ik op de piste tenminste geen materiaal-excuus kan gebruiken. Die paar vierkante cm staalkant is alles wat jou veilig overeind houdt op het magische witte goud, je kunt maar beter zorgen dat dat tiptop in orde is (ik lijk de winterband-commercial van Snowmagazine wel 😄)
@Thehenk ik had +/- 10 jaar geleden een koopje van £30 voor een SkiMan base bevel guide. Tegenwoordig kost zo’n tooltje het dubbele. (net zoveel als 2× de lunch met twee biertjes in Salzburg😋)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 07 feb 2024 16:48

Plaats een reactie