Korte Skies gezocht

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum maar lees al heel wat jaartjes mee. Nog nooit een account aangemaakt maar heb nu toch wel een vraag waar ik niet uitkom.

Ik zoek een nieuw setje skies en het liefste een ski die niet langer is dan 150/155cm liever korter. Het is voor het begeleiden van zitskieën. Vooral bij stoeltjeslifen etc zijn lange skies zeer onhandig als er even geholpen moet worden of als iemand valt op de piste. Ik heb nu een setje funblades (Head Razzle Dazzle van 100cm) waar ik praktisch de hele vakantie op ski. Maar op snelheid en met ijs worden die wat onrustig….

Ik ben een gevorderde skier (+20 weken ervaring) dus voor een Nederlander kan ik prima skiën. Ik dacht zelf aan een slalomski (head worldcup rebels of zoiets) die vindt je vaak wat kleiner. Maar ik hoor graag wat jullie in gedachten hebben. Ook voor iets vergelijkbaars als wat ik nu heb sta ik open dus twintips maar wel wat langer dan 100cm. Ben zelf 187 en weeg zo’n 85kg.

Ik zou zoeken naar goede slalom ski’s. Die zij erg stijf en geven je de druk die je moet kunnen zetten om de zitskier onder controle te houden. Ooit een paar Dynastar van 1.55 gehad. Zwaar en rete stijf. Zoveel controle en druk op de kanten. Misschien zijn nu Fischer RC4 SC in een kortere lengte wat voor je.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Geen aandelen, maar kijk eens op https://www.snowblades-zeist.nl/snowblades. Staan naast je Heads ook eff er n aantal leuke modellen rond de 1.30 m op.
Succes met zoeken en ik ben wel benieuwd wat het is geworden.

De persoon die ik begeleid skiet volledig zelfstandig en heeft dus zelf geen hulp nodig tijdens het skieen (ervaren zitskier) I.t.t een bi-unique zitski waar de begeleider vaak mee helpt met skiën (niet altijd overigens). Ik ga even kijken naar die Fischers en die website.

Kijk evt naar een setje fis sl dames ski’s . Stijf, grip op ijs en je bent rond de 150 klaar. Denk dat je voor stabiliteit op snelheid die lengte wel nodig gaat hebben.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 feb 2024 08:01

Edwin van Riel

ik zou een stijve korte slalom lat pakken. En @evr66 ik weet niet of vraagsteller een man of vrouw is maar volgens mij zit er wel verschil in een (FIS) dames/heren ski (stand binding vlgns mij)

MW Janssen

is wel zo nu en dan wat blabla over plaats binding (met name bij consumentenlatten), maar betwijfel of dat klopt in dit segment. Ken enkele mannen die naar volle tevredenheid op een dames fis lat skien bij ons in de training. eenvoudige manier om een korte stijve ski te krijgen. Mocht het al een issue zijn, raceplaat dus niets houdt je tegen om de binding 1 positie naar voren of achteren te monteren in principe, zelfs achteraf in 5 minuten gepiept indien nodig.

Daka heeft bv deze momenteel heel leuk geprijsd (629 nieuw incl bindingen) staan in 150 (heb m zelf in 165, grip op ijs geen probleem en niet te moeilijk/vermoeiend om te skien): https://www.daka.nl/dynastar-speed-sl-150-spx12-cnoeldamai01…

Edwin van Riel

Ik zal de tip van evr 66 ook even bekijken ik ben overigens een man.
Wat nu een beetje het probleem is dat ik af en toe moet helpen (dus dan korte skies nodig heb) maar de rest van de tijd ben ik achter mijn maatje aan het racen met de snowblades want hij wordt steeds sneller met de zitski. Helemaal met de ijzige condities van vorige week (Val Cenis).

Ik zal de tip van evr 66 ook even bekijken ik ben overigens een man.
Wat nu een beetje het probleem is dat ik af en toe moet helpen (dus dan korte skies nodig heb) maar de rest van de tijd ben ik achter mijn maatje aan het racen met de snowblades want hij wordt steeds sneller met de zitski. Helemaal met de ijzige condities van vorige week (Val Cenis).

Bazz_Lightyear op 05 feb 2024 12:42

haha racen met snoblades op ijs lijkt me sub-optimaal ;)

Edwin van Riel

Ik begrijp je probleem niet helemaal. De eerste vraag is heb je een begeleiderscursus gevolgd. Binnen zo’n cursus leer je op een juiste manier begeleiden. Ik ski al jaren met zitskiers. Bij begeleiden (als ik achter de zitski moet staan dan korte ski als ik meeski dan op een gewone lange ski) Je geeft aan dat je vriend zelfstandig skiet en dat hij enkel hulp nodig heeft in de lift en als hij valt.
Juist met het rapen is een lange ski prettig. Hefboom idee. In de lift is een lange ski bij mij nooit een probleem. Je vriend moet wel zelf in de stastand kunnen blijven staan. Jij staat er dan naast hem.

Dus mijn tip ga info inwinnen bij een vereniging voor aangepast skiën. Het is een handigheid en niet alleen of je heel goed kunt skiën. Succes!

+1 voor een (FIS?) SL lat, al zou ik die niet korter nemen dan 160 (of zelfs gewoon 165) als je het grootste deel van de tijd toch alleen skiet.

Wel rekening houden dat het gros van die dingen pokkezwaar (en stijf) zijn in vergelijking met wat je nu onder de voeten hebt, en dat je een stuk meer techniek aan de dag gaat moeten leggen om die dingen de hele dag en in uitdagende omstandigheden de baas te blijven. Je moet er maar eens een dagje mee op stap gaan om te zien wat die 20+ weken ervaring écht waard zijn.

*bericht bewerkt door Morzel op 06 feb 2024 00:45

Hehe jan zijn dat je techniek noodgedwongen een boost krijgt ja 😉. Als je die kant op zou gaan , kijk (net als ik) in eerste instantie in de hoek van niet al te agressieve merken/types, een van de redenen dat ik bij Dynastar/Rossi terecht kwam, net ff wat comfortabeler dan bv de atomic. Ff eea uitproberen van tevoren is wel handig.

Edwin van Riel

zou gewoon een zg kurzski nemen van 120 cm. die gebruiken we bij de VGW ook. En als je een beetje kan skiën blijf je iedere zitskier gewoon voor. Zelfs de skicarts, die veel sneller gaan als de gemiddelde zitskier houden we vlotjes bij.

null

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Bedankt voor de vele reacties en wat leuk lucky2 en Greenfield om van meer ervaren begeleiders een reactie te krijgen!! Ik doe dit al een aantal jaren +10 en de eerste jaren ben ik ook met een groep meegeweest voor opleiding (poly-aktief toendertijd). Heb nooit een certificaat of zo gehaald maar gewoon de basisbeginselen geleerd. Verder ook geen ambities daarvoor omdat ik alleen met mijn maatje ski en niet met andere zitskiers.

Het hebben van een korte ski heb ik altijd wel erg prettig gevonden met helpen etc vandaar ook mijn vraag. Greenfield geeft aan dat VGW met 120 cm skiet. En ik kan mij herinneren dat Poly aktief daar ook veel mee deed (in ieder geval met een vergelijkbare lengte). Punt blijft dat met mijn 100 cm skies ik mijn maatje niet meer bij hou kan houden op een prettige manier vandaar wil ik ook graag een upgrade. Misschien moet ik idd gaan kijken naar die 130 cm skietjes dat dat een mooie tussenoplossing is.

Ik heb het ook wel geprobeerd met mijn F19 van 177cm maar dat is toch best lastig. Sowieso wil ik een keer die slalomski’s gaan testen zoals evr 66 al aangeeft voor een eventuele aankoop en kijken of dat wat voor mij is.

Ook ik ben actief binnen de VGW. Bij Begeleiding achter een zitski wordt de 1 meter ski gebruikt. Achter de kartski ( zoals op de foto) dan 1.20 . Op de gevorderde reis dan skien de begeleiders op gewone lange of een kortere lange ski mee omdat ze dan niet direct begeleiden. 1.77 is inderdaad lang.

Plaats een reactie