Verhouding tussen SL-ski's?

Hey allemaal

Ik ben aan het kijken naar een nieuw setje SL-ski’s. Vroeger kon ik hierover ‘verhoudingen’ vinden tussen verschillende ski’s van bv. meest toegankelijk naar minst toegankelijk, minst stijf naar meest stijf,… maar als ik nu wat rondkijk vind ik hier zo goed als niet meer over. Volgens de meeste sites is elke ski geweldig, en dat kan zo zijn, maar daar word ik niet heel veel wijzer over.

Daarom hier een vraag naar wat jullie ervaringen zijn door ze zelf te testen. Hoe vond je de ski? Hoe vond je dat ie zich verhoudt tov zijn concurrenten? Voor wie zou je ze wel/niet aanraden? Vermeld ook van welk jaar de ski was (als je dit nog weet).

Om wat inspiratie te geven van waar ik nu naar kijk:
-Stöckli SL
-Volkl Racetiger SL
-Atomic S9 Revoshock
-Head WC Rebels eSL
-Fischer WC SC
-Rossignol Hero Elite ST
-Salomon S/Race SL12
-Vandeer WC SL
-Blizzard Firebird SRC

De volgende zes zijn behoorlijk homogeen in karakter (en buiglijn - fijn voorspelbaar), maar wel verschillend in ‘heftigheid’… van stijf naar minder stijf: Atomic, Völkl, Stöckli, Rossignol, Salomon, Blizzard.
De Fischer en de Head hebben beiden een wat softere tip, waardoor de ski minder gelijkmatig aanvoelt (en meer carve-only is in mijn beleving). Qua heftigheid ergens rond de Stöckli.
De Van Deer heb ik niet geskied.

Een amateur is gewoon een liefhebber

De volgende zes zijn behoorlijk homogeen in karakter (en buiglijn - fijn voorspelbaar), maar wel verschillend in ‘heftigheid’… van stijf naar minder stijf: Atomic, Völkl, Stöckli, Rossignol, Salomon, Blizzard.
De Fischer en de Head hebben beiden een wat softere tip, waardoor de ski minder gelijkmatig aanvoelt (en meer carve-only is in mijn beleving). Qua heftigheid ergens rond de Stöckli.
De Van Deer heb ik niet geskied.

Biggie op 06 feb 2024 20:40

Dank voor het antwoord! Als je zegt een softere tip, hoe komt dan dat ze meer carve-only zijn? Ik zou net denken dat ze dan iets vergevingsgezinder zijn?

Zodra je aan het begin van de bocht druk op de voorkant zet, trekt de ski met de iets softere tip je direct een gesneden bocht in, waar je een ski met een wat stijvere tip nog wat makkelijker een gelipte bocht in kan sturen. ‘Carve’(-only) heeft op zich niets met vergevingsgezindheid te maken. Sterker nog, een ski die wat makkelijker buigt is mijns inziens makkelijker te carven dan een ski die iets stijver is (als alle andere factoren min of meer hetzelfde zijn). Carven = buigen van de ski, dus tja…

Een amateur is gewoon een liefhebber

Gewoon zelf testen. Jou manier van skien is op een SL ski heel bepalend voor zijn gedrag. Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

Gewoon zelf testen. Jou manier van skien is op een SL ski heel bepalend voor zijn gedrag. Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

BoardingBjorn op 06 feb 2024 22:31

Ja heb er al een paar getest, maar de keuze is meestal beperkt tot 2-3 modellen dus allemaal lukt nooit. Vandaar de vraag naar jullie ervaringen.

@elisabeth101 @Biggie @toetersenbellen @evr66 @DSvier

Ik tag jullie even omdat jullie in forums van vorige jaren mbt SL-ski’s veel nuttige info wisten te geven. Weten jullie hoe de huidige SL-ski’s zich onderling verhouden?

Van deze lijst zelf geskied met de racetiger sl en de rossi st ti. De eerste is wel duidelijk “meer ski” dan de tweede. Vermoedelijk staat de S9 nog een tandje “hoger” op de ladder. Van de rest durf ik niet veel te zeggen, Rossi en Volkls verkocht, ben zelf inmiddels over naar een andere categorie ;)

Edwin van Riel

Dank voor de info!

@elisabeth101 @Biggie @toetersenbellen @evr66 @DSvier

Ik tag jullie even omdat jullie in forums van vorige jaren mbt SL-ski’s veel nuttige info wisten te geven. Weten jullie hoe de huidige SL-ski’s zich onderling verhouden?

Tand op 07 feb 2024 14:18

Nee, kan ik je zo niet zeggen. Maar het lastige is dat dit soort dingen heel persoonlijk zijn. Dus ik zou zeggen: kies een paar om te testen, of huur met mogelijkheid tot koop. Bevallen ze: prima. Dan is het de mindset van ‘ik heb de beste gekozen’ en nooit meer omkijken.

@elisabeth101 @Biggie @toetersenbellen @evr66 @DSvier

Ik tag jullie even omdat jullie in forums van vorige jaren mbt SL-ski’s veel nuttige info wisten te geven. Weten jullie hoe de huidige SL-ski’s zich onderling verhouden?

Tand op 07 feb 2024 14:18

Mijn eerste reactie ging over de versies van het huidige seizoen, in december geskied

Een amateur is gewoon een liefhebber

Plaats een reactie