Eigen ski op borstelbaan

Mijn zoontje heeft een tijd privéles gehad op een borstelbaan (was nog te jong voor groepsles). Materiaal was toen inbegrepen. Vanaf nu mag hij meedoen met groepsles. Maar daar is materiaal niet inbegrepen. Huren vind ik vrij duur, aangezien hij vanaf september waarschijnlijk wekelijks les heeft. Ik heb voor de wintersportvakantie nieuwe ski’s voor hem gekocht. Maar zit een beetje te twijfelen of we deze ook op de borstelbaan gaan gebruiken. Is dit heel slecht voor de ski’s? Kan ik beter een setje goedkope tweedehands ski’s op markplaats kopen voor op de borstelbaan?

dat laatste zou ik doen. Het kan zijn (afhankelijk van een aantal factoren) dat je je ski vernaggelt. Zelf meegemaakt op de borstelbaan, maar gelukkig heeft de expolitant toen tegen nieuwwaarde de schade vergoed

Zou niet je nieuwe ski’s gebruiken op de borstelbaan. Hoor vaak dat ski’s daar onderling verkocht worden. Misschien is er een kind van 1 of 2 jaar ouder die van z’n ski’s af wil?

Zelf gedaan met ceramic wax er op, kregen de skis niets van.

Edwin van Riel

Bij goed onderhoud hoeft het niet slecht te zijn voor je ski’s.
Kanten goed slijpen en, misschien nog belangrijker, waxen met speciale borstelbaan wax (bijv. Holmenkohl ceramic wax).
Niet skiën op een droge baan.
Je baanski’s gaan dan lang genoeg mee.

Je kunt met dezelfde set zowel baan als sneeuw doen.
Maar in de praktijk hebben baanskiers (zeker de wat fanatiekere wedstrijd- en trainingsgroepen) verschillende sets voor baan of sneeuw. Vooral vanuit praktisch oogpunt, want wisselen tussen baan en sneeuw betekent alle ceramic wax eruit, sneeuwwax erin en bij terugkomst op de baan weer andersom. Bewerkelijk dus.

Zeker voor wedstrijdtraining is een oude set niet handig omdat daar de spanning redelijk uit is. Gewoon met gloednieuwe slalomski’s die baan op.
Je zou je een seizoen oude sneeuwski’s ook naar baan kunnen omzetten als je voor het nieuwe seizoen nieuwe sneeuwlatten koopt. Maar een hele oude set zou ik dus niet pakken voor de baan. Je hebt de rebound echt nodig om door de slalompalen te kunnen draaien.

Voor kids die nog niet echt een hoog niveau hebben komt het wat minder nauw. Een tweedehands setje erbij is dan prima voor de baan.

Voor de meeste banen heb je Ptex of grafietbelag nodig. Alleen op Neveplastmatten (zoals wij die in Winterberg op de oefenweide nu op een kleine oppervlakte testen) kan je nmet normale ski’s terecht.
Probleem is vaak de hitte door wrijving, waardoor het belag heel snel aan gort is.

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 31 jan 2024 12:54

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Heel erg bedankt voor de hulp. Dacht zelf al dat het niet verstandig was om zijn nieuwe ski’s te gebruiken en de meesten bevestigen dit ook. Ga dus voor hem op zoek naar een setje op markplaats.

Ik heb ondertussen ski’s aangeschaft via marktplaats. Moet ik daar nog iets speciaals mee doen voor hij er de borstelbaan mee op kan? Andere wax eronder o.i.d.?

Zeker, wat ik al eerder schreef:
Sneeuwwax eruit.
Ceramic wax erin.
En goed slijpen.
En de bindingen even (laten) afstellen.

Als je dat niet zelf wil doen kan je dit ook bij een goede skishop vragen, Skishop Nieuwegein biedt o.a. beurten aan voor baan naar sneeuw en andersom.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dan ga ik even langs bij de skishop, want heb er zelf geen verstand van.

Plaats een reactie