Zelf skiles geven

Goedemiddag!
Voordat ik goedbedoelde adviezen krijg dat les toch echt beter is zal ik de situatie even schetsen. Vorig jaar heeft mijn dochter van vier eerst 10 lessen in Nederland gehad op een borstelbaan en daarna een weekje in Frankrijk in een groepsles. Dat ging prima en ze heeft nu level Flocon, begint voorzichtig de ski’s als het uitkomt parallel te zetten. Ze heeft plezier in het skien maar wil absoluut niet op les als het geen Nederlandstalige leraren zijn. We zitten wederom in Frankrijk in een gebied waar geen Nederlandstalige les is en ook geen Nederlandse kinderen in de beschikbare groepen. Aangezien we het vooral leuk willen houden gaan we haar niet tegen haar zin een groepje Fransen indrukken. Wel hebben we een middag een privé leraar voor haar en willen we verder zelf met haar skien. Heeft iemand wat tips om een kind van vijf wat verder te helpen? Ik ben zelf een vrij goede skier, ski makkelijk zwarte pistes en techniek is prima (voor een Nederlander). Hoor het graag!

Indien mogelijk nog een extra dag een privé leraar en zou ook met de leraar overleggen waar jullie op kunnen oefenen.

Les geven is een vak. Ik kan goed skiën, maar ik ben echt een waardeloze leraar.

Ik zou dus kiezen voor iedere dag een privé leraar als het klasje geen optie is en de rest van de tijd ook lekker laten gaan. Meters maken leer je ook veel van als je dat kan combineren met les.

Kan ze zichzelf goed redden? Zelf remmen, bochten maken, dat soort dingen? Raakt ze niet in paniek op de wat steilere stukken?

Dan gewoon lekker gaan skiën met haar! Kinderen leren vooral door te doen. Mijn dochter is ook 5, die kan ik simpele instructies geven zoals: Bochtje maken, dan de skietjes naast elkaar, dan weer een bochtje. Maak er een spelletje van, laat ze in jouw spoor skiën, hou de omgeving voor haar in de gaten. Laat ze sprongetjes maken over de randen van de pistes (zo leren ze zich focussen op een punt om naartoe te sturen). Ga eens door een boardercross, leren ze ook heel veel van omdat ze gedwongen worden bochten te maken op de juiste plekken.

Met mijn zoons, nu 14 en 11, heb ik het ook op die manier gedaan. Hebben alleen in snowworld wat lessen gehad, verder alles zelf spelenderwijs geleerd, door leuke tochten te maken. Skiën nu al jaren vloeiend zwart af. Of ze dat technisch perfect doen? Geen idee, het ziet er in ieder geval mooi en gecontroleerd uit, en ze hebben er heel veel plezier in en doen het “beter” dan 80% van de volwassenen. Mochten ze hun techniek bij willen schaven, dan kunnen ze altijd nog op les natuurlijk.

@cf230 Ja het gaat prima. Remmen, bochtjes, blauwe pistes en een klein stukje rood gaat wel. Die boardercross is wel een leuk idee. Op zich ben ik wel voor les, dus als het kan dan gaat ze weer op les maar voor komend jaar ga ik zonder verdere ideeën jouw route.

@cf230 Ja het gaat prima. Remmen, bochtjes, blauwe pistes en een klein stukje rood gaat wel. Die boardercross is wel een leuk idee. Op zich ben ik wel voor les, dus als het kan dan gaat ze weer op les maar voor komend jaar ga ik zonder verdere ideeën jouw route.

Gewoon lekker genieten met die kleine! Voor je het weet moet je keihard werken om ze bij te houden. Ik heb er altijd veel plezier aan beleefd, aan het zelf lesgeven!

KoosK op 11 feb 2024 19:53

Als ze redelijk skiet lekker mee skiën. In NL op een borstelbaan weer op les doen. Aan de andere kant, eenkennigheid moet je ook weer niet teveel stimuleren.

Als je je kind nu niet in de skischool houdt zal het later alleen maar moeilijker worden en daar gaat je dochter op latere leeftijd alleen maar spijt van krijgen.
Volgende keer misschien een skigebied kiezen met Nederlandstalige skileraren kiezen? Of gewoon even doorbijten.
Zelf met een jong kind op stap en aan de slag gaan lijkt me voor beiden de slechtste oplossing.

Let's Ride

@cf230 Ja het gaat prima. Remmen, bochtjes, blauwe pistes en een klein stukje rood gaat wel. Die boardercross is wel een leuk idee. Op zich ben ik wel voor les, dus als het kan dan gaat ze weer op les maar voor komend jaar ga ik zonder verdere ideeën jouw route.

KoosK op 11 feb 2024 19:53

Ze krijgt al les elke dag (prive), je dus verder geen zorgen maken.

Gewoon mee gaan skieen op pistes van haar niveau met af en toe een wat moeilijkere uitschieter (wel checken met de leraar). Meters maken op de ski’s is niet alleen voor volwassenen maar zeker ook voor kinderen van belang, en dat kan ze ook met jullie. Hou je niet bezig met technische instructies, gewoon met haar skieen en bochtjes maken, af en toe misschien wat langs de zijkant vd piste sprongetjes maken of over bultjes skieen, etc, etc. Helemaal perfect!

*bericht bewerkt door Asterino op 11 feb 2024 22:43

Hoi KoosK,
Probeer goed de veiligheid in de gaten te houden vooral verder naar achter qua verkeer. Wat ik probeer te doen op drukere pleken is mijn eigen kinderen (4 en 6) dicht achter me aan te laten skieen. Waardoor het onaantrekelijk wordt om ertussendoor te skieen (vooral met groter snelheidsverschil).
Dan nu een iets minder populaire mening. Skilessen zijn te duur waarbij het geld bij de top van een skischool blijft hangen.
Hierdoor (mijn inziens) zijn jongere die niet eens op een zware snelle motor mogen rijden omdat hun frontele hersenkwab nog niet is volgroeid. Verandwoordelijk voor veel kinderen. Ze krijgen zo slecht betaald (minder dan minimunloon in Nederland) dat ze met flinke schulden eindigen aan het eind van een seizoen. Veel uren zijn verplicht maar worden niet vergoed etc. etc. etc.
Zoals je zal begrijpen motiveerd dit de leraren onder in de voedsel keten niet.
Ik heb zowel ski als snowboard Anwarter gehaald en dit is wat 90% van de Nederlandse leraren heeft gehaald. Belangrijkste les die daarin eindeloos er in gehamerd wordt. Heel veel complimenten en meepraten en de klant blij achterlaten zodat ze terugkomen.
Ik heb dus geen hoge pet op van beginners cursussen en de leraren die dit geven. Kindercoaches hebben niet eens een opleiding gehad maar een rood pak doet wonderen. Zelf geef ik al meerderen jaren les in Oostenrijk als hobby (waar geld bij moet) omdat snowboarden mijn passie is. De passie die ik echter voor het lesgeven heb hebben maar een enkele collega’s in de skischool. Ook het verbeteren van techiek is super leuk en zinvol maar zoek hiervoor een goede leraar buiten de ski school mafia.
Belangrijkste op die leeftijd is plezier in de sneeuw. Dus overmatig veel complimenten eens ergens stoppen om bekogeld te worden met sneeuwballen zulk soort dingen zijn het belangrijkste. Qua skieen jongen kinderen leren het meest onbewust door zien en nadoen. Dus ga iets overdreven gewicht naar voren pizza punt voorskieen. En dan stieken steeds minder pizza gedurende week en op de plate stukken mooie frietjes oefenen. Maar vooral plezier maken.
Hopelijk kan je hier iets mee. En heb ik niemand beledigd dat is namelijk niet mijn bedoeling.
Gr Henk en geniet veel plezier in de sneeuw toegewenst.
Gr Henk

Vraagsteller gaat naar Frankrijk waar we de anwarter niet hebben. De leraren zijn een stuk beter opgeleid.

Vraagsteller gaat naar Frankrijk waar ze de anwarter niet hebben. De leraren zijn een stuk beter opgeleid.

Pino op 11 feb 2024 23:19

Hoi KoosK,
Probeer goed de veiligheid in de gaten te houden vooral verder naar achter qua verkeer. Wat ik probeer te doen op drukere pleken is mijn eigen kinderen (4 en 6) dicht achter me aan te laten skieen. Waardoor het onaantrekelijk wordt om ertussendoor te skieen (vooral met groter snelheidsverschil).
Dan nu een iets minder populaire mening. Skilessen zijn te duur waarbij het geld bij de top van een skischool blijft hangen.
Hierdoor (mijn inziens) zijn jongere die niet eens op een zware snelle motor mogen rijden omdat hun frontele hersenkwab nog niet is volgroeid. Verandwoordelijk voor veel kinderen. Ze krijgen zo slecht betaald (minder dan minimunloon in Nederland) dat ze met flinke schulden eindigen aan het eind van een seizoen. Veel uren zijn verplicht maar worden niet vergoed etc. etc. etc.
Zoals je zal begrijpen motiveerd dit de leraren onder in de voedsel keten niet.
Ik heb zowel ski als snowboard Anwarter gehaald en dit is wat 90% van de Nederlandse leraren heeft gehaald. Belangrijkste les die daarin eindeloos er in gehamerd wordt. Heel veel complimenten en meepraten en de klant blij achterlaten zodat ze terugkomen.
Ik heb dus geen hoge pet op van beginners cursussen en de leraren die dit geven. Kindercoaches hebben niet eens een opleiding gehad maar een rood pak doet wonderen. Zelf geef ik al meerderen jaren les in Oostenrijk als hobby (waar geld bij moet) omdat snowboarden mijn passie is. De passie die ik echter voor het lesgeven heb hebben maar een enkele collega’s in de skischool. Ook het verbeteren van techiek is super leuk en zinvol maar zoek hiervoor een goede leraar buiten de ski school mafia.
Belangrijkste op die leeftijd is plezier in de sneeuw. Dus overmatig veel complimenten eens ergens stoppen om bekogeld te worden met sneeuwballen zulk soort dingen zijn het belangrijkste. Qua skieen jongen kinderen leren het meest onbewust door zien en nadoen. Dus ga iets overdreven gewicht naar voren pizza punt voorskieen. En dan stieken steeds minder pizza gedurende week en op de plate stukken mooie frietjes oefenen. Maar vooral plezier maken.
Hopelijk kan je hier iets mee. En heb ik niemand beledigd dat is namelijk niet mijn bedoeling.
Gr Henk en geniet veel plezier in de sneeuw toegewenst.
Gr Henk

Mmxsnf op 11 feb 2024 22:54

Wel een beetje tegenstrijdig: je veroordeelt het geven van complimentjes door slechte skileraren maar je tip om kinderen skiles te geven is complimentjes geven.
Wat is het nou?

Veel ouders doen hun kinderen op les zodat ze zelf lekker door kunnen skiën en niet bij elke piste hoeven na te denken of dit wel of niet geschikt is voor hun kinderen.

Ski klassen zijn overrated. Echt goed les via prive lessen en of gericht in NL op een baan. Ben zelf docent sport en bewegen en zie dat de meeste leraren alleen maar ‘begeleiden’ ipv lesgeven. Dat is prima als je kind en jij dat ok vinden maar wat mij betreft is het geen lesgeven.

Als je het dus prima vindt om niet perse heel veel km te maken en je het net zo leuk vindt om dagjes met je kids op stap te zijn zou ik dat gewoon lekker doen. Die van ons vindt het ook prima om een middagje lekker in het restaurant op de iPad door te brengen (met zo nu en dan wat lekkers … 😉). Geniet vooral van elkaar. Daar zijn imho deze vakanties juist voor bedoeld.

Wij hebben onze zoon vanaf 4 jaar prive skiles laten volgen in België. In Oostenrijk zelf is hij niet op skiles gegaan, maar heeft hij altijd met ons mee geskied. Eerste jaar toen hij 4 jaar was, was dat uiteraard heel rustig en op een beperkt aantal blauwe pistes. Hij is nu intussen 6, heeft deze winter in België weer privéles gehad en skiet nu heel vlot met ons mee (gisteren bijv. 37km in zware omstandigheden). Ik zou dus ook zeggen: als ze voldoende basis hebben, kunnen ze gewoon lekker met jullie mee skiën. Gewoon achter je aan laten skiën en bochtjes maken. En vooral plezier maken!

Zelf skiën kan prima toch? Eén ding is zeker: je kind maakt hoe dan ook meer meters dan in een klasje, waar je toch vooral staat te wachten.

Zelf heb ik nooit les gehad en al zeg ik het zelf: ik ski en telemark een stuk beter dan de meeste Anwärters ;)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Samen wintersporten met je dochter is toch juist fantastisch! Ze heeft al een basis en kan nu samen met jullie verder gaan oefenen. Niet teveel tips geven, maar wel het goede voorbeeld geven en het tempo aanpassen. Wij doen jaarlijks een cursus bij snowworld om de techniek te verbeteren en gaan vervolgens in de vakanties lekker samen genieten op de pistes. Geen gedoe met lestijden en vrijheid waar we naartoe gaan. Onze kinderen willen niet anders!

Ik heb het zelf nooit gedaan, ik denk dat ik het niet goed kan overbrengen en de belangrijkste reden (waarom veel ouders het ook niet doen) is dat onze dochter gewoon naar ons minder goed luisterde als we haar wat willen leren. “Nee mama jij bent toch geen juf”

Wij hebben wel klasjes gedaan ipv privéles de afgelopen 3 seizoenen (2 per seizoen) - ze is nu 8 en gaat volgende week met ons de hele week mee. Traint ook 1x per week nu met de club in Snowworld. Ze heeft nog steeds een eigen mening maar skiet inmiddels veel beter dan wij! En kan het nog overbrengen op anderen ook 🤣

Dus als jij het kan uitleggen en dochter luistert naast de reeds geboekte lessen lekker zelf groen en blauw pakken!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 12 feb 2024 08:32

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Onze zoon van 7 gaat ook 5 ochtenden op les in Frankrijk. Is tot nu toe prima bevallen en ze maken best veel meters en tochten door het gebied.
's-middags met z’n drieën wat echt fantastisch is. Wij doen hem zeker niet op les omdat we dan lekker zelf kunnen skien (wij zien dit als extra pluspunt dat het in de ochtend wel kan), het is om hem een goeie basis te geven.

Hij neemt van een leraar meer aan en heb het idee dat hij dan ook net wat meer durft. In onze situatie dus positief en wachten ongeduldig tot ons vertrek aankomende zaterdag ;)

Zie het niet teveel als ‘skiles’, maar gewoon als samen skiën met je dochter. Als je naar skiklasjes kijkt stelt dat ook niet zoveel voor. De eerste doet de leraar na, de 2de al wat minder, de 3de nog een heel klein beetje en al de rest doet maar wat. Ook bij privéles zie je vaak een heel enthousiaste leraar met een duidelijk verveeld kind erachter.
Onze zoon wou op die leeftijd ook niet op skiles (had 10 lessen gehad op een indoorbaan wat hij heel saai vond), maar was superenthousiast om met ons mee te skiën. Gewoon ‘volg papa’ en al de rest ging vanzelf.

Ik zal waarschijnlijk tegen een par zere benen schoppen maar ik doe het toch. Meestal vinden de kinderen het geen probleem om in een les te zitten met een buitenlandse leraar. Het gaat er maar net om hoe je dit als ouder brengt.

Leuk hè, ski je in Frankrijk krijg je ook een Franse leraar. Kan je mooi een paar woordjes leren

VS

Maar besef wel dat de leraar geen Nederlands spreekt, vind je dat erg. Anders gaan we wel kijken of er een andere oplossing is….

Ik ken veel kinderen die hebben leren skieen en met enige regelmaat ook “buitenlandse” leraren hadden en na een dag weten ze niet beter. Mijn kinderen hebben het leukste jaar gehad met een Oostenrijkse lerares en ik heb eindeloos de Duitse liedjes en uitspraken moeten horen.

Twee dingen, allereerst:

  • les geven is een vak. Niet per se een moeilijk vak, maar zwemmen is ook niet moeilijk maar moet je toch leren om te kunnen
  • volgens mij hebben veel ouders tijdens de corona periode ontdekt hoe moeilijk het is om als ouder een andere pet op te doen. Dat zal ook hier meespelen

Tegelijk: voor die hummels draait het om lol en meters maken. Dan leren ze. Een lesje voor de basis en dan 2 dagen achter pap en mam aan skiën met af en toe een kleine tip (niet te hard als je iets niet ziet, dat soort meer ‘gedrags’ dingen), dat kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zou wegblijven bij goedbedoelde technische tips, kinderen leren echt anders dan volwassenen (dat is een van die dingen die je dus in een leraren opleiding krijgt). Probeer een 5 jarige maar eens wat minder te laten duwen op een van zijn benen ;).

Ik zou kijken of er toch niet midden in de week een extra privé lesje te vinden is, met die leraar overleggen wat goede pistes zijn en dan lekker veel skiën, zonder al te veel nadruk op beter worden, dat gaat dan al vanzelf.

Volgend jaar vervolgens iets meer rekening houden met zoonlief bij het boeken ;). Als hij zich happier voelt met nl kids, zoek en boek dat dan. Voor die echte hummels is privéles vaak zonde van t geld, denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@DSvier heeft gelijk.
Les geven is een vak apart.
Er zijn niet voor niets opleidingen voor.

Twee dingen, allereerst:

  • les geven is een vak. Niet per se een moeilijk vak, maar zwemmen is ook niet moeilijk maar moet je toch leren om te kunnen
  • volgens mij hebben veel ouders tijdens de corona periode ontdekt hoe moeilijk het is om als ouder een andere pet op te doen. Dat zal ook hier meespelen

Volgend jaar vervolgens iets meer rekening houden met zoonlief bij het boeken ;). Als hij zich happier voelt met nl kids, zoek en boek dat dan. Voor die echte hummels is privéles vaak zonde van t geld, denk ik.

Roy83 op 12 feb 2024 09:39

Dit dus:
Mijn kinderen, vooral de jongste, zijn zo eigenwijs als ze groot zijn en instructies van mamma of pappa? ‘vergeet het maar’, leren doe je met een juf of meester. Zowel man als ik hebben ook pas als volwassene leren skien, en kinderen lerenb dat echt anders, dus zelf les geven, beginnan we niet aan.
(Vraag me af of de ouders die hun kinderen zelf leren skien dan ook zelf zwemles geven?)
Een Oostenrijse, Duitse of Italiaanse leraar is geen probleem, maar de lol van het klasje zit vooral in de andere kinderen. En als die dan alleen maar Frans of Italiaanss spreken, vinden de kinderen dat niet leuk. En ook priveles zouden ze maar saai vinden.

Nu we kinderen hebben gaan we dus naar al die plekken vol Nederlanders die we vroeger altijd vermeden. Dus afgelopen jaren Serfaus en Gerlos.
Dit jaar voor het eerst naar Frankrijk; Dutch week in Val Thorens. En wie weet gaan we vaker naar Frankrijk als dat bevalt, maar dan wel naar de gootere gebieden waar we weten dat veel nederlanders komen.

Wat betreft de taal niet spreken - mijn dochter is daar wel het mooiste voorbeeld van denk ik. Die geeft aan dat ze de fijnste lessen krijgt als de leraar geen NLs spreekt. Zo had haar groep in Oostenrijk vorig jaar les van de eigenaar van de skischool, staatlich niveau. En in Frankrijk is ze meestal de enige NLse. En keer op keer geeft de leraar aan dat ze het zo fijn vinden dat ze dezelfde taal niet persé spreekt - communiceren lukt prima met handen en voeten, basis woordjes zoals toilet etc kent ze. En juist door het niet spreken van de taal let ze extra goed op de leraar, skiet het liefst vooraan zodat de leraar goed gezien wordt. En keer op keer krijgen wij te horen dat ze juist daarom de beste van de groep is: ze let op omdat ze de taal niet spreekt.

Voor de kids maakt het 9 van de 10 keer niet uit - meestal zijn het de ouders die het fijn vinden als kind niet de enige NLse is.

Maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat TO het verkeerd doet, er is les geboekt en als je zelf gewoon rustig achter elkaar aanskiet daarna op groen en allicht blauw moet dat goed komen. En anders ter plekke alsnog kijken of er in een groep geschaald kan worden. :)

*bericht bewerkt door LoveToSki op 12 feb 2024 10:24

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kan ze zichzelf goed redden? Zelf remmen, bochten maken, dat soort dingen? Raakt ze niet in paniek op de wat steilere stukken?

Dan gewoon lekker gaan skiën met haar! Kinderen leren vooral door te doen.
Ga eens door een boardercross, leren ze ook heel veel van omdat ze gedwongen worden bochten temaken op de juiste plekken.

CF230 op 11 feb 2024 19:33

Als gymdocent zijnde het helemaal eens met deze punten!
“Dwingende arrangementen” werken super bij jonge kinderen: die leren veel impliciet, door te voelen, te ervaren. Dingen die door velen al zijn gezegd als: jullie sporen volgen, is prima. Maak het spelenderwijs: skiën als vliegtuig (impliceert natuurlijk gewicht op dalski) bijvoorbeeld. Spelletjes zijn voor mij ook de eerste actieve skiherinneringen geweest: positief, leuk, veel doen; skiplezier voorop! Op internet zijn genoeg videos te vinden leuke manieren waarop ouders hun kids leren skiën.

En tips vragen aan de skileraar is, zoals velen al benoemden, ook een goeie, diegene heeft natuurlijk een goed beeld van waar ze staat in haar leerproces.

🚌 PisteBunny 🐰

Geen enkele van de skileraren die ik ken heeft zijn eigen kinderen succesvol les kunnen geven.
Bij een andere, ongekende lesgever hebben de cursisten gewoon veel meer geduld dan bij familie.

Wat ik zelf gedaan heb is om mijn eigen kinderen voldoende privé-les te laten nemen om de basis onder de knie te krijgen (5 of 6 lessen in België + daarna 1x groepsles op Initiator niveau laten volgend (wat een ramp was) + 2 jaar 3x2u privéles bij ESF (echt wel goede skiërs + specifiek gelesecteerd voor een goede omgang met kinderen, mijn kinderen spraken geen Frans en zagen er ook in het begin tegen op, maar het viel toch telkens heel goed mee).
Voor de rest, vooral veel samen skiën op pistes op hun niveau en zoveel mogelijk het goede voorbeeld geven zonder echt les te willen geven (af en toe tips geven of overdreven oefeningen doen mag wel).
Met 2 kinderen was 3x2u bij ESF trouwens even duur als om ze allebei op groepsles te sturen.

Voor de veiligiheid: nooit samen volledig “de gas opentrekken” maar altijd het niveau van je kinderen in acht houden in functie van de omstandigheden op dat moment (een blauwe piste kan ook moeilijk zijn op het einde van de dag of op een ijzige ochtend). Als je toch eens je eigen ding wil doen: spreek met je partner af of je op een bepaald moment alleen op pad kunt terwijl zij in het zwembad/op een terras aan het genieten zijn.

Glide on!

Laat ik voorop stellen dat het ik het nut van lessen heel goed vindt, en dat de taalbarrière meestal erg meevalt. Naar welk gebied ga je?

Maar verder als je zelf je kinderen wilt leren:

Ga geen tips geven, kinderen op die leeftijd kunnen daar weinig mee.
Kies voor parcoursjes waar kinderen dingen moeten doen. De kleine paadjes aan de rand van de vlakkere pistes zijn hier ideaal voor. Het is niet voor niets dat de leraren de kinderen hier meenenen.
Vraag desnoods aan je skileraar de leukste paadjes. Hij wil je ze vast tonen!

Heel veel ski plezier! En in een ding heb je helemaal gelijk. Wintersport en skiën moet plezier zijn!

Click. Click. Peace

Als kind ( ruim 55 jaar geleden)les gehad in Arosa en Schruns. Mijn leraar in Schruns groet me nu nog als hij me ziet. Inmiddels zijn we krasse knarren. Hij 70, ik 64. Onder andere door die lessen, is mijn techniek goed en beheers ik het plaatselijke dialect. Van mijn ouders had ik nooit kunnen leten skiën. Mijn kinderen ( 28 en 26) zijn vroeger ook op les geweest. In de ochtend op les. In de middag in mijn spoor. Ook zij beheersen naast de skitechniek het plaatselijke dialect. Kinderen zijn flexibeler en leergieriger dan ouders denken

Bedankt voor alle reacties, leuk! We gaan het zien, volgende week naar Espace Diamant. Dus met de eenvoudige pistes moet het wel goed zitten. Samen met het gezin vind ik het allerleukste om gewoon samen rustig aan een beetje naar beneden te glijden. Hopelijk valt het komende week een beetje de goede kant op dat er voldoende sneeuw is, maar hoe dan ook lekker een weekje de bergen in. Later nog een weekje UCPA off-piste in Val d’Iser, dan worden de benen wat meer gegeseld en kom ik wat betreft het pure skien wel aan mijn trekken. Daarom geniet ik ook extra van dat rustige speelse nu. Bij het posten dacht ik wellicht wat goede tips voor het lesgeven te krijgen, maar gezien de reacties is mijn conclusie toch wel om het lesgeven maar te laten gaan :)
Voor wie er is, of nog gaat: veel plezier & fijne wintersport!

Hoi KoosK,
Probeer goed de veiligheid in de gaten te houden vooral verder naar achter qua verkeer. Wat ik probeer te doen op drukere pleken is mijn eigen kinderen (4 en 6) dicht achter me aan te laten skieen. Waardoor het onaantrekelijk wordt om ertussendoor te skieen (vooral met groter snelheidsverschil).
Dan nu een iets minder populaire mening. Skilessen zijn te duur waarbij het geld bij de top van een skischool blijft hangen.
Hierdoor (mijn inziens) zijn jongere die niet eens op een zware snelle motor mogen rijden omdat hun frontele hersenkwab nog niet is volgroeid. Verandwoordelijk voor veel kinderen. Ze krijgen zo slecht betaald (minder dan minimunloon in Nederland) dat ze met flinke schulden eindigen aan het eind van een seizoen. Veel uren zijn verplicht maar worden niet vergoed etc. etc. etc.
Zoals je zal begrijpen motiveerd dit de leraren onder in de voedsel keten niet.
Ik heb zowel ski als snowboard Anwarter gehaald en dit is wat 90% van de Nederlandse leraren heeft gehaald. Belangrijkste les die daarin eindeloos er in gehamerd wordt. Heel veel complimenten en meepraten en de klant blij achterlaten zodat ze terugkomen.
Ik heb dus geen hoge pet op van beginners cursussen en de leraren die dit geven. Kindercoaches hebben niet eens een opleiding gehad maar een rood pak doet wonderen. Zelf geef ik al meerderen jaren les in Oostenrijk als hobby (waar geld bij moet) omdat snowboarden mijn passie is. De passie die ik echter voor het lesgeven heb hebben maar een enkele collega’s in de skischool. Ook het verbeteren van techiek is super leuk en zinvol maar zoek hiervoor een goede leraar buiten de ski school mafia.
Belangrijkste op die leeftijd is plezier in de sneeuw. Dus overmatig veel complimenten eens ergens stoppen om bekogeld te worden met sneeuwballen zulk soort dingen zijn het belangrijkste. Qua skieen jongen kinderen leren het meest onbewust door zien en nadoen. Dus ga iets overdreven gewicht naar voren pizza punt voorskieen. En dan stieken steeds minder pizza gedurende week en op de plate stukken mooie frietjes oefenen. Maar vooral plezier maken.
Hopelijk kan je hier iets mee. En heb ik niemand beledigd dat is namelijk niet mijn bedoeling.
Gr Henk en geniet veel plezier in de sneeuw toegewenst.
Gr Henk

Mmxsnf op 11 feb 2024 22:54

Wel een beetje tegenstrijdig: je veroordeelt het geven van complimentjes door slechte skileraren maar je tip om kinderen skiles te geven is complimentjes geven.
Wat is het nou?

Superskier op 11 feb 2024 23:34

Mijn punt is dat je dit helemaal prima zelf kan doen en hier geen leraar voor in hoeft te huren. Sorry voor het lange onduidelijk versie hierboven.

Plaats een reactie