Off-piste droom van 10 zoon

Beste skiërs,

Mijn zoon droomt van off-piste skiën, hij skied vanaf zijn 3e jaar. En vroeg laatst aan mij na het zien van een filmpje op yourube:

“Papa, mag ik dit ook leren?”

En ik dacht, oké hoe dan? Waar leert hij zoiets, alle risico’s van off-piste. De skitechniek en alles wat erbij hoort?

Zijn hier skilessen voor in Nederland? Of zijn hiervoor die skireizen of kamp? Ik snap dat je als volwassene miet zit te wachten op kids bij een drankje na 😄

Dus is er überhaupt wel zoiets voor jonge kinderen?

Dank alvast voor de reacties!

*bericht bewerkt door HayteV op 31 jan 2024 13:45

Op veel Franse skischolen bieden ze tegenwoordig team-rider lessen aan, dat is elke ochtend of middag een paar uur (een week lang) met een skileraar door het gebied heen knallen. Off-piste, op de piste en in het snowpark. Als de condities goed en veilig zijn wordt er ook echt off-piste geskied. Dit is voor kinderen zoals jouw zoon echt heel erg leuk!

Op deze mnaier leren kinderen op een leuke en spelende wijs veilig en goed off-piste te skiën.

Click. Click. Peace

Rogier is me net voor, maar dit dus!!

Dit is een filmpje van de klasse ‘pubers’ dus net wat ouder van zo’n teamrider cursus in Les Menuires

Click. Click. Peace

Of ga naar de VS of Canada en blijf binnen de boundary van het ski resort.

Het is lastig om dit soort lesgroepen te vinden tijdens de hoogseizoen weken wanneer het voor veel skischolen “alle hens aan dek” is.
Maar in het geval van voldoende tijdelijke krachten kan het best zo zijn dat er een “lokaal Staatlich poederkanon” beschikbaar is en bij voldoende aanmeldingen en de juiste omstandigheden zo’n groepje kan begeleiden.

Bijna elke skischool in Oostenrijk kan en doet dit met enige regelmaat, maar zoals gezegd, veel is afhankelijk van de omstandigheden, beschikbaarheid, vraag en aanbod.
Er zijn ook specifieke trainingskampen om freeride skills te oefenen.

Dus ik zou zeggen, informeer naar de mogelijkheden bij de plaatselijke skischolen. Mocht je met genoeg mensen zelf komen (minimaal 4-6 man) dan zou je dit ook van tevoren kunnen boeken, dan kan er een lesgroep ingepland worden.

Filmpje is overigens al wel van behoorlijk (lokale jeugd?) niveau, backflips maken tijdens een les lijkt me wat ambitieus. Wel een tof filmpje natuurlijk, en mooi dat ze het promoten.

*bericht bewerkt door Skiteam_Ruiter op 31 jan 2024 16:08

De hogere skiklassen in plaatsen als St.Anton en Lech (en vele andere ook waarschijnlijk, maar ‘am Arlberg’ staat er bekend om) gaan voornamelijk buiten de piste skiën.

In Frankrijk idd Team Rider bij de ESF. Heeft mijn dochter ook met heel veel plezier gedaan. Is echt een leuke mix van park en off piste.

et is lastig om dit soort lesgroepen te vinden tijdens de hoogseizoen weken wanneer het voor veel skischolen "alle hens aan dek" is. Maar in het geval van voldoende tijdelijke krachten kan het best zo zijn dat er een "lokaal Staatlich poederkanon" § Skiteam_Ruiter op 31 jan 2024 16:06

In Frankrijk draaien deze dus welk elke vakantieweek.

Click. Click. Peace

Wat bedoel je met: zijn hier ski lessen voor in Nederland? Je kunt toch in Nederland niet off-piste skiën? Of bedoel je techniek op een indoor baan voor off-piste skiën? Techniek is techniek, in het bos skiën is meestal kwestie van korte bochten, dus daar kun je prima aan werken op de (indoor)piste.

Met 10 jaar oud zou ik hem niet op een lawine cursus doen als je dat bedoelt.

Kan geen kwaad om het er een beetje over te hebben, maar vooral de nadruk leggen op: off-piste alleen met professionele begeleiding.

En als je eenmaal in de bergen bent, dan vragen bij de skischool, a;s hij echt dat ski niveau heeft, dan zullen ze hem toch wel meenemen off piste?

Hier in Noord Amerika al bij alles meer dan beginners. Maar ja, dat komt ook omdat ze dan geen zorgen over lawine gevaar hebben, zoals @Geraertshoven zegt.

Kan je uit ervaring wel vertellen dat kinderen van <10 het in de diepe , verstoorde sneeuw lastiger hebben dan volwassenen. Ze hebben gewoon niet de massa om er doorheen te knallen, en vaak ook noet de kracht.

*bericht bewerkt door Slim op 31 jan 2024 22:22

Hey hallo,

kom lekker naar Obertauern, Salzburgerland en gooi je grote vriend bij mij in de groep. ;)

Ik draai voor SKISCHULE TOP de “Action” groepen. Als de condities het toelaten ben ik meer naast dan op de piste te vinden.

Sportieve groet,
Rote Ruben.

I would rather be skiing.

@slim wat jong voor pawine 1 oid. Mijn dochter was indertijd 15 met zowel theorie als praktijk, dat ging prima. Lessen offpiste onder de 14 j waren er indertijd in Frankrijk nog niet (had te maken met verzekeringen), tegenwoordig is er meer mogelijk gelukkig.

Wij hebben het toen opgelost door zelf een gids (incl staatlich dipl) in te huren en er een soort mengsel van te maken, veiligheid, skitechniek en hele mooie tochten, zonder het “les” te noemen. Dure oplossing, later ook een oaar keer met wat andere enthousiastelingen een groepje gevormd, was wat betaalbaarder daarmee en ook wat meer niveau dan alleen met papa hahaha.

Edwin van Riel

Wij hebben vorig jaar voor het eerst een gids in de arm genomen met onze (net) 10- jarige zoon en 13 jarige dochter. Dat was echt een mooie ervaring. De jongste kon het prima aan (inclusief stukken bootpacken). Hij is wel wat fitter dan het gemiddelde kind, en heeft ook veel ervaring met downhill mountainbiken, wat hem wel hielp in omgaan met onregelmatig terrein. Hij ging en gaat juist met speels gemak over lastiger terrein en sneeuw (zakt ook een stuk minder ver weg met <40 kg).
Daarnaast hebben we ook veel les gehad over pieper gebruik, lawine gevaar herkennen, berichten interpreteren, etc. Volgde hij allemaal met interesse.
Dus als je zoon een beetje sportief en avontuurlijk is aangelegd, is het een geweldige ervaring.

*bericht bewerkt door BergFan op 01 feb 2024 07:56

Dank jullie wel voor jullie berichten!

Jong geleerd is oud gedaan! 😂

Dus we moeten naar Frankrijk, in de zomer komen wij daar graag, in de winter nog nooit geweest. Eens moet de eerste keer zijn, toch?

Zijn de Fransen dan toch iets meer opzoek naar die uitdaging dan de Oostenrijkers? We gaan het meemaken!

Nogmaals dank! 🙏🏻

@eve66, ja dat had ik ook geschreven dacht ik, te jong om een lawine cursus te doen als dat was wat @HayteV bedoelde met leren in Nederland.

Onze kleinzoons van nu net 12 en 2 van net 15 hebben vorig jaar een middag off piste les gehad, door staatliche lehrer die ze ook van de theorie wat heeft uitgelegd, en waarom je niet zomaar een bos in moet schieten. Ze hebben er best van geleerd, skiën kunnen ze goed, in de krokus gaan ze weer met hun cadeaubon van onder de Kerstboom. Ze hebben er al veel zin in.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie