Welk (hoeveel) ski gebied(en) ken je op je duimpje?

Ik zit hier op mijn hotel kamer in Parijs wat youtube filmpjes op de laptop te bekijken met een halve fles wijn in mijn kraag (etentje met collega’s). Ski youtube filmpjes natuurlijk, van de dolomieten (waar ik woon).

En het viel me op, dat op random youtube filmpjes met een algemene titel (“dolomiti skiing”, “us in the dolomites”, “millenials with no work trying to leech money in the dolomites” … ok de laatste is van mij), ik gewoon 60-70% vd pistes waar op geskied wordt direct herken.

Dus ik vraag me af onder de forum experts… hoeveel ski gebieden kennen jullie eigenlijk op je duimpje? (niet alleen de pistes, maar ook de geheime parkeer plekjes, de leuke eettentjes, de insider tips)…

Voor ik naar italie kwam had ik dat met geen enkel gebied omdat ik telkens maar 1x in een gebied geskied heb. Toen ik hier kwam, verbaasde me het in 't begin enorm dat mijn vriendin of vrienden gewoon met de vingers in de neus alles 100% kennen, maar ondertussen is dat ook voor mij het geval. Mijn thuisgebieden zijn…

  • Civetta
  • San Pellegrino
  • Alpe Lusia
  • Cortina
  • Alta Badia
  • 3 cime
  • Kronplatz
  • Arabba

Maar elk jaar probeer ik toch een gebied te bezoeken waar ik nog nooit geweest ben. (2 jaar geleden Monta Rosa, vorig jaar Kitzbuhl).

Aan jullie (en DSvier… jij mag niet antwoorden :-p… want teveel gebieden).

Ik denk niet 1 echt op m’n duimpje, maar zeker wel een aantal vrij goed. Daar herken ik ook makkelijk de afdalingen en wat goede eettentjes en weet ik vaak de drukte wel te omzeilen.
Partner kan ik in elk skigebied neerzetten en die heeft na een week meestal nog geen idee waar hij is of wat hij heen gaat.

Hochkönig op mijn duimpje en Gasteinertal ken ik ook vrij goed, dan Flachau en Obertauern beiden zes jaar geweest, Obertauern ook 3x zomers.

Dienten Die Alte schule

Zillertal 3000, Hochkönig, SHLF.

Ik denk niet 1 echt op m’n duimpje, maar zeker wel een aantal vrij goed. Daar herken ik ook makkelijk de afdalingen en wat goede eettentjes en weet ik vaak de drukte wel te omzeilen.
Partner kan ik in elk skigebied neerzetten en die heeft na een week meestal nog geen idee waar hij is of wat hij heen gaat.

Tiny-M op 07 feb 2024 23:50

Haha, zo herkenbaar!

Op mijn duimpje ken ik:
Val Cenis
Montgenevre
Col de Balme

Opgeteld 20+ keer geweest

sneeuw witje en de 7 bergen

Op mijn duimpje:
La Plagne
Les Saisies
La Clusaz
Kleinwalsertal
Sölden
Ik voel me altijd wel vrij snel thuis in een gebied, maar in dit rijtje vind ik echt blindelings de weg.

Op mijn duim kennen zal wat overdreven zijn maar Valoire en montafon zal ik mijn weg wel nog kennen. Ben daar 2 maal geweest. Verder probeer ik elk jaar te wisselen van bestemming. Ik hou enorm van dat eerste gevoel dat je krijgt als je uit de lift komt. De eerste keer die nieuwe piste nemen. Super gewoon.

De Dolomieten! En dan niet de kleine gebiedjes waar je apart de auto voor moet pakken, maar het grote gebied.
Alta Badia
Val Gardena
Val di Fassa
Arabba in mindere mate.

Ik gebruik geen auto als ik daar ben dus ken geen parkeerplekjes, maar weet wel de goede restaurants te vinden.

Jungfrau Region. Ook al ben ik er al een hele tijd niet geweest. En dan zijn er nog wel een flink aantal gebieden waar ik blindelings de weg weet en weet hoe de pistes lopen. Je bent een wintersportfreak of je bent het niet hè.

Mr. Slow

Imst
Kappl
Brandnertal
Golm
Kaltenbach
Hintertux
Zell am Ziller
Kaprun
Wildkogel
Sankt Johann in Tirol
Spieljoch
Pitztal
dit zijn de gebieden waar ik van hut naar hut kan skien en de pisten/liften uit mijn hoofd ken. Sommigen zijn dan ook wel erg klein.

*bericht bewerkt door koenlam1 op 08 feb 2024 09:47

Hoe Hoger Hoe Beter

Nog wel een aardig verschil in de omvang van een gebied, lijkt me.
Ik ben in meerdere kleine gebiedjes geweest, die ik stuk voor stuk na een dag wel kende - waarmee ik overigens niet bedoel dat het saai is. Middelgrote gebieden ken je na een week wel op je duimpje.
Daarentegen, de mega-gebieden kan je 10x geweest zijn en nog steeds verrast worden.

Ischgl is ‘groot’, niet mega, maar ik kan wel zeggen dat ik dat gebied en het dorp goed ken. Ook een kwestie van smaak, maar ik weet precies waar ik wel en niet wil eten (of drinken), ik ken iedere bocht en hobbel in de pistes en een kaartje heb ik al jaren niet meer nodig.

Ischgl is inderdaad een heel makkelijk gebied om doorheen te gaan. Dat is er bij mij ook 1 die ik redelijk goed ken. PDS heel veel stukken ook, maar er zijn stukken die ik bewust vermijd en aangezien we meestal in de hoek Champéry zitten, kom ik minder vaak aan de les gets kant. Zillertal arena ken ik ook aardig goed.

Het vrij kleine Winterberg blijf ik vaak lastig vinden. Snap geen moer van die pistekaart. Duurt elke keer wel een dag voordat ik zoiets heb van: oja zo zat het in elkaar.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 feb 2024 10:07

Winterberg en Zillertal Arena

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Ischgl, Serfaus-Fiss-Ladis, Val d’Isère-Tignes, Zermatt (Zwitserse kant, Italiaanse kant nog te ontdekken)

Warth Schröcken en Serfaus natuurlijk :)

Gang is alles

Grand Massif
Villars
Val Gardena-Alta Badia-Arabba-Val di Fassa
Ischgl

Wel geinig dat dit vier verschillende landen betreft trouwens.

SkiJuwel (Alpbach & Schatzberg vooral) en Hochkönig.

Op mijn duimpje:
Arlberg, Damüls, Ischl, Les Arcs,
Redelijk bekend:
Silvretta Montafon, 3 Vallees, Obertauern
En dan nog een hele zwik waar ik op zich zonder piste kaart rond kom.

vars/risoul, 6x opeenvolgend geweest, verder overal maar 1x geweest (of te lang geleden)

Een selectie (beetje willekeurig, want waar leg je de grens? Kleine gebieden leer je sneller kennen dan grote):
Serre Chevalier (seizoen gewerkt)
Wurzeralm (3 keer geweest, leren skiën)
Skiwelt (5 keer geweest, maar inmiddels al weer jaren niet meer)
Grossarl/Dorfgastein (4 keer geweest, kinderen leren skiën)
Winterberg (4 keer geweest)
Val Cenis (3 keer geweest)
Silvretta Montafon en Les Sybelles (binnenkort beide voor de 4e keer heen)
Mont des Brumes (Ardennen, keer of 10 geweest)

Les Deux Alpes ken ik echt door en door (seizoen gezeten)

Verder qua bestemmingen waar ik vaker dan 1 keer ben geweest en dus ook zeker de weg nog wel ken

  • Risoul
  • Zillertal Arena
  • La Plagne/Les Arcs
    Maar hier al de kanttekening dat ik vooral alle pistes wel ken maar of ik het bijvoorbeeld echt zo van YouTube filmpjes zou herkennen waar het precies is twijfel ik al aan.

Toxic!

Valmorel

Op mijn duimpje:

Saalbach-Hinterglemm
Zillertal Arena
Ischgl
Mayrhofen
Kirchberg
Skiwelt

Goed bekend in

Hochfugen
Flachau
Solden

Er zijn heel veel plaatsen waar ik een of meerdere keren geweest ben, daar kan ik ook zonder piste kaart zo rond gaan, ook meerder almhutten waar je lekker kan eten, maar om nu te zeggen dat ik ze op mijn duimpje ken, of als mijn broekzak. Dat vindt ik dan wel weer groots klinken. 29 jaar geleden voor het laatst in Mayerhofen geweest (13J daar geskied) al zet je mij daar neer weet ik ook de weg nog ;)
Heb wel een goed geografisch geheugen ook met namen.

Dienten Die Alte schule

Zelf ken ik de onderstaande gebieden wel echt op mijn duimpje:

  • Ischgl (ben er ruim 20x geweest)
  • Galtur (altijd als kind geweest voordat het grote broertje ischgl in zicht kwam)
  • Lenzerheiden (relatief makkelijk gebied, ken Arosa dan weer een stuk minder)
If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

‘Op mijn duimpje’ is misschien een groot woord, maar in Les Sybelles kan ik redelijk zonder kaart skiën, en in Alta Badia en Arabba ook wel grotendeels, al heb ik de wirwar van alle liften en korte blauwe pistes boven Corvara niet blindelings scherp maar ik weet wel ongeveer hoe ik moet skiën om bij een bepaald punt uit te komen :-)

Cervinia (paar keer geweest)
Snowspace Salzburg (paar keer dagje geweest, maar erg eenvoudig om de weg goed te kennen, maar ken niet alle tentjes e.d. )
Alta Badia (voor zover dat kan met die rommelige pistekaart)

Bijna alle gebieden waar ik geweest ben kan ik vlot herkennen met filmpjes e.d., zeker de wat kleinere. Ik denk dat ik dan meestal ook zonder pistekaart t gebied wel doorkan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Arabba, Bad Hofgastein, La Rosière, Nendaz en Fendels (niet heel moeilijk)

In Tartiflette We Trust

Op mijn duimpje? 1 en alleen in de zomer geweest. Waar ik wel eens geweest ben en dus de weg goed ken: tientallen.

Alpbachtal.
Daar kan je me bijna een blinddoek om doen en dan nog weet ik waar de hobbels zitten. Stamgast sinds 2007.
Wij gebruiken nog de oude pistenummers van voor de verbinding met Wildschönau.
Zijn het er ook niet mee eens dat ze daar piste 1 gekregen hebben :)

Plaats een reactie