zwarte vlekjes op ijzers

Na het verwijderen van wat roestplekken blijven er zwarte plekjes op de kanten zitten. met een slijpgummie al geprobeerd, echter boen ik de gum zowat kapot, wil ik resultaat halen.

Wegslijpen vijl en diamantvijl heeft ook geen resultaat opgeleverd.

Het is voor zover ik kan zien vooral oppervlakkig

Ik zou zeggen gewoon laten zitten die donkere plekjes en accepteren. Heb je een foto ?

Ik zorg tijdens mijn skivakantie’s dat ik na een dag skiën de ski’s grotendeels sneeuw en ijsvrij zijn (met een borstel die ik daarvoor speciaal meeneem op vakantie) en dan met name de kanten en belag droog ik goed af met een oude handdoek zodat roest weinig kans krijgt gedurende de skivakantie. En zodra ik thuis ben direct de ski’s en kanten nogmaals goed drogen. Waarbij ik vrij snel daarna de ski’s een onderhoudsbeurtje geef en de ski’s op een droge plek stal. Op deze manier hou ik de kanten van mijn ski’s van top tot teen altijd roestvrij.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Die zwarte vlekjes zijn plekken waar het water langer heeft kunnen inwerken waardoor de kant is ingeroest. Bij zo’n skidrager op de trekhaak heb je dat ook heel snel owv het strooizout op de weg.
Die plekken liggen ietsje lager dan de staalkant en daarom krijg je ze niet weg met een diamantvijl of fijne ijzervijl. Met een grovere ijzervijl of machinaal slijpen, zijn ze zo weg - samen met een stukje van de staalkant. Meestal verdwijnen ze vanzelf na een paar dagen skiën en als je dan de ski goed droogt, blijven ze weg.

*bericht bewerkt door Hupla op 02 feb 2024 19:04

Lijkt er als ik er zo naar kijk ingeroeste plekken. Kan het kwaad om het te laten zitten en komende keren gewoon normaal te slijpen totdat over X aantal jaar dus weggeslepen is? Of vreet het door en dus nu even rigoureus te werk en stuk kant eraf slijpen?

Probeer eerst nog een keer met de fijne ijzervijl. Als de kant al gepolijst was met een diamantvijl, schuur die dan eerst lichtjes op met een stukje fijn schuurpapier dat je rond de vijl wikkelt. Zo pakt de vijl beter op een harde staalkant. Voor zover ik me kan herinneren, kreeg ik zo’n zwarte roestplekken wel weg met een fijne ijzervijl.

*bericht bewerkt door Hupla op 02 feb 2024 20:16

Probeer eerst nog een keer met de fijne ijzervijl. Als de kant al gepolijst was met een diamantvijl, schuur die dan eerst lichtjes op met een stukje fijn schuurpapier dat je rond de vijl wikkelt. Zo pakt de vijl beter op een harde staalkant. Voor zover ik me kan herinneren, kreeg ik zo’n zwarte roestplekken wel weg met een fijne ijzervijl.

Hupla op 02 feb 2024 20:13

Ah kan ik ook nog wel proberen, zit voornamelijk aan de onderkant van de kanten, belag kant, dus wordt hangend slijpen.

Mss gewoon even een keer laten doen dan de onderkant? Belag ff netjes vlak&structuur, is ie weer als nieuw.

Edwin van Riel

Mss gewoon even een keer laten doen dan de onderkant? Belag ff netjes vlak&structuur, is ie weer als nieuw.

evr66 op 03 feb 2024 07:54

Ik heb de tools om hangend te slijpen, dus ga eerst proberen. Wordt vervolgd!

Anders tips zijn natuurlijk nog welkom!

De tools heb ik ook, toch laat ik dat doen (buiten zo nu en dan even met een diamantje er over). Als er iets meer af moet (kan maar zo als die roest iets ingevreten is) loop je vast met de hoogte van het belag. Kan geen kwaad om dat zo nu en dan eens mee te pakken en ben je er meteen vanaf. Succes.

Edwin van Riel

Idem.Van de onderkant blijf ik meestal af met de ijzervijl, alleen diamantvijl owv het belag. Is ook best lastig om gelijkmatig druk te zetten en de vijl goed op z’n plek te houden.

Plaats een reactie