Ervaringen met vlieg-ski vakantie

De titel zegt het al. Hoe is jullie dit bevallen? Ik ga waarschijnlijk alleen en het is dan best een eind rijden, dus ik twijfel om te gaan vliegen.

Nadeel is sowieso dat ik dan waarschijnlijk niet mijn ski’s èn mijn snowboard mee kan nemen denk ik… hoewel in ze misschien wel samen in de snnowboardtas gepropt krijg, die is super ruim, maar misschien niet stevig genoeg?

zoek even met de zoekfunctie op dit forum? Al best veel over geschreven

*bericht bewerkt door yoguido op 01 feb 2024 00:01

Meeste maatschappijen laten wintersportuitrusting toe, mits een toeslag.
Deze moeten dan ingecheckt worden als afwijkende (odd size) bagage bij een apart afgiftepunt. Bij aankomst arriveert deze bagage ook via een eigen ophaalpunt (transportband).
Het gewicht is meestal max 20kg.
Ik heb een grote skitas, die ik verder opvulde met ander skimateriaal en kleding tot ik aan die 20kg kwam. Zo zaten mijn ski’s nog goed beschermd en kwam ik niet veel duurder uit dan een normale extra koffer…
Deze speciale bagage wordt ook manueel en toch wel voorzichtiger behandeld (los van de andere bagage) .

*bericht bewerkt door FrankB op 01 feb 2024 02:06

Om het even samen te vatten: interessant als je kort bij een goede luchthaven woont met weinig poeha, zoals Rotterdam (ik neem aan dat je Nederlandse bent). Innsbruck schijnt fijn te zijn, maar er zijn er die ook naar het Salzburger land gaan. In Italië: Treviso, Milaan en Turijn. Huurauto Italië spotgoedkoop. Via Lattea en Bardonecchia met trein bereikbaar vanuit Turijn.

Voor mij bleek het niet interessant te zijn, gekozen voor slaapbus voor mijn solotrip.

Vliegen op Genève en dan met de trein naar een Zwitsers skigebied

Ik ben al best vaak met 't vliegtuig op wintersport geweest.

Is het je om de snelheid te doen dan moet je een gebied kiezen dat maximaal 120 minuten van de luchthaven ligt, anders ben je je tijdsvoordeel kwijt. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je het daarvoor niet doen, dan maakt het niet zoveel uit.

In je eentje hoeft vliegen niet duurder te zijn, al hangt dat vooral af van je transfer. Reis je met een goedkope bus, trein of deeltaxi kan het zelfs goedkoper zijn dan met de auto. Ben je met meer mensen is de auto eigenlijk altijd goedkoper. Kijk voor de beste info even op de site van je skigebied, daar staat 't vaak duidelijk uitgelegd.

Spullen kun je gewoon meenemen, tegen meerprijs uiteraard en die is best wel fors! De uitrusting mag meestal maximaal 15 kg wegen maar ik heb nog nooit gehad dat ze de skitas wegen.

Ga je echt voor maximale snelheid moet je natuurlijk geen spullen meenemen en gewoon op handbagage reizen. Zeker als je naar Schiphol terugvliegt (wachten op bagage kost minimaal een uur).

Qua bestemmingen kom je al snel uit in Oostenrijk. Met Innsbruck en Salzburg heeft Oostenrijk twee luchthavens waar de gebieden om de hoek liggen. Sommige zelfs maar op een half uurtje. Wat ook helpt is dat je zowel op Innsbruck als op Salzburg een vroege ochtendvlucht hebt. Met wat geluk sta je dan om 11:00 op de piste. Die optie heb je niet als je op Turijn vliegt.

Genève is een andere optie. Bijvoorbeeld Grand Massif of PDS liggen redelijk kort bij.

*bericht bewerkt door havana op 01 feb 2024 11:47

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Vorig jaar vanaf Rotterdam naar Genève heen en terug met transavia.
Mijn hardware door iemand anders met de auto mee genomen maar kwam genoeg tegen met ski-/snowboardtassen. Dus dat lijkt mij eenvoudig.
Zelf uiteindelijk naar de Modane met de trein gegaan maar op de luchthaven van Genève stonden talloze shuttlebussen klaar richting bijvoorbeeld PDS.

Wij doen het ieder jaar voor een lang weekend.
Ideaal is als je een vroege vlucht heen en late vlucht terug hebt. Wij vliegen meestal van Rotterdam naar Salzburg. Dit jaar zijn helaas de tijden veranderd maar als je niet aan een bepaalde dag vast zit kan je nog steeds of anders vanaf Amsterdam. Het voordeel bij ons is vrijdagochtend vroeg weg maandagavond laat thuis maar wel vier volle dagen skiën. Bij mij is de reistijd ongeveer vier uur van thuis tot op de piste.

Aangezien ik alleen al aan benzine € 500 plus kwijt ben om te gaan skiën, is voor mij de keus makkelijk: vliegen als het even kan. Nog afgezien van het tijdsvoordeel en het veel hogere comfort.

Het wegen van skiuitrusting gebeurt op Rotterdam wel degelijk. Daarna doen ze de labels erom heen en moet je het zelf afgeven bij de odd luggage.

Aftellen maar!

Aangezien ik alleen al aan benzine € 500 plus kwijt ben om te gaan skiën, is voor mij de keus makkelijk: vliegen als het even kan. Nog afgezien van het tijdsvoordeel en het veel hogere comfort.

DrPhil op 01 feb 2024 13:50
  1. DrPhil rijdt niet heel erg zuinig;
  2. Vliegen is sowieso veels te goeiekoop.

@Havana, ik vlieg redelijk vaak, en al mijn bagage, en die van de mensen voor en na mij, word altijd gewogen.
Kennelijk heb jij extreme mazzel!

Mijn skitas (een Douchebags) werd ook gewogen. Met alles erin, ski’s, schoenen, helm, kleding en alle andere spullen , zat ik op 22,5kg.

@Havana, ik vlieg redelijk vaak, en al mijn bagage, en die van de mensen voor en na mij, word altijd gewogen.
Kennelijk heb jij extreme mazzel!

Slim op 01 feb 2024 14:21

Ik vlieg ongeveer 20-40x per jaar. Heel vaak met een fietskoffer, en regelmatig met ski’s.

Mijn ervaring is dat odd-size ongeveer 50% van de keren gewogen wordt. De tas met skischoenen sowieso altijd. De ski’s zeker niet altijd.

Maar goed, je neemt natuurlijk het liefst geen risico qua gewicht!

*bericht bewerkt door havana op 01 feb 2024 16:31

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Aangezien ik alleen al aan benzine € 500 plus kwijt ben om te gaan skiën, is voor mij de keus makkelijk: vliegen als het even kan. Nog afgezien van het tijdsvoordeel en het veel hogere comfort.

DrPhil op 01 feb 2024 13:50

Dat is al de tweede keer dat je dat schrijft. De eerste keer dacht ik dat je overdreef. Ik ben nu echt wel benieuwd met wat voor een benzineslurper je rijdt. Hummer? Bugatti Veyron? RR Phantom?

Ski-tjes gaan bij ons in de fietstas (2 paar, mooie stevige tas van Thule). Op de laatste vlucht van Oslo naar Schiphol na werd deze altijd gewogen (KLM, max gewicht 23 kg meen ik). Skischoenen gaan in een schoenentas, met kleding ter bescherming, mee als handbagage. Die checken we dan vervolgens wel in, zodat we er niet mee hoeven te slepen op het vliegveld (vindt de maatschappij ook fijn).
Reis ging altijd maar Noorwegen. Dat is voor een weekje met de auto niet te doen. Eén keer zijn de ski’s achter gebleven in Oslo.
Die werden toen een paar dagen later nageleverd. Ze hadden op een nat vliegdek gelegen, dus ik vreesde het ergste, maar op wat vliegroest op de kanten na waren ze in prima conditie.

Goedkoop is het niet, ook aangezien we daar in een huurauto stappen. Eigenlijk is ski’s huren in dat land het enige dat niet duur is (voor de kinderen huren we altijd), dus wellicht dat onze ski’s de volgende keer thuis blijven.

Ja, domie, klopt, goed gezien!

Aangezien ik alleen al aan benzine € 500 plus kwijt ben om te gaan skiën, is voor mij de keus makkelijk: vliegen als het even kan. Nog afgezien van het tijdsvoordeel en het veel hogere comfort.

DrPhil op 01 feb 2024 13:50
  1. DrPhil rijdt niet heel erg zuinig;
  2. Vliegen is sowieso veels te goeiekoop.
Terdi op 01 feb 2024 14:08

500 euro is veel, maar aan benzine ben je al gauw 200 euro kwijt. 1500km return*1/15. Dan heb ik het nog niet over winterbanden en slijtage van je auto. Gemiddelde bak rijdt niet voor 30 cr per km.

En dat vliegen zo slecht voor het milieu is, is gewoon een mythe. De uitstoot per km is lager dan als je alleen met de auto gaat. (Omslag ligt afhankelijk van de auto op 1.5/2 personen.)
Dus families met de auto, maar ik kan beter vliegen met mijn vriendin.

Dit jaar met de ice gegaan naar oostenrijk, ook prima te doen en met 9 uur naar zillertal (vanuit dusseldorf) sneller dan zelf rijden. En dat voor 60 euro 1e klas return pp.

*bericht bewerkt door Dropsmurf op 02 feb 2024 06:46

Dit jaar met de ice gegaan naar oostenrijk, ook prima te doen en met 9 uur naar zillertal (vanuit dusseldorf) sneller dan zelf rijden. En dat voor 60 euro 1e klas return pp.

Dropsmurf op 02 feb 2024 06:36

Ik ben met je eens dat reizen met de trein heerlijk is, (en dus een prima alternatief is als je alleen of met 2e reist)maar vanuit Düsseldorf ben je toch makkelijk in 9 uurtjes in het Zillertal met de auto? Rekenen je je rit van huis naar Düsseldorf erbij en je transfer vanaf station Zillertal naar je accommodatie dan kun je onmogelijk stellen dat het met de trein sneller is.

Nogmaals, ik ben ook fan van reizen met de trein, maar sneller is het eigenlijk nooit.

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2024 10:07

€500 kom ik niet op, maar meestal wel rond de €400 of iets erboven. Ook super. Heen en terug is voor ons ook bijna altijd meer dan 2000km. Lijkt me heerlijk om maar 1500km te hoeven rijden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 02 feb 2024 10:08

E5 Super, 2200-2300km, 1:8, reken maar uit.
En dat is exclusief de tol, banden etc.

Ik zit een beetje te kijken naar tassen voor het snowboard en een paar ski’s evt. Maar ik kan vooral vrij slappe tassen vinden. Wat voor tas hebben jullie die je spullen voldoende beschermd voor het vliegen?

Deze:

null

null

Ze hebben ook vast een snowboardtas. Wel prijzig.
Hij is aan te passen aan de lengte.
Omdat de naam sommige mensen niet aansprak, heten ze nu DB.
Als je er eentje koopt (willekeurig welke), let dan vooral ook op het gewicht van de tas. Deze weegt 3,4kg.
Omdat ik hem kan inchecken tegen de prijs van een gewone koffer, verdien ik m snel terug.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2024 23:21

Die zag ik vaker langskomen, dus dat is dan evt een goeie optie.
Ben nog steeds dubio. Het vliegtuig is gewoon wel de snelste optie, maar het is zo lastig om een beetje een leuke deal te vinden. De meeste gaan niet naar geweldige gebieden. En de periode is eigenlijk net te kort om in mijn eentje met de auto te gaan. Probeer er nog 1-2 dagen aan te plakken, dan wordt de auto een optie. Dan kan een overnachting planningstechnisch prima uit.

We blijven door puzzelen, haha! Ben iig erg blij met de ervaringen en tips!

Deze voldeed prima voor mij.
Geschikt voor 4 ski’s of 3 snowboards. Ik deed er één paar ski"s met stokken en skischoenen in.
De rest van de tas vulde ik op met (ski)kleding zodat alles extra beschermd was.
Prijs is nu 95€. Ik heb ze vorig jaar wel iets goedkoper kunnen aanschaffen.

null
null

*bericht bewerkt door FrankB op 03 feb 2024 02:20

@frankB ik zag alleen dat ze ze niet meer hebben. Nog 1-2 in Best geloof ik, aan de andere kant van het land en helaas niet online te bestellen.

Zo’n grote tas is handig, maar je mag ook gewoon een losse tas voor de ski’s inchecken én een skischoenentas. Aan jou de keuze.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Zo’n grote tas is handig, maar je mag ook gewoon een losse tas voor de ski’s inchecken én een skischoenentas. Aan jou de keuze.

havana op 03 feb 2024 08:41

Dat klopt, maar waar laat je dan bv je helm en de de rest van je bagage? Ik betaalde nu steeds maar 1x € 25 (enkele reis) voor alles.

@DrPhil
Hoeveel weegt jouw tas met daarin dus skies, schoenen, helm, kleding etc. ongeveer?

Bij transavia mag je skimateriaal bijv. maar 15 kg wegen. Ben benieuwd hoe je dat doet.

Thank God summer is over!

Plaats een reactie