Vijf weken naar de Alpen. Welke ski's passen bij ons?

Hey Allemaal, Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven. Mijn vriendin en ik zijn deze winter voor het eerst 2 weken gaan skiën en hebben veel lessen gevolgd. Nu gaan we in maart voor 5 weken naar Zwitserland en willen we graag veel op de ski’s staan.

Vorige keer hebben we ski’s gehuurd, maar voor deze langere periode lijkt het ons wellicht voordeliger om te kopen. Maar welke ski’s zouden geschikt zijn voor ons? Hier zijn de ski’s die we de vorige keer hebben gehuurd:

  • K2 Disruption Mti 175: Voor mij, man, 185 cm, 78 kilo. Niveau: Zeker op blauwe en rode pistes, voornamelijk parallel skiën, maar bij het begin of einde van de bocht soms nog ploeg.
  • K2 Disruption 78 C 160: Voor mijn vriendin, 169 cm, 64 kilo. Niveau: wat zekerder op blauwe pistes skiën, voornamelijk parallel skiën, maar bij het begin of einde van de bocht in ploeg gaan – Ze heeft ook lessen op rode pistes gevolgd, wat goed ging, maar ze is nog wel wat angstiger.

Deze ski’s zijn online behoorlijk aan de prijs. Hebben jullie misschien tips welke ski’s geschikt zouden kunnen zijn voor ons? Of zouden jullie aanraden om ze daar pas te proberen en te kopen, ik vrees alleen dat de prijzen in Zwitserland waarschijnlijk hoger liggen?

*bericht bewerkt door AlpineAdventurer op 12 feb 2024 20:31

The Mountains are calling!

Kijk na de vakanties eens op marktplaats. Er komt dan weer een hele zwik te koop. Leg het eventueel hier voor. Gezien je laat in het seizoen gaat, zou ik iets breder met wat rocker, maar niet te gek kiezen. Zo tussen de 75 en 80mm onder de voet idd.
Waar gaan jullie heen? Voor 5 weken loont een seizoenspas, maar veel gebieden sluiten het paasweekend. Dus tenzij je er heel de maand maart zit, kan het wintersporten wat beperkter uitvallen. Zeker als je toch een uur moet rijden (vanuit de grote steden bijvoorbeeld).

*bericht bewerkt door Bennie op 12 feb 2024 20:36

Kijk na de vakanties eens op marktplaats. Er komt dan weer een hele zwik te koop. Leg het eventueel hier voor. Gezien je laat in het seizoen gaat, zou ik iets breder met wat rocker, maar niet te gek kiezen. Zo tussen de 75 en 80mm onder de voet idd.
Waar gaan jullie heen? Voor 5 weken loont een seizoenspas, maar veel gebieden sluiten het paasweekend. Dus tenzij je er heel de maand maart zit, kan het wintersporten wat beperkter uitvallen. Zeker als je toch een uur moet rijden (vanuit de grote steden bijvoorbeeld).

Bennie op 12 feb 2024 20:33

Dankjewel, Bennie. Ja, dat was eigenlijk ons plan: om na het seizoen iets te kopen in de uitverkoop of op Marktplaats. Maar aangezien maart nog binnen dit seizoen valt, weet ik niet of mensen de komende 1 à 2 weken nog veel zullen aanbieden op Marktplaats.
We hebben inderdaad gecontroleerd en gezien dat het skigebied een week na Pasen sluit, op 6 april. We waren eigenlijk verrast dat ze relatief vroeg sluiten. Maar gaat voor ons precies goed in de planning. Dankjewel voor de tip van een seizoenskaart! Gaan we naar kijken.

*bericht bewerkt door AlpineAdventurer op 12 feb 2024 20:40

The Mountains are calling!

Ja hoor, het aanbieden begint al.
Waar gaan jullie in Zwitserland naartoe voor de workation?

Ik ben voor mijn eerste set ski’s naar een tweedehandswinkel gegaan die mooie sets te koop hebben. Er zitten er een aantal door Nederland heen. Denk bijvoorbeeld Crossdock in Nieuwegein, JP Wintersport in Purmerend, de Skischuur in Ermelo en zo zijner meer. Daar hebben ze verstand van zaken en kunnen ze je goed adviseren. De totale set was denk ik 450 euro, dat is schoenen, stokken en natuurlijk ski’s. Was dus goed te betalen en goed geadviseerd!

De uitverkoop in de skigebieden is nu half half begonnen. Maar na volgende week gaat die serieus los. Kan je testen en vervolgens kopen. Ze helpen je met van alles, want alles wat verkocht wordt hoeft niet de opslag in en volgend jaar met serieuze korting verkocht te worden.

Ik ben voor mijn eerste set ski’s naar een tweedehandswinkel gegaan die mooie sets te koop hebben. Er zitten er een aantal door Nederland heen. Denk bijvoorbeeld Crossdock in Nieuwegein, JP Wintersport in Purmerend, de Skischuur in Ermelo en zo zijner meer. Daar hebben ze verstand van zaken en kunnen ze je goed adviseren. De totale set was denk ik 450 euro, dat is schoenen, stokken en natuurlijk ski’s. Was dus goed te betalen en goed geadviseerd!

Inge_arwen op 12 feb 2024 21:00

He Inge_Arwen, dankjewel voor je tips! Voor 450 euro een hele set is echt goed te doen.

The Mountains are calling!

Kanttekening. De spullen van Crossdock en Skischuur bedienen met name de onderkant van de markt en zijn veelal flink geserviced. Had in één vol seizoen mijn ski’s daarvan compleet versleten. Het betere spul bij de Skischuur gaat weg tegen normale naseizoensprijzen. Daar kun je nieuw online voor bestellen.

Hier kun je je volgens deze review ook geen buil aan vallen; https://www.vrijbuiter.nl/p/k2-disruption-76x-m3-10-compact-…

De uitverkoop in de skigebieden is nu half half begonnen. Maar na volgende week gaat die serieus los. Kan je testen en vervolgens kopen. Ze helpen je met van alles, want alles wat verkocht wordt hoeft niet de opslag in en volgend jaar met serieuze korting verkocht te worden.

Fox op 12 feb 2024 21:08

He Fox! Dankjewel, dat klinkt geweldig! Misschien is het toch het veiligst om eerst uit te proberen voordat we iets aanschaffen. Weet jij welke kortingen we kunnen verwachten tijdens de uitverkoop aan het einde van het seizoen? Zijn het meestal kortingen van 10-20%, of zijn er ook echt hogere kortingen? En geldt hetzelfde voor skischoenen als voor ski’s, of zijn skischoenen minder afhankelijk van het seizoen als het gaat om kortingen? Sorry voor alle vragen, dit is nieuw terrein voor ons.

The Mountains are calling!

20% is nu. Dus reken op 40/60% afhankelijk van waar. Vaak wat meer als je wat verder uit het skigebied bent.

40-60% is wat teveel. Reken op 20-40% tov de mrsp. Met wat geluk een goed gebruikte paar seizoenen oude voor 50-60%.
Skibuy.at is een goede indicatie.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 feb 2024 05:49

40-60% is wat teveel. Reken op 20-40% tov de mrsp. Met wat geluk een goed gebruikte paar seizoenen oude voor 50-60%.
Skibuy.at is een goede indicatie.

Bennie op 14 feb 2024 05:47

Wat een handige site, Skibuy.at! Voor ons zouden inderdaad een paar gebruikte seizoenen ook een goede optie zijn! De prijs gaat echt flink omlaag met bijvoorbeeld 20 skidagen, zie ik op Skibuy.at. Dat zou echt ideaal zijn. Dankjewel voor deze tip!

The Mountains are calling!

Kijk ook een op skioccas.com Wat steviger gebruikt materiaal, maar verder in orde en zeer vriendelijk geprijsd. Voor €20 worden ze binnen 8 dagen bezorgd vanuit Frankrijk.

Afgelopen zaterdag verschenen er toch echt een heel aantal 40% en 50% korting stickers op de ski’s in de shop bij de lift…

Plaats een reactie