Woke Oostenrijk?

Toen ik in de jaren 80/90 als kind skiles kreeg was het gebruikelijk dat de leraar aan het eind van de les in een kringetje SCHI riep en wij met de hele klas de HEIL! Ik weet nog dat mijn ouders dit erg ongemakkelijk vonden en tegen mij zeiden “doe dat maar niet, dat vind ik zo raar”. Na die tijd heb ik de drukke periodes gelukkig altijd kunnen vermijden en skiles was niet meer nodig dus vraag ik me nu af, is dit nu met skiles nog gebruikelijk? Zeker nu de geschiedenis zich weer herhaalt en mijn kids op skiles gaan of is in Oostenrijk de woke toegeslagen? Overigens kijk ikzelf meer naar de onschuldige betekenis hierachter (we gaan natuurlijk ook niet iemand veroordelen die op een misdadiger lijkt). Ben ook benieuwd hoe jullie met deze aparte ski traditie omgaan! Uit volle borst HEIL meeblèren of een beetje ongemakkelijk jeeeh roepen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 feb 2024 10:50

Natuurlijk gebeurt dit niet meer. Ik geef zelf les in Mayrhofen en heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord… te bizar voor woorden, zelfs in de jaren 80/90.

Zie de link met woke ook totaal niet btw

Het betekend gewoon geluk, in combinatie met schi lijkt het op iets anders, maar verder niet. Om dat bewust te roepen? Tja andere tijden sport wellicht? Ik heb het in de jaren 80 overigens niet mee gekregen tijdens les.
Het wordt, als heile, ook wel als groet gedaan.

Après skinummer in de jaren ‘80: Ski heil, Bein kaput.

Dat zijn gewoon tradities die niets met het Nazi verleden te maken hebben. Net als dat ze in de jacht weidmanns heil zeggen om elkaar een goed jacht en veel geluk toe te wensen, maar ook na het schieten van een mooie prooi word het gezegd. Zo zal het in het skien ook gewoon een gelukswens zijn (geweest).

Born to Ride

Zie de link met woke ook totaal niet btw

nielsmeester op 13 feb 2024 06:58

De link met woke is dat er hier een lokale yel/traditie die voor de locals als onschuldig gezien wordt misschien niet meer zal mogen omdat vaak buitenstaanders er andere associaties bij hebben

Après skinummer in de jaren ‘80: Ski heil, Bein kaput.

paolie op 13 feb 2024 07:11

Deze kende ik nog niet, in die jaren was après-ski voor mij nog onbekend. Wel had de skileraar in die tijd een heupflesje met schnaps waar je als kind gerust een slokje van mocht als het erg koud was haha

Ik ken het niet van de skilessen waar veelal jongere (Nederlandse) leraren lopen. Maar je komt best eens een local tegen die je Schi Heil toewenst. Eerste keer even de oren getuit; wat zegt die man/vrouw nou? Maar als je daar al over valt ben je zelf misschien ook iets teveel in aanraking geweest met het Khalid en Sophie sausje…

Ik ben wel eens een obscure bar binnengelopen in Kellerjoch waar 4 mannetjes aan de bar mij begroetten door tegelijk de Hitlergroet te maken.

Oostenrijk is één van de meest rechtse landen van West-Europa. Daar is weinig aan veranderd. Schi HEIL heb ik echter nog nooit gehoord.

*bericht bewerkt door havana op 13 feb 2024 08:03

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Natuurlijk gebeurt dit niet meer. Ik geef zelf les in Mayrhofen en heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord… te bizar voor woorden, zelfs in de jaren 80/90.

nielsmeester op 13 feb 2024 06:57

Goed ingeburgerd dan… 🤷 ik meen dat de skiclub van mayrhofen dit ook nog doet.
Ik zie het toch nog wel voorbijkomen in de klasjes. Vooral toch bij de einheimische leraren en leraressen. In 3werf uiteraard.
Maar met meer en meer buitenlandse leraren die zich niet verdiepen in de cultuur zal dit gaandeweg verdwijnen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Nooit gehoord, wel vaak “Berg heil!” Bij het bereiken van een bergtop in de zomer. Heeft inderdaad niets met Hitler te maken. Wees blij dat ze een berg of een sport adoreren ipv een dictator ;-)

*bericht bewerkt door KrisWeer op 13 feb 2024 08:10

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Dat gebeurde ook al in de jaren 70. Als klein jongetje snapte ik niet wat ze zeiden en riep ik uit volle borst ‘SKI HOI’ mee. Ik denk dat dat de lading prima dekte en zo sta ik im Rückblick toch aan de goede kant van de geschiedenis. Weet iemand waar het station is?

Natuurlijk gebeurt dit niet meer. Ik geef zelf les in Mayrhofen en heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord… te bizar voor woorden, zelfs in de jaren 80/90.

nielsmeester op 13 feb 2024 06:57

Goed ingeburgerd dan… 🤷 ik meen dat de skiclub van mayrhofen dit ook nog doet.
Ik zie het toch nog wel voorbijkomen in de klasjes. Vooral toch bij de einheimische leraren en leraressen. In 3werf uiteraard.
Maar met meer en meer buitenlandse leraren die zich niet verdiepen in de cultuur zal dit gaandeweg verdwijnen.

Snowball op 13 feb 2024 08:08

Zegt mij niks iig, ken iedereen vrij goed

Natuurlijk gebeurt dit niet meer. Ik geef zelf les in Mayrhofen en heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord… te bizar voor woorden, zelfs in de jaren 80/90.

nielsmeester op 13 feb 2024 06:57

Goed ingeburgerd dan… 🤷 ik meen dat de skiclub van mayrhofen dit ook nog doet.
Ik zie het toch nog wel voorbijkomen in de klasjes. Vooral toch bij de einheimische leraren en leraressen. In 3werf uiteraard.
Maar met meer en meer buitenlandse leraren die zich niet verdiepen in de cultuur zal dit gaandeweg verdwijnen.

Snowball op 13 feb 2024 08:08

Zegt mij niks iig, ken iedereen vrij goed

nielsmeester op 13 feb 2024 08:28

Bij SMT iig niet

Met vissen is het petri heil, dit stond zelfs op het angelschein die je bij de vvv kon kopen. Jaren 90. Je mocht dan 4 forelen voor een paar schilling vangen bv. Geen idee of dat nu nog is.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Natuurlijk gebeurt dit niet meer. Ik geef zelf les in Mayrhofen en heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord… te bizar voor woorden, zelfs in de jaren 80/90.

nielsmeester op 13 feb 2024 06:57

Goed ingeburgerd dan… 🤷 ik meen dat de skiclub van mayrhofen dit ook nog doet.
Ik zie het toch nog wel voorbijkomen in de klasjes. Vooral toch bij de einheimische leraren en leraressen. In 3werf uiteraard.
Maar met meer en meer buitenlandse leraren die zich niet verdiepen in de cultuur zal dit gaandeweg verdwijnen.

Snowball op 13 feb 2024 08:08

3x inderdaad en allemaal met 1 ski omhoog als ik me niet vergis

Klopt, met één ski omhoog en dan 3x “Ski Heil”, dit heb ik bij de skischool in Oostenrijk in de jaren 90 dagelijks meegemaakt. Toen waren er voornamelijk Oostenrijkse skileraren en nauwelijks buitenlandse…

“Ski Heil” is een begrip dat niets anders uitdrukt dan de wens dat anderen veilig en wel van de piste terugkeren. Heeft dus helemaal niets te maken met Nazisme of andere extreme ideeën.

Wanneer de kids nog op les zaten (zo’n 10 jaar geleden) en ze na de “race” hun medaille gingen afhalen werd dit idd geroepen. Zlefs meerdere malen
Ook in de zomer werd bij het bereiken van een bergrop al eens Bergheil geroepen (na en tijdens het nuttigen van Schnaps/… ;-) )
Maar de link met AH en zijn kornuiten zie ik niet.
Niet elk oud gebruik is slecht hoor, ook al klinkt het wat vreemd.

Fascisten/nazi’s en ander links of rechts gespuis hebben geen alleenrecht op het gebruik van bepaalde woordjes. Het woordje ‘heil’ kom ik vaak tegen in (Zuid-)Tirol, er is niks mis mee, net zoals de ‘HH’ op een bepaald kledingmerk. :-)

Bla, bla, bla.

In het nederlands kennen we ook nog het woord heilzaam.
“- wat je beter of gelukkiger maakt vb: dit is een heilzaam drankje Synoniem: geneeskrachtig

    1. Curatief 2) De gezondheid bevorderend 3) Geluk bevorderend 4) Geneeskrachtig 5) Genezing aanbrengend 6) Geschikt 7) Gezond 8) Goed 9) Nuttig 10) Raadzaam 11) Voorspoed…”

Zie de link met woke ook totaal niet btw

nielsmeester op 13 feb 2024 06:58

De link met woke is dat er hier een lokale yel/traditie die voor de locals als onschuldig gezien wordt misschien niet meer zal mogen omdat vaak buitenstaanders er andere associaties bij hebben

Mr79 op 13 feb 2024 07:48

Waar denk je aan? Zwarte Piet? Negerzoenen? Heksen verbranding? De tijd dat alleen mannen mochten stemmen?

Ik ken eigenlijk alleen Berg Heil, waarna ook altijd schnapps tevoorschijn komen. Kan me voorstellen dat zeker vroeger Schi Heil wat gevoelig ligt doordat het qua klank best wat van Sieg Heil weg heeft.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Swastika,. Wat voor ons een bepaalde betekenis heeft, heeft in een veel groter gedeelte van de wereld een hele andere betekenis…

What is the meaning of swastik symbol?
The swastika as a symbol of prosperity and good fortune is widely distributed throughout the ancient and modern world. The word is derived from the Sanskrit svastika, meaning “conducive to well-being.” It was a favourite symbol on ancient Mesopotamian coinage.

Die kreet werd een paar jaar geleden nog ingestudeerd als slogan door het skigroepje waar een van mijn kinderen in leste. Dit was in Grosseck-Speiereck. Ik stond ook wel even met mijn oren te klapperen.

Nooit gehoord, wel vaak “Berg heil!” Bij het bereiken van een bergtop in de zomer. Heeft inderdaad niets met Hitler te maken. Wees blij dat ze een berg of een sport adoreren ipv een dictator ;-)

KrisWeer op 13 feb 2024 08:08

Ja in de bergsport is dit een heel gangbare term.
Dat wij er een andere betekenis aan geven ligt aan ons niet aan de lokale gebruikers.

Don`t eat yellow snow

Mijn kinderen zaten verleden in jaar in Obertauern in de skischool. Daar werd dit bij de medaille uitreiking na het wedstrijdje ook geroepen. Ik had dit nog nooit gehoord dus de eerste seconden was het wel wat aandachtig luisteren, maar dit heeft inderdaad niets met nazisme te maken.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Swastika,. Wat voor ons een bepaalde betekenis heeft, heeft in een veel groter gedeelte van de wereld een hele andere betekenis…

What is the meaning of swastik symbol?
The swastika as a symbol of prosperity and good fortune is widely distributed throughout the ancient and modern world. The word is derived from the Sanskrit svastika, meaning “conducive to well-being.” It was a favourite symbol on ancient Mesopotamian coinage.

Wij waren op Bali en werden uitgenodigd door onze gastvrouw om met een paar andere toeristen mee te gaan in een optocht/ritueel. Vervolgens liepen daar allemaal mannen met shirts met swastitaka’s op hun shirt. Toen heb ik notabene aan een duitser gevraagd of ik nu gek was of dat het een hele andere betekenis heeft. Dat laatste dus. Dus zelfs het meest verderfelijke teken heeft ook een keerzijde…helaas zal het nooit meer van die verschrikkelijke associatie afkomen. Althans voor de meeste Europeanen denk ik.

Farid op 13 feb 2024 09:49

In het Gronings zeggen ze op 1 januari: Veul haail en zegen in 't nije joar!

Schi Heil deed je aan het eind van elke skidag met de hele skiklas met de ene ski omhoog (aan de voet dus), en dan eerst met de stokken tegen de ski’s slaan terwijl je riep tikke-tokke-tikke-tokke. En dan heel hard ‘Schi Heil’.

*bericht bewerkt door Liezen op 13 feb 2024 12:15

Doet toch een beetje denken aan deze klassieker uit 1973 😉

Geweldig toch en dan nog in de Heimat ;-)

moest men dit nu doen…olala zou nogal reacties geven

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje. Wat ook de uitleg is over gebruikelijke berg groeten en andere zinnen waar heil in voorkomt. Maakt ook allemaal niet uit, het is een grapje. En humor mag ook best met een knipoog naar het verleden gaan denk ik.

Maar tegenwoordig doen ze andere grappige dingetjes met die skilessen. Tikke takke tikke takken, hehehe. En dan allemaal jJohnie Depp roepen en de dab maken. Of Ronaldo en dan allemaal ziuu roepen en met die armen naar achter staan zoals Cristiano Ronaldo Doet na een doelpunt.

Die kids leggen de link met de nazis sowieso niet natuurlijk en zullen het dus niet missen ook. En uiteindelijk vinden ze alles wel best als ze lol hebben…

Dus ja misschien wel een beetje woke, misschien gewoon nieuwe tijden nieuwe dingen.

🏂

Plaats een reactie