Ik ga de vraag toch maar stellen, hoe zit dat nou met de Dolomieten....

Hoi!
Dit jaar gaan wij met vrienden mee naar Italie. We verblijven in Campitello di Fassa.
Ik weet niet wat er met mij aan de hand is, maar ik kom er domweg niet uit hoe het werkt…
We schaffen een skipas “Dolomiti Superski” aan. Goed voor 1200km aan pisten welke we bij lange na niet gaan afleggen. Maar wat is dan eigenlijk wel haalbaar, en hoe om precies te zijn? Enkel met ski/snowboard of moet je dan ook met je auto of skibus wat gaan doen?

Ik heb begrepen dat wij de Sella Ronda kunnen skiën. Dat is een massief in de Dolomiten waar je met de klok mee en tegen de klok in (begreep ik) omheen kan skiën? Ik heb van mijn vrienden vorig jaar een skikaart gekregen, daarop wordt vermeld Val di Fassa (https://www.wintersport.nl/skigebieden/fassa/kaarten). Op die skikaart zie ik ook een groen blokje staan met “SellaRonda”

Wanneer ik online mijn skipas wil gaan aanschaffen, zie ik dat de skipas 12 resorts omvat, waaronder inderdaad Val di Fassa. Elk zo’n resort heeft dus kleine deelgebiedjes/plaatsjes onder zich hangen. (Zoals dat Campitello bij Val di Fassa hoort) Heb ik dat goed?
Dan resteren er nog 11 andere resorts. Ik zie de benamingen van die overige 11 resorts niet op die skikaart terug welke ik van mn vrienden heb gekregen. Ik zie wel “Marmolada” staan, ik meen dat daar een gletsjer ligt, maar ik zie het slechts vermeld staan, geen liftverbiningen or what so ever. Kan je daar dan wel komen?
En met hoeveel skikaarten zit ik straks in mn zak als ik een dag ga skiën…? Hahaha, wat klinkt het eigenlijk stom als ik het zo op schrijf.

Welke resorts kan je überhaupt aandoen rekeninghoudend met het feit dat je skiënd start in Campitello, de thuisbasis?

Ik hoop dat iemand mij begrijpt en me wat uitleg kan geven. Ik heb het idee dat ik een kletser van een skipas aanschaf maar daar slechts een kwart/een derde aan km’s van kan benutten? Ik heb het idee dat ik niet zo moet zien als in Les 3Vallees?

Alvast vriendelijk dank!

PS en ja, ik heb de site even doorgespit. Ik heb even makkelijk gedacht door mijn vraag hier op het forum te stellen. Mocht het zo zijn dat ik eigenlijk al mn vragen beantwoord kan krijgen middels de info van de site, attendeer mij dan daar even op. Dan ga ik er even voor zitten ;-)

*bericht bewerkt door Nien op 09 feb 2024 12:03

Val di fassa, Arabba, Val Gardena en Alta Badia zitten in ieder geval aan de sella ronda verbonden en kun je ook alle pistes die eraan vast zitten doen.

Met dit kaartje krijg je een beetje een idee: https://www.valgardenaskimap.com/en/sella-ronda#gallery…

Hoe het verder allemaal zit, kunnen anderen veel beter uitleggen.

Dit zijn alle gebieden, kaartje is wel al paar jaar oud.

null

*bericht bewerkt door franksplinter op 09 feb 2024 12:10

Van de 1200 km pistes van Dolomiti superski zijn er zo’n 500 met elkaar verbonden rondom het Sellamassief. De andere gebieden liggen daar weer als losse gebieden omheen, vaak verbonden met skibussen, maar de afstanden kunnen nog best groot zijn.
Als je niet zoveel gaat skiën, kun je ook de weekpas van alleen Val di Fassa nemen. Dan kun je alles skiën wat op de pistekaart van Val di Fassa staat aangegeven, maar daarbuiten niet. De Sella Ronda kun je dan dus niet skiën.

Het is zeker geen domme vraag. Feitelijk is het een skipasverbond en zitten er maar 4 gebieden echt aan elkaar vast. Dat zijn de gebieden van de Sella Ronda: Val di Fassa, Arabba, Val Gardena en Alta Badia.

De meerprijs voor de Dolomiti Superski skipas is zo klein dat het niet loont om 'n te negeren.

*bericht bewerkt door havana op 09 feb 2024 12:24

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Een Val di Fassa pas is vooral goed voor de gebieden die niet vanuit de lift in Campitello te bereiken zijn. Daaronder vallen Vigo di Fassa (Ciampedie/Cattenaccio), Pozza - Pera di Fassa, Carezza, Alpe Lusia en Passo San Pellegrino. Zeker Alpe Lusia is nog wel de moeite om een keer heen te rijden. In goed 20 minuten te bereiken.
Ga je dus vooral skiën vanaf de Col Rodella, dan doe je er goed aan de Superskipas te nemen. Je zit namelijk zo in Val Gardena, en Arabba is ook niet ver.

De meerprijs voor de Dolomiti Superski skipas is zo klein dat het niet loont om 'n te negeren.

havana op 09 feb 2024 12:23

50 euro bij een weekpas.

En dan kan je (makkelijk) naar Arabba en Val Gardena. Als echte beginner zou ik misschien de Fassa pas nemen (maar dan Campitello niet de allerbeste plek), anders de Dolomiti pas.

Of, om het wat ingewikkelder te maken, Vallee Silver, Fassa gebieden, maar ook Latemar. Vooral zinvol als je elke dag met de auto ergens anders heen wil.

1e keer? Hele pas nemen, SR gebruiken als snelweg om in een van de andere drie een dag te skiën. En idd, ff de twee topics doorlezen hierboven, goed voor de voorpret.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuker kaartje met de logo’s ;-) Voor de rest wat hierboven al gezegd is!

null

Qua afstand (om een ideetje te geven) als je met de wagen van het ski gebied Civetta (Zuid Oosten) naar 't het meest noordelijke (Oost) gebied 3 Zinnen wilt gaan ben je anderhalf uur onderweg. (afstand zegt niet zoveel want 't zijn allemaal kronkelwegen).

Waar jullie zitten kan je al skieend alles aan de Sella doen (de 4 valleien/gebieden), maar als je in de wagen stapt ben je ook vlak bij Carezza, Obereggen, Alpe Lusia en San Pellegrino (zijn allemaal leuke gebieden), deze zijn allemaal op minder dan een half uur rijden te bereiken.

*bericht bewerkt door Asterino op 09 feb 2024 13:03

Is hier al gezegd, maar ik bevestig nogmaals: neem de grote Dolomiti Superski pas! Al was het alleen maar omdat je dan in Alta Badia kan komen. Ik wordt daar altijd zo blij van de restaurants. Overal prima restaurants, maar in Alta Badia zitten toch wel wat toppers!
Marmolada kan je gewoon skiënd en liftend bereiken. Wel altijd druk daar bij die grote gondel.

Leuke vraag!
Campitello is eigenlijk wel een van de fijnste locaties om van daaruit te vetrekken:
Je kunt met de auto alle skigebieden gaan bezoeken maar ook als je direct in de lift start heb je een heel groot bereik.
Persoonlijk hou ik van kleine gebiedjes bezoeken end dan hooguit 1 dag erheen gaan. Want de volgende dag ligt er een nieuw gebied voor je klaar om te versporen. Het mooie is dat je elke dag een nieuwe wereld in stapt. Soms massaal zoals het rond de Sella weleens is en soms kom je in een pareltje van een skigebiedje waar die dag niemand is, dus jou ook niet in de weg kan skiën.

Het ligt er aan wat jouw vriendengroep doet, maar als ik mee was zou ik het wel weten… :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Kortom: neem de Dolomiti Superski pas ;-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ohhh wat veel reacties! Iedereen enorm bedankt! Ik ga ze vanavond allemaal stuk voor stuk inhoudelijk goed doornemen met een bak thee op de bank 🤗
Ik heb er nu al helemaal zin in.

Super, iedereen bedankt, nu hoef ik zelf dat wiel niet uit te vinden. Ik kom al jaaaaaren achtereen in La Plagne, ooit 1x naartoe gegaan 25jr geleden en niet meer weggegaan. Alleen nu met kinderen (inmiddels dikke tieners hoor) is La Plagne in een schoolvakantie gewoon niet leuk. Ik ben her en der ook nog wel op korte skitripjes in Oostenrijk geweest, maar dit uitstapje, zo groots, die hadden we nog niet gehad.
Met al jullie reacties kom ik vast een heel stuk meer beslagen ten ijs 😊

Bedankt nogmaals

Verwacht trouwens geen rust. Zo vol als La Plagne wordt het niet, maar zeker rondom het Sellamassief en de Marmolada is het gewoon druk.
Vind je dat te veel van het goede, ga dan eens een dag naar Predazzo of Carezza. Daar is het gegarandeerd een stuk rustiger. En pak ook de heerlijke afdalingen in Pozza mee. Zowel de zwarte Ciampac aan de kant van Canazei als de zwarte naar Pozza kunnen je kinderen zeker wel waarderen. En als het niet zo hoeft neem je zelf lekker de blauw-rode naar Pozza.

Sella Ronda gewoon op de wisseldagen doen, dan valt het vaak wel mee.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik kom nu een jaar of 10 (200 skidagen) in de Dolomieten en ski zelden de Sella Ronde als 1 geheel. Best dat ik m ‘s ochtends een stuk pak om een bepaald dal in te gaan en dan als ik daar klaar ben de ronde afmaak. Maar verder ski ik alleen maar als geheel als ik er ben met nieuwkomers.

Zou beslist dagje Alpe Lusia doen ook (halve dag heb je t daar wel echt gezien overigens, misschien combineren) en ik vond zelf Carezza ook heel erg leuk. Rijd je ook vrij gemakkelijk naar toe vanaf Campitello.

Verder gewoon lekker alle uithoeken in skiën vanaf Campitello. Dagje St Croce, Dagje Seiseralm evt via Seceda daar naar toe en bus Saltria -> Montepana terug. Marmolada kan ook, mijn ervaring is dat ie op zondag vaak relatief rustig is omdat de meeste mensen dan hun eerste skidag hebben en wat meer in hun eigen gebied blijven hangen. Let wel op, Marmolada is altijd vrij pittig. Lange afdaling met vaak zware sneeuw. (En loop ff door t WO1 museumpje bij t 2e middelstation).

Verder wordt t genieten en wil je er volgend jaar weer heen :)

*bericht bewerkt door brakes op 09 feb 2024 21:42

voor de eerste keer doe de sella ronde en wil je uitstapjes doen ,probeer een gids aan te komen

voor de eerste keer doe de sella ronde en wil je uitstapjes doen ,probeer een gids aan te komen

leokouter op 09 feb 2024 22:33

Heb je geen gids voor nodig. Staat allemaal prima aangegeven. Wel handig als je kaart kan lezen. Via de website van dolomiti superski kun je de skikaarten van elk deelgebiedje vinden en zelf tochten uitstippelen.

Je hebt ook van elk gebied weer aparte kaarten met meestal achterop de overzichtskaart. Liggen bij de gondels. Dat maakt het misschien iets overzichtelijker

Download ook de Dolomiti ski app. Die heeft veel handige tools om je skiroutes uit te stippelen en te registreren.

Plaats een reactie