Woke Oostenrijk?

Dus ja misschien wel een beetje woke, misschien gewoon nieuwe tijden nieuwe dingen.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Anouk Teeuwe vindt dit niet leuk…

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Say wut???

Let's Ride

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje. Wat ook de uitleg is over gebruikelijke berg groeten en andere zinnen waar heil in voorkomt. Maakt ook allemaal niet uit, het is een grapje. En humor mag ook best met een knipoog naar het verleden gaan denk ik.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Toch appart dan dat er al boeken en kranten zijn die de ‘gipfelgruß’ al jaren voor de geboorte van Hitler benoemen. Heil is ook niks anders dan een geluk wens in de alpen vaak wordt daarbij een schnaps gedronken die in de lucht gehouden wordt. Dat Hitler daar een hele andere wending aan heeft gegeven maakt het nocht niet slecht.

Ze zijn een klein beetje tot inkeer gekomen
Oudere mannen heten oorspronkelijk Adolf
Maar dat durven ze niet meer aan met de gasten en heten nu Adi .

Wat ik wel mis is nog een gezamenlijk drankje/afsluiter 10 minuten na de les.
Gaat niet meer druk druk druk
Kinderen ophalen / moet naar mijn vrouw / gezamenlijk skiën met de familie etc.

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje. Wat ook de uitleg is over gebruikelijke berg groeten en andere zinnen waar heil in voorkomt. Maakt ook allemaal niet uit, het is een grapje. En humor mag ook best met een knipoog naar het verleden gaan denk ik.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Toch appart dan dat er al boeken en kranten zijn die de ‘gipfelgruß’ al jaren voor de geboorte van Hitler benoemen. Heil is ook niks anders dan een geluk wens in de alpen vaak wordt daarbij een schnaps gedronken die in de lucht gehouden wordt. Dat Hitler daar een hele andere wending aan heeft gegeven maakt het nocht niet slecht.

Rick.s op 13 feb 2024 13:19

Klopt. Maar als je met een swastika op je jas door Amsterdam gaat lopen gaat dat ook reacties oproepen ondanks dat het een onschuldig symbool uit veel oudere tijden is…

Ik zei ook niet dat het slecht is. Maar het is overduidelijk een grap met een knipoog naar de nazigroet. Prima voor mij en ik heb er totaal geen moeite mee als er grappen gemaakt worden over wat dan ook. Hoe grover hoe beter wat mij betreft.

De gipfelgrus is inderdaad een oude bekende groet, maar dan deden ze niet met de rechterski omhoog en met een zo slecht mogelijk schreeuwerig duits accent Schi Heil roepen.

Ik denk dat we wel op dezelfde lijn zitten geloof ik.

🏂

Dus ja misschien wel een beetje woke, misschien gewoon nieuwe tijden nieuwe dingen.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Anouk Teeuwe vindt dit niet leuk…

DSvier op 13 feb 2024 13:02

Ik vind Anouk ook niet leuk.

🏂

De gipfelgrus is inderdaad een oude bekende groet, maar dan deden ze niet met de rechterski omhoog en met een zo slecht mogelijk schreeuwerig duits accent Schi Heil roepen.

Martin9 op 13 feb 2024 13:27

Je maakt er nu zelf een parodie van. Zo heb ik dat als kind in de jaren '80 in ieder geval niet ervaren. Het was gewoon een leuke yell, niet anders dan andere yells. En ook zeker niet op een schreeuwerige manier met gek accent oid uitgevoerd.

Ik zei ook niet dat het slecht is. Maar het is overduidelijk een grap met een knipoog naar de nazigroet. Prima voor mij en ik heb er totaal geen moeite mee als er grappen gemaakt worden over wat dan ook. Hoe grover hoe beter wat mij betreft.

Martin9 op 13 feb 2024 13:27

Kan je dat substantiëren?
Lijkt me anders nogal een gratuite uitspraak.

Let's Ride

Wel leuk om te lezen dat vele van jullie dit ook zo als vreemd ervaren hebben! En ergens verbaast het mij niks dat ze het daar blijkbaar gewoon nog doen. Oostenrijk is wat dat betreft heerlijk conservatief met de hertenkoppen aan de muur, de houtkachel en de 4.0 audi quattro van de eigenaar op de stoep. Zelf denk ik niet dat dit door buitenstaanders moet veranderen, als het verandert ook prima maar dan vanuit de locals. Als buitenstaanders hebben wij gewoon een keuze om mee te doen of niet (ook prima). Ik stond er destijds een beetje ongemakkelijk bij en ik riep jeeeh.

Ik zei ook niet dat het slecht is. Maar het is overduidelijk een grap met een knipoog naar de nazigroet. Prima voor mij en ik heb er totaal geen moeite mee als er grappen gemaakt worden over wat dan ook. Hoe grover hoe beter wat mij betreft.

Martin9 op 13 feb 2024 13:27

Kan je dat substantiëren?
Lijkt me anders nogal een gratuite uitspraak.

Schussboelie op 13 feb 2024 13:49

De nazigroet was met de rechterhand omhoog sich heil roepen, meestal op commando. Draai 3 letters om en je hebt schi heil. Doe dan de rechterski omhoog en roep op commando van een leraar schi heil. Als je de overeenkomsten niet ziet denk ik dat je het vooral niet wil zien. Noem het een aanname van mijn kant dat het niet los van elkaar te zien is. Helemaal prima. Ik heb er verder geen moeite mee en kan er de humor wel van inzien.

🏂

Sich heil? Je bedoelt Sieg heil (leve de overwinning). Klein verschilletje maar…

*bericht bewerkt door paolie op 13 feb 2024 14:11

Tja, misschien nog een overblijfsel van de Alpenfestung waar de nazi’s stand dachten te houden…

Sich heil? Je bedoelt Sieg heil (leve de overwinning). Klein verschilletje maar…

paolie op 13 feb 2024 14:10

Nee, nee, ze zeggen schi heil (lang leve het skiën) ;)

Bla, bla, bla.

Als je overigens in een willekeurig dorpje in Oostenrijk het kerkje binnenwandelt zie je daar de pasfoto’s van de plaatselijke overledenen van WOII … met eigen ogen gezien… met een SS uniform aan…

waarom ook niet?

Ook die worden gemist door hun nabestaanden…

Totales Vollidiot

Na de klimaatwappies, de viruswappies en de jezuswappies nu ook de nazi-theoriewappies 😛

Sich heil? Je bedoelt Sieg heil (leve de overwinning). Klein verschilletje maar…

paolie op 13 feb 2024 14:10

Tsja je hebt gelijk… Vrij stomme taalfout. Je zou niet zeggen dat ik ooit een voldoende had op mijn eindexamen Duits.

Gelukkig ga ik volgende week naar Frankrijk daar snappen ze toch niets van mijn Duits. Ik gooi er daar misschien eens een Schi Heil in, kijken hoe dat uitpakt.

🏂

Ik zei ook niet dat het slecht is. Maar het is overduidelijk een grap met een knipoog naar de nazigroet. Prima voor mij en ik heb er totaal geen moeite mee als er grappen gemaakt worden over wat dan ook. Hoe grover hoe beter wat mij betreft.

Martin9 op 13 feb 2024 13:27

Kan je dat substantiëren?
Lijkt me anders nogal een gratuite uitspraak.

Schussboelie op 13 feb 2024 13:49

De nazigroet was met de rechterhand omhoog sich heil roepen, meestal op commando. Draai 3 letters om en je hebt schi heil. Doe dan de rechterski omhoog en roep op commando van een leraar schi heil. Als je de overeenkomsten niet ziet denk ik dat je het vooral niet wil zien. Noem het een aanname van mijn kant dat het niet los van elkaar te zien is. Helemaal prima. Ik heb er verder geen moeite mee en kan er de humor wel van inzien.

Martin9 op 13 feb 2024 14:06

OK, een aanname, dat dacht ik al. If it walks like a duck…
Als het je nog niet opgevallen was, de Oostenrijkers spreken het “ski” al altijd uit als “schi”, zo hebben het steevast over schifahren en schier.
Dat je er een opvallende gelijkenis is en je wil die duiden, geen probleem.
Dat je voetstoots aanneemt dat het één dan maar een parodie op het ander is en dat dan zelfs als een vaststaand feit poneert, zonder daar ook maar enige onderbouwing voor te hebben, vind ik dan weer meer dan een brug te ver.
Zeker gezien de vele andere vergelijkbare uitspraken.

Een eenvoudige Google zoektocht leert zelfs dat de eerste “Ski Heil” vermelding al van de 20’er jaren van de vorige eeuw dateert.
Andere Heil uitdrukkingen zelfs als vanaf het midden van de 19e eeuw.
Zelfs Ernest Hemingway gebruikte de uitdrukking in zijn kortverhaal An Alpine Idyll uit 1927.
Die ski omhoog erbij, is iets anders.
Daar vind ik zo meteen niet veel van terug maar ik merk wel op dat iedereen die het gebruik kent en hierboven vernoemt het heeft over “een ski” (zo ken ik het ook uit de 80’er jaren).
Dat lijkt me op zich niet zo raar, dat je het voorwerp toont waarop je geluk wenst.
Enkel jij maakt daar expliciet de rechterski van.
Veel eigen invulling dus.

Hoe fout ik je uitspraken ook vind (ik heb het nog niet eens gehad over je vermelding van schreeuwerig slecht Duits, alsof dat er ook bij hoort), bedankt om me ermee te motiveren op zoek te gaan naar wat achtergrond.

Let's Ride

null

Ze bedoelde waarschijnlijk.
De sneeuw ligt zo hoog

We mogen er geen grapjes over maken .
Ook na 73 jaar niet.
Het was te erg wat er toen gebeurd is.

Als veertienjarige dacht ik in 1980 in Kirchberg al een soort van “wtf???” toen onze ca. 20-jarige skileraar ons beginners opstelde in een kringetje met één ski omhoog om vervolgens 3 keer “Ski Heil!” te brullen.
Al kende ik toen de uitdrukking “wtf???” ook nog niet. Maar het gevoel was hetzelfde. Meebrullen lukte ff niet.
Overigens waren we zulke absolute beginners dat we binnen 30 seconden allemaal om lagen.

Ohh ja hoor. Toen ik 12 was (nu 46) werd het in elk klasje geroepen. Onschuldig niets aan de hand een traditie. Toen ging je ook gewoon offpiste met de skiklas. Het kon begin jaren 90. Hele volksstammen zijn goed terecht gekomen, vind dat het prima moet kunnen. Vind je dat t niet kan, kijk dan niet. Wij zijn met z’n allen te veel aan t vertrutten.

Dat gebeurde ook al in de jaren 70. Als klein jongetje snapte ik niet wat ze zeiden en riep ik uit volle borst ‘SKI HOI’ mee. Ik denk dat dat de lading prima dekte en zo sta ik im Rückblick toch aan de goede kant van de geschiedenis. Weet iemand waar het station is?

Ee1co op 13 feb 2024 08:23

😁 do ist der bahnhof!

Dat gebeurde ook al in de jaren 70. Als klein jongetje snapte ik niet wat ze zeiden en riep ik uit volle borst ‘SKI HOI’ mee. Ik denk dat dat de lading prima dekte en zo sta ik im Rückblick toch aan de goede kant van de geschiedenis. Weet iemand waar het station is?

Ee1co op 13 feb 2024 08:23

😁 do ist der bahnhof!

Patrick1980 op 13 feb 2024 20:01

Zucht……!!!

Ik weet niet of hij er nog zit; maar de neef van Adolf zat jarenlang als operator bij de moseltret skilift in Gerlos. Met snor en kapsel

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje. Wat ook de uitleg is over gebruikelijke berg groeten en andere zinnen waar heil in voorkomt. Maakt ook allemaal niet uit, het is een grapje. En humor mag ook best met een knipoog naar het verleden gaan denk ik.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Is dat echt zo, @Martin? Heb je daar een bron van?

https://www.snowtrex.de/magazin/urlaub-wintersport/ski-heil-….

Gewoon een onschuldige spreuk om geluk te wensen.

Overigens vind ik ‘hals- und beinbruch’ nog wel een stukje vreemder als gelukswens.

https://www.snowtrex.de/magazin/urlaub-wintersport/ski-heil-….

Gewoon een onschuldige spreuk om geluk te wensen.

Overigens vind ik ‘hals- und beinbruch’ nog wel een stukje vreemder als gelukswens.

Des op 13 feb 2024 22:32

Nee, dat is het ongeluk in de ogen kijken zonder dat het jouw deur voorbijgaat. Het tegenovergestelde van toitoitoi uit de theaterwereld waarin je de gelukswensen dat het goed mag gaan zelfs niet uitspreekt.

We kunnen er van roepen wat we willen en we kunnen het recht praten maar uiteindelijk is met de ski omhoog staan en Schi Heil roepen een 1 op 1 van de nazigroet afgeleid grapje. Wat ook de uitleg is over gebruikelijke berg groeten en andere zinnen waar heil in voorkomt. Maakt ook allemaal niet uit, het is een grapje. En humor mag ook best met een knipoog naar het verleden gaan denk ik.

Martin9 op 13 feb 2024 12:46

Is dat echt zo, @Martin? Heb je daar een bron van?

Superskier op 13 feb 2024 22:27

Nee als je het topic gelezen had wist je ook dat ik al toegegeven heb dat dat een aanname was en dat ik een paar minder handige dingen geschreven heb zonder dat te kunnen onderbouwen.

Ik kan het één alleen niet los zien van het ander. Ook al was de oude groet er al voor WW1 die kan door gebeurtenissen in het verleden toch een andere lading krijgen. En dat zal dan ook de reden zijn dat ik het in ieder geval vrijwel niet gehoord heb de afgelopen 22 jaar in oostenrijk. 1x op een bordje aan de muur zien staan.

Maar ik laat het hier verder bij, het waren aannames van mijn kant zoals ik al zei.

🏂

Ik stond halverwege de jaren tachtig ongemakkelijk mee te roepen, denkend dat het erbij hoorde, gelukkig is dit afgeschaft, en of dat woke is? Boeien. Dat de ‘einkehrschwung’ die op de yell volgde óók is afgeschaft vind ik erger.

Life is what happens while you were checking your phone

TO doet alsof woke iets slechts is. Vreemd. :)

Plaats een reactie