Uitwijken gletsjer/hoog gebied vanuit Ellmau?

Aanstaande maandag vertrekken we voor 5 dagen naar Skiwelt, Ellmau. Gezien de enorm hoge temperaturen niet de beste timing, al zijn we natuurlijk blij dat het niet zal regenen. Wel zijn we bang dat door de lagere ligging en temperaturen boven 0 in de nacht het niet fijn skiën zal zijn. We willen daarom misschien 1 of 2 dagen naar een hoger gelegen gebied rijden. Wat zouden jullie aanbevelen? Misschien een gletsjer?

Hoor graag, bedankt.

Kaprun is het dichtst in de buurt, maar dik een uur rijden
De pistes zullen echter ook in Skiwelt gewoon prima zijn, ondanks de hoge temperatuur. Voor zover ik snel kon zien blijft het dauwpunt laag en dan blijven de pistes ook bij +10 gewoon goed

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 27 jan 2024 08:09

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik ga ook vanaf deze maandag skiën en ben juist erg blij met de vooruitzichten, de absolute killers voor sneeuw zijn namelijk harde wind en regen. Een hoge temperatuur met heldere nachten (dus uitstraling en vorst 's nachts, ook al laten de voorspellingen dat wellicht niet zien) laat de pistes er elke morgen weer goed bijliggen. Tot zeker een uur of 12 elke dag zal het prima zijn, daarna wellicht wat slush. Heel anders dan de afgelopen dagen waar er door de storm en regen de pistes 's nachts pap bleven.

Tip: ski een beetje met de zon mee en je hebt geen enkel probleem. 's ochtends vroeg de zuid-pistes en en daarna de meer west georiënteerde pistes, en gelukkig voor jou zijn de meeste dal afdalingen toch west georiënteerd dus die zullen erg lang goed blijven. Meer gewoon een beetje maart weer (zonder de hoge UV) dus niets geks, sneeuw kan echt wel wat hebben en ook dan kun je gewoon lekker skiën.

Maar al met al: geniet van het schitterende dikke pak sneeuw en strakblauwe lucht, je kunt het een stuk slechter treffen.

*bericht bewerkt door Amelm op 27 jan 2024 08:25

De kunstsneeuwpistes houden het echt goed hoor, geen zorgen maken. Bovenin is het prima vertoeven! Onderin is de sneeuwkwaliteit natuurlijk minder, maar prima te doen.

Dank voor de positieve berichten, zo te horen kan het alleen maar meevallen! Voor de zekerheid kopen we eerst gewoon voor een dag skipas, kunnen we altijd nog een dagje naar Kaprun gaan.
Sowieso gaan we genieten!

Mocht je het toch iets hoger willen opzoeken binnen dezelfde skipas dan kan ik het stuk rond Westerdorf aanraden. Meeste ligt hier echt wat hoger dan het basisgebied Skiwelt. Daarnaast is de Ki-west afdaling (ri kant Kirchberg) wellicht de mooiste afdaling van heel de Skiwelt. Doe die wel meteen 's ochtends vroeg want die ligt vol op zuid/oost en zeer slushgevoelig. Daarna de Westendorf kant en zeker bovenin is de sneeuw daar vaak beter en dit deel van het gebied is ook rustiger dan de rest van Skiwelt.

Veel plezier!

Vooral aan de kant van Ellmau en Scheffau blijven, de pisten aan die kant zijn vaker noord-georiënteerd en houden zich lang goed.
Als je een Super Ski Card neemt, zit de gletsjer van Kaprun overigens gewoon in je weekpas inbegrepen, dat is veel goedkoper dan dagkaarten kopen.

Eens met de voorgaande berichten. Het zal ongetwijfeld lenteskiën worden, maar als je je daarop instelt met bovenstaande tips kun je je prima vermaken.
Ik ben ook in de Skiwelt vanaf donderdag en ga onder geen omstandigheid een uur naar Kaprun rijden, veel te ver voor een accommodatie in dorp met liftverbinding (Söll)

*bericht bewerkt door Jesper op 27 jan 2024 10:25

Gang is alles

De Ellmauer locals gaan in deze situatie naar de Steinplatte. Door de ligging in een kom vooral interessant als de wind warm is. Iets verderop is Fieberbrunn dacht is net iets hoger dan de SkiWelt, maar nog steeds een stuk dichterbij dan Kaprun.

Maar toch denk ik dat behalve Kaprun alle opties maar marginaal beter zijn dan de SkiWelt. Als je de zonkant van Brixen vermijdt denk ik dat je ook in de warmte er een prima vakantie van kan maken.

Ski zeker de Schmiedalm (88, lange sleeplift) in Ellmau, Aualm in Scheffau, en in Sõll de Silberalm. De Itter dalafdaling ligt ook bijna helemaal in de schaduw, maar tot helemaal onderin. Dus alleen 's ochtends.

*bericht bewerkt door caschi op 27 jan 2024 11:36

Zijn best positieve reacties
Wij moeten nog 3 weken wachten. Langetermijn lijkt t over 2 weken wat kouder re worden.
Veel plezier in elk geval.

Mocht je het toch iets hoger willen opzoeken binnen dezelfde skipas dan kan ik het stuk rond Westerdorf aanraden. Meeste ligt hier echt wat hoger dan het basisgebied Skiwelt. Daarnaast is de Ki-west afdaling (ri kant Kirchberg) wellicht de mooiste afdaling van heel de Skiwelt. Doe die wel meteen 's ochtends vroeg want die ligt vol op zuid/oost en zeer slushgevoelig. Daarna de Westendorf kant en zeker bovenin is de sneeuw daar vaak beter en dit deel van het gebied is ook rustiger dan de rest van Skiwelt.

Veel plezier!

Amelm op 27 jan 2024 09:57

Die is echt gaaf he?

De afdaling van de Choralm terug naar brixen mag er ook zijn trouwens….

Totales Vollidiot

Mocht je het toch iets hoger willen opzoeken binnen dezelfde skipas dan kan ik het stuk rond Westerdorf aanraden. Meeste ligt hier echt wat hoger dan het basisgebied Skiwelt. Daarnaast is de Ki-west afdaling (ri kant Kirchberg) wellicht de mooiste afdaling van heel de Skiwelt. Doe die wel meteen 's ochtends vroeg want die ligt vol op zuid/oost en zeer slushgevoelig. Daarna de Westendorf kant en zeker bovenin is de sneeuw daar vaak beter en dit deel van het gebied is ook rustiger dan de rest van Skiwelt.

Veel plezier!

Amelm op 27 jan 2024 09:57

Ik zou zeker niet naar Westendorf gaan, afgelopen week heel veel ijzige pistes🙈
De dal afdaling bij Brixen is onderaan meer voor schaatsers gedacht!

Dank voor de positieve berichten, zo te horen kan het alleen maar meevallen! Voor de zekerheid kopen we eerst gewoon voor een dag skipas, kunnen we altijd nog een dagje naar Kaprun gaan.
Sowieso gaan we genieten!

Rbru op 27 jan 2024 09:35

Volgens mij heb je voor €30.- meer een superski pas. Kun je in oa Kaprun ook mee skiën. En op nog heel veel plaatsen, stuk goedkoper dan dagkaarten denk ik.

Ik zou zeker niet naar Westendorf gaan, afgelopen week heel veel ijzige pistes🙈
De dal afdaling bij Brixen is onderaan meer voor schaatsers gedacht!

annemie57 op 27 jan 2024 16:28

Vanaf de kant van hochbrixen ja.
Maar vanaf westendorf (de choralm) is de dalafdaling bijna altijd uitstekend.

Totales Vollidiot

Ik zou zeker niet naar Westendorf gaan, afgelopen week heel veel ijzige pistes🙈
De dal afdaling bij Brixen is onderaan meer voor schaatsers gedacht!

annemie57 op 27 jan 2024 16:28

Vanaf de kant van hochbrixen ja.
Maar vanaf westendorf (de choralm) is de dalafdaling bijna altijd uitstekend.

Kdtl op 28 jan 2024 13:35

Vanaf de Choralm was de piste heel erg ijzig, zeker het laatste stuk richting dal. Ik weet er alles van, mij knie ligt in de puin en ik ski al jaren 2 tot 3x per jaar. Vanuit Westendorf richting Brixen, het laatste stuk van de dalafdaling is een ijsbaan!

Dan is ons referentiekader anders, ik vond het een paar dagen geleden een prima piste. Hard, maar heerlijk vlot te doen.

Zeker geen “ijsbaan”

Totales Vollidiot

Plaats een reactie