wax-borstels proper maken

Hallo, vraag om tips en ervaring over hoe wax-borstels terug proper krijgen.

Na een het waxen van X-aantal skis lijken de borstels vettiger en vettiger te worden en wordt het moeilijker om op het zicht te zien of de witte puntjes wax die je zien bij het borstelen van het belag komen of oudere resten wax van in de borstel zijn.

Is er een manier om de borstels terug proper te krijgen of moet je ze gewoon na een paar seizoenen vervangen?

Glide on!

Dit is een van de weinige toepassingen voor wax remover. Daarna goed uitspoelen en laten drogen die borstels.

bedankt @Hessel

ik zie online verschillende oplosmiddelen staan https://www.ekosport.be/nl_BE/rode-wax-remover-2-1-500ml-p-9… https://www.ekosport.be/nl_BE/rode-glider-cleaner-500ml-p-9-…

Ik neem aan dat de “wax remover” het meest veelzijdige product is (en makkelijker/gezonder aan te brengen zonder morsen wegens geen spray).
In een bakje gieten (glas/metaal opdat het bakje niet zelf zou gaan oplossen)?

*bericht bewerkt door Vivace op 04 feb 2024 12:37

Glide on!

Uitspoelen met water?
of een weekje laten staan met de borstels naar beneden op een stapeltje sterk absorberend keukenpapier?

Indien uitspoelen met water, wat met de rest: chemisch afval of mag dat de afvoer in?

Glide on!

Zou het uitspoelen bij nader inzien niet doen inderdaad. Laten drogen op keukenpapier is beter.
Zeker als de blokken van de borstels van hout zijn, is water niet heel goed voor het vasthouden van de borsteldraden.

Ik gebruik een oude bouwstofzuiger. Werkt heel goed. Je kan ook met de schraper over de borstel “kammen” om de wax los te maken en dan de borstel tegen de tafel tikken zodat de wax eruit valt. Dit maakt wel wat stof.

Dit is een van de weinige toepassingen voor wax remover. Daarna goed uitspoelen en laten drogen die borstels.

Hessel op 04 feb 2024 12:25

Ik gebruik de wax remover ook voor het schoonmaken van de schraper. Werkt super.

Om de borstels schoon te maken gebruik ik vaak de stofzuiger en schraap de bostels langs de rand van mijn workmate. Dit werkt voor mij prima.

Niet lullen, skiën!!!

Stofzuiger erop na het borstelen, dan haal je al 90% weg. Af en toe nog een keer waxremover, doe al 10 jaar met mijn eerste borstel. Blijft prima.
Schraper gewoon met de afwas mee.

*bericht bewerkt door FLS70 op 05 feb 2024 08:53

Fun Lovin' Skier

Plaats een reactie