Haute Maurienne Vallei - (live)verslagje 28/01-04/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Ik wil niet heel flauw dien, maar hoe komt Val Cenis aan 125km pistes? Als ik de groene slak en de blauwe traverse wegdenk, blijft er niet heel veel over.

Ik wil niet heel flauw dien, maar hoe komt Val Cenis aan 125km pistes? Als ik de groene slak en de blauwe traverse wegdenk, blijft er niet heel veel over.

DrPhil op 03 feb 2024 12:11

Dan blijft er ongeveer 105 over. Minus 20% correctie maakt ongeveer 85 echte km. Maar dat zijn dan wel stuk voor stuk leuke afwisselende pistes. Ik kan mij er in ieder geval prima een week vermaken (en heb toch, al zeg ik het zelf, al heel wat jaartjes ervaring)

*bericht bewerkt door paolie op 03 feb 2024 12:24

Openskimap zegt 90, waarvan 9 die groene piste.

Dat verschil (125 VS 90) is wel aardig in lijn met andere gebieden volgens mij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat laatste kan kloppen. De blauwe Traverse en de Forrestiere schat ik samen ook zeker op 10. Dan blijft er 70 over.

En nog een vraag: omdat het noordhellingen zijn, ski je dan de hele dag in de schaduw?

Nee, niet de hele dag (zoals wel in La Norma met kerst), maar wel vrij veel. Heel zonnig is t alleen beneden en bij de col en boven termignon. Goed voor sneeuw, minder voor de kleur in je gezicht.
Voor Aussois geldt het tegenovergestelde, shitsneeuw en veel zon 😎

Voor mij staat dit, om die reden, op t lijstje voor na de voorjaarsvakantie. Dan zijn noordhellingen perfect, wat mij betreft.

Mijn andere vakantie is vaak voor de kerst, dan is dit voor mij geen optie (en zoek ik ook liever iets dat praktisch volledige besneeuwing heeft).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Cardinallift ligt ook in de zon. 70 is wel weer heel conservatief ingeschat.

Ik ga maar weer naar Les3Vallees. Niet mijn ding, in de schaduw skiën. Al zijn meerdere gebiedjes wel erg leuk.

‘‘t viel me inderdaad nog mee, de hoeveelheid schaduw. Verschillende hutten lekker in de zon op het terras gezeten, en genoeg pistes met zon (in je rug weliswaar) enige wat ik wél jammer vond, is dat de zon in het dal rond een uurtje of 16 wel weg was, geen biertje in het zonnetje achteraf dus

Let it snow

Mooi verslag, dank je wel.

Hoe is de weg er heen? Het laatste stuk dan voornamelijk. Ik moet eind februari rond Macon zijn, ik dacht als ik al lekker op weg ben is het misschien leuk eens in die vallei te kijken en dan lijkt Val Cenis me het meest interessant. Ben alleen met een volkswagen transporter met wat gewicht erin, geen zin om teveel door de bergen te slingeren. Het lijkt voornamelijk snelweg en het laatste stukje staan ook geen scherpe bochten dus zal niet al te steil zijn verwacht ik?

Nee vanaf Modane is er maar 1 haarspeldbocht, en die is in het dorp zelf. Rijdt echt prima!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Nee vanaf Modane is er maar 1 haarspeldbocht, en die is in het dorp zelf. Rijdt echt prima!

LoveToSki op 05 feb 2024 11:39

Dit inderdaad. Geen bergpas, gewoon een normale 2 baans die langzaam hoogte wint.

Let it snow

En als je in Termignon verblijft hoef je de haarspeldbocht niet eens door.

Hier is inmiddels weer geboekt voor eind december, kan alweer niet wachten!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dank voor de antwoorden en voor het enthousiasme. Dat maakt nieuwsgierig. Eens kijken of we het nuttige met het aangename kunnen combineren.

Ik heb Les Balcons, Platinum, op t oog. Is dat ook aan de piste? Lijkt van wel, maar zie t niet helemaal…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb Les Balcons, Platinum, op t oog. Is dat ook aan de piste? Lijkt van wel, maar zie t niet helemaal…

Roy83 op 05 feb 2024 14:28

Als er genoeg sneeuw ligt kun je er naar toe skien. Deze bedoel je denk ik? Je zit ook echt heel dichtbij de gondel omhoog. Daar kun je sowieso met de skies komen (kunst sneeuw).
https://www.google.com/maps/place/R%C3%A9sidence+Les+Balcons…

Met skiën kom je echt tot rust.

Ik heb Les Balcons, Platinum, op t oog. Is dat ook aan de piste? Lijkt van wel, maar zie t niet helemaal…

Roy83 op 05 feb 2024 14:28

In dezelfde klasse: Les Chalets de Flambeau. Ligt nog net iets gunstiger. Maar beide prima.

@leandro die idd. Als ik voor t eerst naar Frankrijk ga wil ik wel een soort ski ski out :). @paolie denk dat de voorkeur hier thuis uitgaat naar die eerder genoemde, maar deze lijkt ook dikke prima. Net wat minder luxe, maar zeker goed.

Dank beiden!!!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En als je in Termignon verblijft hoef je de haarspeldbocht niet eens door.

Hier is inmiddels weer geboekt voor eind december, kan alweer niet wachten!

LoveToSki op 05 feb 2024 13:37

Nu alweer geboekt? Direct bij de accommodatie? Wij denken erover dit jaar weer te gaan met Oud en Nieuw. Is erg goed bevallen…

En als je in Termignon verblijft hoef je de haarspeldbocht niet eens door.

Hier is inmiddels weer geboekt voor eind december, kan alweer niet wachten!

LoveToSki op 05 feb 2024 13:37

Nu alweer geboekt? Direct bij de accommodatie? Wij denken erover dit jaar weer te gaan met Oud en Nieuw. Is erg goed bevallen…

Demtsjenko op 05 feb 2024 15:50

Wij gaan ook weer met O&N!

Wel een andere accommodatie, dit keer bij Le Haut. Vorige accommodatie was prima maar lag naast de kerk dus dan slaap je zelfs met oordopjes in niet met het raam op een kiertje haha. Als deze goed bevalt is het misschien wel een blijvertje! We zitten nu iets verder van de piste vandaan, zo’n 150 meter lopen ipv 80 😂
Ik boek altijd via de Haute Maurienne site zelf / via Gites de France.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 05 feb 2024 15:59

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ga maar weer naar Les3Vallees. Niet mijn ding, in de schaduw skiën. Al zijn meerdere gebiedjes wel erg leuk.

DrPhil op 03 feb 2024 13:29

Uit ervaring weet ik dat La norma echt wel prima is in de voorjaarsvakantie. Je hebt dan genoeg zon op de pistes, maar deze schijnt niet loodrecht erop zodat de sneeuw prima blijft.

@leandro die idd. Als ik voor t eerst naar Frankrijk ga wil ik wel een soort ski ski out :). @paolie denk dat de voorkeur hier thuis uitgaat naar die eerder genoemde, maar deze lijkt ook dikke prima. Net wat minder luxe, maar zeker goed.

Dank beiden!!!

Roy83 op 05 feb 2024 15:30

Volgens mij zit je daar wel goed! Je moet denk een meter of 20 lopen als je naar de piste als er niet voldoende natuursneeuw ligt.

Met skiën kom je echt tot rust.

Ik ga maar weer naar Les3Vallees. Niet mijn ding, in de schaduw skiën. Al zijn meerdere gebiedjes wel erg leuk.

DrPhil op 03 feb 2024 13:29

Uit ervaring weet ik dat La norma echt wel prima is in de voorjaarsvakantie. Je hebt dan genoeg zon op de pistes, maar deze schijnt niet loodrecht erop zodat de sneeuw prima blijft.

aartstyle op 05 feb 2024 15:58

Iemand die gewoon zegt ik ga wel gewoon naar 3 Vallee… Ja ik gun het mensen maar niet iedereen zijn budget en wensen sluiten aan bij 3 Vallee…

Ben blij om te lezen dat steeds meer mensen het Maurienne dal weten te vinden. Het zou mooi zijn als de bedden beter bezet zijn gedurende het gehele seizoen!

Al jaren neem ik vrienden mee naar La Norma. Natuurlijk is het wennen want bijna geen apre ski etc. Maar met een gezellige groep valt het niemand tegen. Het skien bevalt iedereen, zeker met de uitstapjes naar de andere gebieden!

Met skiën kom je echt tot rust.

Wij hebben dankzij @Piefke dit jaar La Norma een dag gedaan en dat gaan we zeker komende winter weer doen! Wat een leuk gebied is dat ook!

De rode piste rechtsboven: Perdrix en Norma 1 vond ik echt heel gaaf. Volgend jaar de Norma 2 proberen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie