Ski's

Ik ben op zoek naar ski’s (172 cm - 77 kilo - 50 jr). Aangezien ik door de bomen het bos niet zie, op zoek naar wat hulp. Mijn kenmerken: Ik heb wel wat jaartjes ervaring. Ski zowel korte als lange bochten, maar voornamelijk op de piste. Wat mezelf wel kenmerkt is dat ik als vrouw wel snelheid durf te maken. Uitdaging zijn ijzige pistes (waarbij ik ook verkramp). Na speuren, winkelbezoek en internet is mijn lijstje ondertussen al wat korter. Nog een stuk of zes:
Salomon Max 8 of Max 10. Dan twijfel ik nog tussen de vrouwenvariant en de unisex. Die unisex ski geeft meer stabiliteit bij hoge snelheid. Weegt dat op tegen de stand van de binding bij de vrouwenuitvoering ?
Bij Atomic kom ik er helemaal niet uit. Wat een keuzes en smaken. Ik kan niet echt goed het verschil vinden tussen de C en de Q-types. Iemand ? Dan heb je alle nummers qua stijfheid (denk dat 9, 10 of 11 voor mij geschikt is). Daarna heb je nog de keuze in RVSK of alle andere toeters en bellen die er op zitten. Of de Rossignol Nova 10. Wie kan mij een stukje op weg helpen ?

Sowieso, kijk of je ze ergens kan uitproberen. Heb je verreweg het meeste aan.

De beleving blijft subjectief. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de modellen…

Als je houdt van lekker snelle pisteknallers dan kan je ook fischers overwegen. Verder hoor ik ook veel goeds over atomic q inderdaad maar heb daar zelf geen ervaring mee. Ik ben zelf geen fan van salomon maar er zijn er genoeg die daar heel positief over zijn. Rossignol hero is nog een hele fijne om te bekijken

Succes met de zoektocht!

Hey karen,

Wat een jungle he!

Die salomon Smax is een prima ski, al hoor je wel soms dat meer ervaren skiers hem een beetje te slap vinden.

Ik hoor veel mensen in vergelijkbare situaties erg positief over de Elan Wingman. Ook daarvan zijn weer tig verschillende modellen. maar een 82 of 86 TI (of zijn duurdere broertje de CTI) zijn altijd populair!

Vergeet niet dat veel merken tegenwoordig veel goede skis maken, het is niet zo dat één model perfect is en je op alle andere meteen een rot vakantie hebt. Zolang je maar de juiste ski hebt voor het soort skien dat je wil doen.

Als je in de buurt van een goede winkel zit misschien even binnenlopen voor advies? is vaak sneller dan uren lang online ronddwalen.

Altijd opzoek naar avontuur!

Ik heb nu al een aantal jaren de S max 10 van Salomon, 162 cm, op goede pistes gaan deze prima ik maak ook wel snelheid dan blijven ze stabiel, heb ze nu 6 of 7 jaar denk ik. Merk alleen nu dat ik op harde pistes meer moeite krijg, moet te veel druk geven, ben 168 59 kg en, dat wordt een ding, bijna 70.
Voor deze had ik de Atomic Sl 11, die vondt ik wel een stuk fijner skiën, ik heb ze laatst nog even gepakt maar na 20 j is daar de spanning wel uit (veel op geskied).
Jij bent groter zwaarder en jonger dus je zou beide ski’s gewoon een keer uit moeten proberen. Denk dat de atomic 11 zowel de Max 10 je wel bevallen.

Dienten Die Alte schule

Uit je lijstje zou ik de smax 10 nemen. Of eens kijken naar een Fischer rc one 78 of 82. Maar da’s persoonlijke voorkeur.
Mocht het je lukken: testen.

Bla, bla, bla.

Testen lukt helaas niet meer. Daarnaast wilde ik vorig jaar al ski’s kopen. Toen heb ik in Zoetermeer wat ski’s uitgeprobeerd. Dat lukte niet goed, vanwege de aanwezigheid van 250 militairen op de piste. Dus oefenen met lange en/of korte bochten ging niet.

Testen lukt helaas niet meer. Daarnaast wilde ik vorig jaar al ski’s kopen. Toen heb ik in Zoetermeer wat ski’s uitgeprobeerd. Dat lukte niet goed, vanwege de aanwezigheid van 250 militairen op de piste. Dus oefenen met lange en/of korte bochten ging niet.

karenjansen op 03 feb 2024 14:33

Wow dat hoor je niet vaak…

Wat je nog kan overwegen is om in het skigebied skis te huren met optie ze te kopen als ze bevallen

Shortlist maken en locaties afgaan
Afhankelijk van waar je gaat dat wel, in oostenrijk zie je vooral oostenrijkse merken, frankrijk franse

Als je houdt van een beetje snelheid, je blijft op de piste en je hebt degelijje techniek, hou het dan bij een pisteski.

De Q lijn van atomic heeft een zachtere en tip en is iets breder onder de voet, en heeft daarom wat minimale allmountain capaciteiten. Bedoeld voor mensen die een iets allrounder ski willen dan eentje die puur piste gericht is, zoals de Cloud serie. Voor Atomic kom je dan op de Q14 of Cloud 12. Met 77 kg en liefhebber van wat snelheid zou ik niet een lager model uitkiezen

Wat betreft salomon s/max skis. Echt geen slappe ski’s mits je de juiste bij je niveau koopt. De 10 voor iets meer gemak en de 12 voor meer sportiviteit. Er zit amper verschil in de dames en unisex variant. Bindingpositie is vooral marketing.

Ik zie in jouw geval geen reden om te kiezen voor bijv. een Elan Wingman, allmountain ski’s zijn vooral voor mensen die bewust wat gemak zoeken in lastige omstandigheden en bereid zijn in te leveren op pistekwaliteiten.

Als ik het zo hoor dan is een keuze tussen een atomic en een salomon allebei goed. Wat betreft niveau…als je een filmpje hebt van jezelf is het makkelijker te beoordelen of bijv. Een salomon 10 of 12 beter past.

De Salomon S Max 12 is een ski waarmee korte en midden lange bochten goed te skiën te zijn, ook is de ski stabiel op hoge snelheid en heeft veel grip op ijs door de Edge Amplifier.

Kreeg net toevallig gisteren een mail over een Atomic try & buy event in Zoetermeer op 10/11 februari. Als je Atomic overweegt, zou ik daar zeker eens langs gaan.

null

Ik ben volgens mij een beetje zelfde type skiër mbt voorkeur voor piste, snelheid, leeftijd, lengte. Gewicht ietsje meer. Na diverse Salomons en een Volkl overgestapt op Rossignol Hero Elite ST. Korte & lange bochten, op snelheid of wat rustiger: het kan allemaal. Door boekels en slush gaat ie gewoon heen. Een absolute aanrader! Na 5 jaar heb ik nu de Rossi Master ST, daar moet ik wel wat meer bij werken maar wil niets anders meer.

Dank allemaal!

Beste Karen, je kunt zonder enige twijfel de Fischer RC One f18 kopen. Kijk even de reviews op youtube. Hele veilige keuze voor misschien wel de beste prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb recent een setje erbij gekocht. Geen spijt van;

*bericht bewerkt door SlompieXL op 05 feb 2024 00:07

Laatste vraag. Gisteren ben ik naar een “goede” wintersportzaak geweest en is mij de elan Wildcat 86 “aanbevolen”. Ik was enthousiast. Maar nu ik wat reviews lees, twijfel ik. Zie hier de omschrijving:

De Elan Wildcat 86 C Black Edition Incl Protector Binding is een zeer veelzijdige en sportieve allmountainski voor vergevorderde en expert skiërs. De Wildcat 86 C Black Edition Incl Protector Binding is breder dan een gewone sportski, dat maak hem nog stabieler en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om ook eens buiten de piste wat bochten te draaien. De all mountain rockerconstructie helpt daarbij. De grip op de piste van de Wildcat 86 C Black Edition Incl Protector Binding is perfect, net als zijn trillingsdemping. Ook als de piste er allang niet meer perfect bij ligt, maakt de Wildcat 86 C Black Edition Incl Protector Binding snelle carvebochten met speels gemak. De Elan Wildcat 86 C Black Edition Incl Protector Binding is een ideale ski voor de goede skiër die op snelheid kilometers wil maken door het hele skigebied.

Ik zie mezelf als een gevorderde skiër, maar niet als expert. Dat “all mountain” is ook een twijfel. Iemand nog advies ? Toch de Salomon 10 ?

“ Als je houdt van een beetje snelheid, je blijft op de piste en je hebt degelijje techniek, hou het dan bij een pisteski.” (Toeters… een week geleden)

Dit dus, zou niet naar allmountain gaan kijken met jouw wensen.

Edwin van Riel

Ik heb vorige week de Elan Prime-time 3 gekocht. Ik heb zelf totaal geen verstand van de technische gegevens van een ski, ik heb me dus laten adviseren.
Mijn kenmerken: op de lopende band hoog niveau, maar bij wat mindere omstandigheden in de sneeuw verandert dat rigoureus.
Ik wil relaxed skiën, hoef niet te racen maar af en toe wel wat snelheid kunnen maken.

Ik zou toch wat gaan testen van de verhuur. Zo op papier best lastig namelijk. En shortlist is wel te maken.

Geen all mountain nemen met jouw verhaal. Gewoon piste ski’s. Smax zou ik de 8 zeker niet nemen. Minimaal de 10, maar 12 zal je denk ik geen last van hebben.
Maar ook zat andere merken

Plaats een reactie