Waarom vond ik rossignol exprience 76 fijne ski's?

Ik ben een matige skiër met overgewicht (103 kg) en 177 cm lang. Vorige week heb ik geskied op huurski’s, Rossignol experience 76 met lengte 168cm.
Verder heb ik eigen schoenen Salomon x-access wide 80.

Ik vond deze ski’s erg fijn. Blauwe pistes waren gemakkelijk en de meeste rode pistes ging ook prima zelfs als ze wat ijzig waren. In bijgaande link staat een video waarin ik ski en ik zie dat ik nog bijstap en volgens mij ook nog steeds teveel achterover hang. Maar daar probeer ik aan te werken.

Kan iemand verklaren waarom deze ski’s zo fijn waren? En welke categorie is dit? Zodat ik daar bij toekomstige verhuur naar kan vragen?
Ik heb al gevonden dat het all mountain ski’s zijn voor beginners tot gevorderden, maar dat is nog erg algemeen.
https://photos.app.goo.gl/UxpA5ZfYuwxErJ3h8

null

Beginner ski? Maar hoe een ski voelt is echt super individueel en als dit zo’n goede match was, waarom koop je ze niet? Kleine check online zie ik dat je ze in jou lengte voor minder dan 300€ kan aankopen inclusief binding.

Ik zou denken dat deze ski te licht voor jou postuur is, en je er misschien relatief snel uitgroeit maar als ie lekker aanvoelt waarom niet?!

Dit model zit net boven het instapmodel. Het is een ski met wat tip en tail rocker, iets neiging naar allmountainski. Niet al te stijf, skiet gewoon heel makkelijk en comfortabel in een korte bocht. Je neigt van nature naar een korte bocht zo te zien. Met jouw gewicht zou ik ook denken 1 maatje meer ski zodat je iets langer kan doorgroeien. Zijn te koop voor een leuk prijsje. Eenzelfde type ski van een ander merk kan heel anders skien.

Tip: denk eraan dat bovenlichaam dal open te houden, niet meedraaien, dan belast je je dalski beter.

Dat wat Asterino zegt. Als jij blij wordt van een soepele en eenvoudig draaiende ski, waarom niet? Er is niet zo veel dat even vriendelijk voelt als de Experience (de 82 basalt is iets steviger maar ook heel makkelijk in gebruik) en toch ook behoorlijke grip op ijs heeft.
Op de foto te zien zijn het vrij verse latten. Dat wil ook nog wel eens helpen qua gripgevoel. Kanten zijn misschien nog fabriekshoek scherp.

Toevallig heb ik deze skies verkocht!

Het waren super fijne skies met een houten kern. De houtenkern dempt zoals geen kunststof dat kan. Vond de skie een fijne soepele alles kunner waar je als gevorderde skiër ook lol mee kunt hebben.

*bericht bewerkt door Leandro op 31 jan 2024 21:00

Met skiën kom je echt tot rust.

Tip: denk eraan dat bovenlichaam dal open te houden, niet meedraaien, dan belast je je dalski beter.

toetersenbellen op 31 jan 2024 20:56

Grappig, dat heb ik altijd geleerd, maar de skileraar dit jaar zei dat je vooral je knieën naar de berg en je bovenlichaam naar het dal moest buigen en dat meedraaien best mocht. Zijn belangrijkste tip was echter, geniet van het skiën en werk stapje voor stapje aan je techniek, niet alles tegelijk want dan wordt het krampachtig.

Wij gaan met vriendengroep meestal met het vliegtuig en dan is meenemen van ski’s bijna net zo duur als huren. Dus daarom koop ik niet, maar ik ga voortaan bij skiverhuur wel om deze ski’s of vergelijkbaar vragen.

Waaruit maar eens blijkt dat de verhalen dat dit soort ski’s niet voor zwaardere personen geschikt zouden zijn, complete onzin zijn.

Veel mensen skiën op te stijve ski’s die ze dan niet gebogen krijgen (want te stijf) en waardoor ze dan nauwelijks kantengrip hebben. Die mensen hebben dan meer grip met een slappere ski.

Als je in de verhuur om een licht gevorderde ski vraagt (zo wat de middenmoot), zal je wel iets vergelijkbaar krijgen. Meestal kunnen ze dat inschatten op basis van het aantal weken ervaring. Het is al gezegd, maar deze ski is op dit moment perfect. Ga je wat meer snelheid of steilere pistes opzoeken, dan ga je een wat stijvere ski willen waar carbon of titanal (metaal) in verwerkt zit.

https://photos.app.goo.gl/UxpA5ZfYuwxErJ3h8

Willem7 op 31 jan 2024 19:43

BTW is dit nu Gigi-schaal 6?

Goh als niveau 6 is “6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein”… dan denk ik dat je daar nog net niet bent. Maar 't blijft natuurlijk gewoon blablabla en niveau’s zijn erg artificieel. Zolang je in controle bent en plezier maakt is 't allemaal ok toch?

Ik zou gewoon deze opschrijven en de volgende keer als je wat gaat halen aangeven dat je deze fijn vond.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 01 feb 2024 00:03

Goh als niveau 6 is “6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein”… dan denk ik dat je daar nog net niet bent. Maar 't blijft natuurlijk gewoon blablabla en niveau’s zijn erg artificieel. Zolang je in controle bent en plezier maakt is 't allemaal ok toch?

Asterino op 31 jan 2024 23:58

Niveau 5 bevat nog ploegbochten en dat stadium ben ik al een tijdje voorbij, vandaar 6, maar alles is relatief natuurlijk.

Mijn oude favoriet was dynastar speedzone 7 chamonix mont blanc 167, maar deze experience 76 wordt de nieuwe favoriet denk ik.

Waaruit maar eens blijkt dat de verhalen dat dit soort ski’s niet voor zwaardere personen geschikt zouden zijn, complete onzin zijn.

DrPhil op 31 jan 2024 21:26

Op basis van deze N=1 ervaring? Ik denk dat als je wat harder skiet, je toch snel tegen de grens aanloopt. Met rustig afdalen zoals in het filmpje zit je met geen enkele ski aan de grens. Niets mis mee verder hoor, dit ziet er in ieder geval heel gecontroleerd uit. En wat een mooie piste trouwens!

Goh als niveau 6 is “6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein”… dan denk ik dat je daar nog net niet bent. Maar 't blijft natuurlijk gewoon blablabla en niveau’s zijn erg artificieel. Zolang je in controle bent en plezier maakt is 't allemaal ok toch?

Asterino op 31 jan 2024 23:58

Niveau 5 bevat nog ploegbochten en dat stadium ben ik al een tijdje voorbij, vandaar 6, maar alles is relatief natuurlijk.

Mijn oude favoriet was dynastar speedzone 7 chamonix mont blanc 167, maar deze experience 76 wordt de nieuwe favoriet denk ik.

Willem7 op 01 feb 2024 00:51

In je filmpje zet je je been in de bocht nog een stukje bij, wat normaal is op wat steilere stukken, maar als jij je als 6 ziet even goede vrienden hoor ;-)

Dynastars zitten in dezelfde family als Rossignol, zijn beide merken met erg vriendelijke ski’s (zelfs op het hoogste niveau blijven ze aanmerkelijk vriendelijk). Dus jou gevoel kan wel kloppen!

*bericht bewerkt door Asterino op 01 feb 2024 08:52

Dit is een niveau 5 skier. Elke bocht wordt ingezet met het uitstappen van de buitenski, gevolgd door het bijzetten van de binnenski. Een ploegbocht dus.

Om naar niveau 6 door te groeien moeten de bochten wat vloeiender gaan verlopen, waarbij de ski’s parallel gaan bewegen en er enige separatie komt van boven- en onderlichaam, waarbij het gewicht boven de buitenski blijft. De basics van een geslipte bocht moeten dan tot uiting komen.

Wat voor mij (184, 87kg) een enorm verschil maakte, andere schoenen.
Van flex 95 naar 120.
Waar ik met de ‘slappe’ schoenen het heerlijk vond skiën op mijn Elan Wingman 82ti en niet echt op mijn Blizzard rc ti, is dat nu juist met de stijvere schoenen (Nordica sportmachine 120) net andersom.

Zeker ook eens de schoenen afwegen. Ben geen kenner op dat vlak maar een flex 80 (hoe discutabel die waardes ook zijn) icm een lichaamsgewicht van boven de 100 kg? Wat @alex82 zegt wellicht gewoon goed om eens een ander paar te proberen, gewoon “voor de grap”.

Krijg bij het filmpje een het gevoel dat je een beetje gebrek aan vertrouwen hebt op de ski’s, het oogt wat “wiebelig”, en dat zou daar ook best eens mee te maken kunnen hebben?

Edwin van Riel

@Willem7 : Ik ski ook zo binair, maar probeer de ski wat meer de bocht door te laten lopen en niet alleen maar te remmen. Daarvoor heb je wat vertrouwen nodig, maar als het lukt is dat wel heel fijn en prettig. Geef de ski wat meer tijd op het verticale deel. Nu dwing je m als het ware de bocht om.

Puur mijn ervaring; bij mij was het vooral een gebrek aan vertrouwen icm iets te grote schoenen die me nooit het gevoel gaven controle te hebben. Sinds ik nieuwe schoenen heb, is mijn skivaardigheid met sprongen omhoog gegaan doordat de onzekerheid wegviel. Net als @Alex82 hierboven overigens op RC-Ti’s. Superfijne ski’s. Schoenen met flex100. Da’s voor mij hard zat. Qua gewicht: ook iets te zwaar, 88 kilo op 1.82M. Overigens, dapper dat je t filmpje deelt!

*bericht bewerkt door Robert7 op 01 feb 2024 14:38

Dit is een niveau 5 skier. Elke bocht wordt ingezet met het uitstappen van de buitenski, gevolgd door het bijzetten van de binnenski. Een ploegbocht dus.

Om naar niveau 6 door te groeien moeten de bochten wat vloeiender gaan verlopen, waarbij de ski’s parallel gaan bewegen en er enige separatie komt van boven- en onderlichaam, waarbij het gewicht boven de buitenski blijft. De basics van een geslipte bocht moeten dan tot uiting komen.

toetersenbellen op 01 feb 2024 10:06

Meen je dit serieus?
Dan zit er een heel stuk verschil in het inschatten van vaardigheden tussen de een en ander (m / v n=1)

Niveau 1: eerste keer
Niveau 2: maakt ploegbochten naar beide kanten op glooiend terrein
Niveau 3: maakt aaneengesloten ploegbochten op glooiend terrein – snelheidscontrole begint te komen, ook eerste parallelle bochten
Niveau 4: skiet op blauwe pistes, voornamelijk parallel, maar bij het begin of einde van de bocht nog soms in ploeg – voorzichtig op wat steilere of ijzige blauwe pistes
Niveau 5: skiet zekerder op blauwe pistes, parallel en probeert af en toe wat meer te carven. Rode pistes of lastige omstandigheden (buckels, slush, verse sneeuw) zijn nog eng
Niveau 6: maakt parallelle bochten op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om zwarte pistes, buckels of buiten de piste met voldoende techniek te kunnen skiën
Niveau 7: skiet blauw en rood goed en op flink tempo; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, buckels en in het terrein en in alle condities (goede recreanten, beginnende leraren)
Niveau 8: skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verbetering mogelijk (hoger niveau leraren, recreanten met veel wedstrijdervaring)
Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels (opleiders, coaches, professionele skiërs)
Niveau 10: skiet technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen (worldcupskiërs, demoskiërs op het hoogste niveau, atleten)

Ik lees dat niv 4 af en toe nog terugvalt op ploegbochten maar 5 niet meer.

@SuzannaE, ik zou me niet zo vastpinnen op de nummertjes in de niveau’s. Da’s al hetzelfde als je vastpinnen op de kleur van de piste als gradatie van moeilijkheid (zijn zoveel meer variabelen).

Maar als je je binnenbeen nog bijzet in de bocht op rode pistes ben je zeker geen beginner (niveau 1-3), zeker geen vergevorderde (7-8) dus waarschijnlijk een lichtgevorderde (4-6). Waar dat dan juist ligt is vatbaar voor discussie hé.

Op basis van bovenstaand bericht zou ik mezelf ook maximaal niveau 5 noemen, maar ik baseerde mij op dit bericht https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761
Met weer net iets andere omschrijvingen.
De schaal van Gigi is blijkbaar ook een schuivende schaal 😀

@Willem7 : Ik ski ook zo binair, maar probeer de ski wat meer de bocht door te laten lopen en niet alleen maar te remmen. Daarvoor heb je wat vertrouwen nodig, maar als het lukt is dat wel heel fijn en prettig. Geef de ski wat meer tijd op het verticale deel. Nu dwing je m als het ware de bocht om.

Robert7 op 01 feb 2024 14:34

Op blauw lukt mij dat vaak ook beter, maar deze piste was rood en een wat harde net niet ijzige onderlaag en dan wordt ik wat voorzichtiger. Ik wist ook niet dat een vriend mij filmde, dus dit is mijn natuurlijke steile rode piste modus. Draai…rem…draai…rem. Op blauw probeer ik wel meer gesneden bochten te maken en durf ik ook wat sneller te gaan. Maar het streven is om dat ook meer van nature op rood te gaan doen.

T.a.v. de schoenen. Misschien zijn deze schoenen idd wat te zacht, maar voorheen had ik altijd pijn in huurschoenen of te grote huurschoenen. Mijn net wat bredere salomon x-acces wide 80 past goed, mijn voeten bewegen niet in die schoenen maar blijven wel pijnvrij en dat is wel erg fijn hoor.

*bericht bewerkt door Willem7 op 01 feb 2024 17:26

Belangrijk is dat je lol hebt en goed dat je gecontroleerd rood af gaat.

Los van de passing (sws het belangrijkste) vind ik een flex 80 voor een vrij zware kerel op zijn minst een aandachtspuntje

Edwin van Riel

Ja wat boeien die cijfers ook, Willem7 je gaat hartstikke mooi en gecontroleerd naar benen. Gewoon netjes. Paar lesjes nog nemen en dan gaat het vanzelf soepeler.

SuzanneE, bedoel je dat ik mensen onderwaardeer of dat ze zichzelf overwaarderen :) vind Willem wel echt n mooi voorbeeld van een niveau 5. Gewoon goed op weg naar het volledig parallel skien.

Een beetje eigen aan een schaal van 1 tot 10: verleiding is groot dit te zien als een soort rapportcijfer voor iemands skien waar het eigenlijk bedoeld is om aan te geven hoe ver iemand gevorderd is op een schaal van beginner tot absolute expert.

Wie wil er nu een 3, 4 of 5 voor zijn skien terwijl hij/zij gewoon lekker aan het bijleren is? Je gaat een ouber in een brugklas ook niet met alleen maar 1’en en hier en daar een 2 om de oren slaan als een 8 eindexamen niveau is zeg maar, dan blijft er weinig motivatie over.

Edwin van Riel

SuzanneE, bedoel je dat ik mensen onderwaardeer of dat ze zichzelf overwaarderen :) vind Willem wel echt n mooi voorbeeld van een niveau 5. Gewoon goed op weg naar het volledig parallel skien.

toetersenbellen op 02 feb 2024 00:08

Ik had de omschrijving die gegeven werd in de openingspost niet met het filmpje gematcht.
Verschil van inschatten denk ik

Volgens mij staan bij de experience de bindingen meer naar het midden dan bij ‘standaard’ skis. Dat draait makkelijker, en compenseert enigszins te ver achterover staan.

Plaats een reactie