Deconnectievrees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grandvalira

Beste,

Wij zijn een groep van 9 vrienden die voor het eerst eens richting Grandvalira gaan. Nu blijkt dat niet iedereen zijn gsm abbo roaming in Andorra heeft, en wifi in onze slaapplaats niet gratis is.

Zoals vele jongeren hebben de meeste al deconnectievrees, dat ze een paar uur onbereikbaar zouden zijn bezorgd hen al panische angst.

Wat zijn de ervaringen met
Wifi op en rond de piste in Grandvalira
Gebruik van Esim ( niet iedere gsm kan dit … )
Andere opties?

ik hoor het graag, samen met andere tips in en rond grandvalira

*bericht bewerkt door maximdesmet op 29 jan 2024 13:43

Wat een briljant woord: Deconnectievrees
Die had ik nog niet gehoord…

Wel betalen voor WIFI…

Het is alweer even geleden dat ik in Andorra geskied heb, denk 2016, maar volgens mij had je toen al overal WiFi in de berghutten. Bij ons zat Andorra wel in het abonnement, dus ook niet heel druk over gemaakt. Ik weet nog wel dat je ook vaak op een Frans netwerk terecht kwam, wij zaten in Pas de la Casa, dus aan de Franse grens. Wellicht een optie om dat netwerk vast te zetten voor degene zonder abbo. Maar dat ligt er dus helemaal aan in welke plaats jullie verblijven.

Misschien eens goed om een paar dagen niet de godganse dag online te zijn…?

Naar een arts en de verslaving bespreekbaar maken!

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Je kunt de telefoons die wel roaming hebben toch als hotspot laten fungeren?

Heerlijk als je door hogerhand even niet online kunt zijn!

Click. Click. Peace

Je aan elkaar voorstellen en vertellen wie jullie zijn en daarna gezellig een gesprek voeren en misschien zelfs een bordspel doen. En als je in de lift zit genieten van het uitzicht om je heen.

Born to Ride

En een centraal afspreekpunt in het skigebied afspreken, voor als iemand onverwachts een verkeerde afslag neemt en de rest van de groep kwijtraakt. Welkom in de nineties ;-)

Haha, wel leuk al die reacties van mensen die overdag online zijn op een wintersportforum…

In al die jaren dat ik in Andorra ben geweest, nooit problemen gehad met roaming. Mocht dat echt niet mogelijk zijn met de abonnementen van jouw deconnectievrezende reisgezellen, dan kunnen ze voor de week vakantie toch ook lokaal een pre-paid simkaartje in de winkel kopen? Die kun je echt in elke supermarkt krijgen. Veel plezier!

Haha, wel leuk al die reacties van mensen die overdag online zijn op een wintersportforum…

Folski op 29 jan 2024 15:38

Niet iedereen werkt overdag’s 😉

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik denk dat het voor de NLse abonnementshouders vanzelfsprekener is dat wij overal zonder extra kosten online kunnen dan voor Belgische. Ook Zwitserland valt bijv voor België onder apart betalen.

Je hebt een paar opties:

  • Betalen voor een internationale bundel indien mogelijk als je het echt zou willen doen om tracken van stats
  • Betalen voor wifi
  • Wifi op de bonnefooi
  • Gewoon lekker afkicken

Ik vind die laatste altijd wel fijn. Zo veel meer rust als je niet zo vastgeplakt zit aan de telefoon.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 29 jan 2024 16:36

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Haha, wel leuk al die reacties van mensen die overdag online zijn op een wintersportforum…

Folski op 29 jan 2024 15:38

Niet iedereen werkt overdag’s 😉

kesman op 29 jan 2024 16:35

Maar zijn wel online … ;-)

Via https://www.firsty.app/ kan je aan de hand van een eSIM gebruik maken van mobiele data.

Er is een gratis formule, waarbij je onbeperkt aan een basissnelheid kan werken.

Hogere netwerk snelheid nodig? Dan kan je voor €2 per dag upgraden … Dan kan je perfect streamen, videobellen, …

Ik heb er tot nu toe 1 maal gebruik van gemaakt en was zeer tevreden!

Haha, wel leuk al die reacties van mensen die overdag online zijn op een wintersportforum…

Folski op 29 jan 2024 15:38

Niet iedereen werkt overdag’s 😉

kesman op 29 jan 2024 16:35

Maar zijn wel online … ;-)

Folski op 29 jan 2024 16:57

Zeker😀

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Mijn wederhelft is zo.n held die zijn telefoon inderdaad " thuis" laat liggen… want hij heeft vakantie… tot ergernis van mij als je elkaar kwijt raakt als ik ff met de kids ski en hij een afdaling alleen doet… of als een van de kids wordt afgevoerd en hij vervolgens niet te bereiken is als ik mee moet naar het ziekenhuis… gebeurd dus echt niet meer ;) hoop ik 😋 ok vroeger ging het ook zonder maar het is zo handig…
Maar goed de discussie was internet: hey je hebt vakantie…

Voor internet kun je goedkoop een esim nemen via de app Airalo op je telefoon. Doe ik altijd als ik buiten EU ben. Super handig en snel, kan je thuis al klaar zetten. Op YT staan veel filmpjes hoe je ze installeert maar is heel simpel. Sneller dan lokale sim en vaak goedkoper. Handigst is wel als je een telefoon met dual sim hebt waardoor je dus je huidige sim voor bellen kan gebruiken en dan die lokale sim als mobiele data! Zo blijf je ook gelijk bereikbaar op je eigen nummer mocht iemand bellen.

Doe er je voordeel mee ;)

Net ff gekeken, in Andorra hebben ze ook opties !

null

Bedankt voor de reacties allemaal.

eerst en vooral, voor mezelf, ik wou kiezen voor de optie => deconnecteren en 'smorgens afspreken waar je 's middags wil eten, en 'smiddags afspreken waar je 's avonds wil eindigen. We skieën sowieso in kleinere groepjes, en sommige hebben wel roaming. Dus ikzelf zag het probleem niet. Maar er zitten mensen tussen die om werk redenen ( wat ik niet zou doen ) bereikbaar willen zijn. En ook jongeren van GenZ die niet meer een uurtje zonder kunnen.

Ik zou het heerlijk vinden als de meeste eens wat minder op hun smartphone zouden tokkelen en meer genieten van het uitzicht en elkaars gezelschap :)

om dan terug te komen op de mogelijkheden die het wel kunnen of doen:
Lokale sim kaart halen = geen optie, die moet je blijkbaar tijdens de kantooruren in Andorra La Vella gaan halen met nodig papierwerk (gelinkt aan paspoort)

Airalo & Firtsy: dit werkt met Esim, niet iedereen heeft een gsm dit dat alreeds kan: lees meestal degene die een goedkoper abbo hebben waarin Andorra niet inzit qua roaming, die heeft ook geen gsm met Esim…

Waarschijnlijk zal het eindigen met 4.5€/dag om wifi te hebben op ons appartement… Op de piste is veelal wifi, en in de eettenten ook. Dusja alles komt goed, bedankt om mee te denken en te filosoferen over het wel dan niet internet / gsm op de piste

Bedan

… Maar er zitten mensen tussen die om werk redenen ( wat ik niet zou doen ) bereikbaar willen zijn.

maximdesmet op 30 jan 2024 11:00

Enkel bereikbaar zijn hoeft (voor iedereen in de groep) in principe niets te kosten.
Op het moment dat iemand je belt kan beslissen of je opneemt…

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 30 jan 2024 11:16

Grappig dat je zegt dat juist degene met een goedkoper abonnement geen roaming hebben, want ik heb een abonnement van een paar euro bij Simpel, sim only dus, en heb roaming in zowel Andorra als Zwitserland, dus dat zegt niets. Misschien nieuwe optie, overstappen 😀
Succes ermee, hopenlijk hebben jullie ook nog gewoon gezellig zonder telefoons

Grappig dat je zegt dat juist degene met een goedkoper abonnement geen roaming hebben, want ik heb een abonnement van een paar euro bij Simpel, sim only dus, en heb roaming in zowel Andorra als Zwitserland, dus dat zegt niets. Misschien nieuwe optie, overstappen 😀
Succes ermee, hopenlijk hebben jullie ook nog gewoon gezellig zonder telefoons

elmo op 30 jan 2024 11:21

In Nederland is dat ook wel vrij standaard tegenwoordig. Maar als TO en zijn groep uit België komen kan dat een heel ander verhaal zijn.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

En een prepaid kaartje kopen in Nederland? Is dat geen optie? Kun je gewoon in de winkel halen zonder gedoe en de kosten voor gebruik in Nederland, België of Andorra zijn gewoon hetzelfde.

Afgelopen Kerst heb ik een datakaartje gekocht via https://www.simoptions.com/. Misschien niet de goedkoopste maar werkte perfect: telefoon via je eigen sim en data via de e-sim van Simoptions met behoud van je eigen nummer voor Whatsapp en zo.

En een prepaid kaartje kopen in Nederland? Is dat geen optie? Kun je gewoon in de winkel halen zonder gedoe en de kosten voor gebruik in Nederland, België of Andorra zijn gewoon hetzelfde.

Gilio op 30 jan 2024 12:28

tgoja, is niet echt een optie met ons druk leven van de meeste. We wonen ook tegen de Franse grens, dus Nederland is minstens 1u15 rijden. Deze optie is niet echt de best te overwegen optie voor ons

Afgelopen Kerst heb ik een datakaartje gekocht via https://www.simoptions.com/. Misschien niet de goedkoopste maar werkte perfect: telefoon via je eigen sim en data via de e-sim van Simoptions met behoud van je eigen nummer voor Whatsapp en zo.

frederik_15 op 30 jan 2024 13:40

Werkt terug via Esim, voor de meeste die het nodig hebben geen perfecte oplossing…

Grappig dat je zegt dat juist degene met een goedkoper abonnement geen roaming hebben, want ik heb een abonnement van een paar euro bij Simpel, sim only dus, en heb roaming in zowel Andorra als Zwitserland, dus dat zegt niets. Misschien nieuwe optie, overstappen 😀
Succes ermee, hopenlijk hebben jullie ook nog gewoon gezellig zonder telefoons

elmo op 30 jan 2024 11:21

In Nederland is dat ook wel vrij standaard tegenwoordig. Maar als TO en zijn groep uit België komen kan dat een heel ander verhaal zijn.

LoveToSki op 30 jan 2024 11:24

Inderdaad vanuit Belgie, zoals vele dingen in Belgie is Telecom pokkeduur, en al zeker roaming ( als het buiten EU is ), mijn provider doet zelfs geen Roaming buiten EU, gewoon om torenhoge kosten te vermijden. Ikzelf zal bijgevolg in Andorra gewoon niet bereikbaar zijn als ik geen alternatief neem ( tenzij eens wifi onderweg )

Grappig dat je zegt dat juist degene met een goedkoper abonnement geen roaming hebben, want ik heb een abonnement van een paar euro bij Simpel, sim only dus, en heb roaming in zowel Andorra als Zwitserland, dus dat zegt niets. Misschien nieuwe optie, overstappen 😀
Succes ermee, hopenlijk hebben jullie ook nog gewoon gezellig zonder telefoons

elmo op 30 jan 2024 11:21

Op dat vlak is Belgie net iets anders dan Nederland denk ik…

Het hangt ook van je provider af. Bij Proximus zit Andorra mee onder de EU en zijn er geen roaming kosten.

Grappig dat je zegt dat juist degene met een goedkoper abonnement geen roaming hebben, want ik heb een abonnement van een paar euro bij Simpel, sim only dus, en heb roaming in zowel Andorra als Zwitserland, dus dat zegt niets. Misschien nieuwe optie, overstappen 😀
Succes ermee, hopenlijk hebben jullie ook nog gewoon gezellig zonder telefoons

elmo op 30 jan 2024 11:21

In Nederland is dat ook wel vrij standaard tegenwoordig. Maar als TO en zijn groep uit België komen kan dat een heel ander verhaal zijn.

LoveToSki op 30 jan 2024 11:24

Inderdaad vanuit Belgie, zoals vele dingen in Belgie is Telecom pokkeduur, en al zeker roaming ( als het buiten EU is ), mijn provider doet zelfs geen Roaming buiten EU, gewoon om torenhoge kosten te vermijden. Ikzelf zal bijgevolg in Andorra gewoon niet bereikbaar zijn als ik geen alternatief neem ( tenzij eens wifi onderweg )

maximdesmet op 30 jan 2024 15:39

Telecom providers zijn alleen verplicht om EU dezelfde tarieven aan te bieden. Verder niks. Odido (T-Mobile) bijv biedt ook geen roaming aan in Zwitserland. alleen bij specifieke zakelijke abbo’s( geen EU) en is niet goedkoop dus zegt niks.

*bericht bewerkt door DaphneK op 30 jan 2024 15:54

Plaats een reactie