Geplande nieuwe liften in Val Cenis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Mogen we de Franse naamgenoot van LoveToSki geloven van het forum Remontees Mecaniques, volgens zijn lokale bronnen zijn dit de geplande investeringen in Val Cenis:
Gereed voor winter 24/25:

  • Stoeltjeslift Roches Blanches wordt vervangen voor een koppelbare versie (gebruikt uit Val Thorens)
  • Vernieuwde stations stoeltjeslift Girarde.

Plannen voor winter 25/26:

  • Ramasse wordt vervangen door een Telemix, ofwel een combilift met gondels en stoeltjes.
  • De Ramasse (6-pers stoeltjeslift) wordt herplaatst en vervangt sleeplift Grand Coin en Lac.
  • Nieuwe besneeuwde piste van Termignon naar Lanslevillard, geen pad meer, maar een echte piste terug, onder de Turra stoeltjeslift.
  • Momenteel niet op de pistekaart, wel op Opensnowmap gemarkeerd, piste Cembros wordt in ere hersteld.
  • Nieuwe blauwe piste aan andere zijde van de sleeplift Mont Cenis.

Verdere plannen:

  • De Ramasse met gondels uitrusten doet men om op termijn met een nieuwe Pendelbaan naar Fort Turra te bouwen en daarmee het zomertoerisme op te krikken. Men denkt aan restauratie, horeca en meer op die unieke plek.

Met de uitspraak van de rechtbank in Grenoble afgelopen zomer, dat de voorgestelde uitbreidingen uit het SCOT 2020 niet verder uitgewerkt mogen worden. Lijkt men in Val Cenis het plan om de Combe Clery te ontwikkelen als skigebied dus te laten varen, en alleen voor zomertoerisme te ontwikkelen. Wel denkt men voor de nieuwe versie in de richting van Col de Sollieres.

*bericht bewerkt door Derhansel op 30 jan 2024 10:19

Leuk een naamgenoot haha.

Ik heb afgelopen winter van een local gehoord dat de Ramasselift inderdaad naar Termignon gaat, ter vervanging van 1 of 2 van de slepers. Dat wisten ze nog niet zeker - zal het wel drukker maken daar want toegankelijker. Volgens mij zijn er sowieso veel dingen voor Termignon gepland: Cembros, Roches Blanches, Girarde.

Ramasse zelf wordt sowieso een gondel begreep ik. Maar Telemix vind ik stiekem nog beter want is sneller voor een skieer dan een gondel. Met een gondel wordt het wel makkelijker om daar met klasjes naar boven te gaan en lekker de escargot af te rollen.

Piste onder Turra is echt een goed plan, leuker dan weer met de stoeltjes naar beneden. De verbindingspiste/pad is zo vaak dicht.

Kijk er wel naar uit, ik ben nog lang niet klaar met Val Cenis!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Al jaren heb ik kaartjes gezien dat er bij Thermigon bij gebouwd gaat worden. Zou mooi zijn… Andere kant is dat het nu heerlijk rustig Carven is boven bij Termignon. Veel mensen laten dit (Deel)gebied links liggen bij gebrek aan stoeltjes liften.

Het zou mooi zijn als je inderdaad een goede verbindingspiste krijgt. Dan sluit het gebied beter aan op de rest van Val Cenis.

Met skiën kom je echt tot rust.

Mooie plannen als dit idd allemaal doorgaat! Val Cenis is ook mijn favo gebied:)

Het ‘bijbouwen’ waar @Leandro op doelt is denk ik wel iets anders dan de vervangingen van bestaande liften die @Derhansel noemt. Op de Combe de Cléry (tussen de Ramasse en Termignon in) staan al jaren twee nieuwe liften als ‘projet’ ingetekend waarmee het gebied uitgebreid zou worden. Probleem daar is - meen ik - dat het hier (deels) om beschermd natuurgebied gaat. Of die uitbreiding er ooit komt, is dus de vraag.

Dan is uitbreiden in bestaand gebied makkelijker. En een nieuwe piste onder de Turra zou fijn zijn! De Traverse is superleuk als er voldoende sneeuw ligt, maar is idd heel vaak dicht en bij mindere condities funest voor je ski’s met veel steentjes/kale plekken onderaan.
Die Cembros ken ik niet, die ga ik opzoeken. Is dat net zoiets als de Napoléon die vorig jaar ineens (weer) op de kaart stond?
En tja, elk voordeel heeft z’n nadeel… dan wordt het in Termignon idd vast drukker.

Ik vind Val Cenis steeds interessanter worden…mijn indruk is dat in t laagseizoen, na de voorjaarsvakantie, het hier vrij rustig is. Dat klopt toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja, dat klopt. Maar zelfs in het hoogseizoen zijn er nauwelijks wachttijden bij de liften.

Zijn relatief weinig toeristenbedden tov redelijk in de buurt liggende grote gebieden.

Volgens mij staat er op de kaart van dit en vorig jaar geen projet meer. Idd ivm beschermd gebied en dieren.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Uit ervaring van deze week: gisteren volgens mij 1 stoeltje moeten delen met onbekenden, en hooguit een enkel stoeltje moeten wachten. Heb het nog nergens zo rustig gezien.

Let it snow

Ik vind Val Cenis steeds interessanter worden…mijn indruk is dat in t laagseizoen, na de voorjaarsvakantie, het hier vrij rustig is. Dat klopt toch?

Roy83 op 30 jan 2024 19:49

Ben er 1x in het laagseizoen geweest (mid-januari) en 3x in de voorjaarsvakantie. Nooit echt druk meegemaakt, hooguit ‘s ochtends bij de start van de lessen even aansluiten maar zelfs dan zit je binnen 5 minuten in de lift. Het is hier volgens mij nooit echt druk.
En het is écht een superleuk gebied. Dit jaar naar Valloire want manlief wilde eens ergens anders heen, maar ik zou zo voor de 5e (en ook voor de 50e😜) keer teruggaan naar Val Cenis.

Mooie plannen als dit idd allemaal doorgaat! Val Cenis is ook mijn favo gebied:)

Het ‘bijbouwen’ waar @Leandro op doelt is denk ik wel iets anders dan de vervangingen van bestaande liften die @Derhansel noemt. Op de Combe de Cléry (tussen de Ramasse en Termignon in) staan al jaren twee nieuwe liften als ‘projet’ ingetekend waarmee het gebied uitgebreid zou worden. Probleem daar is - meen ik - dat het hier (deels) om beschermd natuurgebied gaat. Of die uitbreiding er ooit komt, is dus de vraag.

Dan is uitbreiden in bestaand gebied makkelijker. En een nieuwe piste onder de Turra zou fijn zijn! De Traverse is superleuk als er voldoende sneeuw ligt, maar is idd heel vaak dicht en bij mindere condities funest voor je ski’s met veel steentjes/kale plekken onderaan.
Die Cembros ken ik niet, die ga ik opzoeken. Is dat net zoiets als de Napoléon die vorig jaar ineens (weer) op de kaart stond?
En tja, elk voordeel heeft z’n nadeel… dan wordt het in Termignon idd vast drukker.

Jorien83 op 30 jan 2024 19:36

Zoals ik al schreef, is het Combe Clery plan, want in het zogenaamde SCOT 2020 stond, afgelopen zomer gezamenlijk met de andere plannen van de Maurienne om toerisme te ontwikkelen bij de rechter afgeschoten.

Daarom zijn/lijken er nu 3 ontwikkelingen gaande;

  • Met zet in op een verbeterde verbinding tussen de deelgebieden, en Termignon moderniseren, wat natuurlijk ook wel nodig is. Zoals al geopperd, zal het skivolk zich dan aannemelijk nog beter spreiden en is er ruimte voor verdere groei van bedden.
  • Er wordt ingezet op meer zomertoerisme, met in 2 fases uiteindelijk een liftverbinding naar het Fort Turra, wat echt een bezienswaardigheid is en zo ook moet worden.
  • In een volgend plan van de Maurienne om ontwikkelingen vlot te krijgen, denkt men erover om het gebied van Termignon op hoogte uit te breiden richting de Col de Sollieres. Ook daar stonden op nog redelijke recente pistekaarten een projectlift ingetekend.

null

Maar wat mis ik? Het is sneeuwzeker, pistes op noorden boven en onder de boomgrens, aardige mensen, betaalbaar, skipas met meerdere gebieden, fatsoenlijke accommodaties, rust, gemoedelijk. Waarom is het niet populairder en waarom is de skipas zo goedkoop? Wat is de catch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waar komt deze pistekaart vandaan dan? Want op die van het gebied zelf (site van VC zelf) staan al zeker 2 jaar geen projecten meer ingetekend. Toch steken ze keer op keer de kop weer op terwijl ze al flink lang gecancelled zijn. Ook de col de Sollieres staat daar niet meer op als project - al weet ik wel dat ze die nog niet helemaal afgeschreven hebben. https://app.infonet-online.fr/pages/val-cenis/page_23225.htm… https://app.infonet-online.fr/pages/val-cenis/page_23291.htm…

Fort Turra in de zomer gaat het gebied ook dan wel een boost geven. Er is nu niet heel veel in de zomer te doen, liften draaien ook maar 3 dagen per week dan. (Wel lekker rustig vakantie vieren!)

*bericht bewerkt door LoveToSki op 31 jan 2024 09:12

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Maar wat mis ik? Het is sneeuwzeker, pistes op noorden boven en onder de boomgrens, aardige mensen, betaalbaar, skipas met meerdere gebieden, fatsoenlijke accommodaties, rust, gemoedelijk. Waarom is het niet populairder en waarom is de skipas zo goedkoop? Wat is de catch?

Roy83 op 31 jan 2024 09:10

Waarom zou je zoveel mooie skigebieden voorbij rijden?
En wie kiest er nu een skigebied in Frankrijk met maar 125km pistes?
Liggen die dorpen met 1400mtr niet erg laag?

Wanneer je competitief wil zijn in Frankrijk, moet je echt een goed pakket bieden. Dus met een kleiner skigebied, zul je naast een competitieve prijs ook wel wat moeten bieden, ik denk dat ze dat heel goed doen.

*bericht bewerkt door Derhansel op 31 jan 2024 09:32

Waar komt deze pistekaart vandaan dan? Want op die van het gebied zelf (site van VC zelf) staan al zeker 2 jaar geen projecten meer ingetekend. Toch steken ze keer op keer de kop weer op terwijl ze al flink lang gecancelled zijn. Ook de col de Sollieres staat daar niet meer op als project - al weet ik wel dat ze die nog niet helemaal afgeschreven hebben. https://app.infonet-online.fr/pages/val-cenis/page_23225.htm… https://app.infonet-online.fr/pages/val-cenis/page_23291.htm…

Fort Turra in de zomer gaat het gebied ook dan wel een boost geven. Er is nu niet heel veel in de zomer te doen, liften draaien ook maar 3 dagen per week dan. (Wel lekker rustig vakantie vieren!)

LoveToSki op 31 jan 2024 09:11

Van dezelfde website v Remontees Mecaniques, daar zitten de freaks met alle ins en outs.
Btw de niet actuele pistekaart op wintersport.nl van VC laat ze ook nog zien

Wanneer je competitief wil blijven, zul je moeten investeren in de toekomst. De Haute Maurienne is uit een meteorologische studie als toekomstbestendige sneeuwbestemming naar voren gekomen. Het is daarom ook een logische ontwikkeling dat je kijkt welke investeringen er mogelijk zijn, zowel in financiën, als ecologisch ed.
Ze zijn nu al bijna 20 jaar heel doelmatig aan het uitbreiden, zowel in het skigebied als met passende groei van toeristenbedden, er lijkt een solide bedrijfsvoering te zijn (groeien, maar niet tegen elke prijs).

*bericht bewerkt door Derhansel op 31 jan 2024 09:40

Maar wat mis ik? Het is sneeuwzeker, pistes op noorden boven en onder de boomgrens, aardige mensen, betaalbaar, skipas met meerdere gebieden, fatsoenlijke accommodaties, rust, gemoedelijk. Waarom is het niet populairder en waarom is de skipas zo goedkoop? Wat is de catch?

Roy83 op 31 jan 2024 09:10

Het gebied is eigenlijk pas een jaar of 15 met elkaar verbonden. En dan nog is het voor Franse begrippen niet zo groot. Beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Oostenrijkse Ski Juwel (Wildschönau-Alpbachtal), dat ook omringd wordt door veel grotere gebieden.

*bericht bewerkt door paolie op 31 jan 2024 10:12

Maar wat mis ik? Het is sneeuwzeker, pistes op noorden boven en onder de boomgrens, aardige mensen, betaalbaar, skipas met meerdere gebieden, fatsoenlijke accommodaties, rust, gemoedelijk. Waarom is het niet populairder en waarom is de skipas zo goedkoop? Wat is de catch?

Roy83 op 31 jan 2024 09:10

Het gebied is eigenlijk pas een jaar of 15 met elkaar verbonden. En dan nog is het voor Franse begrippen niet zo groot. Beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Oostenrijkse Ski Juwel (Wildschönau-Alpbachtal), dat ook omringd wordt door veel grotere gebieden.

paolie op 31 jan 2024 10:10

En het is wel echt Frans en geen feestbestemming. Plus best een stuk rijden. En geen Nederlandse skiles (al hebben wij dat nooit een probleem gevonden). En het is gewoon niet zo bekend.

Maar je krijgt er zoooo veel voor terug!

Ja precies, vooral een specifieke doelgroep dus? Dat klinkt wel logisch.

Ik zou Ischgl voorbij rijden voor Kappl en See, vind Radstadt leuker dan Flachau en verkies Obereggen boven Val Gardena, soms vergeet ik dat dat wat atypisch is, maar Val Cenis boven 3Vallees valt misschien wel in datzelfde trendje? Echt heel groot hoeft van mij niet en wat we echt aantrekt is de mogelijkheid om bijvoorbeeld een dagje La Norma te doen.

Hoeveel verder het is, is nu even lastig inschatten, google maps doet nu alles door Zwitserland (en dat is normaal niet logisch denk ik?)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is normaal, zonder Zwitserland vanaf Utrecht ongeveer 1100km. Dan pak je Luxemburg en een deel van de RdS mee.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dat is niet heel veel verder dan de bestemmingen waar ik normaal heen ga (Dolomieten/Ski Amade), eigenlijk. En volgens mij rijdt Frankrijk fijner dan Duitsland…

Tnx allen voor t meedenken en alle antwoorden! Het staat op de shortlist voor 24/25. Ik zie dat er ook echt luxe accommodatie is (dat Balcons Platinum bijvoorbeeld) dat helpt hier thuis ook mee :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jup, die vergelijkingen gaan zeker op, en ja voor een specifieke doelgroep, vaste gasten;

Ik denk zo in de trend van, een gepaste prijs voor goede balans kwantiteit, kwaliteit.
Voor mensen voor wie wintersport niet zomaar vanzelfsprekend is, daar graag iets voor terug krijgen, en van de gebaande paden gaan om massa te mijden en authenticiteit te vinden.

De route gaat tot de splitsing A43-A430 normaal dezelfde route. Je bent in veel gevallen zeker zo snel in Val Cenis tov aantal skistations in de Tarentaise

Ik ga al bijna 30 jaar naar Val Cenis, vorige week nog eens geweest sinds 6 jaar geleden. Ik heb al heel wat zien veranderen/evolueren.
I.v.m. de Ramasse, deze krijgt een nieuw dal en bergstation (aangepast voor telemix). Deze stations worden herbruikt voor de de vervanging van de sleepliften boven in Termignon.
Een telemix voor Ramasse is geen slecht idee. De snelheid moet nu telkens aangepast worden bij het op en afstappen van de vele wandelaars.

@thefarmer ik kijk wel uit naar de telemix! Lekker in de stoeltjeslift en als het echt hard en koud waait in de gondel. Of ze moeten met bubbels komen.

Zal op Termignon wel drukker worden met alle nieuwe liften.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

En hierbij de officiele documentatie die de plannen van Val Cenis aankondigt:
https://www.mrae.developpement-durable.gouv.fr/IMG/pdf/24021…

Pagina 8-9

*bericht bewerkt door Derhansel op 20 feb 2024 18:57

Op het pistekaartje van dit jaar (op de site van VC zelf, op Wintersporters.nl staat de oude nog) zie ik al een paar veranderingen:

  • piste Napoleon is ‘doorgetrokken’ naar boven (bijna op de lijn van de Quebecoise, die er niet meer op staat)
  • bovenste deel van de Flambeau heet nu Cugnes
  • extra rode piste in Termignon
  • Route du Lac is nu Route des Lacs🙃

Wat ik me nog afvraag: wat is het traject van piste Cembros, die kennelijk eerder al bestond? Weet iemand dat?

null

Dus tussen sleeplift Grand Coin en Grande Combe in; omdat de sleeplift straks wordt weggehaald, komt er meer ruimte voor een verbeterde versie van de piste

*bericht bewerkt door Derhansel op 24 feb 2024 15:38

Tnx @Derhansel ! In Termignon dus:)

Ik ben afgelopen week naar Valfréjus geweest en heb woensdag in Val Cenis geskied. Wat een leuk gebied! In de Ramasse lift viel mij nog wat op net voor 4u zat ik in die lift en ging deze erg traag. Nu bleek dus dat er bovenin honderden wandelaars instapten. Daarom moest de lift extra langzaam. Dit is ook al een reden om deze lift te vervangen en hier gondels te plaatsen of de mix.

De traverse piste ging ook pas aan het einde van de ochtend open. Ik ben gestart in Lanslebourg en vanaf daar naar Termignon gegaan toen zat de piste dicht eind van de ochtend ging ik weer terug en was deze piste opeens open. Het was er erg rustig en ik had het geluk dat er ook nog een hert voor mij de piste overstak daar.

Erg mooi gebied, ik verwacht hier nog wel eens terug te komen

Plaats een reactie