Woke Oostenrijk?

oke is natuurlijk in de basis vrij oké, maar erin doorslaan niet. § Roy83 op 14 feb 2024 16:45

Woke en doorslaan is inmiddels synoniem…

Maar de link tussen woke en ski heil ontgaat mij wel een beetje.

DSvier op 14 feb 2024 20:23

Weet ik ook niet meer :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Woke of niet woke, we skiën allemaal over sneeuwvlokjes heen. :D

Woke is natuurlijk in de basis vrij oké, maar erin doorslaan niet. Cancellen is overigens niet puur van de wokegemeenschap, zet VI maar eens aan.

Veel veranderingen gaan langzaam, in de jaren 60 was je enorm woke als je vond dat je kinderen geen opvoedkundige tik mocht geven, nu doet hooguit een splintergroepje dat bang is dat ze anders sneeuwvlokjes kweken dat nog.

Tijden veranderen, gewoontes, tradities en normen ook. Niet als aan en uit, maar geleidelijk. Dat betekent dat je altijd door een midden moet en dan is het fijner om een beetje begrip voor elkaar te hebben, dan allemaal verder de loopgraaf in te gaan. Maar dat is lastig (vind ik zelf in ieder geval).

Roy83 op 14 feb 2024 16:45

Zag dat je er niet op door wilde gaan, maar ik wil je toch nog even meenemen in wat het huidige woke nu is @Roy83 en waarom dat ook in basis niet best ok is…

Ja het is waar, woke wil strijden tegen wat in hun ogen ongelijkheid is. Om die ongelijkheid te bepalen worden er vinkjes gezet op de privilege(of slachtoffer… zo je wilt)kaartjes van mensen. Daar zitten o.a. heel wat vinkjes bij die nadrukkelijk genoemd worden in Artikel 1 van onze Grondwet. Nu heb ik op zich al enige moeite met het zetten van deze vinkjes aan de hand van geboorte- of andere persoonskenmerken (niet in de laatste plaats vanwege de ideologie die ook zo graag heil … riep), maar nog meer met het feit dat (het huidige) woke, aan de hand van deze kenmerken, gelijkheid van uitkomst nastreeft (of equity zoals de Amerikaanse wokies dat noemen). Hoe meer punten je op je privilegekaartje (of minder punten op je slachtofferkaartje) je hebt, hoe meer je achteraan in de rij (of de bus) zou moeten plaats nemen. Dit gedachtegoed zorgt er in de VS bijvoorbeeld nu al voor dat, schijnbaar zeer geprivilegieerde Aziatische Amerikanen (hoe die specifieke vinkjes werken is iedereen een raadsel), ondanks hun hoge scores vele malen minder kans maken om toe gelaten te worden op de meest prestigieuze universiteiten dan Afrikaanse Amerikanen met veel lagere scores. Dat er op diezelfde Universiteiten events georganiseerd worden enkel toegankelijk voor people of color. Dat er bij de Superbowl een tweede “volkslied” voor de black community (13% van de populatie) wordt gespeeld. Dat bedrijven bij je sollicitatie niet alleen om je ras, maar zelfs om je seksuele voorkeur (en uiteraard gender) vragen. Ik kan zo nog wel een hele tijd doorgaan… Maar het probleem van dit alles is dat het nastreven van gelijkheid van uitkomst (onder het valse mom van diversiteit
en inclusie) op basis van dit soort kenmerken rechtstreeks indruist tegen het gelijkheidsbeginsel uit Artikel 1. Daarnaast moge het hopelijk toch duidelijk zijn dat een aantal van de genoemde zaken niet op verbinding, maar juist op verdeling gericht zijn… En ja, ik denk, dat dit bewust is.

Nu welterusten en morgen weer vroeg Woke 🤟.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De enige keren dat gender en geaardheid belangrijk zijn zijn tijdens het aangaan van een relatie met je partner……

Totales Vollidiot

Woke is natuurlijk in de basis vrij oké, maar erin doorslaan niet. Cancellen is overigens niet puur van de wokegemeenschap, zet VI maar eens aan.

Veel veranderingen gaan langzaam, in de jaren 60 was je enorm woke als je vond dat je kinderen geen opvoedkundige tik mocht geven, nu doet hooguit een splintergroepje dat bang is dat ze anders sneeuwvlokjes kweken dat nog.

Tijden veranderen, gewoontes, tradities en normen ook. Niet als aan en uit, maar geleidelijk. Dat betekent dat je altijd door een midden moet en dan is het fijner om een beetje begrip voor elkaar te hebben, dan allemaal verder de loopgraaf in te gaan. Maar dat is lastig (vind ik zelf in ieder geval).

Roy83 op 14 feb 2024 16:45

Zag dat je er niet op door wilde gaan, maar ik wil je toch nog even meenemen in wat het huidige woke nu is @Roy83 en waarom dat ook in basis niet best ok is…

Ja het is waar, woke wil strijden tegen wat in hun ogen ongelijkheid is. Om die ongelijkheid te bepalen worden er vinkjes gezet op de privilege(of slachtoffer… zo je wilt)kaartjes van mensen. Daar zitten o.a. heel wat vinkjes bij die nadrukkelijk genoemd worden in Artikel 1 van onze Grondwet. Nu heb ik op zich al enige moeite met het zetten van deze vinkjes aan de hand van geboorte- of andere persoonskenmerken (niet in de laatste plaats vanwege de ideologie die ook zo graag heil … riep), maar nog meer met het feit dat (het huidige) woke, aan de hand van deze kenmerken, gelijkheid van uitkomst nastreeft (of equity zoals de Amerikaanse wokies dat noemen). Hoe meer punten je op je privilegekaartje (of minder punten op je slachtofferkaartje) je hebt, hoe meer je achteraan in de rij (of de bus) zou moeten plaats nemen. Dit gedachtegoed zorgt er in de VS bijvoorbeeld nu al voor dat, schijnbaar zeer geprivilegieerde Aziatische Amerikanen (hoe die specifieke vinkjes werken is iedereen een raadsel), ondanks hun hoge scores vele malen minder kans maken om toe gelaten te worden op de meest prestigieuze universiteiten dan Afrikaanse Amerikanen met veel lagere scores. Dat er op diezelfde Universiteiten events georganiseerd worden enkel toegankelijk voor people of color. Dat er bij de Superbowl een tweede “volkslied” voor de black community (13% van de populatie) wordt gespeeld. Dat bedrijven bij je sollicitatie niet alleen om je ras, maar zelfs om je seksuele voorkeur (en uiteraard gender) vragen. Ik kan zo nog wel een hele tijd doorgaan… Maar het probleem van dit alles is dat het nastreven van gelijkheid van uitkomst (onder het valse mom van diversiteit
en inclusie) op basis van dit soort kenmerken rechtstreeks indruist tegen het gelijkheidsbeginsel uit Artikel 1. Daarnaast moge het hopelijk toch duidelijk zijn dat een aantal van de genoemde zaken niet op verbinding, maar juist op verdeling gericht zijn… En ja, ik denk, dat dit bewust is.

Nu welterusten en morgen weer vroeg Woke 🤟.

Shane op 15 feb 2024 00:08

Ik denk dat de meeste mensen die woke (willen) zijn de zaken niet zo ver doordrijven. Ik kan de situatie in Amerika niet beoordelen, maar ik vind dat ze daar altijd bij elk onderwerp nogal overdrijven.
In Nederland herken ik helemaal niet wat jij beschrijft. Laat staan in Oostenrijk, waar men over het algemeen toch nog wat conservatiever is.

Ik denk dat een hoop mensen in dit topic hetzelfde probleem hebben als ik voor kort had: we lezen te veel nieuws. En omdat nieuws de vervelende gewoonte heeft om met name geschreven te worden als clickbait en in 98% van de tijd negatief is i.p.v. positief is dat slecht voor je humeur.

Zelf heb ik een periode van 3 maanden helemaal geen nieuws meer gevolgd om af te kicken, wat een heerlijke situaties en (oprecht interessante) gesprekken levert dat op😍

Maar inmiddels is mijn oplossing: minimaal tot 18:00 s avonds geen nieuws en bij voorkeur enkel in het weekend. Houdt mijn humeur een stuk beter en ik ben ook nog eens een stuk meer gefocust op de belangrijke dingen: gezin, werk en alles wat wintersport gerelateerd is.

@Shane

Toch korte reactie :). Ik herken me eigenlijk niet in jouw omschrijving. De definitie van woke voor mij is vergelijkbaar met die van Wikipedia, dus gericht op bewust zijn van sociale ongelijkheid. Daar is mijn label “best ok” op gebaseerd. Als Woke daadwerkelijk is wat jij beschrijft, dan zou dat anders zijn.

De reden dat ik de discussie stop, is dat maar een deel van de mensen hier een prettige discussie wil en voert (daar hoor jij bij), maar een groot deel ook niet. Dan laat ik me uit de tent lokken, reageer scherper dan ik wil en dan kan ik beter niet meer reageren.

Discussie is leuk als je oprecht interesse in de andere kant hebt. Dat komt niet zo vaak voor.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Woke is natuurlijk in de basis vrij oké, maar erin doorslaan niet. Cancellen is overigens niet puur van de wokegemeenschap, zet VI maar eens aan.

Veel veranderingen gaan langzaam, in de jaren 60 was je enorm woke als je vond dat je kinderen geen opvoedkundige tik mocht geven, nu doet hooguit een splintergroepje dat bang is dat ze anders sneeuwvlokjes kweken dat nog.

Tijden veranderen, gewoontes, tradities en normen ook. Niet als aan en uit, maar geleidelijk. Dat betekent dat je altijd door een midden moet en dan is het fijner om een beetje begrip voor elkaar te hebben, dan allemaal verder de loopgraaf in te gaan. Maar dat is lastig (vind ik zelf in ieder geval).

Roy83 op 14 feb 2024 16:45

Zag dat je er niet op door wilde gaan, maar ik wil je toch nog even meenemen in wat het huidige woke nu is @Roy83 en waarom dat ook in basis niet best ok is…

Ja het is waar, woke wil strijden tegen wat in hun ogen ongelijkheid is. Om die ongelijkheid te bepalen worden er vinkjes gezet op de privilege(of slachtoffer… zo je wilt)kaartjes van mensen. Daar zitten o.a. heel wat vinkjes bij die nadrukkelijk genoemd worden in Artikel 1 van onze Grondwet. Nu heb ik op zich al enige moeite met het zetten van deze vinkjes aan de hand van geboorte- of andere persoonskenmerken (niet in de laatste plaats vanwege de ideologie die ook zo graag heil … riep), maar nog meer met het feit dat (het huidige) woke, aan de hand van deze kenmerken, gelijkheid van uitkomst nastreeft (of equity zoals de Amerikaanse wokies dat noemen). Hoe meer punten je op je privilegekaartje (of minder punten op je slachtofferkaartje) je hebt, hoe meer je achteraan in de rij (of de bus) zou moeten plaats nemen. Dit gedachtegoed zorgt er in de VS bijvoorbeeld nu al voor dat, schijnbaar zeer geprivilegieerde Aziatische Amerikanen (hoe die specifieke vinkjes werken is iedereen een raadsel), ondanks hun hoge scores vele malen minder kans maken om toe gelaten te worden op de meest prestigieuze universiteiten dan Afrikaanse Amerikanen met veel lagere scores. Dat er op diezelfde Universiteiten events georganiseerd worden enkel toegankelijk voor people of color. Dat er bij de Superbowl een tweede “volkslied” voor de black community (13% van de populatie) wordt gespeeld. Dat bedrijven bij je sollicitatie niet alleen om je ras, maar zelfs om je seksuele voorkeur (en uiteraard gender) vragen. Ik kan zo nog wel een hele tijd doorgaan… Maar het probleem van dit alles is dat het nastreven van gelijkheid van uitkomst (onder het valse mom van diversiteit
en inclusie) op basis van dit soort kenmerken rechtstreeks indruist tegen het gelijkheidsbeginsel uit Artikel 1. Daarnaast moge het hopelijk toch duidelijk zijn dat een aantal van de genoemde zaken niet op verbinding, maar juist op verdeling gericht zijn… En ja, ik denk, dat dit bewust is.

Nu welterusten en morgen weer vroeg Woke 🤟.

Shane op 15 feb 2024 00:08

Poehee, zware kost voor een wintersport forum.

*bericht bewerkt door ruudsan op 15 feb 2024 09:14

@Shane

Toch korte reactie :). Ik herken me eigenlijk niet in jouw omschrijving. De definitie van woke voor mij is vergelijkbaar met die van Wikipedia, dus gericht op bewust zijn van sociale ongelijkheid. Daar is mijn label “best ok” op gebaseerd. Als Woke daadwerkelijk is wat jij beschrijft, dan zou dat anders zijn.

De reden dat ik de discussie stop, is dat maar een deel van de mensen hier een prettige discussie wil en voert (daar hoor jij bij), maar een groot deel ook niet. Dan laat ik me uit de tent lokken, reageer scherper dan ik wil en dan kan ik beter niet meer reageren.

Discussie is leuk als je oprecht interesse in de andere kant hebt. Dat komt niet zo vaak voor.

Roy83 op 15 feb 2024 08:52

Ja ik begrijp helemaal waar je vandaan komt, vandaar ook mijn behoefte om toch wat extra achtergrond te geven naar w.m.i. het huidige woke is :). Als je bijvoorbeeld ChatGPT vraagt naar de doelen van woke, dan is het nummer 1 antwoord: Promoting social justice and equity…

Maar denk dat we elkaar prima vinden in dat we beiden niet te veel van dit soort Amerikaanse gekte willen importeren :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

Toch korte reactie :). Ik herken me eigenlijk niet in jouw omschrijving. De definitie van woke voor mij is vergelijkbaar met die van Wikipedia, dus gericht op bewust zijn van sociale ongelijkheid. Daar is mijn label “best ok” op gebaseerd. Als Woke daadwerkelijk is wat jij beschrijft, dan zou dat anders zijn.

De reden dat ik de discussie stop, is dat maar een deel van de mensen hier een prettige discussie wil en voert (daar hoor jij bij), maar een groot deel ook niet. Dan laat ik me uit de tent lokken, reageer scherper dan ik wil en dan kan ik beter niet meer reageren.

Discussie is leuk als je oprecht interesse in de andere kant hebt. Dat komt niet zo vaak voor.

Roy83 op 15 feb 2024 08:52

Ja ik begrijp helemaal waar je vandaan komt, vandaar ook mijn behoefte om toch wat extra achtergrond te geven naar w.m.i. het huidige woke is :). Als je bijvoorbeeld ChatGPT vraagt naar de doelen van woke, dan is het nummer 1 antwoord: Promoting social justice and equity…

Maar denk dat we elkaar prima vinden in dat we beiden niet te veel van dit soort Amerikaanse gekte willen importeren :)

Shane op 15 feb 2024 10:28

Ook mee eens. :)

Zo zie je dat er een conservatieve en progressieve kijk is op verandering :).

Roy83 op 14 feb 2024 11:51

Woke en alles eromheen wordt door een kleine minderheid gepredikt. Door de reikwijdte van sociale media kunnen deze agressieve mensen de mening van hun minderheid doordrukken. De overgrote meerderheid durft niet meer te reageren uit angst. Het gros van de bevolking vindt het onzinnig en overdreven…… geen nootmuskaat straat meer in A’dam etc etc. Zal ik je er eens wat vertellen veel bv Surinaamse of van origine Noord Afrikaanse mensen lachen keihard om Woke. Ohh en nog een geheimpje ze discrimineren elkaar / onderling nog veel meer dan je denkt of mening Nederlander.maar dat komt onze woke vrienden en niet uit.

Geniet_op_skivakantie_ op 14 feb 2024 20:03

Wel nog een beetje genieten op skivakantie hoor!

paolie op 14 feb 2024 20:17 [@paolie](/profiel/paolie), mijn vakantie is top. Zit in Kelchsau (skiwelt) waar de sneeuw zeer matig is. Dus rij ik met een grote glimlach dagelijks naar een verborgen parel, waar de sneeuw werkelijk top is. Alles wit, zelfs door de verse poeder kunnen skiën. Nee een beetje tegen woke ageren geeft mijn vakantie geen % minder plezier. Maar wat attent dat je daar aan denkt.

*bericht bewerkt door floris024 op 21 feb 2024 17:23

Ik ben zelf ski leraar en al gebruik ik zelf ski heil niet veel. Is het nog steeds een gebruikelijk iets om te zeggen met lessen. Daarnaast moeten mensen zich ook niet te veel aanstellen en gewoon de boodschap erachter begrijpen niet zo maar willen cancelen

Ik heb dit ook meegemaakt in de jaren 80. Na elke les de ski’s omhoog en dan schi heil roepen. Verder merkten we ook duidelijke discriminatie doordat er een indische vriendin in onze groep geen aandacht kreeg van de skileraren. De les was echt voor nop want er werd geen antwoord gegeven als ze iets vroeg etc. Kreeg geen hulp, feitelijk geen les. Bij switchen van leraar geen verschil.
Tevens hingen er in het huis waar we een appartement hadden gehuurd een aantal medailles en oorkondes van de verliezende partij uit de eerste en tweede wereldoorlog. Behoorlijk ongemakkelijk want die hingen echt op een prominente plek.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Is dit niet typisch voor deze tijd? We horen iets en weten eigenlijk niks van de achtergrond. Maar omdat we “iets” menen te herkenen moet we er iets van vinden! 'Dit is nogal vermoeiend gedrag! Mocht het je interesseren waar dit vandaan komt kan je onderstaand artikel lezen, weliswaar in het Duits, dat dan weer wel. Wellicht dat het dan iets genuanceerder is.
https://www.snowtrex.de/magazin/urlaub-wintersport/ski-heil-…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Nog nooit gehoord moet ik eerlijk zeggen. Snap dat het gek klinkt, maar ‘heil’ betekent toch gewoon iemand het beste wensen?

Wel van de week in Mayrhofen een skileraar die ‘Jäger!’ riep, waarop de kids ‘Meister!’ riepen. Die vond ik dan wel weer hilarisch.

Begin jaren '80 nam ons gezin skilessen in Tirol. Daar riepen we dit 3x aan het einde van elke les. Ik was nog zo jong dat ik überhaupt niet begreep wat we riepen, laat staan dat ik een verband had kunnen leggen met het Sieg Heil. Ik heb begrepen dat de traditie van Ski Heil al dateert van voor die engerd met het snorretje, dus volgens mij is het van oorsprong gewoon een soort zegen, net als Hals- und beinbrüch of Break a leg.

Dat het tegenwoordig niet meer geroepen wordt, is denk ik vooral doordat je nog maar weinig Oostenrijkse skileraren hebt. De meesten zijn tegenwoordig jongelui uit Duitsland, Nederland, Denemarken… Ik had nog gewoon van die strenge grijze mannen of vrouwen, die ons stevig in het gareel hielden, hahahaha

*bericht bewerkt door SuusSki op 26 feb 2024 15:18

Waar baseer je dat in vredesnaam op Martin?
https://www.snowtrex.de/magazin/urlaub-wintersport/ski-heil-…

Alweer een heel aantal jaren geleden stond er op het raam van het hokje van de liftbedienden in Silvretta Nova het woord Führerraum. Enige verbazing riep het wel op maar al snel kwam het besef dat dit een normaal Duits woord is en (het woord Führer) ooit helaas gebruikt is door een verkeerd persoon. Overigens was het jaar erop het woord verdwenen maar dat terzijde…

Natuurlijk is de kreet schi heil met je rechterski omhoog nagenoeg 1-op-1 afgeleid van WO2. Sowieso keken die oudere skileraren uit die tijd (en nu soms nog) heel anders naar de periode '40-'45 dan wij in NL. Oostenrijk kende en kent nog steeds een vrij groot aandeel extreem rechts in hun land. Dat heeft allemaal vrij weinig tot niks met woke te maken.

Is overigens net zo over de grens in Sud-Tirol. Daar nog weleens meegemaakt dat in een souvenierswinkeltje in een wat afgelegen dorpje gewoon nog foto’s en pennen van Adolf himself werden verkocht.

Het gedachte goed uit die tijd is gewoon nog vrij breed aanwezig in de berggebieden daar.

Natuurlijk is de kreet schi heil met je rechterski omhoog nagenoeg 1-op-1 afgeleid van WO2. Sowieso keken die oudere skileraren uit die tijd (en nu soms nog) heel anders naar de periode '40-'45 dan wij in NL. Oostenrijk kende en kent nog steeds een vrij groot aandeel extreem rechts in hun land. Dat heeft allemaal vrij weinig tot niks met woke te maken.

Henkie op 21 apr 2024 13:07

Wat voor een uitspraak is dat nu??
Die is nergens op gebaseerd en jij hebt duidelijk de rest van de reacties niet gelezen want er is hier al vaker getoond dat Ski Heil van flink voor 1940 dateert.

Overigens vind ik dat Nederlanders (en Vlamingen evengoed) tegenwoordig andere landen en regio’s niet met de vinger te wijzen hebben als het op de proliferatie van extreem-rechts gedachtengoed aankomt…

Let's Ride

Natuurlijk is de kreet schi heil met je rechterski omhoog nagenoeg 1-op-1 afgeleid van WO2. Sowieso keken die oudere skileraren uit die tijd (en nu soms nog) heel anders naar de periode '40-'45 dan wij in NL. Oostenrijk kende en kent nog steeds een vrij groot aandeel extreem rechts in hun land. Dat heeft allemaal vrij weinig tot niks met woke te maken.

Henkie op 21 apr 2024 13:07

Wat voor een uitspraak is dat nu??
Die is nergens op gebaseerd en jij hebt duidelijk de rest van de reacties niet gelezen want er is hier al vaker getoond dat Ski Heil van flink voor 1940 dateert.

Overigens vind ik dat Nederlanders (en Vlamingen evengoed) tegenwoordig andere landen en regio’s niet met de vinger te wijzen hebben als het op de proliferatie van extreem-rechts gedachtengoed aankomt…

Schussboelie op 21 apr 2024 14:31

Daarnaast word tegenwoordig alles te pas en te onpas fascistisch genoemd waardoor een volledig holle kreet drijgt te worden. Opmerkingen zoals die van Henkie dragen daar ook aan bij.

Born to Ride

Natuurlijk is de kreet schi heil met je rechterski omhoog nagenoeg 1-op-1 afgeleid van WO2. Sowieso keken die oudere skileraren uit die tijd (en nu soms nog) heel anders naar de periode '40-'45 dan wij in NL. Oostenrijk kende en kent nog steeds een vrij groot aandeel extreem rechts in hun land. Dat heeft allemaal vrij weinig tot niks met woke te maken.

Henkie op 21 apr 2024 13:07

Wat voor een uitspraak is dat nu??
Die is nergens op gebaseerd en jij hebt duidelijk de rest van de reacties niet gelezen want er is hier al vaker getoond dat Ski Heil van flink voor 1940 dateert.

Overigens vind ik dat Nederlanders (en Vlamingen evengoed) tegenwoordig andere landen en regio’s niet met de vinger te wijzen hebben als het op de proliferatie van extreem-rechts gedachtengoed aankomt…

Schussboelie op 21 apr 2024 14:31

Voor 1940 stonden er nog amper mensen met ski’s op een piste (de eerste skilift stond er toen nog amper) dus nee ik geloof er vrij weinig van dat men toen met de rechter ski omhoog schi heil stond te roepen op de berg. Dat de term in die tijd bestond dat geloof ik best maar het gaat hier om de combi rechter ski omhoog en de manier waarop het wordt gepresenteerd (de leraar roept hard schi waarna hard het heil volgt). Tel daarbij op dat extreem rechts in Oostenrijk nooit weg is geweest en het is vrij duidelijk.

Je hebt er overigens helemaal gelijk in dat wij in NL tegenwoordig hierover niet meer met het vingertje mogen wijzen.

Verder een prachtig vakantieland hoor.

*bericht bewerkt door Henkie op 21 apr 2024 21:29

@Henkie: je zwatelt.

In het Gronings zegt men tijdens nieuwjaar: “Veul hail en zeeg’n int nije joar.” (voor wie het Gronings te moeilijk is: “Veel heil en zegen in het nieuwe jaar”).
De Groningers zijn ook allemaal fascistisch? En dan ligt Heil-igerlee ook nog in Groningen. En zal ik je wat vertellen…ze hebben er ook nog een Graaf Adolfmonument. Echt spooky hoor, daar in het Noorden. Dicht bij de Duitse grens ook, weet je wel… Ik wil m’n fiets zurück!

*bericht bewerkt door Liezen op 21 apr 2024 21:52

Heil-igenblut ligt dan wel weer in Oostenrijk.

@Henkie: je zwatelt.

In het Gronings zegt men tijdens nieuwjaar: “Veul hail en zeeg’n int nije joar.” (voor wie het Gronings te moeilijk is: “Veel heil en zegen in het nieuwe jaar”).
De Groningers zijn ook allemaal fascistisch? En dan ligt Heil-igerlee ook nog in Groningen. En zal ik je wat vertellen…ze hebben er ook nog een Graaf Adolfmonument. Echt spooky hoor, daar in het Noorden. Dicht bij de Duitse grens ook, weet je wel… Ik wil m’n fiets zurück!

Liezen op 21 apr 2024 21:42

Nee sorry jij leest vrij beroerd en negeert het grootste deel van mijn bericht. Zoals ik al zei de term op zichzelf is inderdaad onschuldig en kent een achtergrond ruim voor WO2. Echter als je de gehele context waarin deze schi heil groet toegepast werd bekijkt dan zijn de gelijkenissen toch wel erg sterk. En als je, net als ik, met een donker iemand in de jaren '90 geregeld door de alpen hebt gelopen dan weet je ook dat ze het gedachtegoed uit die tijd destijds ook zeker niet schuwde.

Uiteraard mag je ervoor kiezen om dit te negeren dat staat je vrij maar beetje naïef is het wel.
Maar goed, kop in het zand is een typisch Hollands trekje (was het in '40-45 ook al).

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 23 apr 2024 09:53

Natuurlijk is de kreet schi heil met je rechterski omhoog nagenoeg 1-op-1 afgeleid van WO2. Sowieso keken die oudere skileraren uit die tijd (en nu soms nog) heel anders naar de periode '40-'45 dan wij in NL. Oostenrijk kende en kent nog steeds een vrij groot aandeel extreem rechts in hun land. Dat heeft allemaal vrij weinig tot niks met woke te maken.

Henkie op 21 apr 2024 13:07

Wat voor een uitspraak is dat nu??
Die is nergens op gebaseerd en jij hebt duidelijk de rest van de reacties niet gelezen want er is hier al vaker getoond dat Ski Heil van flink voor 1940 dateert.

Overigens vind ik dat Nederlanders (en Vlamingen evengoed) tegenwoordig andere landen en regio’s niet met de vinger te wijzen hebben als het op de proliferatie van extreem-rechts gedachtengoed aankomt…

Schussboelie op 21 apr 2024 14:31

Daarnaast word tegenwoordig alles te pas en te onpas fascistisch genoemd waardoor een volledig holle kreet drijgt te worden. Opmerkingen zoals die van Henkie dragen daar ook aan bij.

Matthias123 op 21 apr 2024 18:54

Nee niet alles wordt fascistisch genoemd, fascisme is daadwerkelijk bezig met een flinke opmars in Europa. Er zijn talloze bronnen te vinden die deze stelling ruimschoots ondersteunen, de recente verkiezingen in Europa zijn hier ook een duidelijk voorbeeld van. En nee ik ben zeker niet woke, die hele beweging slaat totaal de andere kant op door.

In meerdere opzichten vertoont de huidige periode vele gelijkenissen met de jaren '20-30 van de vorige eeuw. Maar goed dit is weer een hele andere discussie.

*bericht bewerkt door Henkie op 22 apr 2024 21:45

@Henkie
“Heil” is geen ‘term’. Het was en is gewoon Duitse (en Nederlandse) taal. In het Duits wat meer gebruikt.
Om dan de Ski Heil groet linea recta met het nazisme te verbinden is belachelijk, en eigenlijk gewoon kwalijk. Je kunt niet alles aan elkaar associeren.
Uit welk land zijn percentueel ook weer de meeste Joden weggevoerd, maar had ‘iedereen’ zogenaamd in het Verzet gezeten? Om nog maar te zwijgen van de uitgesproken kille ontvangst van de terugkerende Joodse overlevers…Jawel, Nederland.

*bericht bewerkt door Liezen op 22 apr 2024 22:11

Plaats een reactie