Haute Maurienne Vallei - (live)verslagje 28/01-04/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Eindelijk. Eindelijk is het weer zo ver. Vanaf morgen mag ik weer een week vertoeven in de Alpen. Het is toch al weer lang geleden dat ik die bergen heb gezien, Oktober was het volgens mij, toen om lekker te hiken in Montafon. Het weer was toen fantastisch, Golden Oktober, zoals dat heet hè, en liepen we af en toe over de restanten sneeuw. Komende week skiën we over de restanten, tenminste, als ik al het geklaag soms mag geloven…

Ditmaal is de reden skïen. En voor mij, en mijn reisgenoot Sander, is dit de eerste keer Frankrijk. Na jaren Oostenrijk en Italië waag ik me dus voor het eerst aan de Franse Alpen, met als standplaats Val Cenis.
Nouja, eerste keer, ik heb ooit in een verleden een weekendje gletscher skiën in Tignes gedaan, in Juni. Telt dat?

Goed, ik ben dan ook wel een klein beetje zo’n typische Oostenrijk-ganger met z’n (voor)oordelen over Frankrijk. Is het wel gezellig genoeg? Gatver, die arrogante Fransen… Het is zo ver rijden… blah blah.
Uiteindelijk is mijn hoofddoel skiën, en als het de Franse gezelligheid dan een béétje bij de Oostenrijkse in de buurt komt, teken ik ervoor.

Plan voor komende week: vanuit Val Cenis Lanslevillard in eerste instantie maar eens VC leren kennen, daar lekker skiën, en mochten we er aan toe zijn, de andere gebiedjes op de pas meepakken. Bonneval zou ik in ieder geval graag willen doen.

Eerst morgen er maar eens zien te komen… #Viva la revolución … (ohja gewoon lekker via het bekende DE en CH)

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 27 jan 2024 15:31

Let it snow

Ah jaloers! Onze eerste keer Val Cenis met het gezin in de week van oud en nieuw is zeer goed bevallen. Heel veel plezier daar! En Bonneval-sur-Arc is zeker een aanrader, restaurant daar langs de piste ook!
Ben benieuwd naar jou verhalen en ervaringen!

Leuk, ben benieuwd en lees mee!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat toevallig, ik zit vanaf 17 maart ook voor het eerst in Frankrijk en ook in Val Cenis ^.^
Ben benieuwd naar je avonturen!

Gang is alles

Ik lees graag mee!
We zijn een keer of 5 in Val Cenis geweest. Leuk gebied.

sneeuw witje en de 7 bergen

Is Val Cenis nu de nieuwe Nederlandse enclave in Frankrijk? Veel plezier, HMV staat ook nog op mijn lijstje.

Mr. Slow

Dag 0:

Vanmorgen om ca 04:15 vertrokken vanuit Elburg. Via Duitsland en Zwitserland zijn we om ca 15:30H vanmiddag aangekomen. Prima reis dus, geen file, geen boeren.

Sneeuwgrens ligt knap hoog hier, gelukkig ligt val Cenis op de noordzijde, waardoor de sneeuw tot in het dorp ligt. Zuidhellingen tot een 2000mtr wel sneeuwvrij. Morgen de pistes maar eens bekijken.

null
null

Let it snow

Absoluut ook een dagje Bonneval doen, met mooi weer echt prachtig!

Dagje La Norma is ook mooi ;) over 4 weken mag ik die kant weer op!

Met skiën kom je echt tot rust.

Ik heb nu alweer heimwee, ik moet nog tot december wachten voor in weer in mijn geliefde Lanslevillard ben haha.

Heel veel plezier!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ben 3x in Vak Cenis geweest, leuk skigebied. Zeker ook de pistes bij Termignon verkennen (wel jammer van de lange sleper, maar ach. Bonneval ook leuk voor een dagje, 3000m !

Dag 1:

Vandaag stond Val Cenis zelf op het programma. Helaas niet zo fit, beetje doorsukkelende griep ofzo (?), dus na een bar slechte nacht maar rustig aan gedaan vandaag.

null

Goed, om ca 09:10 bij de lift, en op naar deegebied Termignon. Daar mooi rap heen gegaan, en verscheidene pistes gedaan. Vond vooral de paar rode pistes om de Grand Coin sleeplift lekker. Buitenlucht en skiën doet een mens goed;)

null

Rond de middag terug naar Lanslevillard, even een stukkie baquette in’t appartement (als je toch aan de piste zit…) en op naar la Ranova. Goeie tent, aanbevelingen waren dus op z’n plek. In die hoek nog wat pistes gedaan, hoogste punt ( Met 2800mtr) meegepakt, en via verscheidene rode en blauwe pistes (zwart is hier bijna niet) terug naar ‘huis’.
Conclusie: leuk gebied, mooiste pistes zitten in de uithoeken, en die Fransen zijn lang niet zo arrogant als gedacht ;)

null

Let it snow

Heerlijk! ❤️

Ik vind zelf de Bleue du Lac boven Termignon zo fijn.

Hoorde van een local dat de Ramasse stoeltjeslift naar Termignon gaat - dan zal de drukte daar ook wel toenemen. De plek van de huidige Ramasse zou dan een gondel moeten worden.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dag 2: de heks van Bonneval

Vandaag stond de wekker op 07u. Bakkertje, ontbijten, en in de auto richting Bonneval. Ca 08:50 op een lege parkeerplaats daar:

null

Skies aan en hups, naar boven, dachten we… bij elk van de 4 liften tot aan de top hebben we moeten wachten totdat ze open gingen, dus het was pas tegen 10H dat we op 3000m waren… Fransen…
We hebben zo tot de lunch ongeveer het hele gebied doorkruist en de meeste pistes wel gehad. Fantastisch speelse pistes, goeie kwaliteit en heerlijke grip, hier geen waarschuwing van harde pistes nodig. Tevens geen enkel stoeltje hoeven delen, Vive le laagseizoen.
null

null

Tegen half 2 tijd voor lunch. Een scène tijdens het bestellen: zij: “pas de pous blah blah”. Ik: “do you maybe speak a little english?” Zij: “you (!) speak english” … zei ik gister iets over Fransen? ….

Goed, verder wel machtig lekker gegeten en in vrede uit elkaar gegaan. Na de lunch her en der nog pistes gedaan, en rondje spieren loslopen in Bonneval. Ik heb er machtig genoten van de fijne pistes en mooie uitzichten. Aanrader

null
null

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 30 jan 2024 20:39

Let it snow

Bonneval blijft mooi en rustig, echt genieten!🤩
En volgende keer @Leandro fff om een tip vragen betreffende het piste restaurant in Bonneval😜

LA NORMA😍☃️

Bonneval blijft mooi en rustig, echt genieten!🤩
En volgende keer @Leandro fff om een tip vragen betreffende het piste restaurant in Bonneval😜

Piefke op 30 jan 2024 21:01

Hahahaha, ik vergeet dit niet snel meer Ivo.

Om de rest wat context te geven. Samen met mijn vriendin ging ik mee vanuit het geweldige La Norma naar het prachtige Bonneval. Mijn vriendin en ik zijn niet van broodjes smeren en lunchen meestal bij een berghutje. Op de betreffende maandag achter elkaar aan gereden naar Bonneval. Skies aan getrokken en heerlijk geskied. Zo tegen een uurtje of 12 toch maar eens gaan kijken of er nog een eet tentje was.

Het enige tentje op de berg stond leeg na de corona jaren was het verlaten door de uitbater. Dus naar benden geskied. Het tentje direct bij de lift was ook gesloten… Dan maar richting het dorpje. Veel restaurantjes waren op maandag voor de lunch dicht want het personeel wilde ook wel eens rust. Uiteindelijk bij de sherpa een stokbroodje, ham en kaas gehaald om toch samen met @piefke aan een picknick tafel te kunnen lunchen…

Verwacht eind februari/begin maart ook weer een dagje naar Bonneval te gaan. Ondanks mijn vele vakanties in La Norma slechts een keer in Bonneval geweest. Blijft een stuk rijden voor relatief weinig pistes.

Met skiën kom je echt tot rust.

Geweldig , slechts 1 dag ooit in Bonneval mogen skiën, maar het dorp en het skigebied, die unieke sfeer, ligging, rust; daar ben je terug bij de wintersport die ik iig koester.

Leuk verslag en mooie foto’s! :)

Bla, bla, bla.

Dag 3:

Vandaag stond weer een dagje VC op het programma. Idee was om een beetje de pistes te pakken die we nog niet geskied hadden.
Vanuit ons appartement naar de vieux Moulin gondel gegleden, omhoog, en via Arcellins en piste goulet richting col du mont Cenis. Prachtige rustige hoek, nog wat berggeiten zien rennen op de tegenover liggende wand. Toen onze weg voortgezet om boven Termignon wat pistes te doen. Leuk zijn ook de picknick tafeltjes, waar vele Fransen dan ook gebruik van maken.

null

Toen het ons te druk werd (10 man voor je bij de sleepliften), terug gegaan naar Lanslevillard. Ff broodje int appartement, en na de lunch wat rode pistes door de bossen geknald. Arcelle, Napoleon, Rammasse, stuk voor stuk mooie pistes.

null

Morgen La Norma of Aussois. Zeg het maar

Let it snow

La Norma! Doe de groetjes aan mijn vader, die is daar nu ;)

Zonder dollen, Aussois ligt volledig in de zon dus zal gezien het weer de kwaliteit minder zijn dan in val cenis of La Norma!

Met skiën kom je echt tot rust.

La Norma. Leuk gebied!
Bovenste pistes zullen je bevallen.
De Perdrix en de Norma II

sneeuw witje en de 7 bergen

Tof verslag. Ik zit momenteel ook in Val Cenis. Morgen voormiddag knallen in Bonneval-sur-Arc ;-).

Zit Valmeinier ook op je regio skipas?

The older I get, the better I was

Zit Valmeinier ook op je regio skipas?

Onnem op 01 feb 2024 07:55

Nee helaas, alleen de Haute Marienne.

Let it snow

Dag 4.

Geen La Norma
Ook geen Aussois

Ziek. Was dus toch nog niet over, flinke koorts … Dus dagje appartement (¥$%*@€) hopelijk morgen beter.

Let it snow

Dat is balen @JurrianvanLoo. Beterschap, hopelijk morgen weer op de latten!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Balen ! Beterschap

Sssssht, niet te veel reclame voor de haute Maurienne.
Nee nee , wij komen hier al jaren en hier is echt een andere vibe, misschien wel omdat je zo dicht tegen Italië zit.
Jammer dat je ziek bent geworden, maak er maar het beste van.
Misschien toch wel enkele nadelen , in val cenis zijn de liften nog merendeel van de ontkoppelbare kuiten kletsers. De Met , plan cardinal twee zitter met houten latjes…maar wel toegang tot een mooi freeride stuk.
De sleepers boven Termignon zijn ellendig lang maar de pistes excellent.
Er zijn al jaren plannen voor nieuwere liften maar dat verhaal horen we al 10 jaar.
Wij nemen dat er graag bij .
De rode pistes zijn wel net dat ietsie pittiger als gemiddeld, en hier heb je nog de echte Franse local met zonnebril en haarband ipv helm. Skiën kunnen ze wel .
De restaurantjes zijn over het algemeen prima kwaliteit, check zeker hotel La Poste bij de Polen, stevige portie en lekker.
Have fun en enjoy

*bericht bewerkt door Teekidiezie op 01 feb 2024 18:06

Dank allen voor de beterschapjes, het werd er helaas niet beter op. Ook m’n reisgenoot kreeg het flink te pakken. Ik zag mezelf vandaag niet op de pistes staan, en met de eventuele boeren capriolen in het vooruitzicht, hebben we de t*ring lastige keuze gemaakt om toch iets eerder naar huis te gaan. Helaas.
Voorspoedige reis gehad overigens, naar Elburg was het een 12 uur en 10 minuutjes. Haal ik soms vanuit Oostenrijk niet eens, dus goed tevreden.

Natuurlijk wel een korte conclusie:

  • de meeste Fransen zijn niet vervelend en praten prima Engels
  • je moet Oostenrijk en Frankrijk niet eens wíllen vergelijken. Totaal andere vibe, beide heeft wat, beide aan te raden
  • het is dus helemaal niet zo ver
  • Val Cenis had genoeg te bieden, gebied is niet groot, als gevorderde skiër heb je het na 3 dagen wel gezien. daarom kun je ook de andere gebiedjes pakken op de pas. Mooie uitzichten, lekkere pistes, geen schnitzel … (had ik het over verwachtingen?😉)

Kortom, zeker een keer doen. Tot in Maart, dan een weekje met de fam naar Fiss. Kijk nu al uit naar de schnitzel 😁

Let it snow

Vervelend dat t zo moet eindigen, maar toch paar mooie dagen gehad en mede door dit topic zou het echt heel goed kunnen dat ik volgend jaar hier ook mijn eerste Franse reis ga maken!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi verslag! Jammer dat je niet op je best was, maar nu heb je helemaal een reden om nog een keer te gaan.

Tip: neem een privé les/guide om ook ns buiten de pistes te verkennen. Ik had een skileraar christophe die mij prachtige (en soms ook spannend/uitdagende) stukjes heeft laten zien, maar ook een pad met prachtig uitzicht en ijspartijen aan de wand.

Zorg wel dat je allmountain skies mee hebt ;)

Jammer dat je la norma niet hebt kunnen verkennen, is daar ook heel vermakelijk

Plaats een reactie