Wat is de meest exotische wintersportbestemming die je al bezocht hebt?

Of zou willen bezoeken?
Helaas, Alpen of Pyreneeën zijn bij voorbaat al gediskwalificeerd. Willen we dat afspreken? Ik heb nog niet het geluk gehad om buiten de Alpen te skiën…

Ikzelf zou heel graag een keertje skiën in Mzaar-Kfardebian in Libanon. Libanon heeft misschien nog een negatieve bijklank met de burgeroorlog, maar dat is intussen verbleekt bij de rottigheid die ze in buurland Syrië uithalen en af en toe bestookt Israël Hezbollah stellingen, maar die liggen daar niet in de buurt. Uiteraard te combineren met een uitstap naar Beiroet, het Parijs van het Midden-Oosten. Ook de Libanese keuken is één van de beste van de wereld en de wijnbouwcultuur dateert nog van de Feniciërs. Lijkt me alles te hebben voor een geslaagde reis.

Maar waar zou jij willen gaan? Canada? Japan? Georgië?

Kirgizië, een wonderschoon land. Helaas tot nu toe alleen in de zomer geweest. Ook dan word je op de passen af en toe verrast door een sneeuwbui maar de wintersport vind uiteraard in de winter plaats. Op de bucketlist prijkt een reis naar Karakol in de winter, misschien aangevuld door een avontuurlijker programme van bijvoorbeeld Ryce Travel met cat skiën in Suusamyr. Ook het skiën in Arslanbob op de Babash-Ata (je gaat op een paard omhoog) is een optie.

null
null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 07 feb 2024 15:17

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Nieuw-Zeeland, nabij Queenstown. Verder weg geraak je niet vanaf Nederland.

Geen en niet de ambitie. We hebben de beste gebieden al in de Alpen.

Portillo Chili!

Stryn sommerski in Noorwegen. Een skigebied dat alleen in de zomermaanden geopend is.

Born to Ride

Ik wil in m’n leven op elk continent geskied hebben (Antarctica even uitgezonderd) maar wil er ook niet direct een doel op zich van maken om alleen daarvoor uithoeken op te zoeken.

Het idee is eigenlijk ontstaan tijdens het skiën in Sierra Nevada, ik vond het zo’n bevreemdende ervaring om met zicht op Afrika staan te skiën.

Tot nu toe is het meest exotische enkele resorts in Hokkaido Japan.

Sierra Nevada is voor mij het verste en meest exotisch. Uitzicht op de zee en Marokko.

Nog redelijk goed te doen hiervandaan:
-Palandöken, oost Turkije
-Erciyres, vulkaan, ook Turkije
-Etna Noord
-Tetnuldi, Georgië

En echt exotisch:
-Dizin, Iran

The older I get, the better I was

null
null
null
null
null
null

Mammoth Mountain in Californie viel een beetje tegen; maar wellicht komt dat doordat we er in de zomer waren :)

Ik heb er wel een paar:

  • Kirgistan (bij Bishkek, Chunkurchak)
  • Kazachstan (Shymbulak en Oi-Qaragai in de buurt van Almaty)
  • Bosnië (Bjelasnica en Jahorina, zeker die laatste is een aanrader)
  • Polen (Kasprowy Wierch)
  • Slowakije (Jasna Chopok en Tatranska Lomnica)

*bericht bewerkt door Quick op 08 feb 2024 16:03

Mr. Slow

Ik heb er wel een paar:

  • Kirgistan (bij Bishkek, Chunkurchak)
  • Kazachstan (Shymbulak en Oi-Qaragai in de buurt van Almaty)
  • Bosnië (Bjelasnica en Jahorina, zeker die laatste is een aanrader)
  • Polen (Kasprowy Wierch)
  • Slowakije (Jasna Chopok en Tatranska Lomnica)
Quick op 08 feb 2024 16:00

Jahorina is idd een aanrader. :) Prachtige hotels ook. Het zicht op Sarajevo als je met de auto van de berg terug rijdt is best indrukwekkend!

null

Saariselka in Fins Lapland. Het meest noordelijke skigebied van Europa. Wij waren er vorig jaar januari.

Ohja, en ook nog op de Erciyes geskied bij Kayseri in Turkije. Dat was ook wel gaaf, met uitzicht op vulkanische kraters.

Mr. Slow

In de 90-er jaren 1 dag geskied in Whistler/Blackcoomb. Maar of je dat exotisch kunt noemen? Vooral ver weg ;-)

null
null
null
null
null
null

Mammoth Mountain in Californie viel een beetje tegen; maar wellicht komt dat doordat we er in de zomer waren :)

Daffie op 08 feb 2024 08:55

Welke zomer dan? Afgelopen (2023) kon je nog flink wat skiën in Mammoth in de zomer! ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 08 feb 2024 20:35

Ohja, en ook nog op de Erciyes geskied bij Kayseri in Turkije. Dat was ook wel gaaf, met uitzicht op vulkanische kraters.

Quick op 08 feb 2024 18:36

Heb je daar een verslag van, of kun je er wat over schrijven? Foto’s?
Ik ben zo benieuwd, dit gebied fascineert me. Hoe is dit te bereizen, moeilijk organiseren?

The older I get, the better I was

Ik vond de FIS piste in Altastenberg dit jaar een aangenaam exotische verrassing!

null
null

YongPyong Ski Resort in Zuid-Korea.
Totaal andere ski ervaring als in Europa:
24h per dag open, discount skipassen voor de nachtshift (niet gedaan trouwens).

Pistepreparatie gedurende de dag:
De meeste liften hadden 3 tot 4 parallele afdalingen. Telkens werd er 1 afgezet + met 20 mobiele sneeuwkanonnen ineens sneeuw bijgespoten (het was er ijzig koud, maar heel droog) en dan uitrijden met de pistenbullies. Eens klaar … op naar de volgende piste om die op te spuiten.

Skihuur:
2 prijsklassen: beginner/basic en expert/luxe
In de laatste klasse kreeg je skischoenen die praktisch pas uit de doos kwamen evenals skis in perfecte staat (Salomon s/max 10 of s/max 12 als ik het me nog goed herinner).

Groot verschil in niveau van skiërs op de piste
beginners/mensen uit Seoul
zeer ervaren skiërs/meestal expats uit Europa of de VS

Leuke gimmick
bij de lodge waar de skihuur waren er bij de skirekken persluchtslangen voorzien om je skis proper en droog te blazen voordat je stopte met skiën (zou heel handig zijn in Snowworld)

Glide on!

null
null
null
null

Glide on!

Afgelopen winter een dagje Ylläs in Fins Lapland meegepikt.
In de zomer ben ik wel eens in Le Massif de Charlevoix (Québec) beland, maar daar viel op dat moment niet veel te skiën 😜

Ik heb 1x in Amerika geskied. Onze uitvalsbasis was Streamboat Springs, maar we zijn die trip ook een dagje naar Vail en een dagje naar Beaver Creek geweest.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Niet super exotisch, maar wel heel goede herinneringen aan: gedurende onze 4 jaar wonen in New Jersey in de Verenigde Staten zijn we naar Breckenridge in Colorado gegaan. Een hele week, heel on-Amerikaans, want mijn man hield zijn Nederlandse hoeveelheid vakantiedagen. Waren zijn Amerikaanse collega’s jaloers op. Toen met de bus een dagje naar Keystone geweest.
De eerste dagen daar met de tong op de schoenen als we een stukje moesten lopen, want het dal van Breckenridge ligt al op 3000 meter. Even wennen aan de hoogte.
Ook naar Park City in Utah geweest, met van daaruit een dagje met de bus naar Deer Valley. In Utah de echte poeder leren kennen, wow!
Dan nog diverse keren een weekend naar Killington in Vermont gereden, dat was op Winterberg-afstand. Elke keer weer allerlei variëteiten aan weertypes binnen één weekend gehad, bizar.
En een dagje naar Hunter Mountain, op 2 uurtjes rijden van New York City. Heel leuk voor als je het gewoon ff niet laten kan.

Ohja, en ook nog op de Erciyes geskied bij Kayseri in Turkije. Dat was ook wel gaaf, met uitzicht op vulkanische kraters.

Quick op 08 feb 2024 18:36

Heb je daar een verslag van, of kun je er wat over schrijven? Foto’s?
Ik ben zo benieuwd, dit gebied fascineert me. Hoe is dit te bereizen, moeilijk organiseren?

Onnem op 08 feb 2024 21:43

Volgens mij kun je vanaf Rotterdam vliegen naar Kayseri, dus niet heel ingewikkeld te organiseren. Vanaf Kayseri met een busje de vulkaan op. Daar hebben ze diverse ‘fronts de neige’ gebouwd, en zijn nu bezig met de ontwikkeling van hotels (m.n. voor Russen en rijke Turken vermoed ik). Liftsysteem is aardig modern. Ik zal eens kijken of ik nog foto’s kan vinden.

Mr. Slow

Ik heb 20 jaar geleden 4 maanden in de sneeuw gewerkt ( vooral lesgeven aan kinderen en beginners) in Australië. Van mei tot en met augustus is daar het skiseizoen… Snowy Mountains https://g.co/kgs/9bfYJzu.

Was erg leuk, al heb ik daar meer geld uitgegeven dan verdiend 😂

Mammoth Mountain in Californie viel een beetje tegen; maar wellicht komt dat doordat we er in de zomer waren :)

Daffie op 08 feb 2024 08:55

Welke zomer dan? Afgelopen (2023) kon je nog flink wat skiën in Mammoth in de zomer! ;-)

Wij waren daar eind juli 2022. Toen alleen nog wat plukjes sneeuw op schaduwplekken

Slim op 08 feb 2024 20:35

Plaats een reactie