Winters met weinig sneeuw is van alle tijden

Rapport Frans Rekenhof: “Skiën is tegen 2050 nog slechts mogelijk in paar gebieden”
https://www.hln.be/buitenland/rapport-frans-rekenhof-skien-i…

Is de presentator aan het begin de vader van @roel?

…. Voor sommigen is het glas halfvol, voor sommigen leeg ….

Paul

Rapport Frans Rekenhof: “Skiën is tegen 2050 nog slechts mogelijk in paar gebieden”
https://www.hln.be/buitenland/rapport-frans-rekenhof-skien-i…

Pieter230976 op 06 feb 2024 20:29

Zo verantwoord ik het ook tegen mijn vrouw om 3x te gaan skiën op een jaar. Nu kunnen we nog. Als iedereen in 2050 in Val Thorens zit, zal dat nog erger zijn dan de dalafdaling in Ischgl tegenwoordig.

Klopt, tegenwoordig worden dit soort winters maar al te graag afgeschoven op een door de mens veroorzaakte klimaatcrisis. Het is gewoon een natuurlijke cyclus van de aardbol. Als de aarde besluit dat een golfstroming verandert hebben we weer heel andere weertaferelen.

*bericht bewerkt door patrickbateman op 07 feb 2024 08:57

Klopt, tegenwoordig worden dit soort winters maar al te graag afgeschoven op een door de mens veroorzaakte klimaatcrisis. Het is gewoon een natuurlijke cyclus van de aardbol. Als de aarde besluit dat een golfstroming verandert hebben we weer heel andere weertaferelen.

patrickbateman op 07 feb 2024 08:56

Als je dat echt gelooft ben je je naam waardig ;-)

Jammer dat dit topic al meteen weer een klimaatdiscussie dreigt te worden, maar er waren natuurlijk ook in het verleden soms periodes met weinig sneeuw. En zonder sneeuwkanonnen betekende dat destijds wandelen of richting gletsjergebieden rijden.
Zo was ik eind januari 1993 met school op skivakantie in St. Ulrich am Pillersee. Het weer was zonnig en koud, maar de sneeuwhoeveelheid zo gering dat het volledige skigebied van de Buchensteinwand gesloten was, op één blauwe oefenpiste in het dal na. Maar daar kon je beter schaatsen dan skiën…

null
null

Ik ga me in deze discussie verder niet mengen, maar ik heb wel ongelofelijk genoten van de beelden, wat een gestoorde gekken stuiven daar naar beneden zeg, hahaha

Het probleem is dat alles min of meer al wel eens gebeurt is, maar dat neemt niet weg dat het bijzonder is wat we nu meemaken.

Het is best wel eens warm geweest in de Alpen, er zijn zeker winters geweest met weinig sneeuw (deze winter is trouwens een record winter op hoogte qua sneeuwval), maar het is de frequentie van warme winters en van weinig / geen sneeuw en steeds vaker regen die toch echt heel erg anders is dan vroeger.

Het is deze gehele winter nog nooit koud geweest in de Franse Zuid Alpen, mijn koudste ochtend dit jaar was -8 in mijn dorp. En er is geen dag geweest dat het de gehele dag onder 0° bleef. 2O jaar geleden waren dat de normale winterse temperaturen hier, en hadden we regelmatig -15° voor lange periodes. Het is begin februari en we zijn blij als het op 1500 meter sneeuwt. Dat is gewoon echt absurd. IN het dorpje Les Vigneaux, ,normaal een koude-put waar het altijd vriest tot de zon er weer inkomlt ergen in februari was het vorig weekend gewoon 14°. Dat is absurd.

Click. Click. Peace

Hahaha, wat een toeval, ben net bezig met het boeken van een zomervakantie in Les Vigneaux.

Het is best wel eens warm geweest in de Alpen, er zijn zeker winters geweest met weinig sneeuw (deze winter is trouwens een record winter op hoogte qua sneeuwval), maar het is de frequentie van warme winters en van weinig / geen sneeuw en steeds vaker regen die toch echt heel erg anders is dan vroeger.

Dit is exact waar het om gaat. Ik kom al sinds de jaren 80 in de Alpen (God I’m getting old!) vooral in de zomer en je ziet de gletsjers verder weg smelten. Opwarming door een veranderend klimaat is een feit. Dat kan je natuurlijk ontkennen, maar dan is er geen redding meer mogelijk voor je. Afgeschreven. Helaas.

Het probleem waardoor mensen altijd in van die eindeloze zwetsdiscussies belanden is dat zaken door elkaar gemixt worden. Weer en klimaat. Oorzaak, gevolg en oplossing. Dat wordt allemaal in een grote drappige soep geroerd, waar iedereen dan een mening over heeft.

Bij deze hoe die volgens mij (-n mening) is:

  1. klimaat warmt op, waardoor volumes van gletsjers per saldo afnemen. Dit is gewoon meetbaar.
  2. doordat het klimaat verandert, verandert per definitie het weerpatroon. klimaat is niet gelijk aan het weer, maar beinvloedt het patroon.
  3. alle veranderingen brengen kansen en problemen voort, dus ook klimaatverandering. De problemen lijken o.a. uitdroging in de zomer, wat zorgt voor minder zoet water aanvoer in de rivieren. Daarnaast een verminderde kans op sneeuw in lager gelegen gebieden. Kansen zijn volgens mij wat minder onderzocht en/of gecommuniceerd. Angst doet het namelijk altijd beter om aandacht te krijgen.
  4. Vroeger hadden we ook sneeuwarme winters met bruine stukken en stenen in de piste. Alleen hebben we enorme stappen gemaakt met sneeuwkanonnen en pisteonderhoud. Dat zorgt er voor dat je in slechtere omstandigheden betere pistes kunt hebben. Een vertekend beeld dus. appels en peren.
  5. De ‘narrative’ is dat de mens voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Voor mij persoonlijk is de vraag in hoeverre dat dan is. Geheel, voor een klein beetje?
  6. Het menselijke effect op het klimaat moet je dan op wereldwijde schaal zien. Feit is dat de meeste co2 uitstoot vanaf nu de toekomst in uit de economisch opkomende gebieden in de wereld gaat komen. Daar waar de meeste mensen wonen / komen te wonen en waar de meeste mensen door betere economische omstandingheden meer gaan uitstoten. Wiskundig gezien ligt de oplossing dus in Azie en Afrika. En zeker niet hier in Europa.

De grap in alle discussies alleen is dat mensen direct de loopgraaf in gaan en zich steeds dommer gaan uiten. ‘Oh, jij twijfelt aan het nut van klimaatkleven op de snelweg, je moet wel een klimaatontkenner zijn!’ (whatever that may be). Of de andere kant: ‘deze winter valt er veel sneeuw, zie je wel klimaatverandering is onzin!’

Dat was hem weer, ik gooi weer zakje popcorn in de magnetron…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Jammer dat dit topic al meteen weer een klimaatdiscussie dreigt te worden, maar er waren natuurlijk ook in het verleden soms periodes met weinig sneeuw. En zonder sneeuwkanonnen betekende dat destijds wandelen of richting gletsjergebieden rijden.
Zo was ik eind januari 1993 met school op skivakantie in St. Ulrich am Pillersee. Het weer was zonnig en koud, maar de sneeuwhoeveelheid zo gering dat het volledige skigebied van de Buchensteinwand gesloten was, op één blauwe oefenpiste in het dal na. Maar daar kon je beter schaatsen dan skiën…

null
null

paolie op 07 feb 2024 09:13

Dat dal ziet er overigens nog steeds witter uit dan wat het nu is, als ik het zo zie had je met sneeuwkanonnen destijds topcondities gehad

Dat dal ziet er overigens nog steeds witter uit dan wat het nu is, als ik het zo zie had je met sneeuwkanonnen destijds topcondities gehad

JelleK op 07 feb 2024 10:36

Ja dat klopt, het was die week meer dan koud genoeg voor kunstsneeuw. Maar destijds echt wel een probleem. Ook de Skiwelt was toen bijvoorbeeld vrijwel helemaal gesloten. Het enige skigebied in de buurt waar je nog wel een beetje kon skiën was de Steinplatte en daar ging dan ook werkelijk iedereen heen (wij helaas niet, want ja, de Buchensteinwandskipas was reeds betaald door de school). Pas op de eerste zaterdag van de krokusweek viel er dat jaar weer sneeuw van betekenis en konden de gebieden weer openen, net op tijd voor de grote massa.

*bericht bewerkt door paolie op 07 feb 2024 10:55

Het is best wel eens warm geweest in de Alpen, er zijn zeker winters geweest met weinig sneeuw (deze winter is trouwens een record winter op hoogte qua sneeuwval), maar het is de frequentie van warme winters en van weinig / geen sneeuw en steeds vaker regen die toch echt heel erg anders is dan vroeger.

Dit is exact waar het om gaat. Ik kom al sinds de jaren 80 in de Alpen (God I’m getting old!) vooral in de zomer en je ziet de gletsjers verder weg smelten. Opwarming door een veranderend klimaat is een feit. Dat kan je natuurlijk ontkennen, maar dan is er geen redding meer mogelijk voor je. Afgeschreven. Helaas.

Het probleem waardoor mensen altijd in van die eindeloze zwetsdiscussies belanden is dat zaken door elkaar gemixt worden. Weer en klimaat. Oorzaak, gevolg en oplossing. Dat wordt allemaal in een grote drappige soep geroerd, waar iedereen dan een mening over heeft.

Bij deze hoe die volgens mij (-n mening) is:

  1. klimaat warmt op, waardoor volumes van gletsjers per saldo afnemen. Dit is gewoon meetbaar.
  2. doordat het klimaat verandert, verandert per definitie het weerpatroon. klimaat is niet gelijk aan het weer, maar beinvloedt het patroon.
  3. alle veranderingen brengen kansen en problemen voort, dus ook klimaatverandering. De problemen lijken o.a. uitdroging in de zomer, wat zorgt voor minder zoet water aanvoer in de rivieren. Daarnaast een verminderde kans op sneeuw in lager gelegen gebieden. Kansen zijn volgens mij wat minder onderzocht en/of gecommuniceerd. Angst doet het namelijk altijd beter om aandacht te krijgen.
  4. Vroeger hadden we ook sneeuwarme winters met bruine stukken en stenen in de piste. Alleen hebben we enorme stappen gemaakt met sneeuwkanonnen en pisteonderhoud. Dat zorgt er voor dat je in slechtere omstandigheden betere pistes kunt hebben. Een vertekend beeld dus. appels en peren.
  5. De ‘narrative’ is dat de mens voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Voor mij persoonlijk is de vraag in hoeverre dat dan is. Geheel, voor een klein beetje?
  6. Het menselijke effect op het klimaat moet je dan op wereldwijde schaal zien. Feit is dat de meeste co2 uitstoot vanaf nu de toekomst in uit de economisch opkomende gebieden in de wereld gaat komen. Daar waar de meeste mensen wonen / komen te wonen en waar de meeste mensen door betere economische omstandingheden meer gaan uitstoten. Wiskundig gezien ligt de oplossing dus in Azie en Afrika. En zeker niet hier in Europa.

De grap in alle discussies alleen is dat mensen direct de loopgraaf in gaan en zich steeds dommer gaan uiten. ‘Oh, jij twijfelt aan het nut van klimaatkleven op de snelweg, je moet wel een klimaatontkenner zijn!’ (whatever that may be). Of de andere kant: ‘deze winter valt er veel sneeuw, zie je wel klimaatverandering is onzin!’

Dat was hem weer, ik gooi weer zakje popcorn in de magnetron…

Sebastiaan op 07 feb 2024 10:29

Aan iedereen (op dit forum, in Nederland, in de wereld): Meer van dit redelijke midden aub!

Goede poging om feiten als uitgangspunten te pakken en nuance in te brengen in oorzaak/gevolg. Wanneer iedereen zijn mening op deze manier zou formuleren (of om te beginnen politici, prominenten en media) zou de discussie een stuk zuiverder gevoerd worden. Dan kunnen we inderdaad werken aan oplossingen en mitigerende maatregelen (mag dat; een moeilijk woord gebruiken?) in plaats van steeds te verzanden in 180 graden voor/tegen discussies.

Toevallig kwam ik laatst deze foto’s tegen. We sporten in de natuur, dus zijn afhankelijk van de natuur.
https://www.facebook.com/solliet

(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/02/07/LaNorma1.jpg)

null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door Leandro op 07 feb 2024 11:13

Met skiën kom je echt tot rust.

Ik ga me in deze discussie verder niet mengen, maar ik heb wel ongelofelijk genoten van de beelden, wat een gestoorde gekken stuiven daar naar beneden zeg, hahaha

JelleK op 07 feb 2024 10:00

Inderdaad, prachtig om te zien. Veelal op en soms over het randje. En dat zonder de moderne veiligheidsvoorzieningen van tegenwoordig. Wellicht is de snelheid ook wat lager, maar het lef zo te zien niet!

*bericht bewerkt door TJ op 07 feb 2024 12:09

On topic:

Nu gelasten ze een World Cup af als de piste er niet goed genoeg bijligt (overigens terecht lijkt me), maar de gasten uit het filmpje knallen gewoon over gras, zand en stenen. Respect.
Destijds was kunstsneeuw ook nog niet zo gebruikelijk als nu natuurlijk.

*bericht bewerkt door Hessel op 07 feb 2024 12:16

On topic:

Nu gelasten ze een World Cup af als de piste er niet goed genoeg bijligt (overigens terecht lijkt me), maar de gasten uit het filmpje knallen gewoon over gras, zand en stenen. Respect.
Destijds was kunstsneeuw ook nog niet zo gebruikelijk als nu natuurlijk.

Hessel op 07 feb 2024 12:12

Candide Thovex knalt nog steeds over gras, zand en stenen… En bladeren trouwens.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Grappig, 1993 heb ik toevallig overgeslagen.

Drie weken gelden een fantastische week in het Gasteinertal gehad.
‘Eindelijk weer eens een échte winterweek’
Ja, eindelijk. Want ze worden steeds zeldzamer. En sneeuwkanonnen, ooit bedoeld om slechte plekken op te lappen, staan in veel gevallen hele gebieden te besneeuwen. Dat is niet ‘gewoon’, dat is bizar.

Life is what happens while you were checking your phone

Drie weken gelden een fantastische week in het Gasteinertal gehad.
‘Eindelijk weer eens een échte winterweek’
Ja, eindelijk. Want ze worden steeds zeldzamer. En sneeuwkanonnen, ooit bedoeld om slechte plekken op te lappen, staan in veel gevallen hele gebieden te besneeuwen. Dat is niet ‘gewoon’, dat is bizar.

Leon100 op 07 feb 2024 20:30

En “gewoon” ook niet waar…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wel aardig om bij het filmpje van Schladming uit 1973 te vermelden dat dat op 22 december was. Vroeg in het seizoen dus.

Ik ga me in deze discussie verder niet mengen, maar ik heb wel ongelofelijk genoten van de beelden, wat een gestoorde gekken stuiven daar naar beneden zeg, hahaha

JelleK op 07 feb 2024 10:00

En dan die strobalen aan de zijkant… zal beter aanvoelen dan een muurtje, maar een pretje lijkt het me niet om daar in te belanden…

Peter Pos

Plaats een reactie